***LOKALUTUSET keskiviikkona***
Kommentit (14)
Meilläkin eilen koko perheen voimin oltiin pulkkamäessä=)
Pitäähän sitä takoa silloin kun rauta on kuumaa,
nimittäin ei tänne eteläsuomeen enää usein tuota lunta näköjään saada!!!!!!!!
Ajattelin kohta ottaa " jalat alle, renkaiden sijaan" ja hakea eskarilaisen kävellen autoilun sijaan.
Olis tuo auto tässä taas tämän viikon (mies kulkee päivystysautolla), mutta ei kai sitä kannata näin kauniilla talvisella kelillä käyttää.
Saavat tenavatkin tarpoa vierellä, kun ei ole edes pitkä matka=)
Eipä ole tullut palstailtua kummemmin, jotenkin jäänyt osittain.
Mistä lie johtuu.
Haikea mieli, siitä että tämä on meidän viimeinen vauva, alkaa hiljalleen jo muuttaa muotoaan.
Välillä saan jopa ajateltua kaikkea kivaakin, mitä päätös tuo tullessaan.
Odotusaikana olin aivan 100 varma, ettei enää ikinä, mihin sekin tunne katosi?????
Omaa " napaa" ..
Itselläni alkoi kamppailu kilojen kanssa, jotka jääneet jo edellisestä raskaudesta.
Samoissa painoissa kutakuinkin nyt mennään, missä ennen viimisinta raskautta.
Terveellisemmät elintavat otettu uutena vuotena kehiin, mutta tulosta ei kyllä vielä näy=(
Ehkäpä pian, toivotavasti, ettei tule takapakkia.
Enkä voi nyt itselleni mitään, pakko imelästi hehkuttaa taas pientä miestä, toivottavasti joku haluaa ilonkin kanssani jakaa=)
Tämä vauva on niin lutuinen, aina se toki siltä on tuntunut, jokaisen kohdalla=)
Mutta tämä on sellainen huumoriveikko, ettei uskoisi vaille 3 kuukauden ikäiseksi.
Nauraa kitkattaa milloin millekin, varsinkin isin keksimälle sanalle tai ilmeelle.
Vanha neuvola tätsy kävi eilen poitsua katsomassa.
Tuumasi myös että on paljon isomman vauvan oloinen, kun on niin jäntevä ja tarkkaavainen.
Yöt voi mennä yhdellä kahdella syötölläkin toisinaan ja toisinaan ollaan illasta ja aamuyöstä varsin hanakkaasti tisussa kiinni.
Päivällä on jo pidempiä taukojakin syönneissä, kiva niin, ei tarvitse jatkuvasti itse keskeyttää hommia ja istua imettämään.
Eikä sitten olla vielä soseita aloiteltu.
Katsellaan myöhemmin.
Mummit on olleet harmillisen " laimeita" , mistä itselleni tulee vauvan puolesta harmitusoloa..
Mutta kaikki tyylillään, ketään kun ei voi pakottaa toisen elämään.
Eli eivät paljon käy lelluttelemassa tulokasta.
Onneksi täällä kotona näitä hellyyttely vimmaisia on liuta,
halailua, sylyttelyä ja pusuttelua riittää pienoiselle hurjan paljon.
Meillä kun lapsetkin tietää, ettei meidän taloon tule enää vauvoja, kun seuraavaksi lapsenlapsia, toivottavasti=)
Tulipa romaani, sellaisia aatoksia ja kuulumisia.
Nyt lapsia pukemaan ja matkaan, hoi!!!!!!
Tuttiina ja Jooa 2kk3vkoa+ muu pesue=)
edelliset: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12076616&p=2&tmo…
eipä päässy tää mamma aamusalille. tyhmä olin ku valvoin, nimittäin neiti heräili yöllä klo 02, 04, 06, 08 ja välissä ei tarvinnu paljon unta nähdä, kun ähinät ja örinät piti likkaa sekä äitiä hereillä. yritin vielä oikein taktisesti sillon nukkumaan käydessä klo 24 pidentää tuota ekaa syötöväliä syöttämällä tytön vaikka hää olitäydessä unessa. ei toiminu.
Onneks sain sitten nukkua pitkään aamulla, kun mies heräs aamulla muksujen kaa.
mutta nyt tää sitten näköjään alko, valvominen nimittäin. muistan esikoisestaki että 3kk ikään poika saatto välillä nukkua 5-7 tuntiaki putkeen yöllä syömättä, niin tää tyttöki on välillä tehny, mutta viimeiset pari viikkoa on kyllä menny jo saman kaavan mukaan niin, että viimeistään klo 04 alkaen likka on mun kainalossa aamuun asti, kun en jaksa enää tunnin välein häntä viereen nostella. viime yönä kerran jaksoin jopa tuttia tarjota sitkeesti ja sainki tytön rauhottumaa noin tunniks. iteki pystyn paremmin nukkumaa ku tyttö on omassa sängyssää, joten kai se olis váan parit yöunet uhrattava ja yrittää tuttia tarjota ahkerammin, ni eiköhän ne unet siitä taas pikkuhiljaa paranis (toiveajatteluako...?)
jeps, neiti lopetti syömisen, joten se on alettava vapanvahtoon ennen ku tytöl tulee hermostus..
mukavaa talvipäivää!
s ja emmi 3kk
ja kyllä oli poika kasvanut! 7275 g ja 64,5 cm oli mitat, 1,7 kiloa ja 5 senttiä tullut 1,5 kuukaudessa. Sai myös ekan rokotuksen, joka meni yhdellä kiljaisulla ohi.
Nlatäti sanoi että hän odottaisi 1-2 viikkoa vielä kiinteiden kanssa, antaisi vain maitoa enemmän, poika on hänen mielestään sen verran iso että maidontarve on suurempi. Jätän nyt sitten bataatit vähäksi aikaa mutta aion kokeilla velliä, josko se pitäisi nälkää paremmin. Jos ei niin jätän sen antamisen ja sit viiskuisena suoraan puuroa. Äsken poika söi sitten 100 milliä velliä ja 100 milliä maitoa sekaisin. Ja on niin maan hyväntuulinen veikko tuossa lattialla nyt!
Rotavahvistus olisi pitänyt ottaa tänään mutta unohdin hakea rokotteen apteekista, pitää hoitaa tuo asia ens viikon aikana sitten.
Päivänjatkoja,
Yrjö ja Veikka 14 vkoa
RYTMI Pohdin kauheasti syöttö- ja päikkärirytmiä parhaillaan, että miten sen oikein saisin järjestymään, jotta syötöt ei katkaise unta jne. ja että sopii meidän muutamiin viikkorientoihin paremmin. Onpas ongelmat! No, vaikka vaavi on pieni, niin haluan kuitenkin kannustaa jo jonkin sortin rytmiin, kun sellainen tavallaan luonnostaankin on hänellä.
Lokakuisten melkein kuopuksella 2 kk + menee suunnilleen näin:
7 Ylös
jossain vaiheessa sipahtaa liinaan tai sitteriin 30 min
9/10 syö
2-3 h unet, tuppaa olla 2 h
12.30/13 syö
valvoo ja nukkuu päikkärit 1,5-2 h (tai sitten ensin nukkuu ja sitten valvoo)
valvoo iltaan saakka, ottaa ehkä pikku tirsat jossain välissä, yleensä ei valitettavasti malta (ja en jaksa aina ottaa liinaan, mihin nukahtaa kyllä)
~16 syö
~19 syö + iltatoimet
19.30-20 nukkumaan
~23 iltapullo
~4 yösyöttö
7 herää taas....
Ongelmia ovat (vaikkakaan ei suuria): Iltavalvomisesta tulee pitkä (14/15-19/20), tulee kärtyksi illalla. Ei nuku ihan niin pitkiä päikkäreitä, kuin toivoisin ja kuin tavallaan näyttää olevan tarvekin. Jotenkin vaan herää ja kun huomaa minut tai jotain muuta jännää, niin ei malta enää sulkea silmiään. Yritän syöttää (pulloruokinnalla on nykysin kokonaan) liian usein. Normaali syömisrytmi tuntuu olevan 4 h välein viime aikoina. Mutta kun rupeaa vaavia väsyttämään, enkä viitsi laittaa unille ennenkuin on vatsassa jotakin, että nukkuisi sitten sen pari tuntia ainaskin.... Joten jotain on pakko tuputtaa ennen päikkäreitä.
TEMPERAMENTTI Täällä oli muutamilla vaativia vauvoja, tsemppiä siihen. Mulla ei kyllä ole vaativa vauva, vaikka kyllä hänkin osaa seuran ja huomion kitinät jne ja toki vauvan hoito on helpollakin vaavilla työlästä, joskaan ei totaalisen uuvuttavaa, siitä olen kiitollinen. Mutta meidän kaveri (kop kop ;) ) nukahtaa aikas hyvin omaan sänkyyn ilman sen kummempaa ohjelmistoa, nykyisin suostuu jo nukkumaan kopassa parvekkeella jos mammaa ei nappaa lähteä vaunulenkille ja viihtyy erityisen hyvin sitterissä, kuten myös auton kopassa. Mutta kyllä hänessä näinkin varhain jo näkyy omaa luonnetta, on kovin utelias ja tarkkaileva, valppaat silmät ja tosiaan jos liian kauan jättää omilleen, niin kyllä kärinä alkaa, pitäisi seurustella ja viihdyttää. Ihan hauska kaveri useimmiten.
VIIHDYKE JNE Huomaan, että pidempiaikainen kotiäitiys ei ole mua varten. En jaksa/ei huvita keksiä mitään fiksua ja kehittävää puuhaa lapselle. En jaksa " baby talkia" kauhean hyvin ja hieman yksitotista se on aina selittää samat rapinakirja- ja aktiivimattojutut vaaville, vaikka hän niistä onkin ihan tohkeissaan. Onneksi on asiaan vihkiytyneitä ammattilaisia, voin jättää leikkien ohjauksen tulevaisuudessa muille ;). Askartelussa ja käsitöissä olen täysin peukalo keskellä kämmentä.
KANTOJUTUT Omistan niin siskolta saadun käytetyn björnin kuin itse hankitun kantoliinan (tricot slen). Päivä päivältä olen enemmän kantoliinan ystävä. Siihen olen saanut toistaiseksi vauvan AINA rauhoittumaan, jos mikään muu hyssyttely ei ole auttanut. Nykyisin käyn sillä jo kaupungillakin, tänäänkin, ostin sellainen MAM- fleecesuojan siihen päälle ja sillä kelpaa mennä talvellakin. Lentomatkalla sain vauvan nukutettua siihen, kun ei muuten malttanut nukkua. Liinaan vaan ja harso naaman päälle, niin ei näe kurkkia ;)
Huomenna on " neuvola" eli lääkärikäynti (täällä kun ei ole neuvolaa). Sitten näkee, miten poju on kasvanut!
VAUVAKUUME Ei oo.. Ehkei tuukkaan. Saattaa jäädä ainokaiseksi. Minusta on ihanaa, kun on tämä lapsi, mutta en tiedä haluanko toista, JOS haluan, niin sitten kyllä max kaksi lasta, eikä ihan peräkanaa. Nostan hattua teille kaikille, joilla on vauva ja taapero tai useampia! Erityisesti EN kaipaa raskaana olemista. Kolmas trimesteri on vielä liian hyvässä muistissa! Ei minulla koskaan VAUVAkuumetta ole ollutkaan, halusimme vain lopulta lapsen/jälkikasvua. Vauvavaihe sitten kuuluu asiaan, kun jälkikasvua hankkii. Olen paljon uteliaampi näkemään, millainen lapsesta tulee, kun hän alkaa puhumaan ja millainen teini hänestä tulee, siis mitä hän sitten tuumaa kun hänellä alkaa OIKEASTI olla omia ajatuksia, jotka eivät ehkä ole minun ajatuksiani. Sitten sitä pysyy toivottavastu nuorekkaana mieleltään kun viiskymppissynttärit itsellä lähestyy!
AJL
Meilläkin nyt 2kk neuvola takana, kovasti on poika kasvanut. Painoa oli 6055g ja pituutta 61cm. Lääkäri kehui kovasti, että on jäntevä ja tarkkaavainen poika. Vaikka niin kai ne kaikkia vauveleita kehuu.
Meillä on tuo ulkoilu on jäänyt melko vähiin mun tissien takia. En ymmärrä mistä syystä niitä alkaa aina särkeä kun menen ulos, vaikka suojana on kaulahuivi ja untuvatakki päällä. Edellisistä imetyksistä en muista tällaista särkyä olleen. No, ollaan sisällä sit kevääseen asti. Viimeksi ulkoilin aatonaattona ja jouluaattona iskikin sitten se rintatulehdus. Mulla tuo toinen nänni on vieläkin rikki ja kipeä, toinen parantui jo kauan sitten. Kysyin lääkäriltä, että miten sen saisi parantumaan, mutta eipä niitä konsteja ole enempää, sanoi vain että pitää vain kärsiä. HÖH
Jaaha, heti poika heräs. Ja isommat tappelee minkä ehtivät.
Nezzie ja Otso
Huooh... En olisi uskonut vaikka joku olisikin kertonut että kahden lapsen hoitaminen uuvuttaa näin paljon. Ei tarvitse tapahtua mitään ihmeellistä, eikä olla mitään kovin kummaa ohjelmaakaan, ja silti on illalla ihan poikki. :/ On taas vähän tarpomisen meininkiä tämän mamman olotilassa, mutta ehkä tämä tästä.
VAUVAKUUMEesta ollut juttua. Olenkin tätä kovasti tässä miettinyt. Esikon ollessa saman ikäinen kuin vauvamme nyt, minulla oli jo kova vauvakuume ja ehkäisykin oli jätetty pois. ONNEKSI en tullut raskaaksi vielä moneen kuukauteen, en ihan oikeasti olisi jaksanut... Minulla on aina ollut ajatuksissa että kaksi lasta olisi sopiva määrä, mutta nyt kuitenkin on vähän haikea ajatella ettei koskaan enää... Että ehkäpä sitten kuitenkin vielä joskus, tai ainakin option sille jätän. Ei kuitenkaan nyt, eikä vielä toviin...
Kaikki tietenkin tekevät niin kuin itse parhaaksi katsovat, mutta kyllä minä nyt ihan suoraan olen kaikille kavereilleni sanonut että rankkaa on, siis TODELLA rankkaa. 1,5v on ehkä kuitenkin liian pieni ikäero - tai ehkä se myöhemmin on parempi/helpompi, mutta juuri nyt tekee tiukkaa. Ja parisuhteen voi unohtaa... Toisaalta on ihaniakin hetkiä, enkä mitään vaihtaisi pois, mutta kyllä tämä rankkuus on yllättänyt (en kyllä tiedä mitä sitten odotin, hölmö minä... ;).
KANTOVÄLINE GALLUP: Meillä käytössä BB ja pitkä trikooliina. Jos ulkona kannan, niin valitsen aina liinan, samoin pidempiin sisällä kanniskeluihin. Aina ei kuitenkaan jaksa liinaa virittää, silloin astuu BB kehiin. Mies ei pistäisi liinaa kirveelläkään, joten hänellä aina käytössä BB. Aika paljon kyllä kannan ihan kainalossakin, kun en jaksa viritellä mitään vempeleitä. Parin kuukauden kuluttua otetaan Ergo käyttöön, ja sitten varmaan jätetään kaikki muut välineet pois, se kun on niin ylivoimainen sitten kun vauva on riittävän suuri siihen.
Joku kantosuoja pitäisi minunkin ulkoilua varten hankkia - ei mene enää takki kiinni jos on vauva kyydissä. Kasvaa se neiti siis sittenkin, vaikka välillä epäilyttää... :)
NEZZIE (?) valitteli rintojen särkyjä ulkoillessa. Sama vika täälläkin, kunnes hankin Ruskovillan villa/silkki rinnanlämmittimet. Ihanat läpyskät! Ihan ihmeellistä että voi olla tuollaisesta kiinni, mutta heti auttoivat ja nyt en lähtisi mihinkään ilman... Kannattaa ehdottomasti kokeilla!
Meilläkin olisi huomenna neuvola - ja neidin 3kk synttärit! Kohta on jo pikkuvauva-aika ohi, snif... Toisaalta ihanaa, sillä mitä isompi, sen helppohoitoisempi (ainakin teoriassa), mutta toisaalta kamalaa... Äidin vauva, kohta se jo istuu ja sitten kävelee, ja sitten jo muuttaa pois kotoa... ;)
Joo-o. Paljon tsemppiä ja jaksamista kaikille! Kyllä tämä tästä.
Meillä annettiin Valmalle tänään ensimmäinen satsi rotavirusrokotetta ja nyt sitten valvotaan vatsavaivoja. Mies on ollut monta yötä töissä ja kaipaa nyt unta, joten tultiin Valman kaa toiseen huoneeseen.
Joulun pyhät tuli ja meni. Meneminen ja tuleminen heijastuivat aika vahvasti Valmaan. Hän nukkui tosi huonosti, valvoi useana yönä kolmeen aamuyöstä ja itki vatsavaivoja. Luulen, että syynä olivat jouluruuat ja perusrytmin puuttuminen ja rikkoutuminen. Olimme aika paljon menossa, Valma oli jatkuvasti eri ihmisten sylissä ja varmaan reagoi siihen vatsavaivoilla ja levottomuudella.
Vauvakuumeesta on ollut puhetta. Sellaisina päivinä, kun on mennyt Valman kaa " helposti" , on ollut pientä vauvakuumetta, mutta tosi harvoin. Kyllä tämä neiti vie mehut aika hyvin eikä paljon muuta ennätä miettiä.
Nyt äityy taas sellaiseksi tuo huuto, että on pakko alkaa jumppaamaan tai keksiä jotain muuta, mikä helpottaa neidin tuskaista oloa. Jaksamista vauva-arkeen!
t.Carmine ja Valma, kohta 3kk
Jahas juhlapyhät ohi ja neuvolalääkäri sekä jälkitarkastus ohi.
Poika oli alipainoinen vaikka syö aika hyvin. Sentään menee korvikettakin rinnan lisäksi n.500 ml.
Paino oli 5130g ja oli reilu 2kk. Pituutta oli 58,3 cm.
Olen yrittänyt syöttää pienissä erissä pitkin päivää kun on pulautellut jonkun verran.
Toivotaan nyt että painoa alkaa tulla. Muuten on reipas ja iloinen poika. Nukkuu hyvin päivisin ja yöllä.
Saa myöskin mallasuutetta kerran pari viikossa ei oikein suju tuo kakkaaminen aina.
Nuha on onneksi jo hyvällä mallilla. Tässä vaan ootellaan kiinteiden aloitusta. Lenkillä ollaan käyty ahkerasti ilmojen sallitessa.
Fami ja Frans reilu 2 kk
Meillä päästiin tuon yskän ja hengitystietulehduksen jälkeen eilen kokeilemaan ulkona nukkumista, ja neiti nukkuikin mukavasti heti 2h. En aikaisemmin uskaltanut laittaa, jos saa yskänkohtauksen vaunuissa. Nyt tuo yskäkin on alkanut helpottaa totaalisesti. Ja ihaninta oli, että lääkäri ei määrännyt turhaa antibioottikuuria!! (Suosittelen edelleen lämpimästi Eero Vapaavuorta, jos joku etsii hyvää vauvojen ja pienten lasten infektiolääkäriä Vantaa-Keski-Uusimaa -alueelta!)
Nyt sitten arki lähti pyörimään tänään vanhoilla aikatauluilla joulu- ja uudenvuoden taukojen jälkeen, kun lasten kerho alkoi jälleen, ja illalla alkaa muskari. Ratsastustunnit nyt on jatkuneet koko ajan jouluviikkoa lukuunottamatta, kiva että edes se:-)
Saatiin eilen hankituksi vihdoin tuo aiemminkin täällä keskusteltu Eisbärchenin lämpöpussi, päädyin siihen isoon talvipussiin. Ja vaikuttaa erinomaiselta. Ei todellakaan tarvitse laittaa päälle kovin paljoa, päähän nyt olen laittanut paksun villahaarniskan, ja vielä ohuen ruskovillahaalarin päälle paksun villatakin, koska vauva nostaa kädet mielellään ylös, pois pussista. Muuten on mukavan lämmin ja muhkea pussi.
NEZZIE: kiva kun olet taas mukana pinossa! (Mehän oltiin alunperin kolmoskuumeilijoissa yhtä aikaa:-)
Suhni suosittelikin noita ruskovillan rinnanlämmittimiä, samaa minäkin! Mulla on myös liivinsuojina merinovillaiset Lana Care-suojat, jotka laitetaan suoraan liivin sisään, ovat aika isot, mutta lämmittävät suloisesti ja liivit kaikki pysyy kuivina. Merinovillalla lähtee myös kaikki särky ja kolotus, voivat auttaa rintatulehduksessakin.
PS: tulipa mieleeni vaativille vauvoille, tai ainakin niille vauveleille, jotka eivät helposti rauhoitu pinnasänkyyn: Fisher Pricen " akvaario" Soothing Waterfall! Meidän esikoisella oli vastaava FisherPricen akvaario vauvana, ja tykkäsi hurjasti jo ihan pikkuisesta köllötellä katselemassa ja kuuntelemassa rauhoittavia ääniä, veden kohinaa ja tuutulaulua, ja kivoja kaloja jotka pyörivät " akvaariossa" kuplien keskellä. Harmi, että laite meni aikoinaan rikki esikon jälkeen, ja tuo vaativa poikamme ei saanut siitä nauttia, en edes muistanut koko laitetta! Nyt vauvamme sai sellaisen joululahjaksi, ja tykkää kovasti katsella sitä pinniksessään sillä aikaa kun ollaan pesemässä hampaita ja sammuttelemassa valoja, tyttö saattaa jopa nukahtaa itsekseen, kun muuten alkaisi huutaa ja haluaisi heti ja nyt huomiota itselleen ja tissiä kans ennen kuin nukahtaa, vaikka ei siis olekaan vaativa sen kummemmin.
Jaaha, nyt ulkoilemaan räntäsateeseen!
t. DorisDay
Tää kuulostaa varmaan tosi hauskalle, mutta kuulin tosi hyvän keinon rintojen suojaamiseksi ulkoillessa. Nimittäin wettex. Luit aivan oikein. Tiskirätit vaan rinnan ja liivin väliin. Ei tuule läpi ja maito imeytyy hyvin, jos sattuu vuotamaan. Minulla siinä päällä ollut vielä nuo ruskovillaiset läpyskät ja hyvin olen tarennut. Ei vain mikään seksikkäin liivien täyte... ;)
Täällä vähitellen ollaan luopumassa tisuttelusta, kun nuo vatsavaivat on tosi kovia välillä. Alkaa ahdistamaan tämä ainainen syömisten vahtiminen. Ja neiti on ruvennut huutelemaan tissillä, kun ei saa maitoa niin helposti kuin pullosta. Toivottavasti en nyt aiheuta kenessäkään mitään intoreaktiota, minusta vaan ei ole nyt tissittelyyn. Ja sain onneksi imetettyä paljon kauemmin kuin esikoista. Joten taidan olla luuseri. Olen huomannut, että vauvan iho on paljon paremmassa kunnossa nyt kun on vähentänyt rinnan syöntiä. Eipä ne kai ole mitään hyviä syitä imetyksen lopettamiseen, mutta niin olen nyt päättänyt tehdä.
Ihanaa, mies tulee tänään illalla kotiin, niin minä pääsen ihan itsekseni ulos. Ja meillä on koko perheellä aikaa olla yhdessä koko pitkä viikonloppu.
Hyvää viikonloppua kaikille, minä tuskin ehdin kirjoitella vasta kuin ensi viikolla.
Terveisin Tsygo ja tyttö 10 viikkoa
tarkastus 2 kk (ja risat) ohi. Sai rokotteet (vaikka Suomessa saisi kai vasta 3 kk?) ja kaikki oli muutenkin kunnossa. Printtasin doktorille Suomen rokotusohjelman KTL:n sivuilta. Kehui kuinka Suomi on edelläkävijä kansallisissa rokotusohjelmissa.
Edellä oli jollakulla kirjoittajalla hoikka vauva. Hoikalta se meidänkin näyttää, mutta on jo 5,9 kg (synt 3,6 kg)!!! Ja 60 cm. Minusta on kuitenkin ihan sopusuhtainen.
Seuraava tarkastus eli neuvola onkin sitten Suomessa! Palaamassa ollaan parin kuukauden päästä. Viisi vuotta mualimalla jää (toistaiseksi...?) taakse. Muuttofirman valitsin tänään ja pikkuhiljaa pitää taas alkaa listaamaan, mitä pitää muistaa (kolmas ulkomaanmuutto). Vakuutukset, puhelimet jne jne...
AJL
Käytiin mekin neuvolassa, ihan hyvin oli kasvu edistynyt. Taisi tulla aika samat mitat kuin AJL:n vauvalle: 5900g ja 60cm. Meidän tytöt kyllä kasvaa ihan eri tavalla. Esikko oli TODELLA PULLEA vauva, siis ihan niin pullea että neuvolatädin teki selvästi mieli sanoa että syöttäkää vähemmän vaikka pelkällä rintamaidolla mentiin. Olenkin joutunut olemaan vähän huolissani tästä kuopuksesta kun tyyppi on mielestäni aika ruikku (vaikkakin ihan sopusuhtainen). Turha huoli kuitenkin, ollaan kuulemma plussakäyrällä tämänkin neidin kanssa... :) Nyt vasta alan tajuamaan kuinka tankki esikko sitten olikin... ;)
Ei kuitenkaan ole mikään ihme että tytöt kasvaa eri tahtia - on nimittäin maidoissakin eroa! Esikkoa imettäessä kun joskus pumppasin pulloon, nousi siinä herkästi 1/3 " kermaa" pinnalle. Nyt hyvä jos nousee 1/4, vaikka hyvin sitä muuten tulee. Olen vaan ihmetellyt mistä moinen ero: ihan samoja juttuja nyt syödään ja oma painokin on sama. Ehkä elämä on vaan nyt kuluttavampaa, tai sitten olen jo tuhlannut kaikki elimistön varastot raskauksiin..? No joo. Rokotteenkin tyttö sai, ja on ollut tänään vähän väsynyt. Tosin saattaa johtua siitäkin ettei eilen oikein malttanut nukkua...
Lauantaina meillä alkaisi sisarusuinti, mutta en tiedä voidaanko mennä kun vauvan silmä rähmii. :( Uiminen olisi muuten niin mukava harrastus, mutta harmittaa kun se on niin kallista eikä missattuja kertoja hyvitetä. Pitää nyt toivoa että oltaisiin lopputalvi terveenä (joopa joo). Tänään oli jo esikon tarhassa lappu, että vesirokkoa liikkeellä. Sitä en kyllä tähän hätään kaipaisi...
Oi voi. Kaverini odottaa vauvaa, ja oli jäänyt np-ultrassa seulaan. :( Nyt on tehty tarkempia tutkimuksia ja tuloksia odotellaan. Vähän vetää mieltä matalaksi miettiä tuota, kauheasti tietysti toivotaan ettei mitään poikkeamia löytyisi. Kyllä sitä saa olla niiiiin onnellinen siitä että omat lapset ovat terveitä!
Äh, en taaskaan muista yhtään mistä täällä on keskusteltu. Omaa napaa siis vaan, koettakaa kestää... ;)
" On lunta tulvillaan ja raikas talvisää.." Pakko lähteä kohta ulos taas uudelleen, on niiin ihana sää. Luntasataa ja on niin valoisaa. Eilenillalla käytiin koko perhe laskemassa mäkeä. Esikoinen on eskarissa ja pian mennään hakemaan hänet sieltä. Kakkonen katselee lasten ohjelmaa videoltaja vauva vetelee unia. Tällaista meillä.
Nyt vaatetta niskaan ja ulos. Hyvää päivän jatkoa kaikille lokalutusille.
Miranneli