Oletko katkera vanhempiesi sukupolvelle?
Minä olen. He ovat saaneet elää ilman sotien uhkaa. Pahin murhe on ollut onko tarpeeksi muodikas sisutus vai pitäisikö se päivittää. Etelänmatkoja, kulutusjuhlaa, Anttilan kuvastoja. Lapset kasvatettu optimismin keskellä, suuret luulot kuinka globalismi luo vain hyvää. Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa.
Itse 80-luvun lopulla syntyneenä kärsin 90-luvun laman säästöistä joka puolella vaikkei se kotona näkynytkään. Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen. Kouluttaudu niin tulevaisuus on pedattu. Hah. Nyt omien lasten ollessa pieniä kriisiä toisensa perään ja jo aivan todellinen pelko kolmannesta maailmans..piip ja naapurivaltion hyök..piip Suomeen. Inflaatio jyllää, palkat ei nouse, usko tulevaisuuteen on nolla. Kasvata sitten lapset tässä pelon ilmapiirissä.
Kommentit (205)
Ne ketkä jankuttaa siitä että kyllä ennen tehtiin töitä lapsesta asti tuppaa unohtamaan, että ne työt mitä lapset ja nuoret silloin teki on sellaisia hommia mitä ei nykyään edes ole oikeastaan olemassa.
Esimerkiksi jotain lehtien myyntiä, että käytiin hakemassa lehtiä ja kaupiteltiin niitä ohikulkijoille. Tai että oltiin juoksupoikana jossain puodissa. Yksinkertaisia ja helppoja hommia mitä osasi tehdä lapsikin. Ja näitä töitä oli paljon tarjolla, sen kun meni kysymään. Ei sellaisia töitä ole enää nykyään. Marjatkin poimii ihan muut kuin paikalliset teinit.
Vierailija kirjoitti:
"Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa." Tämänkin oon tiennyt jo nuoresta. Sieltä 80-luvulta. Missä säkissä olet elänyt?
Eli eläkejärjestelmän romahtaminen on "tiedetty" nyt jo niin pitkään, että on ihmisiä, jotka ovat itse ehtineet tehdä kokonaisen täyspitkän 40 vuoden työuran ja jäädä sitten eläkkeelle, toistellen koko ajan toisilleen tätä "tietoa", että kohta se romahtaa.
Tämä eläkejärjestelmän romahtamispuhe on Yhdysvalloista peräisin oleva meemi, jota siellä tietoisesti levitetään tarkoituksena saada markkinoiduksi ihmille yksityisiä eläkevakuutuksia. Suomen kokonaan toisenlaiselta pohjalta järjestetyn työeläkejärjestelmän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloin kannattaa kertoa omista vanhemmista, eikä käyttää puolta puheenvuorostaan kertomalla kuinka nykynuorista harva on tehnyt päivääkään töitä ennen täysi-ikäisyyttä. Sinun sanojasi, jotka eivät edes pidä paikkkaansa, sinä katkera viiskytlukulainen.
Ikävä pilata fantasiasi, mutta en ole lainkaan katkera ja olen syntynyt 80-luvulla :D Ja kun edes himppasen katsot tilastoja huomaat, että se pitää hyvinkin paikkansa, että suuri osa nuorista ei ole tehnyt töitä alaikäisenä. Huom! Suuri osa, ei suuriN osa.
Näytätkö mulle sen tilaston kiitos, itse en sitä löytänyt.
No et ki löytänyt, kun et edes etsinyt :D Ehkä se superpoikasi voi pitää hetken taukoa lumitöistä ja voi tulla opettamaan sinulle googlen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein jotain näyttöäkin siitä, ettei suuri osa nykynuorista tee töitä ennen 18 vuotta?
Paljonkin. Googlaa vaikka hakusanalla nuorisotyöttömyys.
Eli sinun mielestäsi nuorisotyöttömyys on yhtäkuin osoitus siitä etteivät nämä nuoret ole "tehneet maatilan töitä" tmv töitä kotonaan vanhempiensa apuna? Tai koskaan minkäänlaisia ansiotöitä? Eli jos sinun vanhempasi olisi luokiteltu jossain hetkessä täysi-ikäistytyttyään nuorisotyöttömäksi, olisi se näyttö siitä, ettei hän ole koskaan laittanut rikkaa ristiin? Ok, gotcha.
Ja mielenkiintoista että nuorisotyöttömyys on nyt sinun mielestäsi ilmiönä nuorison syytä. Minä kun kuvittelisin tässä esimiesasemassa teollisuuskonsernissa, että se saattaisi johtua siitä, ettei meillä ole työpaikkoja auki. Ja mistäs se taas johtuu? No, hmm, automatisoitumisesta ja off-shoraamisesta. Nuorten vikoja kai nekin siis.
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä jankuttaa siitä että kyllä ennen tehtiin töitä lapsesta asti tuppaa unohtamaan, että ne työt mitä lapset ja nuoret silloin teki on sellaisia hommia mitä ei nykyään edes ole oikeastaan olemassa.
Esimerkiksi jotain lehtien myyntiä, että käytiin hakemassa lehtiä ja kaupiteltiin niitä ohikulkijoille. Tai että oltiin juoksupoikana jossain puodissa. Yksinkertaisia ja helppoja hommia mitä osasi tehdä lapsikin. Ja näitä töitä oli paljon tarjolla, sen kun meni kysymään. Ei sellaisia töitä ole enää nykyään. Marjatkin poimii ihan muut kuin paikalliset teinit.
Ei kukaan sellaista ole unohtanut. Turhaan luennoit. Kunhan vain todettiin tosiasia, että ennen mentiin töihin jo lapsena ja nykyisin moni ei mene edes aikuisena. Tästä sitten joku supermama veti herneen HYVIN syvälle sieraimeen, kun kuvitteli että hänen superreipasta ja ahkeraa poikaansa kritisoitiin. Siltikin, vaikka kukaan ei puhunut sanaakaan tuosta pojasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloin kannattaa kertoa omista vanhemmista, eikä käyttää puolta puheenvuorostaan kertomalla kuinka nykynuorista harva on tehnyt päivääkään töitä ennen täysi-ikäisyyttä. Sinun sanojasi, jotka eivät edes pidä paikkkaansa, sinä katkera viiskytlukulainen.
Ikävä pilata fantasiasi, mutta en ole lainkaan katkera ja olen syntynyt 80-luvulla :D Ja kun edes himppasen katsot tilastoja huomaat, että se pitää hyvinkin paikkansa, että suuri osa nuorista ei ole tehnyt töitä alaikäisenä. Huom! Suuri osa, ei suuriN osa.
No et ki löytänyt, kun et edes etsinyt :D Ehkä se superpoikasi voi pitää hetken taukoa lumitöistä ja voi tulla opettamaan sinulle googlen käyttöä.
Ei kun auta sinä. Se on sulle helppoa kun olet tässä niin asian päällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein jotain näyttöäkin siitä, ettei suuri osa nykynuorista tee töitä ennen 18 vuotta?
Eli sinun mielestäsi nuorisotyöttömyys on yhtäkuin osoitus siitä etteivät nämä nuoret ole "tehneet maatilan töitä" tmv töitä kotonaan vanhempiensa apuna? Tai koskaan minkäänlaisia ansiotöitä? Eli jos sinun vanhempasi olisi luokiteltu jossain hetkessä täysi-ikäistytyttyään nuorisotyöttömäksi, olisi se näyttö siitä, ettei hän ole koskaan laittanut rikkaa ristiin? Ok, gotcha.
Ja mielenkiintoista että nuorisotyöttömyys on nyt sinun mielestäsi ilmiönä nuorison syytä. Minä kun kuvittelisin tässä esimiesasemassa teollisuuskonsernissa, että se saattaisi johtua siitä, ettei meillä ole työpaikkoja auki. Ja mistäs se taas johtuu? No, hmm, automatisoitumisesta ja off-shoraamisesta. Nuort
Sinun kanssasi on turh jatkaa, kun et osaa lukea ja vedät ihan tuulesta temmattuja johtopäätöksiä, joita yrität syöttää minun ajatuksikseni. Sen verran nyt vielä kerron, että en ole syyllistänyt ketään. Kerroin vain tosiasian. Nyt voit riehua keskenäsi, jos vielä kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleenkään olla katkera siitä, että äiti meni töihin 12-vuotiaana ja isä rehki maatilalla suunnilleen siitä lähtien kun osasi kävellä. Minun ikäluokkani on elänyt kultalusikka suussa heihin verrattununa. Puhumattakaan nykylapsista, joista suuri osa ei ole tehnyt päivääkään töitä vielä täysi-ikäistyttyäänkään.
Mitenkä niin et ole katkera. No et tietenkään ole. Äitini oli lapsityövoimaa ja minunkin piti mennä heti peruskoulun loputtua töihin tienaamaan kotiin ruoka rahaa. Ei eletty kultalusikka suussa vielä muuta kuin harvoissa perheissä. Silloin ei saatu seinästä rahaa tai sai mutta harva haki. Töihin pääsi minnekkä vain kunhan oli fyysistä työtä pelkäämätön.
Nyky nuorisolle työ on ihan liian raskasta ja kun tuttu kävi kokeilemassa kesätöitä ksksi viikoa niin ei ole enää sen jälkeen töitä halunnut jos vaan ilmankin pärjää. Kännykän räplääminen ja sängyssä löhööminen on mukavempaa. Ne luulevat että siellä työssä saa vain huilata ja kännykkää räplätä. Ruutua pitää tuijottaa kotona.
Toimeentulotukea ne osaavat hakea heti ensitöikseen.
Lapsettoma oikein nautin kun tänne suomeen alkaa tulvia ilmastopakolaisia tulevaisuudessa niin ettei kukaan sille mahda mitään. Loppuisi tämä lapsettomien syyllistäminen kun ei lisäänny tuhoten tätä maapalloa. Muualta tulevia on ihan tarpeeksi niin ettei ihan kaikkien tarvitse lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiusallanikaan auta. Ulvo, trolli, ulvo!
Vierailija kirjoitti:
Alle 18-vuotiaita ei voida edes teoriassa tilastoida työttömiksi, koska he ovat kaikki oppivelvollisia ja näkyvät siten tilastoissa opiskelijoina eivätkä työttöminä. Jokin kyvyttömyys löytää kesälomakuukausiksi kesätöitä ei ole se, mitä sanalla "nuorisotyöttömyys" yleensä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole olemassa lehdenjakamista tai marjanpoimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sellaista ole unohtanut. Turhaan luennoit. Kunhan vain todettiin tosiasia, että ennen mentiin töihin jo lapsena ja nykyisin moni ei mene edes aikuisena. Tästä sitten joku supermama veti herneen HYVIN syvälle sieraimeen, kun kuvitteli että hänen superreipasta ja ahkeraa poikaansa kritisoitiin. Sil
Niin, ennen tosiaan töihin mentiin. Nykyään töihin ei niin vaan mennä. Edes aikuisena.
Isovanhemmistani kenelläkään ei ollut minkäänlaista koulutusta, mutta silti kaikkintekivät vuosikymmenien työurat.
Jos he kaikki eläisivät nyt tätä aikaa ja olisivat noin 30v. he kaikki olisi työkkärin pitkäaikaisasiakkaita, kuuluisivat vaikeasti työllistettäviin, kävisivät kursseja ja työkokeilua ja eläisivät pääasiassa tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Työt ei välttämättä tarkoita jotain oikeaa tienaavaa työtä vaan ihan kotitöitä. Siivoamista, ruoan laittoa yms. joita tehtiin kun omat vanhemmat oli töissä että heidän ei olisi tarvinnut enää sitä hoitaa. Vanhemmille oli puhdas koti, pestyt pyykit yms. kun tulivat töistä. Eikä siitä edes keskusteltu, että ei olisi huvittanut vaan olisi mieluummin tehnyt jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 18-vuotiaita ei voida edes teoriassa tilastoida työttömiksi, koska he ovat kaikki oppivelvollisia ja näkyvät siten tilastoissa opiskelijoina eivätkä työttöminä. Jokin kyvyttömyys löytää kesälomakuukausiksi kesätöitä ei ole se, mitä sanalla "nuorisotyöttömyys" yleensä tarkoitetaan.
Arvaa mitä? Täysipäiväinen opiskelu hyvinkin usein tarkoittaa sitä, että lapsi/nuori ei ole töissä. Yllättikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sellaista ole unohtanut. Turhaan luennoit. Kunhan vain todettiin tosiasia, että ennen mentiin töihin jo lapsena ja nykyisin moni ei mene edes aikuisena. Tästä sitten joku supermama veti herneen HYVIN syvälle sieraimeen, kun kuvitteli että hänen superreipasta ja ahkeraa poikaansa kritisoitiin. Sil
Ei vaan nousee niskakarvat pystyyn kun vanhat ri i vin rau dat jaksaa korottaa itseään alentamalla nuorisoa. Nykynuoriso hoitaa itse suvereenisti omia asioitaan digitaalisesti, varaa hampilääkärit ja kouluterkkarit ja tilaa bussikortit sovelluksesta. itsehän olin 90-luvulla kaverisporukasta se joka pantiin aina soittamaan leffateatteriin tai kauppaan kun tarvittiin jotain tietoa, koska valtaosa ei uskaltanut edes soittaa puhelimella vieraalle aikuiselle. Nyt ollaan niin erinomaista kun jostain toimistosihteerin tai osastonhoitajan vakanssista ollaan elämänkaaren huipussa ja arvostellaan ihmisiä, jotka ovat elämässään ensinnäkin 30 vuotta perässä ja toiseksi elävät aikasta paljon monimutkaisemmassa todellisuudessa kuin me aikoinamme.
Minusta on outoa, että edelleen opiskelu tuo työpaikan, kunhan ymmärtää opiskella jotain järkevää. Ei vanhempieni sukupolvi opiskellut kulttuurituottajiksi tai medianomeiksi, heistä tuli sähköasentajia ja hammashoitajia, siis varsin turhia tässä digimaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sellaista ole unohtanut. Turhaan luennoit. Kunhan vain todettiin tosiasia, että ennen mentiin töihin jo lapsena ja nykyisin moni ei mene edes aikuisena. Tästä sitten joku supermama veti herneen HYVIN syvälle sieraimeen, kun kuvitteli että hänen
Enpä osaa nähdä minään saavutuksena, että teini osaa ostaa bussilipun sovelluksella. Itse muutin kotoa pois 15-vuotiaana eikä ollut kukaan hampilääkäreitä soittelemassa tms. Muutenkin pointtina ei tainnut olla ylentää tai alentaa ketään, vaan kertoa vain se tosiasia, että nykyisin lapset ja nuoret pääsevät paljon helpommalla kuin ennen, kun ei tarvitse mennä 12-vuotiaana töihin tai isä ei ole remmin kanssa vahtimassa, että lehmä tulee lypsettyä tms. Ja kyllä, nykyisinkin on huonoissa oloissa kasvavia lapsia, mutta keskimäärin elämä on helpompaa 2020-luvulla kuin mitä se oli 40-50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole olemassa lehdenjakamista tai marjanpoimintaa?
Mitäpä lottoat mistä johtuu ettei 13v enää pääse jakamaan lehtiä ihan vaan ilmoittautumalla halukkaaksi hommaan kun matikannumeronakin on 8?
Tai miksei 14v koululainen saa kesätöitä marjatilalta vaan nelikymppiset thaikkupoimijat?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että edelleen opiskelu tuo työpaikan, kunhan ymmärtää opiskella jotain järkevää. Ei vanhempieni sukupolvi opiskellut kulttuurituottajiksi tai medianomeiksi, heistä tuli sähköasentajia ja hammashoitajia, siis varsin turhia tässä digimaailmassa.
Mikähän tämä järkevä on, joka automaattisesti takaa työpaikan? Kiinnostaa aidosti.
t. työtön lähihoitaja