Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tänään tietää, että tuleva työeläkkeeni on 1244 euroa

Vierailija
22.11.2023 |

Onko tämä hyvä vai paha, en tiedä itsekkään. Siitäkin menee verot ja pitää varmaan hakea vielä jotain kansaneläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea. Mitä mieltä olette?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytiin miehen kanssa laskemassa. Minä hoitajana saan aikanaan 1600 ja risat, miehen arvioitu eläke yli 4000€. 😱 Jos mies kupsahtaa ennen minua niin pitää varmaan pimittää tieto jotta eläkerahat virtaa yhteiselle tilille. 🤣

Eikös tuossa ole joku hyvityssysteemi leskelle, jos kuolleen kumppanin eläke on ollut huomattavasti suurempi?

Vierailija
62/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toosaalta eläkkeellä on aikaa tehdä sitä mitä haluaa. Töissä käydessä harvemmin jaksaa toteuttaa unelmiaan. Karu fakta tämä. Nuorempana sitä jaksaa paremmin sekä työtä että harrastuksia, mutta mitä enemmän kertyy ikää, sitä enemmän työ uuvuttaa. Voimat vähenee. Monen kokemus on tämä.

Ja pienipalkkaisilla tosiaan eläkekin on pieni, koska se on palkkaa pienempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkearvion voi tarkistaa ja on voinut ainakin koko minin yli 40 vuotta kestäneen työurani ajan tarkistaa eläkevakuutusyhtiöstä (nykyään voit käydä vaikka joka päivä eläkevakuutusyhtiön nettisivuilla katsomassa eläkekertymäsi). Eläkkeen suuruus ei siis pitäisi olla kenellekään yllätys sitten, kun on aika siirtyä eläkkeelle. Netissä on myös työeläkelaskuri jonka avulla voit arvioida miten paljon työuran jatkaminen vaikuttaa eläkekertymääsi. Jos ei ole aikanaan viitsinyt käydä kouluja vaan on tyytynyt huonosti palkattuihin töihin, lorviminen on mennyt työnteon edelle tai on toiminut yrittäjänä eikä ole viitsinyt hoitaa itselleen kunnon eläketurvaa niin turha valittaa eläkkeen pienuutta eläkkeelle siirryttäessä. 

Mikä lorviminen? Kyllä palkka voi olla pieni, vaikka olisi kouluttautunut hyvinkin.

Vierailija
64/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa päivääkään työtätekemätön mat.,joka on yhdistetty perheenyhdistämisillä,saa Eläkettä keskivertoSuomalaisen eläkkeen verran,että revi siitä,mat.n eläke alkaa 2:lla

Vierailija
65/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä melkoinen pyramidihuijaus tuo eläkejärjestelmä meille nuoremmille. Minä ja työnantajani maksoimme vuonna 2022 eläkemaksuja 9772 € ja siitä kertyi eläkettä 48,49 €. Eli eläkekertymäni karttui 0,4962% ja loput katosi kuin kankkulan kaivoon.

Aloitin työt 17vuotiaana,eläkkeen kertyminen vasta 23-vuotiaana,rosvot vei 6 vuotta eläkkeestäni.

Vierailija
66/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä melkoinen pyramidihuijaus tuo eläkejärjestelmä meille nuoremmille. Minä ja työnantajani maksoimme vuonna 2022 eläkemaksuja 9772 € ja siitä kertyi eläkettä 48,49 €. Eli eläkekertymäni karttui 0,4962% ja loput katosi kuin kankkulan kaivoon.

Unohdit nyt laskelmastasi, että se kertynyt 48,49 € maksetaan sinulle eläkeiässä joka kuukausi kuolemaasi asti. Laskelmasi pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kuolet kuukausi eläkkeelle jäämisen jälkeen.

Noin 16-17 vuottahan tuolla 9772 eurolla voidaan noin 50 euroa kuussa maksaa. Tosin inflaatio on varmistanut siinä vaiheessa sen, että ostovoimaa on noin 5 nykyeuron verran.

Todellisuudessa menetettyä ostovoimaa ei saa koskaan takaisin.

Eläkkeet nousevat indeks

Palkkojen indeksikorotus oli eläkkeissä 5.1% tulevalle vuodelle. Tosin elinaikakerroin leikkaa siitä, mutta kun se elinaikakin on nyt kääntynyt laskuun niin ei sitä tiedä mitä on 20 vuoden päästä kertoimet.

Vierailija
67/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vielä tuosta nousee, jos siis jatkat työelämässä. Mun alin eläkeikä on tällä hetkellä 66v ja kuukaudet päälle. Ja koska olen koko ikäni tienannut suht vähän, niin eläkekertymä on tällä hetkellä 1510€/kk. Mutta nouseehan se tuosta vielä. Toivottavasti on mahdollista olla työelämässä tuohon ikään asti. Mutta tärkeää on kuitenkin myös itse säästää omaa tulevaisuutta varten. Koskaan ei tiedä, jos vaikka sairastuu tai jää työttömäksi 50 vuotiaana eikä työllisty enää. Yleensä ne ihmiset, jotka hokevat kuinka täytyy mennä ja tuhlata (se on heidän mielestään järkevää elämää) ja säästäminen on turhaa, ovat yleensä niitä joiden taloudenhallinnassa on puutteita.

Vierailija
68/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se ihan normaali eläke on, pienituloinen kun on vaikka vuosikymmeniä ollut töissä.

Ja mitä te puhutte että kyllä sitä lisää kertyy kun "pysyt vaan töissä". Moni tipahtaa sieltä vaikka päälle viisikymppisenä, eikä enää saa töitä.

Minä pääsen reilun vuoden päästä eläkkeelle ja ikää on silloin 64v ja 6kk. Työt on aloitettu parikympisenä ja eläke on alkanut karttumaan vasta 23v. Välillä jokusen vuoden kotona lasten kanssa ja terveydenhuollossa yksityisellä noin 40 vuoden ura.

Eläke tulee olemaan 1078e/kk. Olen ollut työttömänä reilun vuoden ja voi olla etten enää ehdi työllistyä, koska terveysvaivoja on sen verran, ettei edes työkkäri patista halemaan töitä vaan olen saanut olla 0 hakemuksella ainakin toistaiseksi. Haen kyllä töitä, jos sopiva työ vastaan tulee, Omaan ammattiin en enää kykene.

Kyllähän tu

Ei voi sanoa, että naisten palkat on surkeat. Naiset hakeutuu aloille, joissa palkat on surkeat. Lisäksi otetaan ihan vapaaehtoisesti se taloudellinen isku lisääntymisestä itselle . 

Vierailija
69/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkearvion voi tarkistaa ja on voinut ainakin koko minin yli 40 vuotta kestäneen työurani ajan tarkistaa eläkevakuutusyhtiöstä (nykyään voit käydä vaikka joka päivä eläkevakuutusyhtiön nettisivuilla katsomassa eläkekertymäsi). Eläkkeen suuruus ei siis pitäisi olla kenellekään yllätys sitten, kun on aika siirtyä eläkkeelle. Netissä on myös työeläkelaskuri jonka avulla voit arvioida miten paljon työuran jatkaminen vaikuttaa eläkekertymääsi. Jos ei ole aikanaan viitsinyt käydä kouluja vaan on tyytynyt huonosti palkattuihin töihin, lorviminen on mennyt työnteon edelle tai on toiminut yrittäjänä eikä ole viitsinyt hoitaa itselleen kunnon eläketurvaa niin turha valittaa eläkkeen pienuutta eläkkeelle siirryttäessä. 

Juuri näin. Ennen tätä nettiaikaa tuo työeläkeote lähetettiin kerran vuoteen paperisena kotiin, jotta sen voi tarkastaa ja tarvittaessa korjata 

Vierailija
70/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla 9772€:lla maksaa sinulle 48,49€ kuukaudessa 16,8 vuotta. Moni on eläkkeellä pidempään.

Ja jos kuolee ennen eläkkeelle jäämistä jää 9772€ maksetut sinne niinkuin jää koko potti minkä on elämänsä aikana maksanut, joillakin se voi olla puoli miljoonaa euroa

Vierailija
71/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa päivääkään työtätekemätön mat.,joka on yhdistetty perheenyhdistämisillä,saa Eläkettä keskivertoSuomalaisen eläkkeen verran,että revi siitä,mat.n eläke alkaa 2:lla

Höpö höpö. Työeläke perustuu töissä käyntiin ja maksettuihin työeläkemaksuihin.

Vierailija
72/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2500€ kuussa on tällä hetkellä se palkka, jolla työeläke voittaa takuueläkkeen nettona. Eli tulevat eläkkeet ovat yhtä tyhjän kanssa matalapalkkalaisilla.

No ei kai nyt tuolla alle tonnia tule eläkettä kuitenkaan.

Ei, mutta asumistuki pienenee ja toimeentulotukea ei saa, joten samaan elintasoon pääsee tekemättä mitään, kuin 2500 palkalla kitkuttaen.

Vierailija
73/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin työt 17vuotiaana,eläkkeen kertyminen vasta 23-vuotiaana,rosvot vei 6 vuotta eläkkeestäni.

Kuitenkin tulet saamaan 1,20e systeemiin maksamaasi euroa kohti. Me nuoremmat saamme alle 90 senttiä per euro.

Leikkuri leikkaa  lähtökohtaisesti 50 e/ kk eläkkeestä ja lisäksi työeläkemaksu on suurempi.

Vierailija
74/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienihän tuo on. Itselläni on vielä viikko aikaa pohtia, ilmoitanko jääväni eläkkeelle tänä vuonna. Ikää on 65 vuotta ja eläkekertymä n. 4.300 e/kk.

Tuo vuodenvaihteen indeksikorotus kyllä houkuttaa, vaikka saisin kyllä jatkaa halutessani töissäkin vielä vuoden tai kaksi.

Vierailija
75/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla saman verran. Jos teen töitä 70v asti niin eläke nousee himpun verran yli pariin tonniin. Ksularangassa ongelmia, saa nähdä voinko jatkaa niin pitkään. Ikää nyt 55.

Vierailija
76/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista olisi saada tilastotietoa miten moni on maksanut kymmeniä vuosia eläkemaksuja ja sitten kuollut ennen eläkeikää tai heti jäätyään eläkkeelle paljonko on siis kokonaispotti mikä jää monelta saamatta niitähän ihmisiä täytyy olla hirmuinen määrä.

Vierailija
77/85 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä ihan pyramidihuijaus ja joku voisi kertoa, mihin ne rahat menee...

Laskelma:

Jos palkka olisi 40 vuotta se 3500 Euroa. Siitä eläkemaksut on tällä hetkellä noin 875 Euroa/kk. Vain 4% tuotolla lopuksi olisi yli miljoona eläkerahastossa. Siitä 3% nettotuotto, sillai varovainen, olisi 30 000 Euroa/vuosi eli 2500 nettona kuussa. Silti samalla palkalla luvataan joskus 45 vuoden jälkeen noin 2300 bruttona. Ja tuossa omassa rahastossa olisi se etu vielä, ettei tuon 2500 neton eteen tarvitse syödä pääomaa vaan se jää vielä perinnöksi lapsille.

Mikä tää juttu on? Miksi me alistumme tämmöiseen?

Tässä on sinullakin varmaan unohtunut se, että me hyväosaiset maksamme osuuden myös niiden ihmisten eläkkeistä, jotka eivät itse sitä tienaa (esimerkiksi kehitysvammaiset, työelämässä vammautuneet, sairastuneet, elämänuransa kotivanhempana/omaishoitajana tehneet jne). Kyse on yksinkertaisesti siitä, että on tehty päätös, että Suomessa halutaan varmistaa myös heikko-osaisten eläkeaikaista toimeentuloa.

Siksi me alistumme tuollaiseen. Ei minun omatuntoni ainakaan kestäisi sitä, että minun eläkkeeni olisi hyvä, mutta naapuri, joka on ollut kotiäitinä, koulutapaturmassa vammautuneen lapsen omaishoitajana ja dementoituneen puolisonsa omaishoitajana (ja täten säästänyt yhteiskunnan rahoja satojatuhansia, ellei miljoonia) jäisi vanhuksena täysin tyhjän päälle ilman mitään tuloja.

Sori vaan, kyse on solidaarisuudesta, heikommista huolehtimisesta. Inhimillisyydestä.

Vierailija
78/85 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat oli ennen paljon pienemmällä tasolla. Siksi eläkemaksuja ei voi vertailla.

Jos haluaa eläkettä, kannattaa olla töissä.

Tietenkin voi verrata. Prosentit ja kertoimet on keksitty. Aika perusmatikkaa.40-luvulla ja 50-l alussa syntyneet saavat huikeita eläkkeitä pienillä panostuksilla. 

Nuoremmat ikäluokat tekevät paljon vanhemmaksi töitä. 1940-luvulla syntyneitä jäi paljon eläkeputkeen yt-neuvotteluissa vuosien mittaan.

Vierailija
79/85 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, karua on. Itse olen -83 syntynyt ja tajuan tuplamaisterina ja 16-vuotiaana työelämän aloittaneena, että en tule pääsemään eläkkeeni kanssa samaan tasoon duunarivanhempieni kanssa, vaikka jatkankin 7 vuotta vanhemmaksi työelämässä. En kyllä ymmärrä, miten voisin selvitä työstäni lähes 70veenä. Mutta pakko on yrittää.

Vierailija
80/85 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riittääkö tuo sinulle, riippuu tietysti menoista.

Olen pienimmällä eläkkeellä mutta saan säästettyä matkarahatkin, kun ei ole autoa eikä tupakoi eikä käy ulkona syömässä, paitsi sitten lomakohteessa. Projektia pitää olla, vaikka matkan suunnittelua.

Kodin siivous maksaa. Jos eläke on maksimissaan 1422 brutto - verot niin voi saada palvelusetelin, jolla saa alennusta kodin siivouksesta.

Lisäksi kauppapalvelut jne maksaa. 

Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän