Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tänään tietää, että tuleva työeläkkeeni on 1244 euroa

Vierailija
22.11.2023 |

Onko tämä hyvä vai paha, en tiedä itsekkään. Siitäkin menee verot ja pitää varmaan hakea vielä jotain kansaneläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea. Mitä mieltä olette?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä melkoinen pyramidihuijaus tuo eläkejärjestelmä meille nuoremmille. Minä ja työnantajani maksoimme vuonna 2022 eläkemaksuja 9772 € ja siitä kertyi eläkettä 48,49 €. Eli eläkekertymäni karttui 0,4962% ja loput katosi kuin kankkulan kaivoon.

Ei sitä eläkettä vanhemmillekaan kerry vaikka eläkemaksut on suuret. Itsellä ainakin ne kertymät on muutama kymppi vuodessa vaikka eläkemaksut on suuret.

Vierailija
22/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen tulevan eläkkeen arvion voi käydä laskettamassa eläkelaitoksen sivulla. Mun netto tulee olemaan n. puolet siitä mitä palkan netto. Ehkä on jotain työtä tehtävä eläkkeen lisäksi tai trokattava lonkeroa Tallinnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Kiitoksia vastauksista. Olen kylläkin ollut osittaisella varhennetulla vanhuuseläkkeellä eli ns. OVE:lla  jo vuodesta 2020 alkaen, nyt täytin 64 v ja pääsen vuoden alusta ihan oikealle vanhuuseläkkeelle. Ihmettelen kylläkin tulevan eläkkeeni pienuutta. Olen aloittanut työelämässä jo 15-vuotiaana ja siihen aikaan muistaakseni piti maksaa ns. "vanhan piian vero" jotain 24-vuotiaaksi asti, joten siltä ajalta ei makseta työeläkettä. Niin saako tähän vielä jotain kansaneläkettä lisäksi sitten, en tiedä.

Vierailija
24/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pienestä veroa mene.Lisänä voi hakea kansaneläkettä jos eläke jää liian pieneksi.

Vierailija
25/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eläkeiän nosto on kyllä vuosisadan vitsi,jos joku yrittää olla 68-70-vuotiaaksi töissä firma painostaa sen eläkkeelle.

Vierailija
26/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on nettona 1550. Eläkettä en ole uskaltanut katsoa.

Vierailija
27/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitettiin asuntosijoittaminen jo viime vuosituhannella. Vielä 1998-2005 vuokran jälkeen jäi plussalle, kun maksettiin lainat ja muut kulut. 3 vuokralaista on ollut yli 20 v samassa asunnossa. Älytön mäihä ollut ja oltiin oikeaan aikaan liikkeellä. 

Oma eläke on, onko 1200 e ja nousee n 50-60 e per vuosi. Ei tällä hurrata ja työt voi loppua millä hetkellä hyvänsä. Nuoremmille ollaan sanottu sijoittakaa.

Vierailija
28/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pienestä veroa mene.Lisänä voi hakea kansaneläkettä jos eläke jää liian pieneksi.

Liian pineksi tarkoittaa alle 750€/kk. Jos kansaneläkkeen kanssakin jää alle tuon, saa takuueläkettä sen verran, että yhteissumma on 750€/kk. Monet naiset ovat tuolla eläkkeellä juuri koska on ollut pieni palkka työelämässä ja monta vuotta palkatta lapsia hoitamassa.

Vierailija
29/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Kiitoksia vastauksista. Olen kylläkin ollut osittaisella varhennetulla vanhuuseläkkeellä eli ns. OVE:lla  jo vuodesta 2020 alkaen, nyt täytin 64 v ja pääsen vuoden alusta ihan oikealle vanhuuseläkkeelle. Ihmettelen kylläkin tulevan eläkkeeni pienuutta. Olen aloittanut työelämässä jo 15-vuotiaana ja siihen aikaan muistaakseni piti maksaa ns. "vanhan piian vero" jotain 24-vuotiaaksi asti, joten siltä ajalta ei makseta työeläkettä. Niin saako tähän vielä jotain kansaneläkettä lisäksi sitten, en tiedä.

Jos mahdollista niin käy eläkeneuvojalla, sieltä saat varmemmat vastaukset. Yksi mahdollisuus korottaa eläkettä on edelleen jatkaa työelämässä. Itse tein ylivuosia ja korotin eläkettäni reilulla satasella per vuosi. Kyllä kannatti.

Vierailija
30/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan just tuon verran työeläkettä. 

T.mummeli

Vierailija
31/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä melkoinen pyramidihuijaus tuo eläkejärjestelmä meille nuoremmille. Minä ja työnantajani maksoimme vuonna 2022 eläkemaksuja 9772 € ja siitä kertyi eläkettä 48,49 €. Eli eläkekertymäni karttui 0,4962% ja loput katosi kuin kankkulan kaivoon.

Unohdit nyt laskelmastasi, että se kertynyt 48,49 € maksetaan sinulle eläkeiässä joka kuukausi kuolemaasi asti. Laskelmasi pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kuolet kuukausi eläkkeelle jäämisen jälkeen.

Vierailija
32/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500€ kuussa on tällä hetkellä se palkka, jolla työeläke voittaa takuueläkkeen nettona. Eli tulevat eläkkeet ovat yhtä tyhjän kanssa matalapalkkalaisilla.

Vierailija
33/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 2400 €/kk, on tosin kuntoutustukena mutta ei tuo paraneminen lupaavalta näytä, joten korkeintaan tuohon jää, jos siis pysyvä eläke myönnetään.

On toki kai hieman keskivertoa parempi, kuitenkin iso tiputus aiemman elämän tuloihin verrattuna.

Vierailija
34/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2500€ kuussa on tällä hetkellä se palkka, jolla työeläke voittaa takuueläkkeen nettona. Eli tulevat eläkkeet ovat yhtä tyhjän kanssa matalapalkkalaisilla.

No ei kai nyt tuolla alle tonnia tule eläkettä kuitenkaan.

Vierailija
35/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit nyt laskelmastasi, että se kertynyt 48,49 € maksetaan sinulle eläkeiässä joka kuukausi kuolemaasi asti. Laskelmasi pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kuolet kuukausi eläkkeelle jäämisen jälkeen.

Noin 16-17 vuottahan tuolla 9772 eurolla voidaan noin 50 euroa kuussa maksaa. Tosin inflaatio on varmistanut siinä vaiheessa sen, että ostovoimaa on noin 5 nykyeuron verran.

Todellisuudessa menetettyä ostovoimaa ei saa koskaan takaisin.

Vierailija
36/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu ihan hyväpalkkaisissa hommissa ( 4000- 5200) ja opiskeluajan jo tein tuntityötä yms hanttihommaa. Olen 46 ja mulle just tuli myös tuo työeläkeote ja suunnilleen sama summa tais olla satasen vähemmänkin. Lisäksi olen nyt työttömänä. Että siitä sitten. No, eihän sitä tiedä elääkö edes eläkkeelle asti, että ehkä ei kannata murehtia:(

Vierailija
37/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on juuri näitä keskusteluja,jotka kannattaisi liittää keskusteluihin rahanjaosta parisuhteessa sekä lastenhoidon jaosta. Naiset käytännössä ottaa taloudellisesti turpiin siinä, miten heidän palkkansa kehittyy sekä vapaat äitiys- ja vanhemåpainvapaan takia, molemmat vaikuttavat eläkekertymään. Rakas siippa saattaa vielä lähteä rinnalta avioeron takia ja sitten todellakin sillä pienellä eläkkeellä pitäisi pystyä elämään. Todellako kannattaa suostua tähän ja vielä lisäksi maksaa kaikki kulut 50/50?

Vierailija
38/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä eläkekertymän muuten näkee? Olen ollut enimmäkseen kunnalla töissä mutta on myös paljon muuta sälää...

Vierailija
39/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä ihan pyramidihuijaus ja joku voisi kertoa, mihin ne rahat menee...

Laskelma:

Jos palkka olisi 40 vuotta se 3500 Euroa. Siitä eläkemaksut on tällä hetkellä noin 875 Euroa/kk. Vain 4% tuotolla lopuksi olisi yli miljoona eläkerahastossa. Siitä 3% nettotuotto, sillai varovainen, olisi 30 000 Euroa/vuosi eli 2500 nettona kuussa. Silti samalla palkalla luvataan joskus 45 vuoden jälkeen noin 2300 bruttona. Ja tuossa omassa rahastossa olisi se etu vielä, ettei tuon 2500 neton eteen tarvitse syödä pääomaa vaan se jää vielä perinnöksi lapsille.

Mikä tää juttu on? Miksi me alistumme tämmöiseen?

Vierailija
40/85 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä eläkekertymän muuten näkee? Olen ollut enimmäkseen kunnalla töissä mutta on myös paljon muuta sälää...

Jos kunnalla oot niin eläkeyhtiösi on Keva. Kirjaudu sinne pankkitunnuksillasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän