Olenko liian vauhko (päiväkotiasiaa)?
Kysyin tätä myös av:llä äsken, mutta yritänpä täältäkin:
Vein lastani tarhaan tänään ensimmäistä kertaa.
Päiväkodin ulko-ovi oli sisäpuolelta avattavissa pelkästään kahvaa kääntämällä (tosin siinä oli ketju, joka ei ollut kiinni - ketju myös oli lasten ulottuvilla oven alaosassa). Ovelta on lyhyt matka autotielle.
Leikki- ja askarteluhuoneen ikkunalaudalla (sisäpuolella siis) oli tuikkukynttilöitä palamassa lyhdyissä, noin 60 cm korkeudella lattiasta.
Oma ipanani 1v 8kk on kova tutkimaan paikkoja varsinkin uudessa ympäristössä. Kerkesi avata ulko-oven kun kurotin hanskoja hyllystä ja oli menossa täyttä päätä pihamaalle. Oli lähellä kaataa palavan tuikun naamaansa, juuri ehdin estää kun olin vieressä.
Päiväkodin ihmiset sanoivat, että kyllä lapset oppivat ettei ovesta saa mennä omin päin jne. Minusta taas voi olla ongelmien kerjäämistä, jos ovi ei ole kunnolla kiinni ja kynttilät palavat taaperoiden ulottuvilla. Seurasin lastani silmä kovana koko ajan, ja jo meinasi kaksi vahinkoa sattua. Entä kun en ole paikalla vahtaamassa?
Kommentit (37)
Lapset oppivat todella nopeasti, mitä saa tehdä ja mitä ei..
Mielestäni ulko-ovi ovi olla helposti avattavissa, jos ovi johtaa hyvin aidatulle pihalle ja lapset eivät saa porttia itse auki (näin meidän hoidossa). Nyt teillä kuitenkin taitaa ovi mennä suoraan parkkikselle. Mustakin kuulostaa huonolta. Ehkä olen tiukkis, mutta kyllä nuo kynttilätkin voisi olla vaikka verannalla lyhdyssä toivottamassa lapsia hoitoon aamupimeällä.
Juttele ihmeessä uudestaan ja vaikka ensin joidenkin muiden vanhempien kanssa. Yritä iloisella ja myönteisellä sävyllä, vaikka ahdistaisikin.
en PYSTY jättämään lastani sinne ilman, että tämä oviasia ainakin hoituu.
Norppamurmeli, tiedän, että henkilökunnan tehtävä on valvoa lapsia siellä. Mutta kokemukseni tämänaamuisesta pukemisrumbasta päiväkodissa vakuutti minut siitä, että heidän ei ole mahdollista vahtia ketään lasta joka sekunti.
Ipanalle riittää silmäräpäys ovesta poistumiseen, ja loppu voi olla surullista historiaa.
Itse olisin myös reagoinut ihan samalla tavalla.
Toki päiväkodin henkilökunta ovat vastuussa hoidossa olevista lapsista, mutta kuten ap totesi, JOSKUS se voi vaan olla liian myöhäistä ja peruttamattomia asioita voi päästä sattumaan :/
Siinä ei paljoa lohduta se, että joku on vastuullinen, sillä ihmishenkiä ei voi mikään korvata :/
Itse pelkään pahasti oman kuopuspoikamme (täyttää pian 3 v) viemistä päiväkotiin :(
Poikamme on todella vilkas ja eloisa tapaus, ja nopea kuin ohjus, kerkeää tehdä yhtä jos toista, ei ilkeyttään, mutta uteliaisuuttaan ja energisyyttään.
Aion todella terottaa hoitajille, että poika todellakin on riskialtis asialle jos toiselle, niin olenpa ainakin varoittanut.
Poikamme on oletettavasti " ihan normaali" , vaikkakin itse olen jopa alkanut epäilemään ah/hd:ta tai vastaavaa.
Lääkärissä olemme käyneet, ja tuumasi, että " ei ole ad/hd, vaan luonteen- ja iänomaista vilkkautta" ;O
No, kolmesta lapsestamme selkeästi energisin ja vilkkain tapaus ;)
Mukavahan hänen tekemisiään on katsella ja seurailla, mutta...kauhun sekaisin tuntein häntä olen jättämässä päiväkotiin...pelkään, että jotakin pahaa tapahtuu.
Ja nuo kynttilät alhaalla (ikkunalla?) kuulostivat todella vaarallisilta, olettaen, että hoidossa on useampi lapsi :/
Meidän KAHDEN pojan (tämä vilkas pian 3 v sekä isoveljensä 4,5 v) kanssakin saa olla todella tarkkana JOS eläviä kynttilöitä polttaa, enkä suinkaan lapsilauman ollessa vaikka kylässä uskaltaisi polttaa kynttilöitä.
Hoh, uskallankohan viedä poikaamme ollenkaan hoitoon? ;O
Minusta molemmat (avattava ovi, ja kynttilat) ovat turvallisuusriskeja. Kun riskit tassa tapauksessa voi helposti poistaa, niin miksipa ei paivakodin henkilokunta niita poistaisi? Taman pitaisi olla heille ihan " no-brainer" . Ellei ole, niin enpa tieda mita itse tekisin. Jos eivat tallaisesta riskista huolehdi, joka on helppo hoitaa, niin mita muuta he ylenkatsovat....anteeksi, tama ei varmaan saa oloasi helpommaksi, mutta minakin kai olen sitten vauhko kun nain ajattelen.
kyllä lapset oppivat nopeasti mitä ei SAISI tehdä mutta onko täällä joku äiti tai isä joka väittää ettei oma lapsi (erityisesti pieni taapero) ole koskaan tehnyt mitään kiellettyä koskaa tietää sen olevan kiellettyä.
Kuulostaa että heikoilla jäillä liikutaan. Kyllä tarha pitää olla sellanen paikka että sieltä ei villeinkään viikari ja vaahteramäen eemeli pääse karkaamaan. On eri asia testata totteleeko lapsi, jos tottelemattomuudesta seurauksena on vaikka maitomukin kaatuminen kuin että seuraus on auton alle jääminen.
Meidän keskimmäisen tarhassa väliovi on (sen lisäksi että se on niin painava ettei jo senkään takia pienet saa itse auki) sellanen että aukeaa vain ylhäällä olevasta kahvasta (jossain 1,80 m korkea) ja ulko-ovi aukeaa napista, joka sekin on ylhäällä. Pihapuolen ovet sen sijaan ovat lapsiystävällisiä ja piha on korkealla aidalla aidattu joka puolelta (aidoissa on luonnollisesti aikuisten avattavat ovet esim tulipalon takia).
Kynttilöitä tarhassa kyllä poltetaan mutta ne kuuluvat ryhmien aamupiireihin eli sillon kaikki istuvat ringissä. Ei musta kynttilöitä voi jättää sellaseen huoneeseen missä on vapaata leikkiä, isompikin voi ne vahingossa hutasta nurin. Tädeillä ei todellakaan ole joka hetki aikaa vahdata jokaista lasta.
mutta ei se enää parin kuukauden päästä niin pahalta tuntunut....
Kuuluu tohon hoitoon vienti -kriisiin, että vaikuttaa paljon pahemmalta kuin onkaan. Tsemppiä uuteen elämän vaiheeseen !
mutta kun päikyn pihalla (siis siinä mihin pääsee vain kahvaa painamalla) on paitsi parkkipaikka, tie lähellä myös vielä syvä oja täynnä vettä.
En ole yhtään huolissani lapsukaiseni pärjäämisestä JOS hän vain pysyy päiväkodin sisällä tai sen pihalla.
En voi tajuta miksei siinä ovessa ole ihan vaan säppiä tai hakasta yläreunassa - ehkä henkilökunnasta on kätevää kun vanhemmat voivat tulla ilman kellonsoittoja sisään tuomaan ja hakemaan lapsiaan.
Mutta miksei sitä voisi laittaa edes päiväksi kiinni?
ARGH, tulen aivan hulluksi. Pakko on ottaa tämä esille siellä uudestaan. Täytyy niiden tajuta.
onhan tuo hirvittävä turvallisuusriski. ota asia uudelleen puheeksi päiväkodissa ja jos ie asiaan tule välittömästi muutosta niin ota yhteys pk:n johtajaan ja tai kuntanne sosiaalikeskukseen.
samoi kynttiläasia. meillä pk:ssa, jossa olen ollut töissä (tai useammassakin olen ollut) on poltettu joskus kynttilää esim aamupiirissä tai ruokailun aikaan, mutta aina niin ettei se todellakaan ole lasten ulottuvissa.
en minäkään halua pahoittaa mieltäsi enempää, mutta kuulostaa kyllä siltä etten mäkään ihan heti jättäisi lasteni tuonne. vaikuttivatko hoitajat asiantuntevilta ja mukavilta ihmisiltä??
kumma kyllä, juuri tämä päiväkoti on todella pidetty ja kehuttu, pelkkää positiivista palautetta olen siitä kuullut. Ja sen sanotaan sopivan erityisen hyvin pienille alle 3-vuotiaille. Henkilökunta vaikuttaa ainakin parin tapaamisen perusteella ystävälliseltä ja asiantuntevalta (paiytsi etteivät ymmärrä pitää sitä ovea kiinni...???).
En ole nukkunut koko yönä kun olen pyöritellyt mielessäni tätä asiaa. Puoliso keksi, että oveenhan voisi asentaa kahvansuojuksen, joka estää sen avaamisen muuten kuin ylhäältä päin. Sitä voisimme ehdottaa ja voisimme vaikka hankkia ja asentaa sellaisen.
Meillä ei ole autoa käytettävissä, ja tämä paikka oli ainoa minkä saimme kävelymatkan päästä. Olimme aluksi tosi iloisia, koska pk on oikein kivan paikan maineessa.
Vaihtoehdoksi jää tietysti myös jonkun yksityisen hoidon järjestäminen, aika lyhyellä varoitusajalla nyt koska olen palaamassa kohta töihin.
Se tosiaan kuuluu otohon kriisiin, että ihan sama mihin luxus-paikkaan lapsesi veisit, tuntuisi se pahalta ja vaaralliselta. Mutta ota ihmeessä puheeksi ovet ja portit päiväkodin johtajan kanssa.
Eli tuossa vaiheessa kun sinulla on iso kriisi menossa lapsen hoitoon laittamisen takia, niin vaikka veisit lapsesi paikkaa, jossa on pehmennetyt seinät ja 2 hoitajaa per lapsi - tuntuisi se sinusta pahalta.
Ihan vaan rohkaisevia kommentteja haluan antaa. Minullakin on tapana stressata asioista kello puoli viisi yölllä - vaikka tiedänkin, ettei se ihan oikeasti kannata, sillä asioiden mittasuhteet ovat silloin väärät.
Minusta tosiaan tuntui, että kaikki oli päiväkodissa aivan liian matalalla kun aikoinaan vilkasta 1-vuotiastani sinne vein ja tuntui ihan kamalalta ja kyyneleet silmissä sieltä aina aluksi lähden pois ja kiireellä tulin takaisin. Mutta ihan oikeasti kuukauden parin päästä minulla ei ollut enää mitään kiirettä lastani hakemaan - vaan saatoin rauhallisin mielin kurvata kaupan kautta kotimatkalla. Eli tällä siis haluan vaan sanoa, että aika pian aloin luottaa päiväkotiin ja lapseni viihtyä siellä hyvin. (Lapselle se olikin helpompaa kuin äidille).
Mutta ne ovet ja portit; niistä toki kannattaa kysellä. Meidän vilkkaan kanssa olin tyytyväinen, että meillä aidat ja portit olivat todella korkeat - käytiin nimittäin joskus leikkimässä toisen päiväkodin pihalla missä oli matalemmat aidat, eikä kunnon hakoja porteissa ja siellä ei meidän poika varmaa olis kyllä pysynyt.... - Se matala-aitaisempi päiväkoti oli kyllä muuten parempi...
Mutta tosiaan kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu...
Niistä kynttilöistä vielä, että ovat siis kuitenkin lyhtyjen sisällä etc. eli kai se on ihan mietitty juttu. Minusta on kuitenkin ollut ihana, että meilläkin päiväkodissa on joulun aikaan poltettu tuikkuja aamupalapöydässä ja kuunneltu rauhallista musiikkia. Ihana tulla sisään sellaiseen tilaan - eikä kylmään loisteputkivaloon. Kun toi koko joulun aika menee työssä käyvässä lapsiperheessä, jotenkin liian nopeasti ohi - on ollut ihanaa että ovat päiväkodissa osanneet luoda tunnelmaa koko kuukauteen ja lapset ovat päässeet oikeaan joulun henkeen...
ymmärrän.. minulla ei muuten ole juuri murheita lapsen selviämisestä siellä, mutta kaikki kulminoituu nyt tuohon oviasiaan.
Mieheni joka on minua huomattavasti parempi supliikiltaan oli tiedustellut aamulla pk:n johtajan sijaiselta (varsinainen on lomalla), onko ovikäytäntö asiallinen ja voisiko sitä muuttaa, kun ryhmään on tullut uusi vilkas alle 2v.
Johtaja oli ollut oikein rakentava ja suhtautunut asiallisesti, oli sitä mieltä että ovipolitiikkaa tulee muuttaa. Kerroin samantien pk:ssa hoitajille, että tälläinen keskustelu on käyty, ja että emme mitenkään kyseenalaista heidän kykyään huolehtia lapsista vaan haluamme vain olla varmoja, että ovi pysyy kiinni.
Johtaja oli myöhemmmin iltapäivällä soittanut pk:hon ja oli sovittu, että ovi pidetään tästedes takalukossa. Kun lähdimme kotiin, oli se kuitenkin taas auki.
Että näin. Täytynee nyt yrittää jatkossa seurata, pannaanko sitä ovea lukkoon vai ei.
että luonnollisesti hoitajien suhtautuminen minuun viileni kertaheitolla. Minkäs teet.
Tuo kirjoitushan oli kuin minulta parin vuoden takaa, kun vein esikoisemme ensimmäistä kertaa päiväkotiin. Meillä on eläväinen tyttö, ja minusta todella tuntui, että kamalia vaaroja vaani siellä sun täällä. Meidänkään päiväkodin pihaportti ei ollut lukittu. Yhtä sun toista vaarallista havaitsin, ja mietin, etteivät hoitajat varmasti ehdi valvoa lasta riittävän hyvin. parin kuukauden päästä huomasin, että hupsista, kakkihan on hyvin. Lapselle ei ole tapahtunut mitään ikävää, hoitajat todella pitävät huolta pienistä.
Tietysti mielestäni mieltä painavista asioista täytyy voida puhua. Hyvä, että olet ottanut asian puheeksi. Mutta kyllä tämä eräs nimimerkki on mielestäni oikeassa, että toi ahdistus kuuluu myös asiaan. Tuo porttiasia sinänsä ei ole tyhmä, vaan ihan järkevä. Kynttilöitä olen kotona aina talvisin polttanut, juuri tuollaisissa lyhdyissä ja kyllä muutenkin, olen vain sitten vahtinut tarkemmin.
Se oven takalukossa pitäminen voi olla käytännössä TOSI hankalaa. Enkä ihmettele yhtään että se ei tule siinä lukossa olemaan. Johtajan on helppo heitää tollanen määräys kun ei tarvitse asian kanssa olla käytännössä tekemisissä.
En vähättele asian vakavuutta, asia täytyy saada kuntoon niin että lapset ihan takuuvarmasti pysyy talossa. Asia ei välttämättä ole aiemmin noussut esille jos " karkaajia" ei ole ollut. Ja vaikka asia olisi puutteena huomattu niin kokemuksesta voin sanoa että hommat ei hoidu kunnallisella puolella ihan niin nopeasti kun joskus toivoisi. Korjausta asiaan ei välttämättä saada ennen kuin olet soittanut monen monta puhelua korjaajalle, kuka se sitten missäkin talossa on... Eihän hoitajat ovea ala korjaamaan. Hyvä että olet asian esille ottanut mutta olisin itse kyllä toivonut että asiasta yritetään puhua ensin hoitajien kanssa vaikka useampaan kertaan ennen kuin johtajan kans asiaa eteenpäin viedään. Vai eikö hoitajat asiaa ottanu ollenkaan vakavasti? Jos minulle joku meidän päiväkodin puutteista huomauttaa toki otan asin vakavasti ja vien asiaa eteenpäin mutta homma ei varmasti korjaannu heti samantien. Aina ja yleensä se ei ole meistä hoitajista kiinni vaan ihan jostain muusta.
Ne kynttilät on ihan oma lukunsa sitten... Ei todellakaan sais polttaa kynttilöitä tuohon malliin. Meillä palaa vaan led-valo tuikkuja! Ei pala näpit ja tunnelmaa luo kummasti!
tiedän, että kunnallisbyrokratia vie aikansa. Siksi olisinkin tarjoutunut itse hommaamaan ja asentamaan kahvansuojuksen (se olisi minusta parempi: ei vaadi muistamista eikä estä aikuisten kulkemista). Kuitenkin nyt oli päädytty tähän takalukossa pitämiseen, joka minuakin epäilyttää.
Olisin voinut puhua tietysti uudestaan hoitajien kanssa. Jotenkin vain meni usko heihin koska he ihan tosissaan ja harkiten perustelivat oven aukipitämistä sillä, että alle 2 v tietää ettei ovesta saa mennä.
18 lasta, 3 hoitajaa, useita alle 3-vuotiaita, ovi auki autotielle ja syvään ojaan. Tuntui ihan käsittämättömältä, ja reagoin ehkä hiukan turhankin voimakkaasti sitten.
Eihän sitä VOI kokeilla kantapään kautta pysyykö lapset sisällä?
Oman kokemukseni perusteella ehdottaisin vastaisuuden varalle, että yrittäisit tutustua henkilökuntaan ja ottaa selvää, minkälaisia " tyyppejä" siellä on. Minulla on aina joskus ollut pientä sanomista joistain päiväkodin jutuista (ei mitään vaaratilanteita vaan esim. ylipukemisesta). Olen oppinut, että henkilökunnassa on niitä, jotka kuuntelevat ja reagoivat asiaan ja niitä, jotka heti ovat puolustuskannalla eivätkä varmasti tee mitään. Hoidan sitten aina asiat näiden kuuntelevien ja reagoivien ihmisten kanssa, jotka eivät ota palautetta itseensä.
Se on pieni pk, joka toimii pienessä, aiemmin asuinkäytössä olleessa talossa. Etupovesta mennään sisään kuin tavalliseen taloon, ja takapihalla on aidattu leikkialue.
En haluaisi ruveta " vaikeaksi vanhemmaksi" heti kärkeen, mutta en pysty jättämään tätä asiaa jotenkin hoitamatta.