IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"
https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html
Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.
Kommentit (355)
Tuon äidin mieskin on oikea lapasten lapanen.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Julkisuudessa näytetään vain iloisia down-lapsia. Ne hankalat tapaukset ovat sitten suljettu laitokseen kun vanhemmat eivät enää jaksaneet.
Missä sellainen suljettu laitos on? Monessa paikassa olen ollut vammaistyössä. Parissa laitoksessakin silloin kun niitä vielä oli. Yhdellä suljetulla osastolla olen ollut. Siellä ei tosin downeja ollut kuten ei koko laitoksessakaan. Vammaisella on oikeus päästä omaan kotiinsa aikuisena. Moni vanhempi ei halua luopua.
Vierailija kirjoitti:
Telkkarissa oli dokumentti missä parikymppinen vaikeasti vammainen vain makasi ja mölisi sellaisessa pinnasängyssä. Sekö on elämää?
Oliko hänellä ds?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt söpö pieni tyttö tukiviittomineen mutta entä kun siitä kasvaa teini jolla hormonit hyrrää,mielialat vaihtelee ja hermot menee kun ei saa itseään ymmärretyksi.
Tämä kuvaus pätee moneen ns normaaliin teiniin.
Mistä johtuu, että downit usein väkivaltaisia? Noissa laitoksissa hoitajat saa nyrkistä tämäntästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä äiti hoida lapsia itse. Asuvat tämän äidin vanhemmilla koko perhe. Asuneet jo pari vuotta. Tämä äiti on outo, mielenterveysongelmiensa kanssa ja niin on myös mieskin. Vähän kuin puuteripilvi instassa.
Jos näin on niin säälin kyllä näitä äidin vanhempia. Miksi ihmeessä tekevät lisää lapsia tuohon surkeuteen kun ei heistä ole se ensimmäisenkään hoitajiksi. Nyt kolme lasta.
Käykö kumpikaan vanhemmista työssä? Yhteiskunnan elättejäkö ovat kaikki?
Isä on kaupassa myyjänä. Piti joskus opiskella sairaanhoitajaksi mutta on vissiin masentunut, niin ei siitä mitään tullut. Pitkään ollut sairaslomalla myyjän töistäkin. Tuo äiti on kotona ja lapset päiväkodissa. Lapset hoitaa isovanhemmat ja päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Eläinmaailmassa vajaat poikaset ovat petojen ruokaa.
Ihminen on kyllä melkoinen "luomakunnan kruunu" logiikassaan tämän suhteen. Olen monta eri kertaa koettanut virittää asiasta neutraalia keskustelua (eikö ole jännä, ihminen on ainoa eläin joka pitää heikoimmat ja sairaimmat -vammaiset ja vanhukset- väkisin hengissä?) mutta about aina saan vastaukseksi ulinaa siitä miten sydämetön olen. Whatever :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että downit usein väkivaltaisia? Noissa laitoksissa hoitajat saa nyrkistä tämäntästä.
Downit hyvin harvoin ovat väkivaltaisia. Et taida tietää, että downin syndrooma ei ole ainoa olemassa oleva kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui vuosia vuosia sitten eräällä pienehköllä paikkakunnalla. Leskeksi jäänyt eläkeläismies asui kehitysvammaisen aikuisen poikansa kanssa. No, tämä poika meni ja puukotti naapurin rouvan. Mietin vain kuinkahan aggressiivinen poika oli ollut isäänsä kohtaan, kun naapurinsakin pystyi tappamaan. Tuo oli paikkakunnallamme karmea tapahtuma. Muistan vieläkin sen verilammikon soratiellä. Poika päätyi laitokseen lukkojen taakse. En tiedä ymmärsikö mitä oli tehnyt.
Kehitysvammaisten aggressiivisuus ei ole harvinaista. Se on valitettavasti asia, josta ei taida edes olla lupa puhua.
Onhan niitä tapauksia missä kehitysvammainen työntänyt jonkun bussin tai raitsikan alle eikä ymmärtänyt tekoaan. Voivat olla todella arvaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ymmärrettävää haluta terve lapsi. Toki, jos itse odottaisin downia, todennäköisesti pitäisin lapsen. Mutta heitäkin on kai erilaisia.
Tuo on ihan ymmärrettävä näkökulma, jos sukunimi on Herlin tai Wahlroos ja ymmärrät ja myös hoidat itse siitä aiheutuvat hoitokustannukset yms.
No, minusta se on jokaisen oma päätös haluaako pitää down lapsen vai ei.
Minusta elämän moninaisuus on ehdoton rikkaus ja jokainen elämä arvokas. Yhteiskunnan tulee huolehtia heikoimmistaan eikä ihmisen arvoa pidä mitata rahassa.
Kehitysvammaiset on kokonaisuutena kuitenkin pieni kuluerä, moni muu asia mikä haitallinen yhteiskunnalle on huomattavasti kalliimpaa. Ja siis itse en pitäisi down lasta tai muuten kehitysvammaista, jos tämän tietäisin etukäteen, mutta minusta on vain hienoa että jotkut näin toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Kun on parikymmentä vuotta sidottuna toiseen ihmiseen niin sitä alkaa miettimään ihan terveenkin lapsen äiti että aikansa olisi voinut käyttää johonkin muuhun paljon mielekkäämpään jos olisi tehnyt abortin.
Jaa, minä taas kaipaan aikaa, jolloin lapset asuivat kotona. Toki olemme läheisiä ja näemme usein nytkin, viikottain autan lastenlasten houdossa. Lapset eivät mitään vieneet, mutta antoivat paljon, antavat edelleen.
Vierailija kirjoitti:
No, minusta se on jokaisen oma päätös haluaako pitää down lapsen vai ei.
Minusta elämän moninaisuus on ehdoton rikkaus ja jokainen elämä arvokas. Yhteiskunnan tulee huolehtia heikoimmistaan eikä ihmisen arvoa pidä mitata rahassa.Kehitysvammaiset on kokonaisuutena kuitenkin pieni kuluerä, moni muu asia mikä haitallinen yhteiskunnalle on huomattavasti kalliimpaa. Ja siis itse en pitäisi down lasta tai muuten kehitysvammaista, jos tämän tietäisin etukäteen, mutta minusta on vain hienoa että jotkut näin toimivat.
Mitä hienoa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinmaailmassa vajaat poikaset ovat petojen ruokaa.
Ihminen on kyllä melkoinen "luomakunnan kruunu" logiikassaan tämän suhteen. Olen monta eri kertaa koettanut virittää asiasta neutraalia keskustelua (eikö ole jännä, ihminen on ainoa eläin joka pitää heikoimmat ja sairaimmat -vammaiset ja vanhukset- väkisin hengissä?) mutta about aina saan vastaukseksi ulinaa siitä miten sydämetön olen. Whatever :D
Väitteesi ei pidä paikkaansa. Esim. norsut ja apinat huolehtivat laumansa vanhemmistakin jäsenistä ja hoitavat yhdessä poikasia. Delfiinit auttavat jopa muita eläinlajeja.
Vierailija kirjoitti:
Elinkaaren hinnasto voisi kanssa olla hyvä jakaa
Kyllä. Sama hinnasto pitää antaa myös keskosvauvojen vanhemmille, syöpäpotilaille ja syrjäytyneille nuorille. Ehkä älyävät sitten tappaa itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi Ylitorniolla:
Isän ikääntyessä ampui koko perheen. Ei halunnut tyttäriään kenenkään muun taakaksi.
"Ylitornio, STT
Vuonna 1920 syntynyt mies on ampunut suunnilleen samanikäisen vaimonsa, kaksi tytärtään ja itsensä Ylitorniolla iltapäivällä. Mies surmasi ensin kotitalossaan kehitysvammaiset tyttärensä ja sen jälkeen hän ampui vaimoaan Ylitornion terveyskeskuksessa, jossa tämä oli hoidettavana. Lopulta mies tappoi itsensä kotonaan, jonne hän oli palannut terveyskeskuksesta.
Mies ja hänen noin 50-vuotiaat tyttärensä kuolivat luoteihin heti. Vakavasti haavoittunut vaimo menehtyi myöhemmin illalla Oulun yliopistollisessa sairaalassa, jonne hänet oli lennätetty kriittisessä tilassa pelastushelikopteri Aslakilla"Nuo tyttäret eivät olleet taakka. He olivat aikuisia, ja asuivat asuntolassa. Elivät onnellista elä
Se että lapsi asuu asuntolassa ei takaa sitä ettet päivystä 24/7/365. Nimimerkillä sinusta seurannut. Hyvä jos kaksi tuntia kuluu ilman yhteydenottoa. Kerran eräs masentunut keski-ikäinen nainen avautui siitä minulle miten raskasta on kun aikuinen kehitysvammainen poika asuu omillaan ja kaikki hänen sosiaalinen elämä on äidin varassa, esim viikonloppuisin. Isähän lähti lätkimään kun ei kestänyt vammaista lasta ja suostuu pitkin hampain tapaamaan pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on down henkilö, on jo lähes kolmikymppinen. Olin 10v kun hän syntyi ja läheisesti hänet olen tuntenut aina. Tottakai hän on rakas ja tärkeä, omanlainen
MUTTA, en ikinä koskaan pitäisi lasta jos selviäisi että tulossa olisi down. Se olisi abortti samantien, en edes miettisi pitämistä.
Oikeesti ihan helvetin rankkaa ja sitovaa, ikuista huolta ja huolenpitoa. Sitä ei voi verrata siihen jos normi lapsi aikuistuu.
Minuun ei tehoaisi esitteet ja esittelyt, että oih näin aurinkoisia ja ihania down vauvat ovat.
Jutun henkilö kaipasi esitettä jossa on oikeaa tietoa. Ei siis mitään aurinkoisten downien esittelyä vaan esim.syndroomasn liittyvistä sairauksista ja niiden hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai abortti jos on down. Pitäs olla velvollisuus siihen. Yhteiskunnalle niin kallista hoitaa jo valmiiksi sairaaksi tiedettyä. Järki ja tolkku.
Voi raskautua uudelleen, ehkä onnistuu saamaan terveen lapsen.
Voisko tuon down-sanan tille vaihtaa esim. ADHD:n? Miettikää vähän. Puhutaan ihmisistä.
Tietenkin voit vaihtaa vaikka flunssan, siinä vaan ei olisi sitten mitään järkeä.
Ja nimenomaan ei puhuta ihmisistä, vaan sikiöistä/alkioista. Miksi miksi ajatus ihmisestä olisi merkittävämpi kuin jo olemassa olevan ihmisen hyvinvointi?
Vammaisuuden takia abortti saatetaan tehdä vasta myöhemmillä viikoilla. Eikös rakenneultra tehdä vasta joskus myöhemmin raskauden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Elinkaaren hinnasto voisi kanssa olla hyvä jakaa
Kyllä Suomella on varaa hoitoihin, halu vaan puuttuu.
Niin, olen työskennellyt downien parissa ja ovat kyllä kaikki ihan erilaisia luonteeltaan. Jos yksi on helppo ohjata, niin toinen ei välttämättä ole. Ei pidä yleistää, että kaikki samanlaisia.
Downit olivat omapäisiä ja osaavat komentaa tai vetää kuin pässiä narussa joitain aikuisia. Yhtä esim. Kannettiin oppitunneille, kun olisi halunnut laskea vaan mäkeä ulkona ja oli oppinut saamaan puhelimen siihen. Ei kannata antaa koskaan periksi, osaavat kyllä pelata niillä jutuilla.
Osa puhui jonkin verran ja osa ei lainkaan, osa ei kovin ymmärrettävästi. Moni ymmärsi kommunikoida kuvilla. Monet olivat myös iloisia, mutta voivat suuttuessa heittää leluja, lyödä yms. Ei varmasti tule olemaan lapsen kanssa helppoa, mutta toki ei välttämättä terveen lapsetkaan. Juu, ovat älyllisesti taaperon tasolla.