Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille

Vierailija
18.11.2023 |

se ei missään nimessä ole normaali asia?

Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.

Kommentit (205)

Vierailija
141/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-70 luvun puolessa välissä syntynyt olen, ja isältä olen saanut tukkapöllyä, äidiltä luunappeja ja kerran paljaalle pyllylle selkäsaunan (joka oli lähinnä symbolinen nöyryytys, ei todellakaan millään nahkaremmillä läimitty vaan kädellä läpsyttelyä). 

Muistan lapsena kuulleeni voimaan tulleesta kurituskieltolaista, ja ottaneeni sen esiin vanhempienikin kanssa "enää ette voi antaa luunappeja". Eivätkä ehkä tuon lain voimaan tulon jälkeen antaneetkaan, eivätkä kyllä kovin usein sitä ennenkän.

Lapsen ruumiillinen kuritus ei ennen lain voimaan tuloa 80-luvulla, ollut suinkaan hyväksyttävää, sillä koulussa se kiellettiin jo v. 1872  ja 1900-luvun alussa. 

Suurin muutos 80-luvun alussa, kun laki tuli voimaan, se tehtiin tuomioistuimessa rangaistavaksi teoksi ja ilmoitusvelvollisuus, jos työskentelee lasten kanssa esim. opettajat, lääkärit,

Ehkä en sitä ihan näin syvällisesti alle kymmenen vanhana ymmärtänyt analysoida. Mutta asiasta puhuttiin uutisissa kuitenkin tuolloin.

Tuota koulun kurituskieltoa en tiennytkään. Tuo 1-2 luokan opettajani myös läpsi viivottimella tyttöjä reisille, jos istuivat haarat auki pulpetissa. Tästä muistutteli usein, että tyttöjen pitää istua sievästi jalat kiinni toisissaan.

Vierailija
142/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1968 ja isäni 1925, ja kyllä vain tuli tutuksi remmit ja muutkin "kasvatuskeinot" aikoinaan, kovin ihmeellistä pahaa ei tarvinnut edes tehdä... Muistan kasarilta kuulleeni tosta lasten kurittamisen kieltämisestä ja ajatelleeni, että tää laki tuli aivan liian myöhään. Isäni varmaan vain toteutti omaa kasvatustyyliään, kun ei muuta osannut. Itse katkaisin ketjun, ikinä en ole pahoinpidellyt lastani.

N55

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä aikuiset selkäsaunalla saattoi sanallisesti uhata lapsia, ja kyllä se pelkkä uhkaus yleensä riitti saamaan tottelemattomat lapset ruotuun. Sanottakoon vielä että sain erittäin paljon rakkautta  lapsena, olin hyvin toivottu lapsi ja esikoinen. 

Olen itsekin käyttänyt selkäsaunalla uhkausta, kun siihen on ollut tarve. Minusta oli ihan toimivaa kasvatusta, eikä mitään ihmisoikeuksien loukkausta.

Maalaisjärki puuttuu nykyaikana ihmisiltä, kaikki normaali kasvatus nähdään pahana, ja epänormaali hyvänä. Sen huomaa mihin se on johtanut, turvattomuuteen, lapset ovat kuin heitteillä, kun niitä ei kukaan johda.

51v

Vierailija
144/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Niin ja EN siis koskaan oikeasti saanut selkäsaunaa.

51v

Vierailija
145/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 56 v ja jo minun lapsuudessa lapsen pahoinpitely oli rikos. Puolisoni on tosin elänyt jossain kuritushuoneessa lapsena.

Lapsen ruumiillinen kurittaminen on kylläkin ollut sallitua aina vuoteen 1984 asti.

Ja kyllä, oli täysin normaalia

Ei todella ollut ja sitä paheksuttiin jo 50-60-luvulla suuresti. Lapsen ruummiilinen kuritus kielettiin esim.  koulussa  jo v 1872 ja lakia täydennettiin 1900-luvun alussa. 

Muistan, kun vanhempi miesopettaja löi karttakepillä jotain poikaa sormille koulussa ja hänet siitä syystä irtisanottiin ja siitä nousi suuri skandaali ja se tapahtui v. 1964.

Ennen ruumiillinen kuritus kuului vain pienelle piirille ja heitä paheksuttiin ja pidettiin sivistymättönä. 

Monilla on täällä täysin eri kokemus. Et sinä ole oikeuttu kertomaan kaikkien puolesta ja kiistämään. Lisäksi saat ihan tietoa hakemalla. Kyllä oli normaalia, kuului hyvin monen perheen elämään. Ja edelleen kuuluu. Vaikka nykyään paheksutaankin.

Vierailija
146/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seitsemänkymppinen, eikä meillä tai kaveripiirissä enää 60-luvulla kukaan sivistynyt perhe käytänyt lapsen kasvatukseen ruumiillista kuritusta, vaan asiat ratkaistiin puhumalla. 

Päinvastoin, sitä paheksuttiin ja juoruttiin ja se oli vähemmän koulutettujen ja alempi luokkaisten juttu, kun perheessä paljon lapsia, eikä vanhempien kyvyt riittäneet lastensa kasvatukseen. 

Muistan, kuinka lasten ruumiillista kuritusta paheksuttiin 50-60-luvulla, mutta en muista, että aikuiset olisivat tehneet siitä viranomaisille ilmoituksia, vaan vanhempia syylistettiin ja pidettiin huonompana. 

Miksi olisivat tehneet ilmoituksia kun kyseessä oli yleinen ja sallittu kasvatuskeino???

Vierailija
147/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seitsemänkymppinen, eikä meillä tai kaveripiirissä enää 60-luvulla kukaan sivistynyt perhe käytänyt lapsen kasvatukseen ruumiillista kuritusta, vaan asiat ratkaistiin puhumalla. 

Päinvastoin, sitä paheksuttiin ja juoruttiin ja se oli vähemmän koulutettujen ja alempi luokkaisten juttu, kun perheessä paljon lapsia, eikä vanhempien kyvyt riittäneet lastensa kasvatukseen. 

Muistan, kuinka lasten ruumiillista kuritusta paheksuttiin 50-60-luvulla, mutta en muista, että aikuiset olisivat tehneet siitä viranomaisille ilmoituksia, vaan vanhempia syylistettiin ja pidettiin huonompana. 

Vierailija
148/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ. OLI. NORMAALIA.

"Lasten ruumiillinen kurittaminen oli vallitseva tapa Suomessa pitkään. Vielä 1960-luvulla piiskan antaminen lapsille oli aivan tavallista toimintaa. Lasten fyysinen kurittaminen kiellettiin lailla vuonna 1984. Silloinkin vielä puolet suomalaisista kertoi hyväksyvänsä lasten kurittamisen esimerkiksi tukistamalla" (yle) 

"Lasten kurittaminen on ollut hyvin pitkään osa kasvatuskulttuuriamme ja aina vuoteen 1982 asti lapsen huoltoa ohjasi vuodelta 1898 peräisin olevan holhouslaki...

..Viime kädessä huoltajalla oli oikeus toteuttaa tahtonsa myös väkivalloin. (Toivonen ja Pollari 2021.)

Kuritusväkivalta kiellettiin ensimmäisen kerran Suomessa 1984 lapsenhuoltolaissa. Lain säätämistä edelsi laaja kansalaiskeskustelu ja mielipiteet jakautuivat voimakkaasti siitä, tulisiko kuritus hyväksyä vai ei. Kurituksen käyttöä perusteltiin vielä silloin tällöin raamatunlausein. Noin puolet kansalaisista piti mielipidetiedusteluissa ruumiillisen kurituksen käyttöä hyväksyttävänä." (Lastensuojelun keskusliitto) 

Oli. Yleistä. Oli. Normaalia.

Vierailija
149/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v. -74 ja remmistä ja risuista sain monesti selkään ja myös luunappia ja tukkapöllyä. Omat lapset nyt 12 ja 13 ja kuuna päivänä en voisi heille mitään vastaavaa tehdä. 

Vierailija
150/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -76 ja kyllä minun lapsuudessani vielä oli ihan tavallista että piiskattiin, annettiin tukkapöllyä ja remmiäkin. En tiedä onko se vaikka -86 syntyneillä ollut merkittävästi erilaista kuitenkaan.

Itse en ole omalle lapselleni antanut minkäänlaista fyysistä kuritusta, sanoilla on pärjätty. Eikä siinä ole lainsäädännöllä ollut mitään tekemistä.

Vierailija
151/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jokin ei olisi laillista, sitä tapahtuu silti ja osa ei näe laitonta toimintaansa vääränä. Olen syntynyt 1985 ja vielä teininäkin vuosituhannen vaihteessa äitini välillä retuutti minua aika rajusti. Pahinta oli, että näitä tapauksia tuli yllätyksenä, olin kiltti ja hiljainen lapsi mutta jos esimerkiksi ymmärsin äitini ohjeet väärin, hän kävi välillä käsiksi. Ei annettu mahdollisuutta korjata asiaa tai sanottu sanallisesti ensin. Kyllä siitä jäi traumat ja asia vaikuttaa äitisuhteeseeni aina.

Nykyaikana pitäisin huolestuttavana, jos joku puhuu väkivallasta lasta kohtaan kuten aloittajan esimerkissä, sillä asenteet ovat nykyään niin yleisesti toiset eikä normaali ihminen ole mielestäni voinut välttyä sitä huomaamasta.

Vierailija
152/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 ja olen saanut remmiä, luunappia ja tukkapöllyä

Vierailija
153/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli täysin normaali asia ja sain kunnolla selkääni jos olin tehnyt jotain typeryyksiä. Olen todella tyytyväinen että näin tapahtui koska puhumalla asiat ei olisi minulle mennyt perille. Mikäli näin ei olisi tapahtunut en olisi nyt hyvätuloinen enkä menestynyt elämässä. Äiti oli joskus vanhemmalla iällä pahoillaan kun joutui poikaa kurittamaan välillä kovallakin kädellä. Sanoin myös hänelle, että olen näin jälkikäteen todella tyytyväinen että niin teit, eikä tosiaankaan kannata asiaa murehtia. Toisaalta kyllä niihin selkäsaunoihikin tavallaan tottui mutta kyllä ainakin vähän aikaa pysyi mielessä mitä ei kannata tehdä.

Nykyisin kun yritetään lasten kanssa asiat hoitaa puhumalla niin hyvin näkee mihin se johtaa. Ei totella ja siitä ei seuraa mitään. Tämän näkee vaikka peheiden kauppareissuilla. Kersat koskettelevat kaikkia tavaroita, riehuvat ja rellestävät yleisellä paikalla missä on muitakin ihmisiä. Vanhemmat komentavat mutta mitään ei tapahdu ja sitten annetaan olla. Viesti on ettei tarvitse huomioida mitenkään vaikka komennetaan. Näin ei ainakaan opi kunnioittamaan vanhempiaan tai vaikka esihenkilöitä työelämässä.

Mielestäni naurettava ajatus ylipäätään että joku nelivuotias kykenisi ymmärtämään pelkästään selittämällä miksi hänen päässään hyvältä idealta tuntuva asia olisi muka kiellettyä. Väkivallalla kaikki eläimetkin pentujaan koulivat. Ihminen ei ole mikään poikkeus. Järki pitää siinäkin tietysti olla mukana. M53

Vierailija
154/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntynyt v82. JA sain remmistä ja tukistuksia.

Valitettavasti myös lapseni saivat kunnes hain apua.

Asia mistä en todellakaan ole ylpeä.

Vierailija
155/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 55 ja olen saanut remmiä, luunappia ja tukkapöllyä

Samoin ja opin olemaan ihmisiksi sekä huomioimaan, että maailmassa on muitakin kuin minäminäminä.

Vierailija
156/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme trolliketju kun joku jonne y-laudalta spämmii ketjun puolilleen viestejä miten hän viiskymppisenä on saanut ties mitä piiskaa ja nyrkkiä jatkuvasti. Tosi uskottavaa /s

Vierailija
157/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme trolliketju kun joku jonne y-laudalta spämmii ketjun puolilleen viestejä miten hän viiskymppisenä on saanut ties mitä piiskaa ja nyrkkiä jatkuvasti. Tosi uskottavaa /s

Tai sitten se on totta ja sinä olet väärässä.

Vierailija
158/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli täysin normaali asia ja sain kunnolla selkääni jos olin tehnyt jotain typeryyksiä. Olen todella tyytyväinen että näin tapahtui koska puhumalla asiat ei olisi minulle mennyt perille. Mikäli näin ei olisi tapahtunut en olisi nyt hyvätuloinen enkä menestynyt elämässä. Äiti oli joskus vanhemmalla iällä pahoillaan kun joutui poikaa kurittamaan välillä kovallakin kädellä. Sanoin myös hänelle, että olen näin jälkikäteen todella tyytyväinen että niin teit, eikä tosiaankaan kannata asiaa murehtia. Toisaalta kyllä niihin selkäsaunoihikin tavallaan tottui mutta kyllä ainakin vähän aikaa pysyi mielessä mitä ei kannata tehdä.

Nykyisin kun yritetään lasten kanssa asiat hoitaa puhumalla niin hyvin näkee mihin se johtaa. Ei totella ja siitä ei seuraa mitään. Tämän näkee vaikka peheiden kauppareissuilla. Kersat koskettelevat kaikkia tavaroita, riehuvat ja rellestävät yleisellä paikalla missä on muitakin ihmisiä. Vanhemmat komen

Jos tarkastelee asiaa historian näkökulmasta, lieneekö kaikista heistä lapsista, jota Suomessakin huutokaupattiin vielä 30-luvulla työvoimaksi ja käytettiin työsuorituksen tehostamiseksi väkivaltaa ja piiskaa, rengiksi ja piioiksi, tullut hyviä ihmisiä, myöhemmin  päässeet hyväpalkkaiseen työhön tai "eteneet työuralla"? 

Ruummilista kuritusta käytettiin myös työpaikoilla ja kaikki työläiset kuuluivat alimpaan yhteiskuntaluokkaan, joita voi kohdella miten tahansa. Vain yläluokka kuului kurituksen ulkopuolelle, joka perittiin jo syntymähetkellä. 

Ja edelleen sitä käytetään halpatyövoima maissa. Tyttölapset teljätään työpajoihin, kuritetaan, pidetään nälässä ja käytetään väkivaltaa, yhä parempiin työsorituksiin, jotta me hyväosaiset voidaan saada yhä halvempia tuotteita. 

Jos väkivallalla ratkaistaan parhaiten ongelmat ja saadaan paras mahdollinen tulos, niin kuin annat kommentissasi ymmärtää, niin miksi ihmeessä esim. sodat kestävät vuosia, kun väkivallan seurauksena jopa ihmiset menettävät henkensä. Tai niissä maissa, kuten Venäjä ja Pohjois-Korea jossa johdetaan pelolla ja väkivallalla, ihmisellä ei tapahdu henkistä kasvua, eikä ole kehitystä ja hyvinvointia. 

Vierailija
159/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kun yritetään lasten kanssa asiat hoitaa puhumalla niin hyvin näkee mihin se johtaa. Ei totella ja siitä ei seuraa mitään. Tämän näkee vaikka peheiden kauppareissuilla. Kersat koskettelevat kaikkia tavaroita, riehuvat ja rellestävät yleisellä p

Lähtikö vähän laukalle? Tästähän ei ole tästä ketjussa kyse.

Vierailija
160/205 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-70 luvun puolessa välissä syntynyt olen, ja isältä olen saanut tukkapöllyä, äidiltä luunappeja ja kerran paljaalle pyllylle selkäsaunan (joka oli lähinnä symbolinen nöyryytys, ei todellakaan millään nahkaremmillä läimitty vaan kädellä läpsyttelyä). 

Muistan lapsena kuulleeni voimaan tulleesta kurituskieltolaista, ja ottaneeni sen esiin vanhempienikin kanssa "enää ette voi antaa luunappeja". Eivätkä ehkä tuon lain voimaan tulon jälkeen antaneetkaan, eivätkä kyllä kovin usein sitä ennenkän.

Lapsen ruumiillinen kuritus ei ennen lain voimaan tuloa 80-luvulla, ollut suinkaan hyväksyttävää, sillä koulussa se kiellettiin jo v. 1872  ja 1900-luvun alussa. 

Suurin muutos 80-luvun alussa, kun laki tuli voimaan, se tehtiin tuomioistuimessa rangaistavaksi teoksi ja ilmoitusvelvollisuus, jos työskentelee lasten kanssa esim. opettajat, lääkärit,

Kuulostaa kyllä oudolta jos tosiaan 80-luvun alusta tullut moinen voimaan, vai tuliko kenties typo? Menin ekaluokalle 1981 ja kasarilla vielä sen lain tultua voimaankin jotkut vanhat opettajat haikeana muistelivat entisiä aikoja kun oppilaita sai lyödä karttakepillä ilman seurauksia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä