Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1764)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi monessa kodissa se keittiön tiskirätti (liina). Se lojuu siinä pesualtaan reunalla tai hanan päällä märkänä, haisevana ja likaisena. Ja sillä sitten pyyhitään kaikki keittiön pöydät ja pinnat. Siis levitetään vain sitä likaa.
Saako tiedustella missä itse säilytät keittiörättiä? Vai oletko niin hieno ja varakas, että otat joka pyyhkäisylle uuden "chifonetin" ja heität aina roskiin kertakäytön jälkeen? Meillä ainakin kevyt viskoosikuituinen siniliina kuivuu hanan päällä kuin ajatus eikä hyvin huuhdeltuna haise yhtään millekään. Paksut sieniliinat eivät mielestäni muutenkaan kuulu keittiöön. Ne alkavat haista heti, jos niitä ei huuhtele erittäin huolellisesti.
Keitän keittiörätin (Chifonet) vähintään pari kertaa viikossa konetiskiaineessa ja huuhtelen ja kuivaan hyvin. Näin se tulee steriloitua ja on täysin hajuton. Kuluu nopeammin, mutta ei haittaa. Otan sitten uuden.
Hyi hitto tätä ketjua kun luen niin meille ei tosiaa enää ikinä tule vieraita. En jaksa siivota kotiani "kelvolliseksi" enkä toisaalta taas desinfioida sitä vieraiden käytyä. Ja yököttää ajatuskin, että joku vieras kävisi meillä vessassa...
Kyllä se on lika. Epäjärjestys ei haittaa, mutta jos pinnat on likaiset niin se on vastenmielistä. Yhdellä kaverillani on aika isoja ongelmia taloudenpidossa, hänen kotonaan lattiat on tahmaiset, astiat rasvaiset, vessa niin törkyinen ettei uskalla pytylle istua, pyyhe haisee hirveältä, sohva on ruskea koska rapainen koira aina menee siihen makaamaan, tasot ja seinänvierustat täynnä pölyä ja koirankarvoja jne. Kaveri ei itse esim. pese käsiään, joten kieltäydyn kaikista tarjottavista, tosin tekisin sen jo niiden likaisten astioiden takia. Kämppä haisee tunkkaiselle ja pahalle, ja kaivan aina kyläilyvaatteet likapyykkikorista, sillä puhtaat vaatteet ja sukat sotkeentuvat ja alkavat haista kyläreissulla. Tapaankin kaveria mieluiten jossain muualla.
Itse työskentelen siivoualalla ja kyllähän ne ihmisten kodit melkoisen sottaisia ovat ainakin omaan silmään. Suurin osa ihmisistä ei osaa siivota omaa kotiaan. Toisaalta ei se mulle kuulu.
Minä työskentelen kotisiivouksessa ja muutaman kerran tullut vastaan niin likaiset ja tahraiset petivaatteet ettei tee paljain käsin mieli koskea 😳
Toinen iljetys kostea ja haiseva vessanmatto joka ei ole vedestä kastunut
Lähinnä ihmiset ällöttää. Siivota aina voi. En todella kutsu ihmisiä kotiini arvostelemaan ja tämän takia meillä ei naisvieraita käy. Ukkoja tuskin saunailtana kiinnostaa onko kipupotilas emäntä pyyhkinyt ovenpielet makuuhuoneessa mutta naisia, erityisesti äitejä (kummankin), kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi monessa kodissa se keittiön tiskirätti (liina). Se lojuu siinä pesualtaan reunalla tai hanan päällä märkänä, haisevana ja likaisena. Ja sillä sitten pyyhitään kaikki keittiön pöydät ja pinnat. Siis levitetään vain sitä likaa.
Saako tiedustella missä itse säilytät keittiörättiä? Vai oletko niin hieno ja varakas, että otat joka pyyhkäisylle uuden "chifonetin" ja heität aina roskiin kertakäytön jälkeen? Meillä ainakin kevyt viskoosikuituinen siniliina kuivuu hanan päällä kuin ajatus eikä hyvin huuhdeltuna haise yhtään millekään. Paksut sieniliinat eivät mielestäni muutenkaan kuulu keittiöön. Ne alkavat haista heti, jos niitä ei huuhtele erittäin huolellisesti.
Keitän keittiörätin (Chifonet) vähintään pari kertaa viikossa konetiskiaineessa ja huuhtelen ja kuivaan hyvin. Näi
Kuulostaa vaivalloiselta. Minulla on iso nippu mikrokuituliinoja jotka pesen pyykkikoneessa kuudessakympissä tai kuumemmassa. Osa näistä liinoista on varattu keittiöräteiksi. Ei haise kun huuhtelee käytön välissä kunnolla ja vaihtaa rätin usein. Hulluutta heittää roskiin jotain sellaista minkä voi pestä ja käyttää uudelleen.
Mikä siinä oman kodin siivoamisessa on joillekin niin vaikeaa ja vastenmielistä? Eihän sitä muita varten siivota vaan itseä joten miksi joku haluaa elää lian keskellä?
Olen huomannut tämän toki olevan myös vähän ikä kysymys. Nuoremmat haluavat pitää kotinsa kauniina ja puhtaana joten siivoavat usein ja vähän kerrallaan. Sellaista ylläpitosiivousta. Vanhemmat taas ovat tottuneet siihen että silloin kun siivotaan niin sitten myös siivotaan eli koko huusholli jynssätään yhden päivän aikana lattiasta kattoon joten ihmekös tuo jos jo pelkkä ajatus siivoamisesta uuvuttaa. Nuoret myös pitävät vähemmän tavaraa kodeissaan ja vanhemmilla joka paikka pursuaa jotain.
Minulla on sottapytty sukulainen ja heidän talonsa on täysi läävä. Säälitti sukulaistyttö niin paljon pari vuotta sitten hänen rippijuhlissaan kun kertoi että oli itse yksin yrittänyt kotia siivota vieraita varten. Moni vieras kävi vain kirkossa tai pihalla pyörähtämässä kuka milläkin tekosyyllä vaikka todellisuudessa siihen tahmataloon ei haluta vaan mennä edes käymään sisällä saati että siellä söisi jotain.
Itseäni ällöttää toisten kodeissa eniten nuo samat mitä jo moni sanonutkin eli likainen vessa ja keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin ei kyllä tee mieli enää pyytää ketään kylään omaa kotia arvostelemaan. Ihmiset on järkyttävän tuomitsevia.
Nyrkkisääntönä voi pitää, että koti pidetään siinä kunnossa kokoajan ettei tarvitse hävetä jos vieraita sattuu tulemaan T.Mummo
Itse tuota noudatan vaikka eihän enää toisten kodeissa kyläillä samalla tavalla kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kodinhoitohuoneessa tai pesuhuoneessa kuivausritilä täynnä vaatteita. Joillakin pöydät täynnä viikattuja tai kasattuja vaatteita ym.
Miksi menet kenenkään kodinhoitohuoneeseen? Ja missä ne pyykit pitäisi kuivattaa jos ei siellä tai pesuhuoneessa? Olohuoneessa tai keittiössä?
Aika monilla wc on kodinhoitohuoneessa ja sielläkin on käytävä kun hätä yllättää.
Jos on kodinhoituhuone, kämpässä lienee toinenkin vessa.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmiset ällöttää. Siivota aina voi. En todella kutsu ihmisiä kotiini arvostelemaan ja tämän takia meillä ei naisvieraita käy. Ukkoja tuskin saunailtana kiinnostaa onko kipupotilas emäntä pyyhkinyt ovenpielet makuuhuoneessa mutta naisia, erityisesti äitejä (kummankin), kyllä.
Just just... miehiä ei siis mielestäsi haittaa vaikka kierisivät teidän liassa koska eivät sitä tuo ilmi? Ei kenenkään luo ole mukava mennä jos siellä on likaista. Miehesi on oltava heille tärkeä kun edes viitsivät teillä käydä kylässä. Siivoaako miehesi? Jos sinä emäntä olet niin kivuissa ettei edes akkoja voi ovesta päästää sisälle "arvostelemaan" niin jonkunhan siellä on jotain tehtävä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdella naisystävälläni ei ole vessassa roskista. Jos olen kylässä, kun menkat, täytyy side/tamponi kantaa keittiön roskikseen. Semmonen "walk of shame" heidän kumppanin ja lasten edessä, tietää koko talo varmasti kuka vuotaa.
Mikä estää SINUA varaamasta käsilaukkuun vaikka paria minigrip-pussia, johon voit ne luonnollisen asian siteesi pakata ennen roskikseen laittoa?
Miksi kuukautisia pitäisi hävetä tai piilotella vielä 2020-luvullla?
Meillä ei ole vessassa roskista. Kaikki saavat kyllä roskansa vietyä keittiöön. Ne haisevat side/tamponiroskikset ovat ällöttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kodinhoitohuoneessa tai pesuhuoneessa kuivausritilä täynnä vaatteita. Joillakin pöydät täynnä viikattuja tai kasattuja vaatteita ym.
Miksi menet kenenkään kodinhoitohuoneeseen? Ja missä ne pyykit pitäisi kuivattaa jos ei siellä tai pesuhuoneessa? Olohuoneessa tai keittiössä?
Aika monilla wc on kodinhoitohuoneessa ja sielläkin on käytävä kun hätä yllättää.
Jos on kodinhoituhuone, kämpässä lienee toinenkin vessa.
Meillä on kodinhoitohuone mutta ikävä kyllä toista vessaa ei
Ei oikeastaan mikään muu kuin likaisuus, näkyvä lika, pöly, eläinten karvat jne ja/tai joku paha haju. Eli se että esim. lattia on niin likainen etten haluaisi heittää kenkiä pois tai vaikkei näkyvää likaa ole niin koti haisee tunkkaiselta ja ihan lialta. Vaikka tykkään lemmikeistä, niin niiden voimakas halu huushollissa on etova, se kertoo siitä että joko pienessä tilassa on liian iso 1 lemmikki tai liian monta pientä ja että ne lemmikit on likaisia.
Tutulla on vanhassa pikku kämpässä valtavan isokokoinen koira jota pestään ehkä 1x kesällä, hitto se haisee kauheelta. Tuttuni vaatteetkin haisee eltaantuneelta rasvalta ja sellaselta kitkerältä. Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Perheen entinen (kuollut) koira oli täytetty ja laitettu esille eteiseen.
Aikoinaan yhdeällä iäkkääällä naisihmisellä oli hänen ensimmäisen dobermanninsa nahka seinällä. Ihokarvat nousi pystyyn kun näin sen.
Kun sukat tarttuvat lattiaan sekä kädet ovenkahvoihin ja pintoihin kiinni.
Kun vessassa käydessä ei tiedä mihin uskaltaa koskea, ettei saa suurinpiirtein kaikkia sukupuolitauteja ja sepsistä.
Kun käsipyyhkeet haisevat jo tiskivedelle ja se haju tarttuu käsiin. Kuivaan mieluummin vessapaperiin, vaikka se vähän nukkaakin.
Kun käsipyhkeissä on käytetty huuhteluainetta, eivätkä ne kuivaa sen vuoksi käsiä vaan lähinnä siirtävät vettä.
Kun kissan hiekkalaatikon ja sen syömän säilykelihan haju täyttävät koko asunnon.
Kun astiat tiskataan selkeästi huonosti. Esimerkiksi kahvikupeissa on pinttynyttä kahvia ja aterimet patinoituvat.
Kun asunto haisee päiväkodille. Tiedän, että lapsiperheissä helposti ruoka ja rasva leviää joka paikkaan, mutta en pääse yli siitä hajusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan mikään muu kuin likaisuus, näkyvä lika, pöly, eläinten karvat jne ja/tai joku paha haju. Eli se että esim. lattia on niin likainen etten haluaisi heittää kenkiä pois tai vaikkei näkyvää likaa ole niin koti haisee tunkkaiselta ja ihan lialta. Vaikka tykkään lemmikeistä, niin niiden voimakas halu huushollissa on etova, se kertoo siitä että joko pienessä tilassa on liian iso 1 lemmikki tai liian monta pientä ja että ne lemmikit on likaisia.
Tutulla on vanhassa pikku kämpässä valtavan isokokoinen koira jota pestään ehkä 1x kesällä, hitto se haisee kauheelta. Tuttuni vaatteetkin haisee eltaantuneelta rasvalta ja sellaselta kitkerältä. Hyi helvetti.
Tämä on kyllä totta, että monet eivät viitsi pestä koiraansa. Kissat yleensä putsaavat itsensä, mutta koirat eivät sitä saa tehtyä. Lisäksi koiran tali haisee aivan kauhealta, jos ruokavalio on väärä ja ruokkii ihon hiivoja. Tali myös tarttuu pesemättömästä koirasta kaikkialle, missä se makaa ja se haju leviää siten sohville, matoille ja lattioille, minkä jälkeen sen hajun kontrolloiminen ei ole mahdollista edes pesemällä sitä koiraa. Olen koirarakas ja oman koirani pesin aina, kun se oli kurainen tai uhkasi alkaa haisemaan. Taliongelmaa ei meillä ollut ja koiran petikin tuoksui hyvälle, vaikka sen pesin aika harvakseltaan. Tuoksutonta koiraa tykkäävät vieraatkin silitellä enemmän, kuin sellaista, jonka haju tarttuu käsiin ja on hirveä.
Kerran kaverin luona oli aivan hirveää nukkua heidän lasten makuuhuoneessa. Olen usein vieraillut heillä kun lapset on vuoroviikoin poissa kotoa jolloin kaverillani on tilaa majoittaa vieraita kun muuten ei ole tilaa missä vieras nukkuu yms..
Lattiat oli täynnä pikkusälää ja kaaosta, sänky oli siisti mutta se huone oli kaamea. Lattialla oli tehty tilaa sen verran että pystyin laittaa laukkuni johonkin. Pölyisiä kirjahyllyjä ja pöytä missä sekasälää. Oli myös lasten likaisia vaatteita lattialla jotka tursusi sängyn altakin.
Rakastan ystävääni mutta heidän kotinsa on lastenhuoneen suhteen sellainen läävä ja sekahelvett* että ei tee mieli mennä hetkeen hänen luo,asuu toisella paikkakunnalla 500km päässä. Emme näe ellei mennä toistemme paikkakunnille hän saa luvan tulla seuraavaksi mun luo.
Heillä myös koiria 3kpl ja etenkin kph lattioilla näkyy kun pyörii karvan hahtuvia ja likaa kun pesevät koirien tassuja lenkin jälkeen. Olen monen kerran vierailusta viisastunut että otan aina sisätossut ettei mun jalkoihin jää karvat lika ja pölyt suihkun jälkeen. Mukanani joskus oma tyynyliina varuiksi koska joskus eivät vaihda lakanoita mulle uusia jos lapset on "vaan muutaman kerran" niissä nukkuneet- itse mietin että en halua toisten ihmisten mahdollista naamakuonaa omaan ihoon. Muut huoneet kodista ihan ok viihtyisiä järjestyksen suhteen muttei ikinä puhtaita kun aina pölyä ja roskia näkyy, karvaiset sohvat. Etenkin lattian karvat ja pölyt ja lastenhuone vierashuoneena on kamalaa. Lapset ovat teinejä joten ei heillä ole hurjaa pikkulapsi-arkea. Taitavat vaan olla tottuneita siihen että ei ole puhdasta. En ymmärrä miksi lapsia ei koskaan laiteta huonetta siivoamaan kunnolla vai onko raskasta sitten komentaa. Siis kyseessä lastenhuoneessa ei ole pieni normaali sotku vaan LÄÄVÄ. En itse edes kehtaisi lähettää vieraita semmoseen koloon nukkuu..
Nyt kun tässä valitan niin kirjoittaessa tajuan että kyllä noita vierailuja varjostaa se että he ei osaa siivota kunnolla. Tulen sit myös aina kotiin silleen että omat vaatteet haisee tunkkaiselle ja koira karvoja tarttuu vaikka kuinka tarraharjalla rullaa aamuin illoin siellä. Ja mä en ole mikään hygieniahysteerikko vaan tavallisen tason siisteyden ihminen.
Olen työkseni kiertänyt ihmisten kodeissa yli vuosikymmenen. Kerran oksensin kalman hajun jälkeen, muuten ei hetkauta mikään muu kuin tupakointi sisällä.
Kyläilyjä en harrasta koska pelkään vastakutsujen kyselijöitä. En halua ketään arvostelemaan asumistani.
Kissa- ja koirakotien haju.