Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!

Vierailija
18.11.2023 |

Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.

Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa? 

Kommentit (1764)

Vierailija
1501/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee niin ei kyllä tee mieli enää pyytää ketään kylään omaa kotia arvostelemaan. Ihmiset on järkyttävän tuomitsevia.

Vierailija
1502/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisustussuunnittelijan vierailu omaan kotiini. Sisustussuunnittelijat ovat aikamme vitsaus. Kotien pitää olla koteja eikä mitään sun oman näköisiä boho-vintage-jysk-pakkosisustettuja kämppiä jossa ei uskalla pierastakaan. Mitään en vihaa niin paljon kuin näitä instakämppiä. Siivottomuus tai ankea lasivitriini-kämppä, tai jopa  50-luku kirjahyllyintellektuellikämppä menee, mutta ei pihlgren-ritola-tapetti omilla mausteilla ja menneisyyttähenki koti. Suomen kaunein koti-ohjelma on pilannut meidän elämäm. Semmonen se pitää olla!! Muu ei käy! Kullan vöriset vetimet! Vaakalaatoitis! Önnönnönnnöööööö.. alkakaa elää.

Anteeksi nyt, mutta jotkut tykkäävät puhtaudesta, hillitystä sisustuksesta ja jopa minimalistisuudesta eikä syynä ole mikään muotijuttu tai insta.

Minulla on kotona vaalea värimaailma, ja tykkään, että paikat on siistit, puhtaat ja järjestyksessä. Ehkä joidenkin mielestä liikaakin, mutta minä nautin siitä, kun on puhdasta, eikä tavarat sikin sokin missään. Koriste-esineitäkin minulla on vain vähän ja avohyllyistä en tykkää ollenkaan, haluan, että kaikki tavara on siististi piilossa. Tälläisestä minä nautin!

Joku toinen taas tykkää vanhasta ja ajan patinasta ja mistä nyt tykkääkin, se sallittakoon! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläimen karvalla kuorrutetut matot ja huonekalut, koiran haju, löyhkäävä kissan potta, keittiön tasoilla ja pöydillä avoimet ruokapytyt ja röynäkasat, tiskit ja ruuanjämät tiskialtaassa, likainen hella ja jääkaappi,  likainen vessa, vaate- ja kenkä-röykkiö eteisessä. Siinä muutama.

Miksi käyt kylässä pultsareiden luona?

Mä olen korkeakoulutettu nainen, ihan normaali kaikinpuolin ja mun kotoa löytyy koirankarvassa olevia mattoja ja huonekaluja (karvaa lähtee tolkuttomasti enkä jaksa olla koko ajan putsaamassa), tiskejä ja ruuanjämiä tiskipöydällä/altaassa, likainen hella ja jääkaappi ja kenkäröykkiö eteisessä. Sekä aina välillä vaatekasoja siellä täällä.

Miten sotkuisuus liittyy korkeakoulutukseen? Sotta kuin sotta, rikas tai köyhä, mitä väliä?

Vierailija
1504/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on pelkkää mutuilua,  mutta olen kiinnittänyt lähiaikoina lapsiperheissä vieraillessani huomiota siihen, miten sottaista monessa kodissa on. 

Ymmärrän toki, että varsinkin pienten lasten kanssa syntyy sotkua, eikä aikaa ja energiaa kodin pitämiseen putipuhtaana välttämättä ole. En myöskään pidä esim. leluja lattialla tai vaatekasoja tuoleilla varsinaisesti sottaisuutena. 

Mutta tarkoitan tällä sitä, että huomattavan monessa paikassa olohuone, ja joskus jopa makuuhuoneet, ovat suorastaan tahmaisen likaisia. Kävin vähän aikaa sitten kodissa, jossa olohuoneen lattialla oli tahmaista likaa kokkareina. Sohva näytti olevan kuivuneen kaurapuuron peitossa, ja myös olohuoneen muilla pinnoilla oli kuivunutta ruokaa. Kyseisessä perheessä on kaksi alle 4 v. lasta. 

Kun olin itse lapsi, vanhempani olivat hyvin tiukkoja siitä, että ruoka syödään ruokapöydän ääressä, eikä ruokaa viedä keittiön ulkopuolelle. Kun ruokailu oli ohi, kasvot ja kädet siistittiin ja vasta sitten saatiin lähteä liikkeelle. Samoin oli myös sukulaisperheissä, joiden lapset olivat 5-10 v. minua nuorempia. Ei meillä ollut edes pikkulapsiaikanamme kuivunutta ruokaa sohvalla, sosetta olohuoneen verhoissa, tai jäätelötahraista päiväpeittoa. Onko nykyään sitten niin, että syödä saa kaikkialla ja koko ajan. 

Vierailija
1505/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesihanan ympäristö vessassa ja tiskipöydällä. Eikö sitä voi putsata samalla kuin lavuaarin.

Vierailija
1506/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella monien vessasta löytyy läpimärät ja tunkkaiselta haisevat käsipyyhkeet... Yök

Tokihan pyyhe käytössä kastuu, mutta tarkoitan niitä joista oikein huomaa ettei pyyhettä ole vaihdettu aikoihin ja se ei pääse edes kuivumaan kunnolla, jonka takia löyhkää.

Mun ystävillä ei ole ollut tuollaisia. Ei ole tuttu kokemus.

Todella monien, hmm?  Hirveän paljon tuttujen vessoissa käyt. Millaisissa piireissä aikasi vietät?

Vierailija
1507/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihmeellistä, että jotkut eivät sisusta itse kotiaan vaan pyytävät jonkun toisen suunnittelemaan. Eihän koti ole mikään näyttämö.

Vierailija
1508/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessassa yksi pyyhe jossa lukee pylly 🤮🤮🤮

Kai siinä pitää lukea et kenen pylly. Sinunko, vieraan, nimi siinä lukee.

Varmaan kuitenkin sen pikkuvauvan, jonka takapuolta pestään ja voidellaan, pestään ja voidellaan 5-10 x päivässä. Seuraavaksi päiväksi vaihdetaan raikas uusi pyyhe. Pesukone laulamaan.

Vauvaelämää.

Vierailija
1509/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt työn puolesta niin järkyttävässä kunnossa olevissa kodeissa, että ei mitkään muruset hetkauta. 

MIkä työ?

Vierailija
1510/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamstraajien kodit on pahimpia. Ei ihme ettei niissä murjuissa kukaan käy. 

Mihin kysymykseen sinä nyt vastasit?

Sinä siis käyt. Onko lähisukulainen?

Millaista siellä on. Kerro.

Vierailija
1511/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ällötti, kun laiton roskan roskikseen ja päällimäisenä roska-astiassa oli käytetty kondomi...

Kateellinen olit.

Vierailija
1512/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöly. Varsinkin kylpyhuoneita ei jakseta siivota. Kunnon kuorrutus lattialla ja tasoilla. Lika keittiössä ja haiseva jääkaappi. Siis kun jääkaapin avaa, leijuu ummehtunut haju ja jopa ruoka saattaa maistua sille. Likaiset ja romua täynnä olevat keittiön tasot. Ne tavarat voi laittaa kaappeihin ja lehdet viedä keräykseen. Haisevat kengät eteisessä. Likainen wc-pytty. Kyllä sen voi pestä vaikka joka päivä, ettei pinty. Likaiset peilit. 

Mulla on todella muuta mielekkäämpää tekemistä päivittäin kuin jynssätä vessanpyttyä. Voi hohhoijaa. Siivoushullut ovat aivan oma alalajinsa. Luojan kiitos iän myötä olen päässyt siitä taudista eroon.

Vierailija
1513/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi monessa kodissa se keittiön tiskirätti (liina). Se lojuu siinä pesualtaan reunalla tai hanan päällä märkänä, haisevana ja likaisena. Ja sillä sitten pyyhitään kaikki keittiön pöydät ja pinnat. Siis levitetään vain sitä likaa. 

Saako tiedustella missä itse säilytät keittiörättiä? Vai oletko niin hieno ja varakas, että otat joka pyyhkäisylle uuden "chifonetin" ja heität aina roskiin kertakäytön jälkeen? Meillä ainakin kevyt viskoosikuituinen siniliina kuivuu hanan päällä kuin ajatus eikä hyvin huuhdeltuna haise yhtään millekään. Paksut sieniliinat eivät mielestäni muutenkaan kuulu keittiöön. Ne alkavat haista heti, jos niitä ei huuhtele erittäin huolellisesti.

Vierailija
1514/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei vessassa ole vessapaperia, käsisaippuaa ja käsipyyhettä. Vetämätön vessanpönttö, kusiroiskeet istuimella. Näitä nähnyt monesti miespuolisten kavereiden luona.

N40

MITÄH?  OIKEESTI?

EN USKO.

Kirjoitit "näitä nähnyt monesti"  

Mitäs hörhöporukkaa nelikymppiset kaveris on?

Vierailija
1515/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat ja varsinkin, jos ne tulee ruokailuhuoneeseen /-tilaan ja jos niitä ruokitaan samalla ruoalla mitä tarjotaan minulle. Jotenkin kuvottavaa. Samoin koirien haju saattaa olla aika paha, en halua koiria lähelleni, vaikka ne noin muuten ovatkin ihan jees.

Selkeästikään koirat eivät ole sinulle "jees". Älä mene kylään koirakotiin, kun on noin vaikeaa.

Vierailija
1516/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua juurikaan ällötä tuttujen ihmisten kodeissa mikään. Ehkä ystäväni ja sukulaiset ovat astetta sivistyneempiä ja tykkäävät että koti on siisti jotta sinne voi kutsua vieraita. 

Sen sijaan monella auto tuntuu olevan kaatopaikka. Koirankarvaa, roskia ym. paskaa penkit ja lattiat täynnä ja se haju aivan kuin ei koskaan olisi imuroitu tai pyyhitty edes pölyjä. 

Tämä selittyy sillä, että auto on usein miehen vastuulla. Nainen siivoaa kodin ja pitää sen siistinä, mutta mies ei pysty edes autoa pitämään romuvapaana ja puhtaana.

Vierailija
1517/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat ja varsinkin, jos ne tulee ruokailuhuoneeseen /-tilaan ja jos niitä ruokitaan samalla ruoalla mitä tarjotaan minulle. Jotenkin kuvottavaa. Samoin koirien haju saattaa olla aika paha, en halua koiria lähelleni, vaikka ne noin muuten ovatkin ihan jees.

Selkeästikään koirat eivät ole sinulle "jees". Älä mene kylään koirakotiin, kun on noin vaikeaa.

Koirat ovat eläimiä siinä missä muutkin eivätkä oikeasti kuulu sisätiloihin vaan ulos.

Vierailija
1518/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee niin ei kyllä tee mieli enää pyytää ketään kylään omaa kotia arvostelemaan. Ihmiset on järkyttävän tuomitsevia.

Ei kaikki oo. Tunnen kyllä yhden tämmöisen kuuskymppisen pakkomielteisen katkeran pojan. Luonnollisestikaan ei ole perhettä.

Tykkää enempi miesten pers.ch.eistä.

Vierailija
1519/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat ovat eläimiä siinä missä muutkin eivätkä oikeasti kuulu sisätiloihin vaan ulos.

Vierailija
1520/1764 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minulla ei ole kaltaisiasi ystäviä. En omista koiria, mutta ajatuksesi haisevat niin paljon, että en edes koirattomana pystyisi olemaan seurassasi.