Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1764)
Olimme jokin aika sitten ystäväperheen luona kylässä. Istuimme illallispöydässä, kun perheen 3 v. lapsi ilmoittaa, että hänellä on kakkahätä. Perheen isä nousin pöydästä, ja oletin, että hän vie lapsen vessaan. Hän otti kuitenkin esiin pieneltä matkalaukulta näyttävän potan ja avasi sen. Lapsi istui tarpeilleen ruokapöydän viereen. Siinä meni kyllä tehokkaasti ruokahalu. Tämän jälkeen potan kansi suljettiin, ja se jätettiin lattialle odottamaan tyhjennystä. Potta vietiin tyhjennettäväksi vasta siinä vaiheessa kun teimme lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätön värien sekamelska ja huonekalujen ja tavaroitten vanhanaikaisuus ja rumuus. Ihan uskomatonta, että joku edes pystyy elämään semmoisessa ympäristössä, mutta semmoisia suurin osa suomalaisten kodeista on: todella rumia sisustukseltaan. Hyi ja hyi.
Itselle on tärkeää mm. värien harmonia, ja se, että värit ja kalusteitten tyyli jatkuvat yhteensopivina koko asunnon läpi.
Läpi koko asunnon sama tyyli, hyi, kuinka tylsää. Mielenkiintoista, kun joka huoneessa on aivan oma maailmansa. Loppusyksystä/keskitalvella voi sitten matkustella huoneesta ja tunnelmasta toiseen, kun ei piha ja puutarha välttämättä juuri kutsu ulkona oleilemaan.
Sandra
Vierailija kirjoitti:
Nuita muruja ihmettelen aterinlaatikossa. Laittavatko ihmiset sinne likaisia veitsiä, vai mistä ne murut sinne tulee..
Niitä tosi helposti tipahtaa laatikkoon sen yläpuolella olevalta leikkuulautatasolta. Asiaa auttaa, kun kiinnittää leikkuulaudan takapäähän listan.
Sandra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuita muruja ihmettelen aterinlaatikossa. Laittavatko ihmiset sinne likaisia veitsiä, vai mistä ne murut sinne tulee..
Eikö sinulla sitten ilmesty aterinlaatikkoon ikinä mitään muruja?
Olen eri kuin lainaamasi, mutta ei minulla ainakaan. Ei myöskään lapsuudenkodissani. Eli itsekin ihmettelen, miten sinne päätyy roskaa.
Sinun ei sitten milloinkaan tarvitse pyyhkiä aterinlaatikoitasi? Tai jos siivoat niitä joskus, onko ne täysin tahrattomia ja muruttomia?
Minulla suurin syy niiden siivoamiseen on, että sinne ilmestyy pohjalle muruja. En osaa sanoa onko ne leivän vai minkä. Välillä imurilla vetäisen ne pois. Harvemmin tyhjennän koko laatikon ja pyyhin rätillä sen imuroinnin lisäksi.
Yököttävää ajatella, että aterinlaatikkoon on törkätty sama imurin pää, jolla aikaisemmin on imuroitu mattoja!
Sandra
Tosi monessa kodissa se keittiön tiskirätti (liina). Se lojuu siinä pesualtaan reunalla tai hanan päällä märkänä, haisevana ja likaisena. Ja sillä sitten pyyhitään kaikki keittiön pöydät ja pinnat. Siis levitetään vain sitä likaa.
Vierailija kirjoitti:
Olimme jokin aika sitten ystäväperheen luona kylässä. Istuimme illallispöydässä, kun perheen 3 v. lapsi ilmoittaa, että hänellä on kakkahätä. Perheen isä nousin pöydästä, ja oletin, että hän vie lapsen vessaan. Hän otti kuitenkin esiin pieneltä matkalaukulta näyttävän potan ja avasi sen. Lapsi istui tarpeilleen ruokapöydän viereen. Siinä meni kyllä tehokkaasti ruokahalu. Tämän jälkeen potan kansi suljettiin, ja se jätettiin lattialle odottamaan tyhjennystä. Potta vietiin tyhjennettäväksi vasta siinä vaiheessa kun teimme lähtöä.
Olen nähnyt mökillä tuollaista toimintaa. Ymmärtää toki iltapimeällä, mutta silloinkin viedään se muksu pottineen vaikka makuutilaan pois ruokien ääreltä ja vieraiden näkyviltä.
Meillä lapsille on aina annettu vessarauha, eikä alistettu ja halvennettu heitä tekemällä heidän ruumiintoiminnoistaan yleisönäytöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää täysin persoonaton sisustus. Tuntuu että jokainen koti näyttää sisustuksen puolesta täysin samalta ja sama värimaailma.
Miksi kodin pitää olla persoonallinen? Mikä tekee kodista persoonallisen. Kaikenlaista rojua elämän varrelta kasattu nurkkiin ja seinille? Ja kodin seinä- ja lattiamateriaalit sekä kalustus väreineen joka tilassa erilainen?
Mielestäni kodin pitää olla käytännöllinen, silmää miellyttävä, siisti ja puhdas sekä sisustukseltaan yhtenevää linjaa noudatteleva. Turhan tavaran kerääminen ei ole enää tätä päivää. Liika tavara on vain tiellä. Muistot elämän varrelta kerätään nykyään digitaalisesti, ei tavarana.
Mene sitten myös "diginä" kylään älä livenä....!!! On siinä sitten muisteltavaa
Mullakin olis vanhassa läppärissä niitä digitaalisia muistoja melkoinen kasa. Kun vain kone aukeaisi. :(
AP voisi pitää huolen omista asioistaan.
"kun olin ottamassa aterimia"...? Meillä ei vieraat ota itse laatikoistamme yhtään mitään, vaan ne annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pöly. Varsinkin kylpyhuoneita ei jakseta siivota. Kunnon kuorrutus lattialla ja tasoilla. Lika keittiössä ja haiseva jääkaappi. Siis kun jääkaapin avaa, leijuu ummehtunut haju ja jopa ruoka saattaa maistua sille. Likaiset ja romua täynnä olevat keittiön tasot. Ne tavarat voi laittaa kaappeihin ja lehdet viedä keräykseen. Haisevat kengät eteisessä. Likainen wc-pytty. Kyllä sen voi pestä vaikka joka päivä, ettei pinty. Likaiset peilit.
Pysykää hyvät ihmiset kotonanne, jos noin paljon inhottaa toisten kodit. Onneksi minulla ei käy tuollaisia nirppanokkia kylässä, kun en jaksa joka pölyhiukkasta ja koiran karvaa heti siivota. Voi olla, että kyläpaikkanne emäntä ei ole jaksanut siivota. Miksi ette tarjoa siivousapua? Minä ainakin ottaisin mielelläni apua esim. ikkunoiden pesussa.
Talossa lauma isoja haisevia koiria, jotka juoksuaikanaan sotkevat lattiat omilla eritteillään. Märkiä vaaleanpunaisia länttejä siellä täällä ja sai varoa mihin astui. Hyi hitto.
Harmaa kulmasohva, kappaverhot ja iso taulutv, joka aina auki. Tähtityynyt ja englanninkieliset mietelauseet seinäkoristeina. Keittiökalusteet olohuoneen seinällä, vaikka asunnossa olisi tilaa keittokomerolle/syvennykselle.
Monien vessa ja erityisesti pönttö on kamalassa kunnossa ei tee mieli istuutua.
Pask anen vessanpytty, pask anen lavuaari ja pask anen käsipyyhe.
Pask anen keittiön.
Pask aset lattiat.
Tavutus väärin.
Kyllä on törkeää ja outoa käydä toisten laatikkoja kurkkaamassa mitä niissä sisältää.
Huono hygienia, oli se sitten alue vessa, tai keittiö.
Likaiset altaat (wc ja keittiö lavuaarit), likainen wc-pönttö, käsisaippua lantrattu vedellä, likaiset / kosteat käsipyyhkeet.
Koti sisustetaan itseään varten, ei vieraitten silmiä mielyttämään. Kaikilla ihmisillä ei ole edes varaa sisustaa asuntoansa niin kuin itse haluaisi. Eikö se itse ihminen/ihmiset ole tärkeintä kun toisen luokse kyläilemään menee, eikä joku design sisustus, määrättyine omia silmiä mielyttävine väreineen ym. Ällötyksiä on moneksi, mutta joku omasta mielestään toisen kodin vääränlainen sisustus ja värit kun ällöttää, niin tuolloin kannattaa olla kyläilemättä, tai vaihtaa ystäviä.
Koirat ja varsinkin, jos ne tulee ruokailuhuoneeseen /-tilaan ja jos niitä ruokitaan samalla ruoalla mitä tarjotaan minulle. Jotenkin kuvottavaa. Samoin koirien haju saattaa olla aika paha, en halua koiria lähelleni, vaikka ne noin muuten ovatkin ihan jees.
Pöly. Varsinkin kylpyhuoneita ei jakseta siivota. Kunnon kuorrutus lattialla ja tasoilla. Lika keittiössä ja haiseva jääkaappi. Siis kun jääkaapin avaa, leijuu ummehtunut haju ja jopa ruoka saattaa maistua sille. Likaiset ja romua täynnä olevat keittiön tasot. Ne tavarat voi laittaa kaappeihin ja lehdet viedä keräykseen. Haisevat kengät eteisessä. Likainen wc-pytty. Kyllä sen voi pestä vaikka joka päivä, ettei pinty. Likaiset peilit.