Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katkera vanhempiesi sukupolvelle?

Vierailija
22.11.2023 |

Minä olen. He ovat saaneet elää ilman sotien uhkaa. Pahin murhe on ollut onko tarpeeksi muodikas sisutus vai pitäisikö se päivittää. Etelänmatkoja, kulutusjuhlaa, Anttilan kuvastoja. Lapset kasvatettu optimismin keskellä, suuret luulot kuinka globalismi luo vain hyvää. Nyt vanhana eläkejärjestelmä toimii vielä just heidän elinikänsä ajan kunnes romahtaa.

Itse 80-luvun lopulla syntyneenä kärsin 90-luvun laman säästöistä joka puolella vaikkei se kotona näkynytkään. Silti koulussa iskostettiin tyhmä usko huomiseen. Kouluttaudu niin tulevaisuus on pedattu. Hah. Nyt omien lasten ollessa pieniä kriisiä toisensa perään ja jo aivan todellinen pelko kolmannesta maailmans..piip ja naapurivaltion hyök..piip Suomeen. Inflaatio jyllää, palkat ei nouse, usko tulevaisuuteen on nolla. Kasvata sitten lapset tässä pelon ilmapiirissä.

Kommentit (205)

Vierailija
41/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa huomaa kun on ollut varakas koti ja hyväpalkkainen herrasväki vanhempina haukutaan sitten vanhemmat ja varakkuus vaikka se lopulta napsahtaa itelle kun jaksaa odottaa.

Mun lapset taas on duunarikodissa vaatimattomissa oloissa kasvaneet  ja ovat nyt ensimmäisen polven akateemisia kaikki.  Hyväpalkkaisissa töissä ja elintaso hyvä.

Tokkopa kadehtivat vanhempiensa pientä kolmiota ja pikkusta puntoa ja  alle kahden tuhannen eläkettä.

Helppo lapsuus ja yltäkylläisyys tekee näköjään tyytymättömän ihmisen.

Hmm. Onkohan mitenkään mahdollista että se vanhempien hyvä toimeentulo korreloi tietynlaisen asenteen kanssa, joka sitten herättää vielä aikuisenakin ristiriitoja omien lasten kanssa? Usein sanotaan, ettei menestynyt ihminen ymmärrä ettei kaikki hyvä ole välttämättä itse saavutettua, vaan olosuhteet vaikuttavat

Kyll ne rahat kelpaa, usko vaan.  Aattele lapsiasi , he ovat sulle katkeria jos et ota vanhempiesi perintöä heille jemmaan.

Vierailija
42/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no en sanoisi että katkera, mulla menee ihan kohtuullisen hyvin itsellänikin, ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen miten asiani ovat. Ja opettihan vanhemmat itsenäisiksi ja pitämään huolen itsestä ja tekemään töitä. Mulla on itsestäänselvää että työ ensin, huvi sitten. Oudolta tuntuu, että isolle osalle ihan ikätovereitanikin ei ole. Olen siis syntynyt 1980.

Mutta sen olen kokenut outona, ettei vanhempani toivo omille lapsilleen parempaa kuin itselleen. He ovat tehneet hyvä palkkaisen uran julkisella sektorilla, työpaikat ovat olleet käytännössä varmat. Ja nyt kun itselläni on lapsi, huomaan miten erilainen asenne meillä on. Minä äänestän sitä jonka koen varmistavan parhaiten maan tulevaisuuden lapseni tulevaisuutta silmällä pitäen, vanhempani aina sitä joka lupaa heidän elämäntilanteeseensa parhaat edut. Minä stressaan lapseni tulevaisuudesta, vanhempani jauhavat sitä samaa nauhaa siitä kuinka helpolla kaikki nykyisin saa kaiken

Lisään, ettei kyse ole pelkästä rahasta. itse olen kuluttanut koko lapseni elämän tunteja viikottain esim läksyjen kuulusteluun ja niissä auttamiseen. Olen harrastanut lapsen kanssa yhdessä, kaikki matkat ym kokemukset -lapsen kanssa yhdessä. Omani sanoivat, että opettajan työtä on opettaa ja tyypillinen lauseensa oli että puhun kuin keitetyn lampaan päästä ja saisin välillä olla hiljaa, esim kun he "katsovat nyt uutisia" tai "lukevat nyt lehteä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut mieleenkään olla katkera siitä, että äiti meni töihin 12-vuotiaana ja isä rehki maatilalla suunnilleen siitä lähtien kun osasi kävellä. Minun ikäluokkani on elänyt kultalusikka suussa heihin verrattununa. Puhumattakaan nykylapsista, joista suuri osa ei ole tehnyt päivääkään töitä vielä täysi-ikäistyttyäänkään. 

Hienoa yleistämistä. Omat 40-luvun lopulla syntyneet vanhempani ovat kaupunkilaislapsia. Eivät ole tehneet mitää töitä, no, muurahaisenmunia ja käpyjä keränneet taskurahan toivossa. 

Oma poikani 15v sen sijaan maalaa mökit, leikkaa nurmikot, hakkaa halot, pesee ikkunat, vaihtaa renkaat jne viikkorahan eteen, myös isovanhemmillaan. Lisäksi on kesätöissä ollut kaupassa ja mansikkapellolla.

Eikös tässä kysytty nimenomaan OMISTA vanhemmista? 

Vierailija
44/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan nimenomaan kieltäydyttäni perinnöstä se menee perintökaaren mukaan lapselleni, jolla on siinä vaiheessa rahalle enemmän tarve kun on vasta alkamassa itsenäistä elämäänsä. Miksi maksaisin perintöveron, voidakseni lahjoittaa tai jättää saman rahan lapselleni, joka vuorostaan maksaisi siitä veroa? ohitetaan minut kokonaan siitä välistä.

Vierailija
45/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut mieleenkään olla katkera siitä, että äiti meni töihin 12-vuotiaana ja isä rehki maatilalla suunnilleen siitä lähtien kun osasi kävellä. Minun ikäluokkani on elänyt kultalusikka suussa heihin verrattununa. Puhumattakaan nykylapsista, joista suuri osa ei ole tehnyt päivääkään töitä vielä täysi-ikäistyttyäänkään. 

Hienoa yleistämistä. Omat 40-luvun lopulla syntyneet vanhempani ovat kaupunkilaislapsia. Eivät ole tehneet mitää töitä, no, muurahaisenmunia ja käpyjä keränneet taskurahan toivossa. 

Oma poikani 15v sen sijaan maalaa mökit, leikkaa nurmikot, hakkaa halot, pesee ikkunat, vaihtaa renkaat jne viikkorahan eteen, myös isovanhemmillaan. Lisäksi on kesätöissä ollut kaupassa ja mansikkapellolla.

Jep! Tänä päivänä suurin osa 15 vuotiaista maalaa mökit, hakkaa halot, pesee ikkunat, vaihtaa renkaat jne viikkorahan eteen. Lisäksi on kesätöissä kaupassa ja mansikkapelloilla. Tämän päivän nuorissa on tulevaisuus! 

NOT 

Vierailija
46/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla kun on niin reipas poika niin pyydäpä sitä opettamaan sinulle, mikä ero on ilmaisuilla "suuri osa" ja "kaikki". Et selkeästikään ymmärrä sitä, kun tuolla tavalla pillastuit. 

Vierailija
47/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tässä kysytty nimenomaan OMISTA vanhemmista? 

No silloin kannattaa kertoa omista vanhemmista, eikä käyttää puolta puheenvuorostaan kertomalla kuinka nykynuorista harva on tehnyt päivääkään töitä ennen täysi-ikäisyyttä. Sinun sanojasi, jotka eivät edes pidä paikkkaansa, sinä katkera viiskytlukulainen.

Sen verran vaikeaa on kesätöiden haku, ihan näin sivusta katsoen, että enpä viitsisi aukoa "nykynuorille" päätäni kesätyökokemuksen puutteesta.. 

Vierailija
48/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tä

Opettelepa lukemaan. Auttaa paljon.  

Vierailija
49/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osannut ennakoida ennen kun teit lapsia?

Vierailija
50/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni sotalapsi, en tiä susta.

70-luvun lapsi

Vierailija
51/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no en sanoisi että katkera, mulla menee ihan kohtuullisen hyvin itsellänikin, ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen miten asiani ovat. Ja opettihan vanhemmat itsenäisiksi ja pitämään huolen itsestä ja tekemään töitä. Mulla on itsestäänselvää että työ ensin, huvi sitten. Oudolta tuntuu, että isolle osalle ihan ikätovereitanikin ei ole. Olen siis syntynyt 1980.

Mutta sen olen kokenut outona, ettei vanhempani toivo omille lapsilleen parempaa kuin itselleen. He ovat tehneet hyvä palkkaisen uran julkisella sektorilla, työpaikat ovat olleet käytännössä varmat. Ja nyt kun itselläni on lapsi, huomaan miten erilainen asenne meillä on. Minä äänestän sitä jonka koen varmistavan parhaiten maan tulevaisuuden lapseni tulevaisuutta silmällä pitäen, vanhempani aina sitä joka lupaa heidän elämäntilanteeseensa parhaat edut. Minä stressaan lapseni tulevaisuudesta, vanhempani jauhavat sitä samaa nauhaa siitä kuinka helpolla kaikki nykyisin saa kaiken

Perintöä odotellessa? 

Vierailija
52/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloin kannattaa kertoa omista vanhemmista, eikä käyttää puolta puheenvuorostaan kertomalla kuinka nykynuorista harva on tehnyt päivääkään töitä ennen täysi-ikäisyyttä. Sinun sanojasi, jotka eivät edes pidä paikkkaansa, sinä katkera viiskytlukulainen.

Ikävä pilata fantasiasi, mutta en ole lainkaan katkera ja olen syntynyt 80-luvulla :D Ja kun edes himppasen katsot tilastoja huomaat, että se pitää hyvinkin paikkansa, että suuri osa nuorista ei ole tehnyt töitä alaikäisenä. Huom! Suuri osa, ei suuriN osa. 

Vierailija
53/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla kun on niin reipas poika niin pyydäpä sitä opettama

Onko oikein jotain näyttöäkin siitä, ettei suuri osa nykynuorista tee töitä ennen 18 vuotta?

Kumma kun minä tunnen vain nuoria jotka pyrkii kesätöihin ja tekee mitä vaan, että saavat vähän omaa rahaa. Kas, moni perustaa oikein kevytyrityksenkin ja markkinoi renkaanvaihtoa, koiranulkoilutusta jne facebookin ryhmissä.

Tänä päivänä ei se nuorisolainen vaan kävele tosta noin vaan kysymään kaupan tai tehtaan ovelta töitä kun haku on netissä ja sinne on oma poikakin tehnyt jopa videoesittelyjä kesätyöhaun yhteydessä. Hieman vaatii enemmän kuin vaikkapa omassakaan nuoruudessa tuo työn löytäminen..

Vierailija
54/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat syntyneet 50- ja 60-lukujen vaihteessa. Heillä molemmilla on ollut hyvä ja turvallinen lapsuus ilman sodan pelkoa, koska ovat sen verran nuoria.

Äiti syntyi keskiluokkaiseen perheeseen, missä oli hyvä turvaverkko, isovanhemmat ja muut sukulaiset lähellä, äiti aluksi kotiäitinä ja molemmilla vanhemmilla vakituiset työpaikat. Äidin vanhemmat on niin kuoria etteivät olleet sodassa joten ei ollut mitään sotatraumataustaa kotonakaan. Kodissa oli hyvä ilmapiiri ja äitiä kannustettiin opiskelemaan. Hän opiskeli ja valmistui 80-luvun puolivälissä. Lapsensa syntyi eli siis minä ja veli synnyttiin 90-luvulla. Äiti on koko työikänsä ollut töissä vakituisissa työpaikassa ja hänen alallaan ei lama tuntunut oikeastaan missään, kuten ei meillä lapsuudenperheessäkään. Asuimme myös ulkomailla osan lapsuuttani.

Isä taas syntyi perheeseen yltäkylläisyyden keskelle varakkaaseen perheeseen missä kaikki mahdollisuudet oli saatavilla, hyvät yksityiskoulut, kivat harrastykset ja hyvät kaveripiirit. Isä ei ollut suomalainen, joten ei ollut edes mitään sodan ja pulavuosien taakkoja isovanhemmillakaan. Isällä oli ihan hyvä työura, mutta ongelmansa oli lähinnä hänen itsensä aiheuttamia. Isä kuoli alle 40-vuotiaana ollessani lapsi.

En varsinaisesti ole katkera vanhempieni lapsuudelle, mutta heillä on ollut kyllä varmasti keskivertoa parempi lapsuus ja nuoruus, sekä aikuisuus.

Vierailija
55/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikein jotain näyttöäkin siitä, ettei suuri osa nykynuorista tee töitä ennen 18 vuotta?

Paljonkin. Googlaa vaikka hakusanalla nuorisotyöttömyys. 

Vierailija
56/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ku

Kumma kun maailmaa on muuallakin kuin sinun navassasi. Kannattaa välillä katsella ympärilleen niin näkee, mikä on todellisuus.  

Vierailija
57/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma poikani 15v sen sijaan maalaa mökit, leikkaa nurmikot, hakkaa halot, pesee ikkunat, vaihtaa renkaat jne viikkorahan eteen, myös isovanhemmillaan. Lisäksi on kesätöissä ollut kaupassa ja m

Monellako tavalla tämän voi lukea väärin: "Puhumattakaan nykylapsista, joista suuri osa ei ole tehnyt päivääkään töitä vielä täysi-ikäistyttyäänkään. "? 

Vierailija
58/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lapsena iskostettiin tyhmä usko huomiseen"

Olisitko toivonut, että kaikkialla olisi toitotettu, kuinka surkeaa elämästäsi tulee?

Vierailija
59/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monellako tavalla tämän voi lukea väärin: "Puhumattakaan nykylapsista, joista suuri osa ei ole tehnyt päivääkään töitä vielä täysi-ikäistyttyäänkään. "? 

Näköjään ainakin yhdellä tavalla. Ja kun niin tekee, rupeaa riehumaan että "minun poikani kyllä tekee töitä 24/7" jne. jne. 

Vierailija
60/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sen olen kokenut outona, ettei vanhempani toivo omille lapsilleen parempaa kuin itselleen. He ovat tehneet hyvä palkkaisen uran julkisella sektorilla, työpaikat ovat olleet käytännössä varmat. Ja nyt kun itselläni on lapsi, huomaan miten erilainen asenne meillä on. Minä äänestän sitä jonka koen varmistavan parhaiten maan tulevaisuuden lapseni tulevaisuutta silmällä pitäen, vanhempani aina sitä joka lupaa heidän elämäntilanteeseensa parhaat edut. Minä stressaan lapseni tulevaisuudesta, vanhempani jauhavat sitä samaa nauh

Hahahaha!!! Vanhempieni ikätoveri bongattu :D

Eipä ole tarvetta perinnölle kun on ihan oma toimeentulo. Olen muutenkin enemmän keskittynyt lapseni tulevaisuuteen kuin omaani, minä olen oman elämäni rakentanut jo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan