Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html

Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.

Kommentit (355)

Vierailija
41/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olisipa kiva pyyhkiä kolmekymppisen lapsen perse kun se ei itse osaa (tosielämän esimerkki). Nämä vammaisten elämää kaunistelevat ovat jollain tavalla vajaita itsekin.

Vierailija
42/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussa on down henkilö, on jo lähes kolmikymppinen. Olin 10v kun hän syntyi ja läheisesti hänet olen tuntenut aina. Tottakai hän on rakas ja tärkeä, omanlainen

MUTTA, en ikinä koskaan pitäisi lasta jos selviäisi että tulossa olisi down. Se olisi abortti samantien, en edes miettisi pitämistä. 

Oikeesti ihan helvetin rankkaa ja sitovaa, ikuista huolta ja huolenpitoa. Sitä ei voi verrata siihen jos normi lapsi aikuistuu. 

Minuun ei tehoaisi esitteet ja esittelyt, että oih näin aurinkoisia ja ihania down vauvat ovat. 

Miksi ajattelet, että sinulla on oikeus ottaa elämä syntymättömältä lapseltasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietäisin odottavani kehitysvammaista lasta, niin tekisin keskeytyksen. Olen työskennellyt kehitysvammaisten parissa, ja voin sanoa sen olevan haastavaa ja kuormittavaa. Olla vanhempi vammaiselle lapselle ei ole mitään ruusuilla tanssimista. Se on koko perheelle todella raskasta ja kuluttavaa. En yhtään ihmettele, kun sisarukset saavat traumoja ja vanhempien liitto natisee liitoksissaan. Ja vielä, jos vammainen lapsi on aggressiivinen, niin perhe-elämä voi olla yhtä h*lvettiä. Tiedän tällaisen perheen. He ovat vuosikausia olleet äärirajoilla jaksamisessa, eikä loppua näy. Välillä jollain perheenjäsenellä saattaa olla naamassa mustelmaa tai raapimisjälkiä. Onko tuo enää elämää kenellekään?

En todellakaan tuomitse ihmistä, joka keskeytykseen päätyy. Yleensä ne hurskastelijat ovat näitä joilla ei ole mitään kokemusta vammaisista. Monelle vammaiset ovat näitä herttaisesti hymyileviä downeja. Realiteetit ovat aivan jotain muuta.

Vierailija
44/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisipa kiva pyyhkiä kolmekymppisen lapsen perse kun se ei itse osaa (tosielämän esimerkki). Nämä vammaisten elämää kaunistelevat ovat jollain tavalla vajaita itsekin.

Jonain päivänä sinullekin hyvin todennäköisesti annetaan apua vessa-asioinnissa ja lopulta vaipoissa. 

Vierailija
45/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun äiti haluaisi suojella lastaan kaikelta pahalta, ja silti jakaa lapsesta kasvokuvia ensin somessa ja nyt iltapäivälehdessä...

Vierailija
46/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan olla.

Sinä sen tiedät jos joku. Äitini puhui aikanaan melko järkyttyneenä siitä, kun veljeni vaimo oli sanonut raskautensa alussa tekevänsä abortin mikäli jonkinlaista kehitysvammaa ilmenee ajoissa. Äitini mielestä se oli kylmää eikä niin saisi ajatella.

Totesin siihen että tietäähän hän poikansa vaimon olevan töissä vaikeasti vammaisten aikuisten hoitoyksikössä. Hän jos joku tietää mitä elämä todella on kun lapsi (ja myöhemmin aikuinen) on vammainen. Vaikka toki kehitysvammoja on erilaisia.

Myöhemmin äitini pyörsi kaikki puheensa, kun tapasi muutaman kerran työkaverinsa vaikeasti henkisesti kehitysvammaisen lapsen. Hän sanoi ettei jaksaisi sitä arkea viikkoakaan.

Vierailija
47/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.lopettakaatappaminen.info/

Tuomitsevan ja lyhytnäköisen fanaatikon ylläpitämä sivusto, viulunsoitolla taivaaseen?

Vierailija
48/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai abortti jos on down. Pitäs olla velvollisuus siihen. Yhteiskunnalle niin kallista hoitaa jo valmiiksi sairaaksi tiedettyä. Järki ja tolkku.

Voi raskautua uudelleen, ehkä onnistuu saamaan terveen lapsen.

Voisko tuon down-sanan tille vaihtaa esim. ADHD:n? Miettikää vähän. Puhutaan ihmisistä. 

Vierailija
49/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai abortti jos on down. Pitäs olla velvollisuus siihen. Yhteiskunnalle niin kallista hoitaa jo valmiiksi sairaaksi tiedettyä. Järki ja tolkku.

Voisko tuon down-sanan tille vaihtaa esim. ADHD:n? Miettikää vähän. Puhutaan ihmisistä. 

Miksi pitäisi vaihtaa, se on syndrooma mikä vaikuttaa rajusti sen lapsen ja myöhemmin aikuisen elämään. ADHD/ADD diagnoosin saaneet voivat kuitenkin elää kuin aikuiset, olla täysin itsenäisiä ja lääkityksen avulla ne ajatukset pysyvät kontrollissa ja ihminen on paljon toimivampi ja tuotteliaampi. 

Vierailija
50/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri mutta ei voi vaihtaa. Adhd-ihminen kasvaa aikuiseksi ja ei se elämä ole niin helppoa sille kehitysvammaisellekaan. Olen kulkenut tällaisen kanssa tuolla toreilla ja turuilla ja kiva kun kakarat yökkii nähdessään ja aikuiset miehet yrittää helppoa irtoseksiä. 

Vierailija
51/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä sinullekin hyvin todennäköisesti annetaan apua vessa-asioinnissa ja lopulta vaipoissa. 

Alapeukuttajat voi tutustua vanhustenhoitoon. Vaipat yleisessä käytössä. Jokainen meistä voi olla joskus täysin autettava, silloin takapuolen pyyhkiminen on pikkujuttu kokonaisuudessa.

Vierailija
52/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään. 

Miten pystytään pakottamaan?

Vierailija
53/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai tosissasi vertaa Downin syndroomaa ja ADHD:ta toisiinsa?

Sama kuin vertaisi neliraajahalvaantunutta vähän toista jalkaansa aristavaan.

Vierailija
54/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan oll

Arkihan voi olla raskasta kenen tahansa kanssa.Eihän elämästä etukäteen tiedä.

Mutta pitääkö sitä tietoisesti hankkia hankaluuksia? Sinäkin varmaan sahaat itseäsi moottorisahalla jalkaan kun arki voi olla muutenkin raskasta.

Vierailija
55/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo äiti voisi palata asiaan kun  hänellä on 40v,henkisesti 9veen tasolla oleva kiukkuinen aikuislapsi.

Vierailija
56/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti tunkee vammaisen lapsensa someen saadakseen positiivista vahvistusta valinnalleen. Surullista. Kyllä ihmiset tietää että vammaisen lapsen mukana tulee iso lasku yhteiskunnalle, jota mikään hymy ei korvaa. 

Vierailija
57/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down lapsen vanhempi ei tarvitse miettiä mitä muut miettii. Onko se niin kiva paikka että on pakko. 

Vierailija
58/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ilman esitettäkin tiedä, että lapsi kannattaa abortoida.

Vierailija
59/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Julkisuudessa näytetään vain iloisia down-lapsia. Ne hankalat tapaukset ovat sitten suljettu laitokseen kun vanhemmat eivät enää jaksaneet.

Vierailija
60/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä tulee olemaan vaikea elämä, niitä tullaan kiusaamaan ja kavereiden hankkiminen voi olla todella vaikeaa. Itse pakottaisin naiseni aborttiin. 

Eli ne kiusaajat olis pitäny abortoida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan