Onko teille koskaan käynyt niin, että huoltomies tai joku in tullut yleisavaimilla kotiinne, jos olet ollut vaikka suihkussa tai nukkumassa?
Kommentit (89)
Keväällä kävi niin että olin kotona koronassa, asun yksiössä ja minulla ei ole tapana sulkea vessan ovea.
Kuumeen ja kipeän kurkun lisäksi korona sai vatsani ihan sekaisin ja tavaraa tuli joka tuutista.
Istuin vessassa pöntöllä löysän vatsani kera ja samalla oksensin ämpäriin.
En tiedä enkö kuullut ovikelloa jätösteni ääniltä vai eivätkö huoltomiehet pimputtaneet sitä, mutta ykskaks sisään poikkesi pari huoltomiestä yleisavaimen kanssa.
Nolotti ihan hirveästi. Tästä käynnistä oltiin ilmoitettu talon asukkaille ja minun oli tarkoitus asuntooni tuloa siirtää koronani takia mutta en ollut muistanut.
Olin suihkussa mutta en reagoinut ovikellon soittoon. Huoltomiehet tulivat sisälle omilla avaimilla mutta poistuivat kun kuulivat että olin suihkussa. Toinen kerta oli kun avasin pyjamassa oven, heidän piti välttämättä käydä lukemassa joku mittari vaikka olin menossa suihkuun. Nykyään onneksi ilmoittavat yleensä etukäteen tulostaan.
Pippurisumutetta heti päin näköä jos tulee omilla avaimilla soittamatta ovikelloa oli mikä huoltotyyppi tahansa.
Joskus tuli joku äijä ilmaamaan pattereita omilla avaimilla, kun asuin opiskelijakämpässä. Olin tietysti nukkumassa krapulaa pois, mutta oli se äijä varmaan nähnyt sellaista ennenkin.
Varmuusketju pitää poissa kutsumattomat vieraat.
Kyllä vessassa voi olla ilmansuodatin. Jos on asuntokohtainen ilmanvaihtokone joka lämmittää tuloilman, voi vessassa olla ilmansuodatin. Tällöin tuloilma kiertää vessassa olevan koneen kautta, mutta ei sekoitu wc:n ilmaan. Mulla oli tällainen vuonna 2010 rakennetussa talossa. Huolto kävi vessan katossa olevasta luukusta vaihtamassa suodattimen aina välillä.
Meillä opiskelija-asuntolassa 90-luvulla huoltomiehellä oli tapana tulla soluasuntoihin tekemään erilaisia säätöjä ym hommiaan etukäteen ilmoittamatta ja aina aikaisin aamulla - mutta vain poikasoluihin. Tyttöjen asuntoihin meni päiväsaikaan kun asukkaat oli todennäköisimmin poissa tai ainakin vaatteet päällä. Saunailloissa poikien kanssa funtsittiin ajatteliko huoltojätkä hoitaa tylsät hommat heti aamusta pois eikä asukkaita haittaa jos ovatkin jokseenkin munasillaan aamutoimissaan - vai juurikin sellaisia näkymiä hän kaipasikin.
On kyllä sattunut kohdalle niitä huoltomiehiä, jotka soittavat ovikelloa ja sitten odottavat tasan kaksi sekuntia ennen kuin tulevat avaimella sisään.
Ja monesti on ilmoitettu, että tulevat klo 8-16 välisellä ajalla ja sitten ovatkin klo 7.45 ovella pimputtelemassa. Miten vaikeaa voi olla odottaa siihen kahdeksaan asti?