Kun suositellaan säännöllistä marjojen syömistä niin missä muodossa saat marjoja käytettyä? Mustikkaa, mansikkaa jne. Minkä kanssa?
Miten saat marjoja syötyä suositusten mukaan. Varsinkin tähän vuodenaikaan ovat pakasteena.
Miten käytät niitä? Kaipaan ideoita.
Kommentit (149)
Käytän mansikkahilloa pullamaidon kanssa. Löysin reseptin tästä kirjoituksesta, joka käsitteli hieman toista aihetta:
Mutta minua kasvatettiin 60-luvulla varmaan tyypilliseen ajan tapaan. Äiti löi joka päivä (mummulta perityllä) pyykkikartulla. Perustelu oli se, että jos en ollut juuri sinä päivänä mitään pahaa tehnyt, niin kuitenkin olin tehnyt jotain, josta en vaan ollut jäänyt kiinni.
Syntymäpäivänä äiti kuitenkin löi pullapitkolla, joka kuivattiin juuri tätä tarkoitusta varten. Se pitko sitten syötiin seuraavana sunnuntaina jälkiruuaksi, eli tehtiin ns. pullamaitoa. Kuivan pullaviipaleen päälle kaadettiin kuumaa maitoa ja annos koristeltiin mansikkahillolla. Se oli reilua sentään ja pullamaito erinomainen jälkiruoka.
Puuron päälle ja smoothiet. Mansikka menee sellaisenaan napostellen.
Syön vain kesällä tuoreita marjoja. Pakastemarjat ovat järkyttävän pahoja.
Teen aamupalaksi chiavanukkaan, johon tulee mm. soseutettuja pakastemarjoja. Mitkä tahansa marjat sopivat, nyt olen käyttänyt puolukkaa, kun sitä tuli kerättyä paljon tänä syksynä. Jos teen puuroa, laitan päälle aina marjoja pakkasesta, milloin mitäkin. Smoothieen laitan myös aina jotain marjaa ja mulla on myös pihlajanmarjaa kuivattuna, jota olen ripotellut tuon aamupalavanukkaan päälle. Rahkan ja jugurtin kanssa syön myös aina marjoja ja joskus harvoin teen kiisseliä. Mieluummin kuitenkin käytän marjat niin vähän käsiteltyinä kuin mahdollista, eli tuoreina tai suoraan pakastimesta ilman kuumennusta.
En syö juuri ollenkaan hedelmiä tai juo mehuja, vaan käytän itse keräämiäni metsä- ja puutarhamarjoja.
Marjoja sellaisenaan pakkasesta sulamaan jääkaappiin illlalla puurohiutaleita joukkoon ja vähän hunajaa.
Tein marjoista erilaisia sekoituksia pakkaseen, niin on vaihtelua. Sitten kutakin marjaa on itsenään: mustikkaa, puolukkaa, mansikkaa, karviaista, herukoita.. Samoja soseena pakkasessa. Sitten tein mehuja ja hilloja.
Sitten kun huvittaa teen piirakan tai kiisseliä.
Tähän hetkeen ei ole vielä marjoihin kummosesti koskettu, kun omenaa tuli niin pirukseen. Marjoja vedettiin jo kesällä tuoreena ja sitten tuli omena-aika. Niitä on säilötty joka paikkaan nyt. Kohta tulee jo korvista ulos, että on kiva vaihtaa marjoiihin.
Vierailija kirjoitti:
Marjoja sellaisenaan pakkasesta sulamaan jääkaappiin illlalla puurohiutaleita joukkoon ja vähän hunajaa.
Tein marjoista erilaisia sekoituksia pakkaseen, niin on vaihtelua. Sitten kutakin marjaa on itsenään: mustikkaa, puolukkaa, mansikkaa, karviaista, herukoita.. Samoja soseena pakkasessa. Sitten tein mehuja ja hilloja.
Sitten kun huvittaa teen piirakan tai kiisseliä.
Tähän hetkeen ei ole vielä marjoihin kummosesti koskettu, kun omenaa tuli niin pirukseen. Marjoja vedettiin jo kesällä tuoreena ja sitten tuli omena-aika. Niitä on säilötty joka paikkaan nyt. Kohta tulee jo korvista ulos, että on kiva vaihtaa marjoiihin.
Viilin ja jogurtin kanssa syön niitä. Kiisseli, piirakka ja puurot tuli jo mainittua. Marjoja myös mehuna! Lorautan vettä joukkoon
Mä en edes paljon sokerin kanssa lätsyttele, ettei tule äkkimakeita. Omalla sokrulla säilötty. Hillot tietty sitten hillosokerilla, kun se on vähän se pointti. Aroniasta ja pihjalanmarjoista tein marmeladia. Tyrni oli uusi juttu meidän pihalla, ettei siitä säilöön juuri jäänyt. Jospa ensi vuonna sitten parempi sato.
Lautaselle paksua maustamatonta jogurttia, Valion Luomu mansikkakeittoa, pakastemustikoita ja jokunen saksanpähkinä.
Mulla kuuluu smoothie aamu- ja iltapalaan. Aamulla punainen (puolukka/punaviinimarja/vadelma/mansikka) ja siihen laitan proteiinijauhetta myös. Iltaversio on mustikkaa ja mustaherukkaa ja banaania. Puoli kiloa marjoja menee joka päivä näihin.
Sekoitan pakastemarjoja maustamattomaan rahkaan. Sen voi makeuttaa pienellä määrällä sokeria ja vaniljasokeria. Kaikki marjat ja hedelmäpalat sopivat rahkan kanssa. Helppo ja ravitseva aamupala, jälkiruoka tai välipala.
Laitan piimän ja talkkunan päälle marjoja. Myös lisään kaurapuuroon. En koskaan keitä marjoja, sillä vitamiinit tuhoutuvat. En tee pirtelöitä (smoothie), koska ne ovat huonompia syljenrityksen ja hampaiston reikkintymisen takia. Marjat yhdistän piimään, koska se suojaa hampaita. Marjoihin en lisää sokeria. Poimin itse marjat mesästä, sillä olen 69-vuotias eläkeläinen - ja aikaa on tuhottomasti. Pakastan marjat talveksi.
Mä kaipaan kans ideoita mutta niitä ei näköjään hirveesti ole. Oon kerännyt mustikkaa, mansikkaa, vadelmaa ja karhunvatukkaa pakastimeen. Lapset tykkää sulatettuna vaniljakastikkeen tai vanukkaan kanssa. Itsellä tulee heti ylöspäin, en voi sietää jääkylmiä limaisia marjoja näin aikuisena vaikka muksuna oon paljon syönyt. Smoothiessa menee mutta kun sekään ei lemppareihin lukeudu.. puuron päällä sitten, mutta päivittäinen suositus ei sillä kyllä täyty.
Marjat pakkasesta kuppiin, osittainen sulatus, makeutukseksi puolikas banaania tai tuoretta ananasta pikku paloina, päälle Salakis 0% kreikkalaista jogurttia, chian- ja auringonkukan siemeniä. Joka aamu.
Perunaa ja puolukkasurvosta. Muilla tuntuu olevan tosi luksuseväät.
Saan pelkän työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa.
Vuokra-asunnossa ei ole pakastinta.
En syö ollenkaan marjoja.
Teen tuorepuuroa tai smoothieta. Smoothieen tuovat ihanaa viileyttä suoraan pakastimesta otettuna, voi laittaa sekaan vaikka jotain huoneenlämpöistä. Syön joka päivä vähintään jompaakumpaa, nyt on valmiina tuorepuuroa mustaherukoilla.
Täällä menee lähinnä puuroihin (joita tosin tulee syötyä aika harvoin), piirakoihin ja mehuihin. Joskus teen "haarukkahilloa" eli haarukalla mössään mansikkaa ja/tai mustikkaa, sitten valutan ylimääräiset nesteet mukiin - saan siitäkin mehua - , laitan vähän sokeria marjamössöön ja ei kun ääntä kohti. Viinimarjoista tulee piirakoita ja mehua, niitä en syö sellaisenaan kuten mansikkaa ja mustikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa suomalaisista ei syö marjoja lainkaan. Ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Oli itse asiassa hyvät veriarvot, että ei nuo varmaan ole edes välttämättömiä. En syö paljoa kasviksiakaan enkä juureksia enkä syö kalaa ollenkaan.
Ihan semmoisenaan pakasteesta. Puuron, smoothien ja jogurtin sekaan.
Voihan niitä piirakoissa ja muissakin leivonnaisissa käyttää, mutta sitten tulee mukaan hieman epäterveellisempiä aineksia.