Ihmiset jotka tarjoavat leipomista tai kävelylenkkiä lääkkeeksi masennukseen.. ihmiselle joka ei pysty edes suihkuun raahautumaan
Jos itsensä peseminen on jo liikaa niin millä voimavaroilla tämä ihminen vaivaisi pullataikinaa
Kommentit (1272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paraneminen lähtenyt käyntiin sen jälkeen kun jäit eläkkeelle ja sait levätä?
Taisin jossain jo kertoakin että minulla oli joitakin vuosia sitten tauko huolista jolloin sain levätä, keskittyä itseeni ja hoitaa itseäni.En maannut täysin sängyssä, harrastin oman voinnin mukaan. Mutta en myöskään ottanut vastaan sätkynuketusta- Painotan omantahtisuutta.
Palasin hetkeksi työelämäänkin mutta sitten iski syöpä.
Mutta miten nykyään? Vai estääkö se syöpä sen lepäämisen?
Hän on kertonut hoitavansa kuolevaa läheistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paraneminen lähtenyt käyntiin sen jälkeen kun jäit eläkkeelle ja sait levätä?
Taisin jossain jo kertoakin että minulla oli joitakin vuosia sitten tauko huolista jolloin sain levätä, keskittyä itseeni ja hoitaa itseäni.En maannut täysin sängyssä, harrastin oman voinnin mukaan. Mutta en myöskään ottanut vastaan sätkynuketusta- Painotan omantahtisuutta.
Eikö hän ollut itse kuolemassa?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte että ärsyttää neuvoja antavat, niin minkälaisissa tilanteissa te noita pyytämättömät neuvoja saatte? Jos ei netin keskustelupalstoja lasketa, vaan oikeassa elämässä.
Esim. jos kerron että minulla oli ongelma ja ratkaisin sen tekemällä näin. Sitten alkaa laulaminen, "kuule sinun pitäisi kokeilla tätä ja sitä ja tuota ja sitten teet näin ja noin". Alkaa sellainen monen minuutin saarna.
Tai kun kysytään miksi voin huonosti sanon syyn(en siis valita omasta aloitteestani) alkaa laulu " sinun pitäisi juoda vettä minä kait juon vettä jne."
Tiettyjen ihmisten kanssa pitäisi muistaa varoa ettei vain sano mitään mihin voi keksiä ratkaisuja. Eli ei oikeastaan voi sanoa paljonkaan. Nämä neuvojat saavat itse itkeä ja valittaa. Pitäisikö alkaa takaisin neuvomaan. Olisi vaikea tunkeutua toisen rajojen yli ja kertoa mitä hänen tulisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hän ollut itse kuolemassa?
Muistaakseni sanoi, että viimeinen läheinen on vielä hoitovaiheessa kuolemassa ja itse kuolee jossain vaiheessa oletettavasti myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeesti alapeukuttaa noita faktapitoisia viestejä ja miksi?
Tätä olen kyllä itsekin ihmetellyt, että täällä annetaan ihmeen paljon alapeukkuja juuri sellaisille neuvoille, jotka nimenomaan ovat mielenterveyden asiantuntijoiden suosituksia masennuksen hoidossa. Ollaanko siinä sitten niin paljon siinä omassa kuplassa ettei uskota, että mikään auttaa, vaikka todisteita näiden keinojen vaikutuksesta on vaikka kuinka paljon? Toki kaikki keinot eivät sovi kaikille, mutta se ei tarkoita, etteikö se olisi yleisesti ottaen hyvä neuvo masennuksen hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos faktasta kolme neljäsosaa on minun ymmärrykseni mukaan kohdallaan ja yksi neljäsosa ei, saatan alapeukuttaa. Joskus.
Fakta ei yleensä ole mielipideasia vaan asia, joka ihan perustuu tutkimustuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos faktasta kolme neljäsosaa on minun ymmärrykseni mukaan kohdallaan ja yksi neljäsosa ei, saatan alapeukuttaa. Joskus.
Fakta ei yleensä ole mielipideasia vaan asia, joka ihan perustuu tutkimustuloksiin.
Noissa jutuissa ei ole lähdeviitteitä ja jos on itse jostain kirjoituksen näkemyksestä eri mieltä, saattaa alapeukuttaa, kun ei jaksa alkaa etsiä omia lähteitä ja argumentoimaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niitä että masentuneelle se niskasta kiinni ottaminen tarkoittaa ensi sijalla omasta terveydestään huolehtimista ja sitä että pyritään tekemään oman jaksamisen mukaan asioita, jotka edistävät omaa henkistä ja fyysistä terveyttä.
ottaa itseään niskasta kiinni menee samaan kategoriaan, kuin potkia itseään /c:lle.
Itsestään huolen pitäminen ja oman henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin edistäminen, ei oikein soinnu tuollaisten kielikuvien kanssa yks yhteen. Nuo lauseet kuulostavat itsensä ruoskimiselta ja väkivallalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta se se juttu nimenomaan onkin. "En pysty" ei oikeastaan tarkoita mitään muuta kuin sitä että sinun ajatukset sanovat sinulle että et pysty. "En pysty" on pelkkä ajatus.
Eri asia jos jalkasi ovat halvaantuneet ja sanot että et pysty kävelemään. Sitä ei oikeasti pysty tekemään. Mutta se että sanoo itselleen että "en pysty käymään suihkussa, koska olen masentunut", on pelkkä ajatus mikä ei pidä paikkaansa. Se on hyvä muistaa. "En pysty" ei ole niin ylitsepääsemätön este kuin mitä masentunut mieli yrittää masentuneelle huijata"
Mihinhän perustat tämä uskomuksen, ettei henkinen este ole este siinä missä fyysinenkin? Yhtälailla se voimien ehtyminen, elämänhaluttomuus, toivottomuus halvaannuttaa masentuneen pahimmillaan sinne sängyn pohjalle. Jos hän pystyisi tekemään muuta, tekisi.
Mihin sinä pu
Missä sanoin, ettei pysty paranemaan? Jotkut pystyvät, toiset eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta se se juttu nimenomaan onkin. "En pysty" ei oikeastaan tarkoita mitään muuta kuin sitä että sinun ajatukset sanovat sinulle että et pysty. "En pysty" on pelkkä ajatus.
Eri asia jos jalkasi ovat halvaantuneet ja sanot että et pysty kävelemään. Sitä ei oikeasti pysty tekemään. Mutta se että sanoo itselleen että "en pysty käymään suihkussa, koska olen masentunut", on pelkkä ajatus mikä ei pidä paikkaansa. Se on hyvä muistaa. "En pysty" ei ole niin ylitsepääsemätön este kuin mitä masentunut mieli yrittää masentuneelle huijata"
Mihinhän perustat tämä uskomuksen, ettei henkinen este ole este siinä missä fyysinenkin? Yhtälailla se voimien ehtyminen, elämänhaluttomuus, toivottomuus halvaannuttaa masentuneen pahimmillaan sinne sängyn pohjalle. Jos hän pystyisi tekemään muuta, tekisi.
Missä sanoin, ettei pysty paranemaan? Jotkut pystyvät, toiset eivät.
Hyvä, että sinä uskot että parantuminen on mahdollista, aika moni tässäkin keskustelussa ei tunnu uskovan että pystyisi parantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte että ärsyttää neuvoja antavat, niin minkälaisissa tilanteissa te noita pyytämättömät neuvoja saatte? Jos ei netin keskustelupalstoja lasketa, vaan oikeassa elämässä.
Kun asuin vielä kotona, vanhempani aloitti sättimisen ja nalkuttamisen heti, kun en jotain jaksanut tehdä. Juuri tätä niskasta kiinni, saamaton vätys -osastoa. Jossain vaiheessa yritin lähimmille ystäville puhua elämänhaluttomuudestani, sieltä noita tee sitä ja tätä/älä ajattele sitä -neuvoja tuli. Hyvää tarkoittavia, mutta eivät mitenkään realistisia tilanteeseeni nähden. Lopulta puhuin enää terapeutille, hän auttoi siinä tilanteessa eteenpäin. Nykyään en enää puhu kenellekään. En vain jaksa enää yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin vielä kotona, vanhempani aloitti sättimisen ja nalkuttamisen heti, kun en jotain jaksanut tehdä. Juuri tätä niskasta kiinni, saamaton vätys -osastoa. Jossain vaiheessa yritin lähimmille ystäville puhua elämänhaluttomuudestani, sieltä noita tee sitä ja tätä/älä ajattele sitä -neuvoja tuli. Hyvää tarkoittavia, mutta eivät mitenkään realistisia tilanteeseeni nähden. Lopulta puhuin enää terapeutille, hän auttoi siinä tilanteessa eteenpäin. Nykyään en enää puhu kenellekään. En vain jaksa enää yrittää.
Halaus. Yritä karistaa nuo äänet päästäsi. Ne eivät ole sinun eivätkä sinulle kuuluvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa jutuissa ei ole lähdeviitteitä ja jos on itse jostain kirjoituksen näkemyksestä eri mieltä, saattaa alapeukuttaa, kun ei jaksa alkaa etsiä omia lähteitä ja argumentoimaan takaisin.
Masentuneen pitäisi siis vain vaivautua keskustelemaan eli etsimään omat lähdeviitteensä. Mutta kun ei. Impulssien peukuilla vaan eteenpäin.
Siis masentunut ei saa enää edes peukuttaa, vaan pitää keskustella tällä palstalla lähdeviittein, vaikka arvosteltava viestikään ei sisältäisi niitä (vaikka toki asiapitoinen onkin)?
Vierailija kirjoitti:
Siis masentunut ei saa enää edes peukuttaa, vaan pitää keskustella tällä palstalla lähdeviittein, vaikka arvosteltava viestikään ei sisältäisi niitä (vaikka toki asiapitoinen onkin)?
Sinulla on oikeus keskustella palstalla juuri niin kuin haluat. Sinun ei tarvitse kuunnella jokaista palstalaista ja ottaa heidän viestejään mustavalkoisina totuuksina.
Vierailija kirjoitti:
Kun on liian kuormittunut, stressin lisääminen lisää stressiä. Haitallisesti. Ainakin itselleni annettiin sairaslomaa juuri siksi, että olisi mahdollista yrittää laventaa sietoikkunaa.
En ole maannut sängyssä enkä lukittautunut kotiini.
Usein masennuspotilailla on vuosikausia kestävää haitallista stressiä, joka voi johtua jo varhain lapsuudessa tapahtuneista ikävistä kokemuksista ja jota sitten ylläpitävät noiden haitallisten kokemusten vaikutukset itsetuntoon ja minäpystyvyyteen, sekä ahdistuksen ja kuormituksen haitallista stressiä ja tulehdustilaa ylläpitävät elämäntapatekijät, kuten runsas alkoholinkäyttö, ravintoköyhä ruoka ja ylipaino sekä liikkumattomuus. Ehkä sitten ajaudutaan töihin, jossa ei koeta arvostusta eikä löydetä itsetuntoa ja turvallisuudentunnetta tukevia ihmissuhteita, jolloin mikään ympäristössä ei tue ihmisen toimintakykyä. Ehkä myös oma ja ympäröivän yhteisön arvomaailma on tyhjä ja materialistinen, eikä omassa elämässä nähdä mitään mieltä.
Kun on riittävän monta kertaa saanut "turpiinsa", niin ihmisen kyky sietää stressiä ja vastoinkäymisiä kapenee ja hän ymmärrettävästi vetäytyy myös tilanteista, joita ihmiset tavallisesti eivät pidä liian kuormittavina. Sitä kutsutaan sietoikkunan kapenemiseksi, jolloin ihminen kuormittuu myös tilanteista, joista ns. terveet ihmiset selviävät. Kyse ei ole niinkään akuutin stressin tai poikkeavan kuormituksen lyhytaikaisesta vaikutuksesta (johon lyhytaikainen lepo voi auttaa edistäessään palautumista), vaan siitä, että stressinsäätelyjärjestelmä on häiriintynyt eikä se tue normaalia toimintakykyä. Tuolloin asiat mihin ihminen itse voi vaikuttaa on haitallisten kokemusten vaikutusten tiedostaminen omaan kokemusmaailmaansa, tulehdustilaa vähentävään ravintopitoiseen ruokavalioon panostaminen, säännöllinen, välillä myös raskaan ja rasittavat liikunnan harrastaminen, uneen ja palautumiseen panostaminen jne. Kehotietoisuuden vahvistaminen erilaisin meditaatio- ja hengitysharjoituksin voi myös auttaa tilanteissa, joissa on yli- tai alivirittyneisyyttä. Saikuttaminen ei paranna masennusta, lyhytaikaisesti lyhyt sairasloma voi jossain tapauksessa auttaa palautumaan, mutta se ei hoida monien masennuspotilaiden varsinaista ongelmaa, joka voi liittyä sekä heikkoon resilienssiin että sitä heikentävään haitalliseen ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on liian kuormittunut, stressin lisääminen lisää stressiä. Haitallisesti. Ainakin itselleni annettiin sairaslomaa juuri siksi, että olisi mahdollista yrittää laventaa sietoikkunaa.
Usein masennuspotilailla on vuosikausia kestävää haitallista stressiä, joka voi johtua jo varhain lapsuudessa tapahtuneista ikävistä kokemuksista ja jota sitten ylläpitävät noiden haitallisten kokemusten vaikutukset itsetuntoon ja minäpystyvyyteen, sekä ahdistuksen ja kuormituksen haitallista stressiä ja tulehdustilaa ylläpitävät elämäntapatekijät, kuten runsas alkoholinkäyttö, ravintoköyhä ruoka ja ylipaino sekä liikkumattomuus. Ehkä sitten ajaudutaan töihin, jossa ei koeta arvostusta eikä löydetä itsetuntoa ja turvallisuudentunnetta tukevia ihmissuhteita, jolloin mikään ympäristössä ei tue ihmisen toimintakykyä. Ehkä
Tekstiseinä viittaa tekoälyyn, oikeinkirjoitus taas ihmiseen. Kumpi on kyseessä?
Tämä ketju on erinomainen esimerkki siitä, miten palstauudistus pilasi johdonmukaisen vuoropuhelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein masennuspotilailla on vuosikausia kestävää haitallista stressiä, joka voi johtua jo varhain lapsuudessa tapahtuneista ikävistä kokemuksista ja jota sitten ylläpitävät noiden haitallisten kokemusten vaikutukset itsetuntoon ja minäpystyvyyteen, sekä ahdistuksen ja kuormituksen haitallista stressiä ja tulehdustilaa ylläpitävät elämäntapatekijät, kuten runsas alkoholinkäyttö, ravintoköyhä ruoka ja ylipaino sekä liikkumattomuus. Ehkä sitten ajaudutaan töihin, jossa ei koeta arvostusta eikä löydetä itsetuntoa ja turvallisuudentunnetta tukevia ihmissuhteita, jolloin mikään ympäristössä ei tue ihmisen toimintakykyä. Ehkä
Tuo kaikki, mikä ei nyt edes tule mukaan tähän lainaukseen, ei sovi itseeni lainkaan. Nuo kaksi ensimmäistä riviä pitävät, mutta sitten lähtee metsään.