Oletko katkera vanhempiesi sukupolvelle?
Minä olen. He ovat saaneet elää ilman sotien uhkaa. Pahin murhe on ollut onko tarpeeksi muodikas sisutus vai pitäisikö se päivittää. Etelänmatkoja, kulutusjuhlaa, Anttilan kuvastoja. Lapset kasvatettu optimismin keskellä, suuret luulot kuinka globalismi luo vain hyvää. Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa.
Itse 80-luvun lopulla syntyneenä kärsin 90-luvun laman säästöistä joka puolella vaikkei se kotona näkynytkään. Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen. Kouluttaudu niin tulevaisuus on pedattu. Hah. Nyt omien lasten ollessa pieniä kriisiä toisensa perään ja jo aivan todellinen pelko kolmannesta maailmans..piip ja naapurivaltion hyök..piip Suomeen. Inflaatio jyllää, palkat ei nouse, usko tulevaisuuteen on nolla. Kasvata sitten lapset tässä pelon ilmapiirissä.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä jankuttaa siitä että kyllä ennen tehtiin töitä lapsesta asti tuppaa unohtamaan, että ne työt mitä lapset ja nuoret silloin teki on sellaisia hommia mitä ei nykyään edes ole oikeastaan olemassa.
Esimerkiksi jotain lehtien myyntiä, että käytiin hakemassa lehtiä ja kaupiteltiin niitä ohikulkijoille. Tai että oltiin juoksupoikana jossain puodissa. Yksinkertaisia ja helppoja hommia mitä osasi tehdä lapsikin. Ja näitä töitä oli paljon tarjolla, sen kun meni kysymään. Ei sellaisia töitä ole enää nykyään. Marjatkin poimii ihan muut kuin paikalliset teinit.
Miten niin ei ole olemassa lehdenjakamista tai marjanpoimintaa?
Mitäpä lottoat mistä johtuu ettei 13v enää pääse jakamaan lehtiä ihan vaan ilmoittautumalla halukkaaksi hommaan kun matikannumeronakin on 8?
Tai miks
En lottoa mitään. Ei kuulu harrastuksiin uhkapelaaminen.
123 ja sotaneurootikot astuvat esiin.
En harrasta katkeroitumista. Harmittaa kyllä, että elämä tuntuu kulkevan taloudellisesti ja perheellisesti hitaammin kuin vanhemmilla, jotka ovat aloittajan sukupolvea. Tuntuu, etten oikein pääse työelämään kiinni eikä mitään tule työelämän jälkeen. Mikä eläke?
Toisaalta, vanhemmat ovat olleet paljon enemmän tukena kuin ennen oltiin. Olen myös autistinen ja uskon, etten olisi ennen saanut näin paljon tukea ja hyväksyntää kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
no en sanoisi että katkera, mulla menee ihan kohtuullisen hyvin itsellänikin, ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen miten asiani ovat. Ja opettihan vanhemmat itsenäisiksi ja pitämään huolen itsestä ja tekemään töitä. Mulla on itsestäänselvää että työ ensin, huvi sitten. Oudolta tuntuu, että isolle osalle ihan ikätovereitanikin ei ole. Olen siis syntynyt 1980.
Mutta sen olen kokenut outona, ettei vanhempani toivo omille lapsilleen parempaa kuin itselleen. He ovat tehneet hyvä palkkaisen uran julkisella sektorilla, työpaikat ovat olleet käytännössä varmat. Ja nyt kun itselläni on lapsi, huomaan miten erilainen asenne meillä on. Minä äänestän sitä jonka koen varmistavan parhaiten maan tulevaisuuden lapseni tulevaisuutta silmällä pitäen, vanhempani aina sitä joka lupaa heidän elämäntilanteeseensa parhaat edut. Minä stressaan lapseni tulevaisuudesta, vanhempani jauhavat sitä samaa nauhaa siitä kuinka helpolla kaikki nykyisin saa kaiken
Tää keskustelu alleviivaa hienosti just kuvaamasi asenteen...
Mitä katkeraa tässä vanhemmilleni oon, kun hekin elävät tässä hetkessä. He myös ovat eläneet ysärilaman jota mä en edes kokenut. Ysäri ja 2000 -luvun ajat olivat vaan liian kultaista aikaa. Mä tunnen itse olevani onnekas, kun ajatellaan tästä ap:n näkökulmasta.
Ajatella sitä kaikkea kuria mitä vanhempani joutui myös kokemaan, että kultaista elämää elän. Kannattaa olla iloinen siitä mitä kaikkea hyvää omalla kohdalla on, sillä mitään ei kannattaisi pitää itsestäänselvyytenä.
On ihmisiä joilla menee paljon huonomminkin katsomatta ajanjaksoja.
M30
Vierailija kirjoitti:
Mitä katkeraa tässä vanhemmilleni oon, kun hekin elävät tässä hetkessä. He myös ovat eläneet ysärilaman jota mä en edes kokenut. Ysäri ja 2000 -luvun ajat olivat vaan liian kultaista aikaa. Mä tunnen itse olevani onnekas, kun ajatellaan tästä ap:n näkökulmasta.
Ajatella sitä kaikkea kuria mitä vanhempani joutui myös kokemaan, että kultaista elämää elän. Kannattaa olla iloinen siitä mitä kaikkea hyvää omalla kohdalla on, sillä mitään ei kannattaisi pitää itsestäänselvyytenä.
M30
Hienosti kirjoitettu <3 Näin ajattelen itsekin, että elämäni on ollut hyvää. Pelkään vain tulevan ikäpolven puolesta, tämä maa ei tule olemaan sama maa heidän aloittaa elämäänsä kuin meille, tai aiemmalle sukupolvellekaan. Vapaus ja oikeus työhön ja toimeentuloon, puhumattakaan yhteiskunnan peruspalveluista eivät enää ole itsestäänselvästi heidän tavoitettavissaan :'( Kaikki on käytetty, kulutettu ja vaarannettu. Siksi, koska elämämme oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä jankuttaa siitä että kyllä ennen tehtiin töitä lapsesta asti tuppaa unohtamaan, että ne työt mitä lapset ja nuoret silloin teki on sellaisia hommia mitä ei nykyään edes ole oikeastaan olemassa.
Esimerkiksi jotain lehtien myyntiä, että käytiin hakemassa lehtiä ja kaupiteltiin niitä ohikulkijoille. Tai että oltiin juoksupoikana jossain puodissa. Yksinkertaisia ja helppoja hommia mitä osasi tehdä lapsikin. Ja näitä töitä oli paljon tarjolla, sen kun meni kysymään. Ei sellaisia töitä ole enää nykyään. Marjatkin poimii ihan muut kuin paikalliset teinit.
Ei kukaan sellaista ole unohtanut. Turhaan luennoit. Kunhan vain todettiin tosiasia, että ennen mentiin töihin jo lapsena ja nykyisin moni ei mene edes aikuisena. Tästä sitten joku supermama veti herneen HY
Mitä sitten? Minä muutin 16 vuotiaana enkä pidä sitä suurena saavutuksena. Oli opintotuki ja vanhempien rahallinen apu, ilmainen kouluruoka ja vaikka kuraattori tavattavissa jos oikein olisi ahdistanut. Nyt on palvelu joka julkisessa (ja yksityisessä) palvelussa luokkaa 'palvele itse itseäsi'. Väität siis ihan pokkana, että yhteiskunnassa eläminen on yhtä yskinkertaista tänä päivänä kuin viime vuosisadalla? Miksi se sitten on niin vaikeaa yhteiskunnassa jo vuosikymmeniä eläneille, että he tarvitsevat siihen apua?
Omia kesäduuneja kun miettii niin pari olisi kaatunut tänä päivänä hygieniapassin puutteeseen ja yksi työturvallisuuskortin, ihan esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Omilla vanhemmilla ei ollut mitään kulutusjuhlaa vaan kaikesta kiristettiin ja meidät lapsetkin opetettiin tekemään töitä pienestä pitäen. Nyt on paljon helpompaa.
Ei ole helpompaa. Näet ison vaivan AMK tutkintoon ja sinut laitetaan karenssin uhalla palkkattomaan työkokeiluun. Ja sossut soittelee, koska lapset käy kuraattoreilla, kun perheen rahat ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla vanhemmilla ei ollut mitään kulutusjuhlaa vaan kaikesta kiristettiin ja meidät lapsetkin opetettiin tekemään töitä pienestä pitäen. Nyt on paljon helpompaa.
Ei ole helpompaa. Näet ison vaivan AMK tutkintoon ja sinut laitetaan karenssin uhalla palkkattomaan työkokeiluun. Ja sossut soittelee, koska lapset käy kuraattoreilla, kun perheen rahat ei riitä mihinkään.
Ja lopputuloksena vanhempi hakee sairaslomaa ja jää työkyvyttömyyseläkkeelle.
181000 on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa." Tämänkin oon tiennyt jo nuoresta. Sieltä 80-luvulta. Missä säkissä olet elänyt?
Eli eläkejärjestelmän romahtaminen on "tiedetty" nyt jo niin pitkään, että on ihmisiä, jotka ovat itse ehtineet tehdä kokonaisen täyspitkän 40 vuoden työuran ja jäädä sitten eläkkeelle, toistellen koko ajan toisilleen tätä "tietoa", että kohta se romahtaa.
Tämä eläkejärjestelmän romahtamispuhe on Yhdysvalloista peräisin oleva meemi, jota siellä tietoisesti levitetään tarkoituksena saada markkinoiduksi ihmille yksityisiä eläkevakuutuksia. Suomen kokonaan toisenlaiselta pohjalta järjestetyn työeläkejärjestelmän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille. 2400 brutto palkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa. Työttömyysvakuutusmaksu on vain 33 euroa.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
Vierailija kirjoitti:
En. He joutui lapsena kokemaan sodan jälkeistä kurjuutta ja vanhempiensa sotatraumat, mutta ovat rakentaneet meille hyvinvointi-suomen ja melko korkean elintason, josta olemme ainakin lapsina ja nuorina päässeet osallisiksi. Lama-aikanakin siis asiat oli melko hyvin. Koulussa saatiin oppikirjat ja ilmaiset kynät ym. koululaisille. Lamakaan ei älytöntä kurjuutta ollut lapsille.
Sotatraumaisten vanhempien lapsina monilla oli kasvatus hukassa. Tärkeintä oli oma onni ja äidit varhain töihin, lapset päiväkotiin. Ei osattu rajoittaa tv:n katselua tai miettiä joutuuko lapset olemaan liikaa yksin kotona, ja monia muita asioita joita nykyään saa lastensuojelutoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole katkera, ovat mitä ovat, sen ajan kasvatteja hekin. Mutta rehellisesti sanottuna onhan tuo hieman itsekäs sukupolvi. Monet pisti omat vanhemmat vanhainkoteihin, lapset kulki avaimet kaulassa omillaan, lapsenlapsista halutaan vain parhaat palat. Itse sitten nautitaan hyvää eläkettä ihan inhimillisestä iästä lähtien ja läheisiltä vaaditaan hoitoa ja turvaa omilla vanhuuden päivillä eikä taatusti olla menossa minnekään "vaivaistaloon". Seuraavaksi sitten nämä millenium ihmeet kertovat mitä omassa sukupolvessa on vialla 😁
Sinä se jaksat. Olen 78 ja ne, jotka ei pärjää kotona ovat hoidettavina palvelutaloissa. Lapset on useimmalla kaukana, naapurin rouvalla ruotsissa ja toinen oulussa herrana.
Eläkkeetkin on tosi hyviä, älä naurata. Monella tonnin vaikka jotain äitiyslomia luku
Tähän tietenkin vaikuttaa vain oma kokemus ja mukaan mahtuu vaikka minkälaista persoonaa ja taustaa. Minusta vain teidän sukupolvi on itsekkäämpi kuin edellinen. Ehkä me sitten olemme vanhoina vielä itsekkäämpiä. Tiedän, että teidän ikäluokasta moni on palvelutalossa ja omaiset kaukana. Toisaalta taas niitä omaisia osaatte kyllä tästä syyllistääkin ja palvelutaloilta vaaditte kovia. Toki saatte omilla rahoillanne vaatiakin. Edellinen sukupolvi enemmän alistui kohtaloonsa ja säästi vielä viimeisillä päivilläänkin, enkä näe sitäkään hyväksi. Eläkeikä on noussut huimasti ja nousee edelleen. En oikein usko, että elinikäennustekaan kompensoi tätä asiaa. Eläkeasiat nyt tämän tiedon valossa on teillä paremmin kuin edellisellä sukupolvella ja meillä. Aika moni teistä eläkeläisistä elää ihan mukavaa elämää matkustellen ja harrastaen, joten ilmeisesti eläkkeet on ihan ok tasoa monella, omaisuutta ja perintöä karttunut. Ja mitä tulee tähän teidän jättämään perintöön, en missään tapauksessa odota sitä. Rakastan omia vanhempiani ja haluan pitää heidät täällä vielä pitkään.
Kuten sanoin, en ole katkera. Minulla on ollut hyvä lapsuus ja elämä sekä moni asia on tietenkin ollut paljon paremmin kuin 40-luvun lapsilla. Love and peace.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että edelleen opiskelu tuo työpaikan, kunhan ymmärtää opiskella jotain järkevää. Ei vanhempieni sukupolvi opiskellut kulttuurituottajiksi tai medianomeiksi, heistä tuli sähköasentajia ja hammashoitajia, siis varsin turhia tässä digimaailmassa.
Mikähän tämä järkevä on, joka automaattisesti takaa työpaikan? Kiinnostaa aidosti.
t. työtön lähihoitaja
Miksi olet työtön.
Hoitajista on pulaa,
Vierailija kirjoitti:
M30
Aika harva osasi lukea otsikkoa. En ole katkera omille vanhemmilleni vaan heidän SUKUPOLVELLEEN kokonaisuutena.
Montako lasta on M30:lla? Omasta elämästäni en ole huolissani, ihan sama, mutta on ihan helvetin pelottavaa ja toivotonta kasvattaa pieniä lapsia just nyt. Tähän tulevaisuuteen mikä meillä on edessä.
AP N37.
Ap on russakkatrolli, joka haluaa kylvää katkeruutta ihmisten mieliin.
En tasan ole katkera, vain tyhmät ovat ja sellaiset, jotka ei tiedä mitään millaista elämä oli ennen. Esim. lääketiede, ennen syöpä oli kuolemantuomio, nyt se on vain sairaus muiden joukossa ja yleensä hoidettavissa. Töissä aloitettiin tosi varhain ja harvalla oli varaa opiskella, kuten nyt on kaikilla. Koko ajan on menty parempaan, turha kadehtia.
Ap on säälittävä räähkä. Menisi terapiaan.
En ole. He olivat lapsia niin talvi- kuin jatkosodan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M30
Aika harva osasi lukea otsikkoa. En ole katkera omille vanhemmilleni vaan heidän SUKUPOLVELLEEN kokonaisuutena.
Montako lasta on M30:lla? Omasta elämästäni en ole huolissani, ihan sama, mutta on ihan helvetin pelottavaa ja toivotonta kasvattaa pieniä lapsia just
Tätä yrittänyt tässä ketjussa sanoa. Tuntuu katkeralta, että maata on johdettu ihan tietoisesti suuntaan joka on melko toivoton meidän lapsillemme, siis heidän lapsenlapsilleen. Tietoisesti siltä osin, että mm eläkevaje on ollut tiedossa jo 30-40 vuotta, on tiedetty jo 30-40 vuotta, että eläkemaksujen koko on riittämätön suhteessa kasvaneeseen elinajan odotteeseen. Työllisyyttä ja teollisuuden kilpailukykyä on keinotekoisesti tuettu näin alhaisilla eläkemaksuilla ja nyt molemmat kärsivät kun maksuja joudutaan koko ajan nostamaan. Voimakkaan talouskasvun aikana on luotu julkisia palveluja, joita on kasvun sakatessa jouduttu rahoittamaan velalla. Pienituloisten korkeaa kokonaisveroastetta ja matalaa palkkatasoa on kompensoitu erilaisilla tuilla ja näin tehty valtaosasta kansalaisia riippuvaisia erilaisista tukimekanismeista. Näillä on jälleen pönkitetty teollisuuden kilpailukykyä ja tehty marginaalisesta osasta omistavaa väkeä satumaisen rikkaita -niin rikkaita, ettei seuraava sukupolvi yllä edes keskimääräisesti lähellekään aiemman keskimääräistä varallisuutta ja elintasoa. Kaiken on maksanut keskiluokka ja maksaa tulevat polvet ylivelkaantuneessa valtiossa.
Ja kaiken huippuna tätä ei ole ihan tavallisilla, tilanteeseen muutoin kuin äänestyskäyttäytymisensä kautta syyttömillä, halua myöntää, vaan mieluummin solvataan nuorempia ja korotetaan omaa erinomaisuutta. Ei voi käsittää, eivätkö he rakasta lapsiaan ollenkaan?
No, esim paikalliselle marjatilalle piti minun aikuisen soittaa kaksi kertaa, että sain puhuttua nuoren töihin kun hänelle itselleen ei edes vastattu kyselyihin. Sitten kauden auetessa yrittivät venkoilla vielä lupauksestaan ja jouduin syyllistämään ihan huolella, että sain lupauksen, että nuori 'voi tulla ensi maanantaina'. Eipä tarvinnut kauaa miettiä miksi kun ei koko pellolla ollut yhtäkään suomalaista. Joutuivat korjaamaan lopulta asennettaan kun pentu oli kovempi ja tarkempi kerääjä kuin yksikään venäläismiehistä.
Lehtien (myös mainos) jakamisalue on ainakin meidän paikkakunnalla niin suuri, että vaatii autoa ja ajokorttia.