Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luovuin hajustetuista pyykinpesuaineista. Nyt vaatteissa ja lakanoissa ummehtunut hien haju

Vierailija
17.11.2023 |

Märkä sekä  kuiva pyykki haisee. Ei ole kiva pukea suihkun jälkeen haisevaa paitaa tai painaa päätä haisevaan tyynyliinaan.

Ja pesen 60 asteessa kun joku sitä kumminkin kysyy.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineen emäksisyys saa lian irtoamaan, muuttaa veden pH arvoa ja lika irtoaa. Kuuma vesi myös irrottaa paremmin rasvan kuin kylmä vesi. Ei hajuste. Etikka taas on hapanta ja neutraalisoi sitten emäksisen (pesuaineisen) veden, kun nykykoineisss huuhtelu heikkoa.

Vierailija
142/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies hikoaa pihatöissä niin että yksikin t-paita "myrkyttää" muun pyykin ja sekä miun ettå tyttären vaatteet haisee hieltä eikä puhtailta🤢 Ja sitten toisaalta ei viitsi erikseen pestä miehen pyykkiä jos sitä on vain pari paitaa ja sukat. Käytän herkän ihon pesujauhetta ja huuhteluainetta . Säännöllisesti laitan koneeseen pyykkietikkaa ja pyöritän tyhjänä, mutta eipä siitä apua ole kun kohta  miehen  löyhkäävä paita taas lentää sisään..

Tiitu

Ongelma on paidan materiaalissa. Puuvilla ei tee tuota. Korkealaatuiset urheiluvaatteet eivät tee tuota. Mutta esim H&M urheiluvaatteet hiostavat, alkavat haista ja tartuttavat hajun muuhunkin pyykkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on joku kirpparilta ostettu aiemmin hajuteellisella pesuaineella pesty vaate. Saattaa koko koneelliseen levitä se lemu. Joskus olen luottanut pitkäänkin etikassa ja tuuletellut ulkona silti hajuste niin pinttynyt vaatteeseen.

Vierailija
144/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin on joku kirpparilta ostettu aiemmin hajuteellisella pesuaineella pesty vaate. Saattaa koko koneelliseen levitä se lemu. Joskus olen luottanut pitkäänkin etikassa ja tuuletellut ulkona silti hajuste niin pinttynyt vaatteeseen.

Tavallisessa pesussa tuollainen vaate vaatisi satoja pesuja, että hajusteet lähtisivät kokonaan. Otsonointi on käytännössä ainoa keino päästä hajusta eroon. Parempi vain heittää roskiin haiseva virheostos.

Vierailija
145/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tänne vinkkejä urheilijoilta. Veikkaanpa, että täällä paljon jakaa vinkkejä ihmiset, jotka ei välttämättä liiku monta tuntia joka päivä. Itse olen autoton ihminen ja hoidan asioita, esim. kaupassa käynnit jalkaisin. Saatan olla kävellä monta tuntia putkeen. Huomaan kyllä, että jos istua möllötän vaan koneen ääressä, vaatteet on kevyemmin likaisia eikä tarvitsekaan kovin tehokkaita pesuaineita. Kun kuntoilee, ne vaatteet sitten vaatiikin tehokkaamman pesun kuten myös kropalle pitää olla hyvä saippuat. 

Se hajuste ei tee pesuaineesta yhtään sen tehokkaampaa.

Olen käyttänyt hajusteettomia ja allergikoille tarkoitettuja pesuaineita vuodesta 2010, anteeksi nyt vaan. Pesuaineita on hyviä ja huonoja. Olen varmasti käynyt läpi kaikki kaupan tuotemerkit ja monet niiden uudistetut versiot viimeisen 13 vuoden aikana. Voisin vaikka teille kertoa niistä enemmänkin ja tehdä sellaista kuluttajan tuotevertailua, mutta enpä viitsi. Tällä hetkellä itse käytän Mini Riskin pesujauhetta, koska siitä ei tule iho-oireita ja kokemukseni mukaan pesutulos on paras, poistaa parhaiten huonot hajut. Mini Riskiä olen kyllä käyttänyt jo pari vuotta ja jos välillä vaihdan pesuainetta, joudun vaihtamaan takaisin Mini Riskiin, koska pesutulos toisella pesuaineella ei olekaan yhtä hyvä. 

Vierailija
146/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisessa pesussa tuollainen vaate vaatisi satoja pesuja, että hajusteet lähtisivät kokonaan. Otsonointi on käytännössä ainoa keino päästä hajusta eroon. Parempi vain heittää roskiin haiseva virheostos.

Ne pitääkin pestä 60 asteessa. Jos pesee 40 asteessa kirppisvaatteen, ne saattaa haista "kirppikselle."

Vierailija
147/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en haise, ei ole tuollaista ongelmaa. Pystyn pesemään pesupähkinöillä, eco-pallolla tai hajusteettomilla. Voiko sitä hajua mitenkään ennaltaehkäistä?

Vierailija
148/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne pitääkin pestä 60 asteessa. Jos pesee 40 asteessa kirppisvaatteen, ne saattaa haista "kirppikselle."

Ei auta yhtään ja se haju on hajustetun pesuaineen/huuhteluaineen lemu.

Vierailija
149/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lakanat voi haista hielle?

Vierailija
150/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin paljastaa, että monilla hajusteettomilla ja herkän ihon pesuaineilla ei lähde huonot hajut vaatteista. Mini Risk jauheella lähtee kyllä ja se tehoaa vaatteisiin melko pitkään. Ostin Arielin nestemäistä ja se ei nykyään toimi. Vaatteet haisee pesun jälkeen. Aion ostaa kaupasta jotain uutta "vauva"- pyykinpesuainetta, jossa on hajunsyöjää. Just se ongelma herkän ihon pesuaineissa, että vaatteita pilaantuu nopeasti, jos pesuaine ei pese huonoja hajuja pois. 

Mini risk jauheessa on zeoliittia, en ottaisi sitä kerääntymään ja paakkuuntumaan koneeseeni. 

Vierailija
151/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisista vaatteista, jotka on pesty hajustetuilla pesuaineilla ei saa sitä hajua enää pois millään vaikka käyttäisi hajusteettomia aineita.

Hajusteet ovat sen tason myrkkyjä, että oksat pois; haju on luotu tarttumaan kiinni vaatteeseen ja irti sitä ei enää saa, eikä varsinkaan pitkäaikaisella hajustepesulla.

Hajusteilla pesevät eivät itse niitä haista mutta me muut kyllä haistamme ja voin kertoa, ettei se haju ole miellyttävä. 

Vierailija
152/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisista vaatteista, jotka on pesty hajustetuilla pesuaineilla ei saa sitä hajua enää pois millään vaikka käyttäisi hajusteettomia aineita.

Hajusteet ovat sen tason myrkkyjä, että oksat pois; haju on luotu tarttumaan kiinni vaatteeseen ja irti sitä ei enää saa, eikä varsinkaan pitkäaikaisella hajustepesulla.

Hajusteilla pesevät eivät itse niitä haista mutta me muut kyllä haistamme ja voin kertoa, ettei se haju ole miellyttävä. 

Kyllä tuon Method-merkkisen pyykinpesuaineen päärynäntuoksu (valitettavasti) haihtuu vaatteista.

Vierailija
153/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies hikoaa pihatöissä niin että yksikin t-paita "myrkyttää" muun pyykin ja sekä miun ettå tyttären vaatteet haisee hieltä eikä puhtailta🤢 Ja sitten toisaalta ei viitsi erikseen pestä miehen pyykkiä jos sitä on vain pari paitaa ja sukat. Käytän herkän ihon pesujauhetta ja huuhteluainetta . Säännöllisesti laitan koneeseen pyykkietikkaa ja pyöritän tyhjänä, mutta eipä siitä apua ole kun kohta  miehen  löyhkäävä paita taas lentää sisään..

Tiitu

Kokeile tuota Sanytol-pyykkiainetta miehen löyhkäpyykkiin, taatusti tepsii.

Miten käytät tuota sanytolia?  Ohjeessa näkyi olevan, että laita sitä huuhteluaine lokeroon ja käynnistä pesuohjelma.  Ei muuta.

Siis pestäänkö ne pyykit samalla?  Siis laitetaanko myös pyykinpesuaine koneeseen?

Vai laitatko puhtaat, pestyt vaatteet vielä märkinä uudestaan sanytolin kanssa koneeseen pyörimään, vai pitääkö ne ensin kuivattaa ja sitten tuon sanytolin kanssa vielä pyörimään?

Tuskin se sanytol mikään pesuaine on, vai peseytyykö ne pyykit pelkästään sillä, jos laittaa vaatteet pesemättöminä koneeseen?

Käykö se kaikille tekstiileille?

Katselin kerran tuota putelia kaupassa, mutta ohjeet oli minusta puutteelliset.  Muuten pidän tuosta Sanytolista, siinä on tosi miellyttävä tuoksu ja on tehokas, sitähän on moneen kohteeseen.  Ja ne puhdistusliinat on käteviä.  

Vierailija
154/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä täytä konetta liikaa. Käytä etikkaa. Kyllä se haju lähtee jos on oikein pesty.

Toki keinokuituiset vaatteet on vaikea saada muutenkin puhtaaksi. Siksi en enää asioi esimerkiksi hennesillä...

Vierailija
155/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese lakanat 90 asteessa. Älä kuuntele ituhippien "neuvoja" että "nykyaikaisilla" pesuaineilla voisi muka pestä kylmällä vedellä, no ei kyllä voi!, varsinkaan näillä ituhippien huonontamilla pesuaineilla!!!

Kaikki mihin ituhipit koskevat, muuttuu paskaksi!!!!

Vierailija
156/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on yksi kaveri, jonka vaatteet pestään hajuaineilla ulkopukua myöten. Voi tsiisus, mikä lemu koko asuntoon leviää, kun lapset tulevat meille sisälle. Varsinkin ulkopuku, jossa on jo likaa ja ne hajustekerrostumat on suorastaan tappokamaa. Ajatelkaa, millä myrkyillä kuormitatte lapsiannekin. 

Vierailija
157/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on yksi kaveri, jonka vaatteet pestään hajuaineilla ulkopukua myöten. Voi tsiisus, mikä lemu koko asuntoon leviää, kun lapset tulevat meille sisälle. Varsinkin ulkopuku, jossa on jo likaa ja ne hajustekerrostumat on suorastaan tappokamaa. Ajatelkaa, millä myrkyillä kuormitatte lapsiannekin. 

Mä ostin fb:n kierrätysryhmästä repun, jossa oli vielä laput kiinni. Kävin hakemassa sen kämpästä, josta etuoven avauksen jälkeen pölähti ihan uskomaton pyykkiaineen haju. Reppukin oli itseensä imenyt hajut ja haisi vielä meillä kotona. Meillä on kaikki aineet mahdollisimman tuoksuttomia ja ystäväni mukaan meillä ei tuoksu mikään, ei hyvä eikä paha.

Vierailija
158/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet laittaa vielä sitä oikein imeläntuoksuista huuhteluainetta.  Se se varsinainen löyhkääjä onkin.

Äitini rakasti näitä ruusun ja omenankukan tuoksuista aineita, koko asunto haisi niille.  Saippuat, shampoot, pesuaineet ja kaikki plus tietysti vielä dödöt ja hajuvedet.  Tuoksu iski vastaan jo porraskäytävässä.

Hänen kuolemansa jälkeen jouduttiin heittämään pois paljonkin muuten ihan hyvää käyttökelpoista tavaraa tämän tuoksuongelman takia.  En olisi aiemmin uskonut, että jopa teräskattila voi imeä tuoksua itseensä niin ettei sitä voi enää käyttää, ellen olisi itse kokenut.  Lasiastioihin se ei tarttunut, mutta emalipataa sai liottaa jos jossakin aineessa ja pitää ulkona tuulettumassa, ja edelleen se tuoksu ilmestyy kun sitä käyttää vaikkapa uunissa.  Uunista leviää ihme kukkaistuoksu, kun luukun avaa.  Se on kuitenkin niin hyvä pata, että elän toivossa ja säilytän sitä ulkovarastossa, jospa se joskus ...

Joitakin lakanoita otin käyttööni, monenkin pesun jälkeen tuoksu tuntui, mutta on nyt viimeinkin hellittänyt.  

Itse käytän tuoksutonta pesupulveria ja etikkaa.  Ei olla kumpikaan kovia hikoilijoita joten tämä on kyllä riittänyt.  Miksi muuten jotkut tuoksuttaa sen etikankin, en ymmärrä.  Maksavat vielä hurjasti.  Minulle Xtran puolentoista litran tötsä etikkaa kestää pitkään ja maksaa vain vähän toista euroa.

Vierailija
159/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole pyykit haissu pahalle.

Vierailija
160/168 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vahvasti pesukoneen täydellistä puhdistamista, pesuaineeksi täysin fosfaatitonta, tai hankkia uuden pesukoneen, jos on niin vanha, ettei pese kunnolla. Ei puhtaan pyykin kuulu haista millekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi