Luovuin hajustetuista pyykinpesuaineista. Nyt vaatteissa ja lakanoissa ummehtunut hien haju
Märkä sekä kuiva pyykki haisee. Ei ole kiva pukea suihkun jälkeen haisevaa paitaa tai painaa päätä haisevaan tyynyliinaan.
Ja pesen 60 asteessa kun joku sitä kumminkin kysyy.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä ketju on taas taattua av-laatua. Ihmiset kehuskelevat sillä, miten raikkaalta heidän pyykkinsä tuoksuu matalillakin lämpötiloilla, ja miten heidän hikensäkin on parasta A-laatua.
Joillakin ihmisillä on vahvempi hienhaju, eikä se tarkoita että heissä olisi fyysisesti mitään vikaa!
No mä kyllä ajattelen että jotain vikaa täytyy hien erittämisessä olla jos tyynynliinakin haisee karmealle pesun jälkeen.
Lääkkeet voivat vaikuttaa hienhajuun, samoin kuukautiskierto, raskaus ja vaihdevuodet. Maitohappopohjainen pesuneste sopii useimmille pesuaineeksi ja neutraloi parhaiten hajuja. Sopii vauvasta vaariin. On edullinenkin kun ymmärtää, ettei vaahto pese vaan se aine ja pesuväline tekevät työn. Vaahtoa lisäävä aine on halpa tapa lisätä tuotteen tehokkuuden illuusiota. Sehän kuivattaa ihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hikoaa pihatöissä niin että yksikin t-paita "myrkyttää" muun pyykin ja sekä miun ettå tyttären vaatteet haisee hieltä eikä puhtailta🤢 Ja sitten toisaalta ei viitsi erikseen pestä miehen pyykkiä jos sitä on vain pari paitaa ja sukat. Käytän herkän ihon pesujauhetta ja huuhteluainetta . Säännöllisesti laitan koneeseen pyykkietikkaa ja pyöritän tyhjänä, mutta eipä siitä apua ole kun kohta miehen löyhkäävä paita taas lentää sisään..
Tiitu
Kokeile tuota Sanytol-pyykkiainetta miehen löyhkäpyykkiin, taatusti tepsii.
No ihan varmasti, jos haisee samalta, kuin se saman merkin suihke. Sillä muuttuu haju lietelantalastakin, mutta ei paremmaksi.
Sanytol pyykinhuuhteluaine on hajustamatonta.
Asuinalue vaikuttaa. Maalla pyykki kuivuu raikkaamman tuoksuiseksi kuin kaupungissa. Ja ihan kerrostalossa sisällä on samaa ilmaa kuin ulkona. Vanhoissa taloissa ilmanvaihtoputket voi haista.
Olen huomannut saman pesuaineista, ja käytän hajustettua. Uudemmat koneet ei huuhtele kunnolla eli jos on hajustettua, voi laittaa lisähuuhtelun.
Nämä hajut on pikkujuttuja verrattuna siihen että jotkut laittaa hajuvesiä ja muita hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen puhdistus sitruunahapolla 90c. Haisevat vaatteet 60c pesuun, etikka huuhtleuaineena ja ulkona kuivatus. Ei pitäsi enää haista. Itse aina käyttänyt hajuttomia pesuaineita ja ainostaan jotkut vanhimmat laidat pitää 60c pestä kun hiki pinttynyt. Lakana ja pyyhkeet aina kuumassa pesussa.
Jep, missäs Helsingissä kuivatat ulkona ja arvaa montako pyykkiä on jäljellä, kun tulet hakemaan?? Ei täällä mitään ulkona kuivata. Hyvä rumpu myös siloittaa pyykit niin ei tarvitse itse silittää kuin paidat.
No Helsingissä asun itsekkin. Meillä kyllä parkeve johon telineen nostan aina kun ilmankosteus alle 80%, muuten sitten kuivaushuoneessa. Pyykit 2 narun yli niin ilma pääsee paremmin kiertämään ja kuivuus nopeampaa.
Naurettavia tämän ketjun vastaukset, kun minulla tuo ap:n kuvailema ongelma on AINA HÄVINNYT vaihtamalla pesuaine toisen merkin hajusteettomaan pesuaineeseen. Nytkin vaihdan pesuaineen toiseen toimivaksi tiedettyyn, kun nykyinen ei ole tarpeeksi tehokas. Ei ole välissä tarvinnut hinkata konetta millään hapoilla. Aina tuosta ap:n kuvailemasta ongelmasta on päässyt eroon vaihtamalla se huonolaatuinen pesuaine parempaan. Toiset pesuaineet vaan pesee huonosti ja toiset hyvin. Tiedän, että ap:n kuvailema ongelma taas häviää, kun ostan seuraavalla kerralla tietyn toisen merkin hajusteettoman pesuaineen. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Ei tarvitse hinkata pesukonetta eikä tarvitse alkaa hikoilemaan vähemmän. Eikä tarvitse desinfiointiaineita hankkia. Niissä pesuaineissa on eroja. Uskokaa hyvät ihmiset. On hyviä ja on huonoja pesuaineita. Toiset toimii paremmin, toiset huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen puhdistus sitruunahapolla 90c. Haisevat vaatteet 60c pesuun, etikka huuhtleuaineena ja ulkona kuivatus. Ei pitäsi enää haista. Itse aina käyttänyt hajuttomia pesuaineita ja ainostaan jotkut vanhimmat laidat pitää 60c pestä kun hiki pinttynyt. Lakana ja pyyhkeet aina kuumassa pesussa.
Jep, missäs Helsingissä kuivatat ulkona ja arvaa montako pyykkiä on jäljellä, kun tulet hakemaan?? Ei täällä mitään ulkona kuivata. Hyvä rumpu myös siloittaa pyykit niin ei tarvitse itse silittää kuin paidat.
Ei tarvi silittää paitoja, jos laittaa henkarille kuivumaan ja suihkuttaa märäksi niin kuivuu suoraksi. Näin siis jos on kuivaustilaa.
Meillä taloyhtiön kuivaushuoneessa on välillä niin järkyttävän hahuista muka puhdasta pyykkiä kuivumassa, että oksettaa kulkea pyykkituvan ohi. Kerran olin varaamassa alakerrassa uutta pesukonetta kun katsoin että joku naapuri pesi siinä 60 asteessa pyykkiä. Myöhemmin kun tulin pesemään omiani, oli naapurin pyykit kuivamassa. Rumpu ja kuivaushuone haisivat aivan järkyttävälle, pinttyneelle lialle ja ummehtuneelle liinavarastolle. LV näytti olevan naapurin luottopesuaine.
Tulinkin toisiin aatoksiin ja pesin ja kuivasin pyykkini kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pese lakanat 90-asteessa ja laita etikkaa huuhteluaineeksi. Ei se hienhajun peittäminen hajusteella puhtaaksi tee.
Hajut voivat pinttyä kankaaseen, vaikka pyykki olisi putipuhdasta.
Jos on väkevä hiki ja muutenkin vaihda kerran viikossa kaikki lakanat ja tyynyliina päivittäin. Lakananvaihdon yhteydessä tuuleta rummussa tai ulkona kaikki petivaatteet ja petari (ei rumpuun). Avoin sänky tuulettumaan ja makkarissa ikkuna auki ainakin niin kauan, kun kone pesee lakanat. Siis suoraan sängystä pyykkikoneeseen kuumimmalle ja pisimmälle pesulle myös esipesuun pyykkiainetta. Sitten vaan lakanaostoksille, jos tuo ei auta. Samalla uusi peitto ja tyyny.
Näin minä teen vaikken koskaan haise hielle. Vanhempanikaan eivät hielle haisseet, joten ehkä se on perinnöllistä? Muuten vain kerran minulle osui sulhaskandidaatti, joka haisi niin väkevälle hielle, että yökkäsin. Siis ja puhdas kaveri, kävi töissä ja oli todella ihana, mutta en vaan pystynyt jatkamaan kuukautta pidemmälle. En ole hienohelma vaan koska en ole kasvanut hien hajussa, en voi sietää sitä pistävää hajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi silittää paitoja, jos laittaa henkarille kuivumaan ja suihkuttaa märäksi niin kuivuu suoraksi. Näin siis jos on kuivaustilaa.
Kiitos! Kokeilen ja kuivaustilaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Helsingissä asun itsekkin. Meillä kyllä parkeve johon telineen nostan aina kun ilmankosteus alle 80%, muuten sitten kuivaushuoneessa. Pyykit 2 narun yli niin ilma pääsee paremmin kiertämään ja kuivuus nopeampaa.
Lasitettu partsi löytyy. Siellä en ole koskaan muuten kuivannut pyykkejä. Kuivaushuone on vähän ongelmallinen, kun siellä on todella tehokas puhallinkuivain ja aina joku käy laittamassa sen täysille. Pyykit on rutikuivat ja ryppyiset. Itsellä on oikein hyvä ja uusi rumpu ja pesukone. Niin ja teline nimettömien kuivaukseen lähinnä :)
Vierailija kirjoitti:
60 astetta nykysäästökoneilla tarkoittaa, että jossain vaiheessa ohjelmaa ollaan tovi tuossa lämpätilassa.
Hanki teollisuuspesukone (tai 15v+ normaali kone), joka ei säästele lämpöä niin hajutkin kaikkoavat.
Tämä takia pesen puuvillan aina 90 asteessa; ainoa keino pitää pyykki oikeasti puhtaana ja raikkaana.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavia tämän ketjun vastaukset, kun minulla tuo ap:n kuvailema ongelma on AINA HÄVINNYT vaihtamalla pesuaine toisen merkin hajusteettomaan pesuaineeseen. Nytkin vaihdan pesuaineen toiseen toimivaksi tiedettyyn, kun nykyinen ei ole tarpeeksi tehokas. Ei ole välissä tarvinnut hinkata konetta millään hapoilla. Aina tuosta ap:n kuvailemasta ongelmasta on päässyt eroon vaihtamalla se huonolaatuinen pesuaine parempaan. Toiset pesuaineet vaan pesee huonosti ja toiset hyvin. Tiedän, että ap:n kuvailema ongelma taas häviää, kun ostan seuraavalla kerralla tietyn toisen merkin hajusteettoman pesuaineen. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Ei tarvitse hinkata pesukonetta eikä tarvitse alkaa hikoilemaan vähemmän. Eikä tarvitse desinfiointiaineita hankkia. Niissä pesuaineissa on eroja. Uskokaa hyvät ihmiset. On hyviä ja on huonoja pesuaineita. Toiset toimii paremmin, toiset huonommin.
Kivat sulle. Ei toki tarvii meille kertoa niitä paremmin toimivia merkkejä sitten. Riittää kai, että pääset kehumaan asialla.
Tekokuituiset ja treenivaatteet heti riisuttua pesuun koneeseen. Vaikka käyttäjä ei haisisi, varsinkin saleilla tarttuu laitteista toisten hiki ja haju ei lähde kuin pesemällä. Tekokuituja ei pidä säilyttää ja kerätä pyykkikorissa odottaenvaikka konetta täyteen. Siten pysyvät raikkaina. Vaikka pesuohje on yleensä 30C hienopesu, joskus voi pestä 60C, jos tuntuu, etteivät raikastu.
Jännä. Itse pesen treenivaatteet, tyynyliinan ja kasvojen kanssa kosketuksiin tulevat pyyhkeet hajusteettomalla Sertolla, enkä ole edes märkänä huomannut mitään tunkkaista hajua tms. Vanhimmat treenivaatteet olleet varmaan 40:ssä pesussa.
Korkein lämpötila mitä käytän on 60C pl. itse koneen "hoito-ohjelma", joka on 85C... Ajan kyseisen ohjelman ehkä kerran kuukaudessa. Treenivaatteet pesen 30C pikaohjelmalla.
Yksi vinkki vielä. Joka aamu sänky pitää tuulettaa kunnolla. Makkarin ikkuna auki ja taita peitto kaksin kerroin toiselle puolelle sänkyä. Puolen tunnin kuluttua vaihda peitto kaksin kerroin toiselle puolelle. Sitten vasta petaus. Päiväpeitto estää sänkyä tuulettumasta, joten käytän erittäin harvoin vaikka onhan sänky siistin näköinen sen kanssa. Tämän opin kotona pölyallergisen äidin mukana. Tyyny saa olla peiton päällä koko päivän. Pääsee kosteus pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 astetta nykysäästökoneilla tarkoittaa, että jossain vaiheessa ohjelmaa ollaan tovi tuossa lämpätilassa.
Hanki teollisuuspesukone (tai 15v+ normaali kone), joka ei säästele lämpöä niin hajutkin kaikkoavat.Tämä takia pesen puuvillan aina 90 asteessa; ainoa keino pitää pyykki oikeasti puhtaana ja raikkaana.
Myös huolellinen huuhtelu tarvitaan, jotta irronnut lika huuhtoutuu pois sinne minne pitääkin - tämä on myös ongelmallista näissä nykysäästökoneissa..
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Itse pesen treenivaatteet, tyynyliinan ja kasvojen kanssa kosketuksiin tulevat pyyhkeet hajusteettomalla Sertolla, enkä ole edes märkänä huomannut mitään tunkkaista hajua tms. Vanhimmat treenivaatteet olleet varmaan 40:ssä pesussa.
Korkein lämpötila mitä käytän on 60C pl. itse koneen "hoito-ohjelma", joka on 85C... Ajan kyseisen ohjelman ehkä kerran kuukaudessa. Treenivaatteet pesen 30C pikaohjelmalla.
Serto muuten onkin paras pesuaine. Villa/silkki on kovassa käytössä. Siihen ei laiteta huuhteluainetta. Kaikki pesuaineeni on Sertoa ja huuhteluaineeksi hoksasin Comfortin vauvantekstiileille tarkoitetun. Hyvin mieto tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki teollisuuspesukone (tai 15v+ normaali kone), joka ei säästele lämpöä niin hajutkin kaikkoavat.Tämä takia pesen puuvillan aina 90 asteessa; ainoa keino pitää pyykki oikeasti puhtaana ja raikkaana.
Myös huolellinen huuhtelu tarvitaan, jotta irronnut lika huuhtoutuu pois sinne minne pitääkin - tämä on myös ongelmallista näissä nykysäästökoneissa..
Minulla on uudessa pesutornin pyykkikoneessa mahdollisuus painaa lisävesi kaikissa paitsi hienopesussa. Käytän sitä aina juuri tuon veden säästön takia.
Käytän sanytol pyykin desinfiointiainetta ja sanytol desinfioivaa tahranpoistajaa ja puhdasta tulee, eikä haise.
Pöhöpöhöpöhöpöhöpö