Sain tänään tietää, että tuleva työeläkkeeni on 1244 euroa
Onko tämä hyvä vai paha, en tiedä itsekkään. Siitäkin menee verot ja pitää varmaan hakea vielä jotain kansaneläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea. Mitä mieltä olette?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoinen pyramidihuijaus tuo eläkejärjestelmä meille nuoremmille. Minä ja työnantajani maksoimme vuonna 2022 eläkemaksuja 9772 € ja siitä kertyi eläkettä 48,49 €. Eli eläkekertymäni karttui 0,4962% ja loput katosi kuin kankkulan kaivoon.
Olisikohan kuitenkin eläkevakuutusyhtiöiden rahastoissa odottamassa sinun ja muiden pullamössöjen eläköitymistä?
Niillä "rahastoilla" on satojen miljardien nettovelat. Varoja niissä on surkeat 200 ja jotain miljardia. Eläkevastuu (=velka tähän asti kertyneistä eläkeoikeuksista, realistisilla olettamuksilla tulevasta elinajanodotteesta, ottaen huomioon diskonttauksen elikä että euro ensi vuonna on koron takia vähemmän arvokas kuin euro nyt) ehkä noin tuhat miljardia.
Syntyvyys on viimeisten kymmenen vuoden aikana romahtanut joten alkuperäinen idea ei toimi. Se alkuperäinen idea oli, että suuret ikäluokat eivät maksa kenenkään työeläkkeitä (paitsi pikkuisen omiaan, hyvin pikkuisen), seuraava sukupolvi maksaa suurten ikäluokkien eläkkeet, sitä seuraava suurten ikäluokkien jälkeen tulevien, seuraava... Nyt se seuraava sukupolvi melkein puuttuu, joten systeemi ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoinen pyramidihuijaus tuo eläkejärjestelmä meille nuoremmille. Minä ja työnantajani maksoimme vuonna 2022 eläkemaksuja 9772 € ja siitä kertyi eläkettä 48,49 €. Eli eläkekertymäni karttui 0,4962% ja loput katosi kuin kankkulan kaivoon.
Unohdit nyt laskelmastasi, että se kertynyt 48,49 € maksetaan sinulle eläkeiässä joka kuukausi kuolemaasi asti. Laskelmasi pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kuolet kuukausi eläkkeelle jäämisen jälkeen.
Älä nyt takerru pikkujuttuihin, kun toinen vertaa päärynöitä ja omenia!
Eläkeyhtiöiden sivuilta voi laskea ennusteen mitä saa jos jää eri ikäisinä eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu ihan hyväpalkkaisissa hommissa ( 4000- 5200) ja opiskeluajan jo tein tuntityötä yms hanttihommaa. Olen 46 ja mulle just tuli myös tuo työeläkeote ja suunnilleen sama summa tais olla satasen vähemmänkin. Lisäksi olen nyt työttömänä. Että siitä sitten. No, eihän sitä tiedä elääkö edes eläkkeelle asti, että ehkä ei kannata murehtia:(
Käy eläkeyhtiösi sivuilla laskemassa se ennuste. Työeläkeote kertoo vain sen mitä nyt olet kerryttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit nyt laskelmastasi, että se kertynyt 48,49 € maksetaan sinulle eläkeiässä joka kuukausi kuolemaasi asti. Laskelmasi pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kuolet kuukausi eläkkeelle jäämisen jälkeen.
Eläkeyhtiöiden sivuilta voi laskea ennusteen mitä saa jos jää eri ikäisinä eläkkeelle
Siinä laskurissa pitäisi olla jokin järkevä olettamus siitä, kuinka usein ja kuinka rajuina eläkeuudistuksia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kadonnut. Se siirtyi näiden isojen ikäluokkien sponssailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan kuitenkin eläkevakuutusyhtiöiden rahastoissa odottamassa sinun ja muiden pullamössöjen eläköitymistä?
Niillä "rahastoilla" on satojen miljardien nettovelat. Varoja niissä on surkeat 200 ja jotain miljardia. Eläkevastuu (=velka tähän asti kertyneistä eläkeoikeuksista, realistisilla olettamuksilla tulevasta elinajanodotteesta, ottaen huomioon diskonttauksen elikä että euro ensi vuonna on koron takia vähemmän arvokas kuin euro nyt) ehkä noin tuhat miljardia.
Syntyvyys on viimeisten kymmenen vuoden aikana romahtanut joten alkuperäinen i
Miksi kukaan eläkeasiantuntija ei tästä älähdä? Ei edes se tanskalainen professori, joka kritisoi eläkejärjestelmäämme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä laskurissa pitäisi olla jokin järkevä olettamus siitä, kuinka usein ja kuinka raju
Jos olet jäämässä pian eläkkeelle niin ennuste osuu enemmän oikeaan mitä minulle, jolla on vielä 30 vuotta eläkeikään.
Eläkejärjestelmää korjaillaan 10 vuoden välein suunnilleen, kun ymmärretään mitä on muuttunut. Näin on riittänyt pienemmät muutokset. Jossain vaiheessa täytyy varmaan huomioida, että syntyvyys on laskenut synkimpiäkin ennusteita enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on viimeisten kymmenen vuoden aikana romahtanut joten alkuperäinen i
Jep, ainoastaan Varman ja muiden eläkeyhtiöiden pomot yrittävät rauhoitella, vsikka ikäpyramidi on ihan päälaellaan eikä ketään kiinnosta tehdä lapsia. Oon omani tehnyt ja kantanut töillä korteni kekoon.
Ketutti tänään ihan suunnattomasti, kun samaan aikaan töistä tullessa joku pari mielenosoittajaikiopiskelijaa tulee jostain hihhulimielenosoituksesta. Toinen ei edes muista, että joku halloween oli ja meni jo kk sitten. Voi vee, ilmankos ei olla työkykyisiä kun aivokapasiteetti on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on viimeisten kym
Koska ne pelkäävät palkintovirkojensa puolesta. On paljon helpompi olla hiljaa. Poliitikot ovat hiljaa, koska haluavat jonkin kivan hallitusammattilaisen paikan eduskunnasta pois jäätyään.
Mun eläke on tuo sama €. Vakipaikka meni, kun olin 50v ja lapsia hoidin silloin ysärillä, kun lama vei 10v työn. Eli palkattomia jaksoja on. Jotain pätkiä olen tehnyt. Siippa on jakamassa kuluja. Asumistukea tuskin tippuu.
Tuolla voitte arvioda tulevaa eläkettänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on viimeisten kym
Koska niillä rahastoilla ei ole mitään velkoja. Ei voi älähtää keksitystä huuhaasta.
Sähkön saat hyvin. Mulle tulee vähän tuon alle! Nykyisten polvien eläkkeet tulee olemaan pienemmät kuin nyt eläkkeellä olevien. Valitettavasti.
Käytiin miehen kanssa laskemassa. Minä hoitajana saan aikanaan 1600 ja risat, miehen arvioitu eläke yli 4000€. 😱 Jos mies kupsahtaa ennen minua niin pitää varmaan pimittää tieto jotta eläkerahat virtaa yhteiselle tilille. 🤣
Varmaan tulee olemaan samaa tasoa itselläni, eläkeikään n.20v aikaa. Onko vaihtoehtoja muuta kuin pärjätä, eipä taida olla. Koti on kyllä ensivuonna maksettu, mutta enpä usko, että silti herroiksi pääsee eläkkeelläkään elämään.
T. Varhaiskasvattaja
Palkat oli ennen paljon pienemmällä tasolla. Siksi eläkemaksuja ei voi vertailla.
Jos haluaa eläkettä, kannattaa olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kertyy vielä, pysyt vaan töissä eläkeikään asti.
Itselläni on reilu 4000€ /kk työeläke (ei siis kansaneläke mikä maksetaan verovaroista)
Hallitus leikkaa lapsikorotukset pois työttömyyskorvauksista eli työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Työeläkearvion voi tarkistaa ja on voinut ainakin koko minin yli 40 vuotta kestäneen työurani ajan tarkistaa eläkevakuutusyhtiöstä (nykyään voit käydä vaikka joka päivä eläkevakuutusyhtiön nettisivuilla katsomassa eläkekertymäsi). Eläkkeen suuruus ei siis pitäisi olla kenellekään yllätys sitten, kun on aika siirtyä eläkkeelle. Netissä on myös työeläkelaskuri jonka avulla voit arvioida miten paljon työuran jatkaminen vaikuttaa eläkekertymääsi. Jos ei ole aikanaan viitsinyt käydä kouluja vaan on tyytynyt huonosti palkattuihin töihin, lorviminen on mennyt työnteon edelle tai on toiminut yrittäjänä eikä ole viitsinyt hoitaa itselleen kunnon eläketurvaa niin turha valittaa eläkkeen pienuutta eläkkeelle siirryttäessä.
Eläkkeet nousevat indeksin mukaan. Jos viime vuonna on kertynyt eläkettä 50 €/kk, niin ei sitä eläkeiässä makseta 50 €/kk, vaan nimellisesti selvästi isompi summa.