Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html

Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.

Kommentit (355)

Vierailija
141/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kehitys on tarjonnut mahdollisuuden tietää jo raskauden alkussa jos sikiöllä on kromisomipoikkeavuus tai niskaturvotus, mitä näitä merkkejä kaikkia onkaan, niin minun mielestäni on eettisesti aika arveluttavaa jatkaa raskautta. Tiedetäänhän että esim. downin syndrooman omaavan elämä tulee olemaan terveyssyistäkin paljon vaikeampaa ja sisältämään enemmän kärsimystä. 

Vierailija
142/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät downit ole sen väkivaltaisempia kun muutkaan kehitysvammaiset ja puhun 25 vuoden kokemuksella vammaistyössä. Aikamoisia veijareita ja karaktäärejä ovat kyllä. Monia huvittavia tilanteita olen saanut todistaa vuosien varrella. Itsepäisiä kuin pirut mutta erittäin rakastavia ja rakastettavia. Ovat tasan tarkkaan sillä tuulella kuin ovat, eivät osaa teeskennellä kuten me "normaalit" ja salonkikelpoiset. Heidän seuransa on välillä mukavaa vaihtelua kaikkien feikkien pskan puhujien jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinkaaren hinnasto voisi kanssa olla hyvä jakaa

Kyllä Suomella on varaa hoitoihin, halu vaan puuttuu.

Tottakai, Klarnalla kohti mukavampaa huomista.. 

Vierailija
144/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sama hinnasto pitää antaa myös keskosvauvojen vanhemmille, syöpäpotilaille ja syrjäytyneille nuorille. Ehkä älyävät sitten tappaa itsensä.

Ja huumeongelmaisten vanhemmille voisi myös laittaa hinnaston. 

Vierailija
145/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Downista koituvat laskut lankeaisi vanhemmille saattaisi mieli muuttua. Niin kauan kun yhteiskunta vastaa kuluista vammaisia synnytetään (jos vamma tiedetään etukäteen).

Moni pistäisi kylmäksi vähän isompiakin lapsia jos niistä aiheutuvat kulut pitäisi maksaa kokonaan itse ilman yhteiskunnan tukea.

Vierailija
146/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti näihin ketjuihin vastannut, mutta kuulemma tiedä mitään. En tiedä vaikka olen lähes koko työhistoriani ajan tehnyt töitä kehitysvammaisten parissa. Laitokset, ryhmäkodit, työtoiminnat, päiväkodit, koulut. Monenlaisia kehitysvammaisia. Hyvin sairaita ja hoidollisia toimia vaativia, lievästi kehitysvammaisia ja kaikkea mahdollista. Kaikkia mahdollisia työvuoroja. Silti en monen mielestä tiedä ollenkaan miten rankkaa on olla kehitysvammaisen vanhempi. Sellainen joka on nähnyt tutunkumminkaiman kehitysvammaisen, tietää ehdottomasti. Sellainenkin tietää, joka liputtaa abortin puolesta tietää tarkalleen. Onpa näitä kehitysvammaisia lähipiirinkiin jopa lapsenlapsena tullut. En väitä etteikö vammaisen vanhemmilla vaikeaa olisi. Joillakin paljon ja joillakin ei enempää kuin muutenkaan olisi. Pääasia kuitenkin, että minä itse tiedän tietäväni aiheesta paljon ja olen aina tiennyt, että omaa lastani ei ds:n takia abortoitaisi.

Vierailija
147/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kehitys on tarjonnut mahdollisuuden tietää jo raskauden alkussa jos sikiöllä on kromisomipoikkeavuus tai niskaturvotus, mitä näitä merkkejä kaikkia onkaan, niin minun mielestäni on eettisesti aika arveluttavaa jatkaa raskautta. Tiedetäänhän että esim. downin syndrooman omaavan elämä tulee olemaan terveyssyistäkin paljon vaikeampaa ja sisältämään enemmän kärsimystä. 

Minusta on eettisesti hyvin arveluttavaa tuomita ihminen kuolemaan jo ennen syntymäänsä.

Vierailija
148/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on eettisesti hyvin arveluttavaa tuomita ihminen kuolemaan jo ennen syntymäänsä.

Ilman syntymää ei ole kuolemaakaan, joten suotta murehdit.

Ja vaikeasti vammaiselle elämä on enemmän tuomio kuin siunaus. 

Vierailija
149/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät downit ole sen väkivaltaisempia kun muutkaan kehitysvammaiset ja puhun 25 vuoden kokemuksella vammaistyössä. Aikamoisia veijareita ja karaktäärejä ovat kyllä. Monia huvittavia tilanteita olen saanut todistaa vuosien varrella. Itsepäisiä kuin pirut mutta erittäin rakastavia ja rakastettavia. Ovat tasan tarkkaan sillä tuulella kuin ovat, eivät osaa teeskennellä kuten me "normaalit" ja salonkikelpoiset. Heidän seuransa on välillä mukavaa vaihtelua kaikkien feikkien pskan puhujien jälkeen. 

Mukavuudenhaluisia ja mielellään heittäytyvät palveltavaksi. Kun topakasti vaatii ja kehuu niin osaavat yllättävän paljon. Itsepäisiä tosiaan, mutta rakastettavia. 

Vierailija
150/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon äidin blogi on melkoista luettavaa. On down-lasta, on omaa mielisairautta, kaiken päälle kaikki on niin kivaa, ihanaa ja pörröistä. Tuollaisten ihmisten vuoksi tämä maa on menossa helvettiin.

Vierailija
151/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman syntymää ei ole kuolemaakaan, joten suotta murehdit.

Ja vaikeasti vammaiselle elämä on enemmän tuomio kuin siunaus. 

Aijaa. Tämäpä yllättävää, kun olen kuullut kohtuun kuolleista sikiöistä. Ja abortissa siis sikiö ei kuolekkaan. Vammaisen elämää ei toinen voi päättää hyväksi tai huonoksi.

Vierailija
152/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sama hinnasto pitää antaa myös keskosvauvojen vanhemmille, syöpäpotilaille ja syrjäytyneille nuorille. Ehkä älyävät sitten tappaa itsensä.

Jep. Oikeudenkäynnit, vankilassa oleminen, terveydenhuollon palvelujen suurkuluttaminen, kalliit hepatiittilääkkeet (epclusa 18 000e/kk), sossutuet, tuettu asuminen, poliisin resurssien tuhlaaminen ja rikoksista aiheutuvat vahingot maksavat yhteiskunnalle todella paljon per narkkari. 

Vierailija
153/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downeja on eri asteisia. On arpapeliä oppiiko lapsi puhumaan vai ei ja pystyykö aikuisena asumaan yksin tuettuna vai onko täysin vahdittava,yhtä arvaamaton kuin 2vuotias.

Vierailija
154/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telkkarissa oli dokumentti missä parikymppinen vaikeasti vammainen vain makasi ja mölisi sellaisessa pinnasängyssä. Sekö on elämää? 

Mitä ehdotat vaihtoehdoksi? Tappamista? Sekö sitten on elämää?

Vierailija
155/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lukihäiriö ja aikoinaan olin vuoden lähinnä kehitysvammasille tarkoitetussa työpaikassa jossa pussitettiin muttereita ym pikuhommaa ja saatin pientä palkkaa. Siellä oli down nainen joka ol melkoinen tapaus,tuli aina röökipaikalle pummimaan tupakkaa ja ohjaajat sanoi ettei hänelle saa antaa,annin silti usein jämät :D ja kaikkia miehiä läpsi perseelle ja sanoi poikaystävikseen. Kun suuttui hyppi pöydillä ja heitteli tavaroita. Punaisen tukan ja lyhyyden takia tuli mieleen Pikku Myy. Joskus näin naisen myös kaupassa äitinsä (?) kanssa ja kinusi karkkia ja sipsejä.

Vierailija
156/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieten tahtoen ei pitäisi maailmaan tuoda lapsia, jotka eivät osaa huolehtia itsestään aikuisina.

Toisille sitä taakkaa ei tule sälyttää ennalta tietäen.

Ei sitä koskaan voi ennalta tietää tuleeko lapsesta terve vai ei. Seulontoja kun voi tehdä vasta siinä vaiheessa, kun lapsi on jo tehty. 

Tietysti jos jo ennen raskautumista voisi saada selville että on iso riski saada down, niin se olisi eri asia. Mutta nykyteknologia ei sellaista mahdollista.

Vierailija
157/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti blogissaan hehkuttaa tuota vammaista lastaan. Onhan sillä kaksi muutakin. Miksi niistä ei sanota sanaakaan?

Vierailija
158/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Oikeudenkäynnit, vankilassa oleminen, terveydenhuollon palvelujen suurkuluttaminen, kalliit hepatiittilääkkeet (epclusa 18 000e/kk), sossutuet, tuettu asuminen, poliisin resurssien tuhlaaminen ja rikoksista aiheutuvat vahingot maksavat yhteiskunnalle todella paljon per narkkari. 

Tulisi yhteiskunnalle paljon halvemmaksi, jos narkkinuorten vanhemmat keskeyttäisivät jälkikasvunsa elämän siinä vaiheessa kun nisteily on vielä alkutekijöissään. 

Vierailija
159/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kumppani tuo Minja:

"Olin puolison kanssa meidän makuuhuoneessa, stressasin kovasti ja puoliso taisi siihen yrittää jotain kannustavaa sanoa. Minä hermostuin ihan totaalisesti. Taisin manata hänet Kiinaan asti, vähintään. Siinä tovi riideltiin tai minä riitelin. Puoliso otti vastaan sitä mitä minä suustani päästin. En kyllä ole ylpeä todellakaan siitä mitä sanoin. Voin kertoa että se ei ollut mitenkään mukavaa ja harmittaa hirveästi, että piti olla niin inhottava.

MUTTA IHANIENKIN JUHLIEN TAKANA VOI TAPAHTUA KAIKENLAISTA

Idiootti taisi olla lempein sana minkä silloin suustani päästin. Pääsi kyllä semmosia sanoja suusta ettei niitä kehtaa edes kirjoittaa, mutta jokainen voi varmaan kuvitella. Uskoisin näin. Hetken olin jo perumassa koko juhlia, mutta se olisi ollut vain lapsilta pois enkä niin haluaisi tehdä.

Halusin kuitenkin kertoa tämänkin puolen ihanasta päivästä ja siitä elämästä, mikä ei monestikaan ole aina niin ruusuista. Kukaan meistä ei ole täydellinen, en minä eikä kukaan muukaan. Ja tämäkin on vain sitä elämää. Meillä ei ainakaan ole täydellinen avioliitto. Siellä näkyy rakkaus, mutta on siellä myös räiskyviä tunteita, riitojakin. Tosin pääosin minun puolelta, koska osaan olla temperamenttinen"

Vierailija
160/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoimmillaan down on vain hassunnäköinen jälkeenjäänyt mutta onko sekään kivaa kun aikuinen ihminen 7 vuotiaan tasolla? 

Ihminen, jolla on aikuisen voimat ja halut, mutta älykkyys variksen tasolla.

Huhheijaa mitä kommentteja. Ottamatta sen enempää kantaa aborttikysymykseen meidän tulisi muistaa ihmisarvon tärkeys - se on jokaisella sama.   T. Kehitysvammaisia vuosia hoitanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi