Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille
se ei missään nimessä ole normaali asia?
Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.
Kommentit (205)
Kyllä mää selkääni sain tai tukkapöllyä tai arestia jos en totellut. Ja koulussa syötiin lautanen tyhjäksi tai itkettiin ja syötiin. Mää olin se joka tunnin itkien väänsi sitä ruokaa jos oli ruotokalaa tarjolla. N56
Meillä oli kotona kova kuri 80-luvulla. Piiskaa pyllylle ja tukkapöllyä tuli eikä sitä pidetty mitenkään ihmeellisenä asiana. Se oli luonnollinen osa kasvatusta. Vielä noin parikymppisenä ennen omien lasten syntymää, pidin täysin selvänä, että tottakai tulen piiskaamaan myös omia lapsiani. Vasta lasten syntymän jälkeen ja heidän varttuessaan aloin omaksua ja toteuttaa sitä ajatusmaailmaa, lapsia voi kasvattaa myös ilman ruumiillista kuritusta.
Niin on epätasa-arvoista millaiseen perheeseen syntyy. Toisilla on sivistyneet vanhemmat, lasta kohdellaan kunnioittavasti ja säästetään lapsilisät pesämunaksi elämänalkuun, toisten vanhemmat eivät viitsi nähdä vaivaa sivistyäkseen ja opettaakseen seuraavaa, lasta revitään päästä ja potkitaan naamaan, viedään hänen rahansa ja mahdollisesti henkensä.
Eikai se koskaan ole ollut normaalia, että aikuiset ihmiset lyövät pienempää. Raukkamaista se on ollut ja on edelleen!
Jatkuvasti saa lukea kuinka pieniä lapsia on pahoinpidelty julmasti. Se, jos mikä osoittaa kuinka ihminen on menossa täysin sekopäiseksi, syövät kohta toisiaan. Näin se kehitys menee eteenpäin, kun ei sekopäitä tuomita kunnon rangaistuksiin eikä hoideta, vaan kohta jo vapaana hilluvat. Suomi erityisesti on kansakuntana menossa täysin pilalle, täällä hoidetaan roistoja ja pahoinpitelijöitä, mutta uhrit saavat kärsiä..
Olen 30-vuotias ja sain lapsena piiskaa, luunappeja ja minua tukistettiin. Ja perheeni oli muuten ihan normaali ja turvallinen, vanhemmat eivät siis olleet mitään alkoholisteja tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotias ja sain lapsena piiskaa, luunappeja ja minua tukistettiin. Ja perheeni oli muuten ihan normaali ja turvallinen, vanhemmat eivät siis olleet mitään alkoholisteja tms.
Ainoastaan persoonallisuushäiriöisiä.
Olen nelikymppinen ja ruumiillinen kuritus oli ihan normaalia perheissä omassa lapsuudessani. En pidä sitä hyväksyttävänä, mutta nykyään valloillaan oleva lasu-meininki pöyristyttää vielä enemmän. Siis se, että ulkopuolisten annetaan puuttua perheiden asioihin, vaikka yhtään mitään todellista syytä siihen ei ole.
Mulle ei ole. Ei ollut väkivaltaa kun olin lapsi. Ja vanhemmat jakoivat kotityöt. Tekevät ne yhdessä tänä päivänäkin.
50+
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen ja ruumiillinen kuritus oli ihan normaalia perheissä omassa lapsuudessani. En pidä sitä hyväksyttävänä, mutta nykyään valloillaan oleva lasu-meininki pöyristyttää vielä enemmän. Siis se, että ulkopuolisten annetaan puuttua perheiden asioihin, vaikka yhtään mitään todellista syytä siihen ei ole.
Ei puututa tarpeeksi. Olen kolmekymppinen eikä kukaan lapsuudessani auttanut kun vanhemmat karkasivat päälle, joskus jopa julkisella paikalla. Olisipa lastensuojelu pelastanut.
Kyllä näissä keskusteluissa aina tahallaan tai tahattomasti sekoitetaan pahasti keskenään termit perheväkivalta ja ruumiillinen kuritus. Nämä vanhempien päälle karkaamiset ja lasten hakkaaminen juovuspäissään on ollut ja tulee aina olemaan täysin eri juttu kuin lievä fyysinen kurinpalautus. Molemmat nykylainsäädännön valossa ovat kiellettyjä, mutta henkisellä tasolla ja mahdollisesti traumatisoivina kokemuksina kovin eri tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puututa tarpeeksi. Olen kolmekymppinen eikä kukaan lapsuudessani auttanut kun vanhemmat karkasivat päälle, joskus jopa julkisella paikalla. Olisipa lastensuojelu pelastanut.
Mitä olen lasuista ymmärtänyt niin kunnon perheitä kiusataan niillä ja ongelmaperheisiin ei puututa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että 2000-luvulla lastaan piiskanneet voivat olla "ihan normaaleja".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näissä keskusteluissa aina tahallaan tai tahattomasti sekoitetaan pahasti keskenään termit perheväkivalta ja ruumiillinen kuritus. Nämä vanhempien päälle karkaamiset ja lasten hakkaaminen juovuspäissään on ollut ja tulee aina olemaan täysin eri juttu kuin lievä fyysinen kurinpalautus. Molemmat nykylainsäädännön valossa ovat kiellettyjä, mutta henkisellä tasolla ja mahdollisesti traumatisoivina kokemuksina kovin eri tasolla.
Mielestäni jopa vielä järkyttävämpää kuin se, että sekakäyttäjäskitsovanhemmat hakkaa lapsiaan, on se, että ns. hyvässä perheessä tietoisena "kasvatusmenetelmänä" käytettiin sitä, että hakataan lasta nahkavyöllä takapuolelle. En vaan tajua sitä ajatuksenkulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että 2000-luvulla lastaan piiskanneet voivat olla "ihan normaaleja".
Eikä millään muullakaan luvulla. Kaikissa ikäluokissa on sivistyneitä ja juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Kiellettiin laissa - 84
Tämän jälkeen en minäkään ole vitsaa saanut, sitä ennen kyllä toistakymmentä vuotta monta kertaa, luunappeja ja korvatillikoita. Aiheesta kaikki, itsepä hölmöilin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellettiin laissa - 84
Tämän jälkeen en minäkään ole vitsaa saanut, sitä ennen kyllä toistakymmentä vuotta monta kertaa, luunappeja ja korvatillikoita. Aiheesta kaikki, itsepä hölmöilin.
Minua ei oltu vielä porsittu tuolloin, eli kaikki päällekarkaus tapahtui vasta sen jälkeen.
Ihmettelen sitä ristiritaa, kun yleensä lapsille halutaan parempaa kuin itsellä oli. Esim. jos itsellä ei ollut mahdollisuutta käydä kouluja, lapselle halutaan antaa eväät opiskella niin pitkälle kuin haluaa. Miksi sitten monella logiikka meni niin, että jos minua oli lapsena vyöllä kuritettu, niin halusin kurittaa omia lapsia myös?
Aika monia lapsia hakattiin remmillä, sai tukkapöllyä ja jouduin hakemaan koivun vitsaa ulkoa, millä isäni hakkasi minua ja muita meitä lapsia. Eli 60-ja 70-luvulla. Luulin lapsena, että ihan normaalia saada rangaistus jostain pienestä, kuin esim. pieni riita veljen kanssa ja mitä nyt lapsena teki, niin aika pieniä ne "rikokset" oli suhteessa siihen, mitä silloin tehtiin lapsille. Ja sain vielä pyytää anteeksi isältä, joka hakkasi?! Kyllä se lapsena tuntui erittäin nöyryyttävältä. Onneksi maailma muuttunut parempaan suuntaan lasten osalta, mutta ei toki kaikkien kohdalla, kun lukee näistä lapsista, joita kohdellaan todella huonosti. Että suljetaan lapsi vessaan asumaan, ei saa lähes ruokaa ja juotetaan etikkaa väkisin ym. pahaa. Eli ei nykyaikana lasten kohtelu toisilta vanhemmilta parantunut, vaan pahentunut entisestään. Onneksi on myös niitä vanhempia, jotka osaavat rakastaa lapsiaan ja kohtelevat heitä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kotona kova kuri 80-luvulla. Piiskaa pyllylle ja tukkapöllyä tuli eikä sitä pidetty mitenkään ihmeellisenä asiana. Se oli luonnollinen osa kasvatusta. Vielä noin parikymppisenä ennen omien lasten syntymää, pidin täysin selvänä, että tottakai tulen piiskaamaan myös omia lapsiani. Vasta lasten syntymän jälkeen ja heidän varttuessaan aloin omaksua ja toteuttaa sitä ajatusmaailmaa, lapsia voi kasvattaa myös ilman ruumiillista kuritusta.
Kiitos vertaistuesta! Vähän eri tilanne, mutta olen myöhemmin potenut vähän syyllisyyttä.
Olen nyt reilu 40 v ja kun 20+ vuotiaana asuin jo muualla ja vierailin kotona, n.10 vuotta nuorempi pikkusisko-iltatähti sai vielä joskus samalla tavalla vyöllä kuritusta kuin itse olin sen ikäisenä saanut. Silti sitä pitä tuolloin jotenkin normaalina, eikä osannut paheksua, vaikka tietysti tuntui siskon puolesta pahalta. Vasta myöhemmin tajunnut, että minun aikuisen ihmisen olisi pitänyt yrittää puolustaa siskoa ja yrittää lopettaa tuo käytäntö silloin.
Ehkä kaksi Suomen lähimenneisyydestä eniten ihmetyttävää asiaa ovat ne, että tupakoida sai ihan kaikkialla ja että lapsen hakkaaminen vyöllä oli sallittua. Oletettavasti tuolloin olisi ollut rikos, jos aikuinen lyö toista aikuista nyrkillä. Mutta se ei ole rikos, että aikuinen lyö lasta vyöllä. Mikä tässä voi olla logiikka?