Vinted, tuleeko siitä Torin kilpailija?
Vinted on kuulemani mukaan aika suosittu Keski-Euroopassa ja se on nyt rantautunut Suomeen. Onko täällä ketään joka on aikeissa kokeilla Vintedia?
https://www.iltalehti.fi/talous/a/7f9ec145-fb0c-4d68-89b9-b54b6192b8f4
Kommentit (210)
Tietääkö kukaan, voiko tolla pelkällä Vinted-koodilla ilman tarraa myyjä lähettää tuotteen pakettiautomaatin kautta, jos ei ole tulostinta jolla tarran tulostaa vai onko se aina pakko viedä postiin asti, jos sitä tarraa ei ole?
Yksi iso miinus Vintedille - ostaja maksaa palautuspostit, vaikka tuote olisi viallinen. Ostin Tanskasta ja takaisin lähettäminen maksaisi enemmän kuin tuote itse, joten antaa olla.
Mutta olkaa varovaisia tuon suhteen. Ostakaa vain jos on selkeät kuvat ihan joka puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin ruotsista tuotteen, joka ei vastannut kuvausta, tuotteen myyjä maksoi palautuskulut ja vinted palautti kaikki rahani postikuluineen takaisin. Ei siis ongelmaa.
Itse myös myynyt paljon ja aina toiminut kaikki.
Lukekaa hyvät ihmiset käyttöehdot älkääkä olettako asioita. Älkää klikkailko linkkejä tai qr-koodeja, ihanku ei facebookissa, tekstiviestillä tai torissakaan sellaisia kannata klikkailla
Maksoiko myyjä palautuskulut hyvää hyvyyttään vai vaihteleeko käytännöt asiakkaasta toiseen? Minua nimittäin harmittaa, kun minun pitäisi palauttaa ostamani tuote omalla kustannuksella, vaikka se on viallinen. Ja Redditin mukaan näin on laita muissakin maissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, voiko tolla pelkällä Vinted-koodilla ilman tarraa myyjä lähettää tuotteen pakettiautomaatin kautta, jos ei ole tulostinta jolla tarran tulostaa vai onko se aina pakko viedä postiin asti, jos sitä tarraa ei ole?
Tietääkseni täytyy viedä postiin asti. Se pakettihan tarvii sen viivakoodin lähteäkseen.
Päädyin tänne lukemaan kokemuksia Vintedistä ja sen perusteella en enää aiokaan ostaa sieltä mitään. Enkä halua kalasteluviestjeä, joten poistin äskettäin tekemäni tunnukset. Olin ajatellut ostaa yhden tuotteen Puolasta, mutta katsottuani tarkemmin myyjän muita tuotteita tajusin että kaikki myytävänä oleva on uusia tuotteita, joissa on laput kiinni. Sekin alkoi tuntua epäilyttävältä, ja toisaalta sellaiselta ostotavalta mitä en oikeastaan halua tukea.
Oon muutaman vuoden ajan ostanut lähes kaiken käytettynä, mulle toimivimmat ostopaikat tähän asti:
- Sellpy, sieltä saa laadukkaita perusvaatteita ja hyviä löytöjä, esim. nahkalaukku 10e. Perus t-paitoja ei tunnu esimerkiksi kirppareilta löytyvän kun ovat kulutustavaraa ja kirpparille päätyessään usein aika virttyneitä, Sellpyssä on niin paljon valikoimaa että hyväkuntoisia paitoja tai muita vaatteita löytää helpoiten sieltä.
- Fida ja UFF perusvaatteille ja vintage-vaatteille
- Tori.fi täsmähauille
- Zadaa ja Tise täsmähauille, näistä Tisessä on vähän edullisempi mutta myynnissä on myös paljon Shein-kamaa kun taas Zadaassa on laadukkaampaa
Mua kanssa kiinnostaa tuo palautus asia. Olen ostanut paljon vaatteita (noin 30kpl). Nyt vain sattui oikea suma (3kpl) epäonnistuneita ostoksia - tahra, väärä t-paita paketin mukana ja reikiä tuotaessa. Yksi näistä nyt meni palautukseen.
Mitä kuluja tuosta palautuksesta minulle tulee? Onko kokemuksia?
Tämä on varmaan ihan tyhmä valituksen aihe, mutta kirjojen ostaminen kävi hankalaksi nyt kun Puola tuli mukaan kuvioihin 😅 Puolassa on saman verran väkeä kuin kaikissa aiemmissa maissa yhteensä, ja siellä julkaistaan tosi paljon kirjoja, joten kirjakategorioiden selaamisesta on tullut käytännössä turhaa ajanvietettä. Mutta kirjojen etsiminen haluamieni kirjailijoidenkin mukaan (mitä olen enimmäkseen harrastanut) on tullut tosi hankalaa kun sataa puolankielistä kirjaa kohti on ehkä yksi minulle sopiva.
Muiden tavaroiden myymisen kannalta se on varmaan oikein hyvä asia (ehkä). Vaikea sanoa tarkoittaako se potentiaalisen asiakaskunnan kasvua vai sitä, että tavarat vain hukkuvat entistä suurempaan mereen.
Vierailija kirjoitti:
Mua kanssa kiinnostaa tuo palautus asia. Olen ostanut paljon vaatteita (noin 30kpl). Nyt vain sattui oikea suma (3kpl) epäonnistuneita ostoksia - tahra, väärä t-paita paketin mukana ja reikiä tuotaessa. Yksi näistä nyt meni palautukseen.
Mitä kuluja tuosta palautuksesta minulle tulee? Onko kokemuksia?
Riippuu miten palautuksen kulut myyjän kanssa sovit, minun myyjäni otti palautuksen kokonaan kontolleen mutta hyvityksen kanssa silti kestää, kirjoitin toiseen ketjuun juuri näin
"Molempiin suuntiin on vaatetta mennyt.
Mutta nyt mulla on rahasaatavia siellä jumissa: siellä on se suosita kaverille -nappi niin suosittelin ja kaveri näkyy siellä laittaneenkin tuotteita myyntiin mutta mitään kuponkia en ole saanut vaikka piti tulla 5 € etuseteli. Kupongit näyttävät tyhjää ja nuo kaverin tuotteet ovat jo useamman päivän kuitenkin olleet siellä ja hänen profiilinsa näkyy siinä minun suosittelemani -kohdassa kuitenkin. Hämärää.
Sitten toinen kauppa myös on kesken, myyjä möi viallista tuotetta ja tein siitä normaalisti sen minulla on ongelma -maininnan ja sovittiinkin myyjän kanssa juttu niin että hän ottaa tuotteen takaisin jonka myös palautin ja myyjä haki postista. Tuotteen seurannan kohdalla lukee että minun pitäisi saada hyvitys viimeistään 30.4. klo 20 eikä nyt eilisen illan aikana tai tänäänkään ole mitään rahaa tullut mistään omaan saldooni eikä myöskään googlepaylle kun sattumalta juurikin tuon kyseisen tuotteen maksoin puoliksi molemmista.
Ärsyttävää kun suosikeissani on monen kympin tuote jonka voisin ostaa näitä kumpaakin rahaa käyttäen mutta nyt se saattaa mennä kun en viitsi koko summaa omasta rahasta laittaa kun tuon suosittelusetelin lunastamiseenkin täytyy olla väh. 15 € tuote niin tämä suosikkini ylittäisi reippaasti tuon."
Toivottavasti rätit ja lumput siirtyisi torista muuhun.
Pystyykö siellä edelleenkään rajaamaan tuotteita vain kotimaahan? Ei kiinnosta tilata Latviasta tai muualta kuin Suomesta enkä jaksa selata tuhansia ilmoituksia läpi.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla samaa ongelmaa, että postikulut näkyy lähes aina olevan 0€? Jos esimerkiksi ostaisin Ruotsista collegen 2eurolla, niin summa ei voi mitenkään sisältää postikuluja. Kassallakin näyttää kuluiksi 0€ ja vaikka suorittaisi oston loppuun. Yritin ottaa asiakaspalveluun yhteyttä mutta käskevät kokeilla poistaa sovelluksen, kokeilla eri selaimella ymsjoista luonnollisesti ei ole mitään apua.
En uskalla ostella mitään, jos a) postikulut veloitetaan jollain keinolla jälkikäteen tai b) myyjä ei lähetä tuotetta, koska summa ei voi millään kattaa postitusta.
Heillä ON postikulut toistaiseksi 0 euroa, lukeehan se siellä selvin kirjaimin. Haluavat kai jalansijaa Suomen markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö siellä edelleenkään rajaamaan tuotteita vain kotimaahan? Ei kiinnosta tilata Latviasta tai muualta kuin Suomesta enkä jaksa selata tuhansia ilmoituksia läpi.
Omiin suosituksiin tulee pääosin suomalaisia mutta jos haet jollain tietyllä hakusanalla, sieltä tulee muitakin maavaihtoehtoja. Mutta en tiedä mikä vika latvialaisissa on, sama se mistä takki tulee jos haluan jonkun tietyn mikä löytyy hakusanalla, vaikka Didriksons parka niin ei mulla ostajana ole väliä minkä maalainen myyjä on kunhan saan mieleiseni tuotteen sopivaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla samaa ongelmaa, että postikulut näkyy lähes aina olevan 0€? Jos esimerkiksi ostaisin Ruotsista collegen 2eurolla, niin summa ei voi mitenkään sisältää postikuluja. Kassallakin näyttää kuluiksi 0€ ja vaikka suorittaisi oston loppuun. Yritin ottaa asiakaspalveluun yhteyttä mutta käskevät kokeilla poistaa sovelluksen, kokeilla eri selaimella ymsjoista luonnollisesti ei ole mitään apua.
En uskalla ostella mitään, jos a) postikulut veloitetaan jollain keinolla jälkikäteen tai b) myyjä ei lähetä tuotetta, koska summa ei voi millään kattaa postitusta.Heillä ON postikulut toistaiseksi 0 euroa, lukeehan se siellä selvin kirjaimin. Haluavat kai jalansijaa Suomen markkinoille.
Ei ole 0 € postikuluja enää, minimi 0,99 €
Nosto, onko teillä käynyt kauppa Vintedissä?
On käynyt. Laitoin vappuna neljä ilmoitusta ja kolme olen myynyt ja yski aikaisempi tuote meni myös.
Vierailija kirjoitti:
Nosto, onko teillä käynyt kauppa Vintedissä?
Tammi-helmikuussa myin ja kävi aivan uskomattoman hyvin. Maaliskuussa palasin vanhempainvapaalta töihin ja poistin kaikki myymättömät ilmoitukset, kun ei ole enää samalla tavalla aika niitä postitella. Toki mulla oli halvat hinnat, enää en 1-1,50 euron takia jaksaisi samalla tavalla vaivautua, mutta joka ainoa myyntiin laittamani raskaus- ja imetysvaate meni, myös vauvanvaatteista 80 %, myymättä jäi lähinnä sellaiset jo vuosia vanhat ihan pienet vaatteet, joita olen itsekin ostanut kirppikseltä tosi halvalla.
Minä siirryin torista vintediin. Viimeinen pisara oli torin uudistus, mutta sitä ennen vähensin jo koska meni hermot tinkijöihin.
Kuvittelin että meno olisi vintedissä erilaista, mutta voi jestas! Hinnat on laitettava matalalle jo valmiiksi, jos meinaa saada kaupaksi. Mutta silti juuri kukaan ei osta ilman tinkimistä ja jopa euron, kahden tuotteista tingitään ja jäädään vääntämään kymmensenttisiä! Ja tätä tekee suomalaiset. Toistaiseksi ei ole tullut ostajia vielä muista maista itselleni.
Se on käytännössä itseltä jo hyväntekeväisyyttä lähteä eurosta pakkaamaan ja kiikuttamaan postiin.
Monesti myös tarjouksen tekijä ei vie kauppaa loppuun vaikka tarjouksen hyväksyisi. Tämä oli yllätys kun muissa vastaavissa kauppapaikoissa tarjous on sitova. Alkuun ehdin jo pakata tuotteen hyväksyessäni tarjouksen, muttei kaupat koskaan toteutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä siirryin torista vintediin. Viimeinen pisara oli torin uudistus, mutta sitä ennen vähensin jo koska meni hermot tinkijöihin.
Kuvittelin että meno olisi vintedissä erilaista, mutta voi jestas! Hinnat on laitettava matalalle jo valmiiksi, jos meinaa saada kaupaksi. Mutta silti juuri kukaan ei osta ilman tinkimistä ja jopa euron, kahden tuotteista tingitään ja jäädään vääntämään kymmensenttisiä! Ja tätä tekee suomalaiset. Toistaiseksi ei ole tullut ostajia vielä muista maista itselleni.
Se on käytännössä itseltä jo hyväntekeväisyyttä lähteä eurosta pakkaamaan ja kiikuttamaan postiin.
Monesti myös tarjouksen tekijä ei vie kauppaa loppuun vaikka tarjouksen hyväksyisi. Tämä oli yllätys kun muissa vastaavissa kauppapaikoissa tarjous on sitova. Alkuun ehdin jo pakata tuotteen hyväksyessäni tarjouksen, muttei kaupat koskaan toteutuneet.Minä hämmästyin myös samaa! Luulin kauppojen syntyneen kun hyväksyn tingatun hinnan mutta kattia kanssa. Kyllä mulla on lähtenyt paketteja Ruotsiin ja Liettuaankin, tähän jälkimmäiseen meni jonkin postihubin kautta ja samoin sieltä on itselleni tullut myös. Ruotsista taas tuli Postnordilla kun Suomessa taas asiat hoitaa posti ja postin automaatti.
Tämä. Vinted on kuulemma liettualainen yritys, mutta nämä helenat on niin kaukaa Amerikasta, etteivät ole Baltiaa ja Pohjoismaita nähneetkään.