Ideoita monipuolisiksi, terveellisiksi ja kaloririkkaiksi aterioiksi laiheliinille?
Onkokaan tallaisia, mutta onko kenellakaan joitain hyvin lapsille maistuvia ruokia, jotka olisivat monipuolisia ja joista saa hyvin kaloreita? Taustalla tassa kysymyksessa on se, etta minulla kaksi laiheliinia (4v 10kk ja 1v 9kk). Pienempi erityisesti on tosi laiha, vain 9.5kg. Heille maistuu hyvin pasta ja esimerkiksi tekemani kasvislasagne, joka onkin hyva, kun siina on kasviksia, juustoa jne (ei kermaa) pastan lisaksi. Luokittelisin sen siis suht. terveelliseksi ja monipuoliseksi ja vielapa siita saa pikkuinen hyvin kaloreita! Onko muilla jotain hyvin aterioita, laatikkoruokia tai muita, mita lapset syovat innolla, ja minka varjolla saa hyvin ujutettua enemman kuin parin ruokaryhman aineksia lapsille? Jakakaa ihmeessa ajatuksia jos on, kun tuntuu etta pelkkaa pastaa voin kanssa tulee tarjottua liiankin usein ihan sen vuoksi, etta lapsi jotain soisi (laakari on sanonut, etta on niin laiha, etta pitaa antaa ihan mita haluaa syoda).
Kommentit (25)
Laiheliinini on tytto, 1v 10kk vanha, pituutta en osaa sanoa varmasti mutta ehka 80cm, painoa alle 9.5kg. Han on painoseurannassa kun ei ole siis millaan kayralla enaa (on nyt viimeinkin vahan laittanut painoa lisaa, siis ehka 500g viimeisen parin kuukauden aikana.)
Toinen lapseni on tytto, lahes 5v, pituutta 105cm ja painoa siina 16.5kg. Han on pituuteensa nahden normaalipainoinen vaikkakin hoikka (seka mieheni etta mina olemme lyhyemman puoleisia, joten lapsistamme tuskin kovin pitkia tulee).
Painoindeksilaskurin loysit netista kun asken huvikseni etsin: http://www.painoindeksi.fi/laskuri.htm
mutta lasten painoindeksit kai ovat alempia kuin aikuisten, silla molemmille lapsilleni tuli indeksiksi 15 tai vahemman kun asken huvikseni kokeilin (ja 5 vuotias ei ole mikaan pullero mutta en hanta nyt alipainoiseksi luokittelisi).
Tää ei ole ateria, mutta hyvä välipala: marja-/hedelmärahka, johon tulee maitorahkaa, kermaa (vaahdotettuna) ja marjoja tai hedelmää.
Olen etsinyt hyvää ohjetta kasvislasagneen, mutta en ole ollut tyytyväinen tähän asti löytämiini. Eivät siis ole huippuhyviä ohjeita.
Meillä myös esikoinen on todella huono syömään ja pienikokoinen. Olen nyt laittanut hänelle ruuat lautaselle niin, että ovat erillään toisistaan, se on auttanut häntä syömään paremmin. Öljyä lisäilen ruokiin joskus ja myös soijajauhetta joskus pienen määrän, jotta ruuista tulisi ravintorikkaampia. Poikamme kyllä syö monipuolisesti kasviksia, mutta ruokamäärät ovat tosi pieniä ja lihaa syö nihkeästi.
No kyllahan toki. Ainoa ongelma on, etta minulla ei enaa ole alkuperaista ohjetta, joten nama maarat ovat vahan suuntaa-antavia, kun itse teen tata vahan kasituntumalla :) Asun USA:ssa, joten ei ole suomalaisia tuotenimia, joita voisin suositella esim, tomaattikastikkeeksi.
Vuoka, jota kaytan on ehka 20cm x 20cm ja siihen menee kayttamiani lasagnalevyja 3.5 yhteen kerrokseen, ja niita tulee 3 kerrosta
Eli ensin keitetaan lasagnalevyt pakkauksen ohjeen mukaan
Tayte - sekoitetaan kaikki seuraavat aineet keskenaan
1 kananmuna
n. 500 grammaa valmista tomaattipohjaista pastakastiketta (itse tykkaan tomato/basil mausta)
2 isoa porkkanaa, raastettuna
1-2 kesakurpitsaa (zucchini), raastettuna
200g tai enemman mozzarella juustoa, raastettuna
Lisaksi vahan lisaa tomaattikastiketta ja juustoraastetta kerrosten valiin.
Naita taytteen ainesmaaria voi saataa sen mukaan, pitavatko lapset tomaattisesta vai juustoisesta, ja kuinka paljon porkkanaa ym haluat ujuttaa sisaan. Vois laittaa myos pinaattia jos siita tykkaa tai herkkusienia.
Sitten voideltuun vuokaan yksi kerros lasagnalevyja
Kerros taytetta
taytteen paalle pikkuisen lisaa tomaatikastiketta ja juustoraastetta
sitten toinen kerros lasagnalevyja
loppu tayte
ja taas vahan lisaa tomaattikastiketta ja juustoraastetta
sitten kolmas kerros lasagnalevyja
paalle voi laittaa juustoraastetta, tai tomaattikastiketta ja juustoraastetta, tai herkkusienia & juustoraastetta
Paistetaan 180-asteisessa uunissa, ensin alumiinifoliolla peitettyna noin 30 min ja sitten peittamattomana toinen 30 min. Huom: paistolampotilaa voi joutua saatamaan lasagnalevypaketin ohjeen mukaiseksi
Anna seista ainakin 10 min ennen tarjoilua, ja maku on viela parempi seuraavana paivana. Toivottavasti tulee syotavaa, meilla tata on tarjoiltu myos vieraille.
Minkä kokoisia lapsenne ovat. Meidän poika on kasvanut reippaasti pituutta viime aikoina. Nyt onkin todella laiha. Luut paistaa läpi, jalat kuin luurangolla. Olen aivan kauhuissani hänen laihuudesta. Itse olen kyllä ollut samanlainen laiheliini koko lapsuusiän. Poika on myös aika kalpea ja mustat silmänalukset. Välillä oli jotain ihmeellisiä syömättömyyskausia, nyt kuitenkin ruoka maistuu.
Poika painaa 19,7 kg ja on noin 119 cm pitkä. Voiko jostain laskea lapselle painoindeksiä? Muutaman viikon kuluttua on neuvola, saa nähä mitä ne siellä sanovat.