Luovuin hajustetuista pyykinpesuaineista. Nyt vaatteissa ja lakanoissa ummehtunut hien haju
Märkä sekä kuiva pyykki haisee. Ei ole kiva pukea suihkun jälkeen haisevaa paitaa tai painaa päätä haisevaan tyynyliinaan.
Ja pesen 60 asteessa kun joku sitä kumminkin kysyy.
Kommentit (168)
Pese lakanat 90-asteessa ja laita etikkaa huuhteluaineeksi. Ei se hienhajun peittäminen hajusteella puhtaaksi tee.
Täytyy kyllä ihmetellä kuinka katkeran hajuista hikeä sä erität. Vai onko sussa jokin kamala ominaishaju. Mä olen aina pessyt pyykkini hajusteettomalla pesuaineella ja ne tuoksuu ainoastaan puhtaalle.
Pesukone on puhdistettava säännöllisesti.
Pesen ruokasoodalla ja huuhtelen etikalla.
Kertaakaan en ole hienhajua enää haistanut pesun jälkeen vaatteista.
Puhdistui jopa muutamat pitkään haisseet vaatteet kun aloin käyttää näitä vuosia sitten.
Voi kuvitella vaikka mitä hajuja kalsareihin.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuvitella vaikka mitä hajuja kalsareihin.
Mäkin voi kuvitella miten ap sohva haisee perseelle.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä ihmetellä kuinka katkeran hajuista hikeä sä erität. Vai onko sussa jokin kamala ominaishaju. Mä olen aina pessyt pyykkini hajusteettomalla pesuaineella ja ne tuoksuu ainoastaan puhtaalle.
Itse kun normaalielämässä liikun paljon niin kyllä ne ihoa vasten olevat vaatteet pilaantuu melko nopeasti monilla herkän ihon pesuaineilla juurikin siksi, ettei ne pese tarpeeksi tehokkaasti edes 60 asteessa. Kun vaate haisee, siinä on vielä pöpöjä. Jostakin se haju tulee. Lopulta ne vaatteet menee roskiin hajuongelman takia. Hajusteettomat pesuaineet on tarkoitettu herkkäihoisille ja niistä on tehty muutenkin miedompia kuin vain hajusteen poistaminen. Ne on kyllä ihan eri settiä kuin hajusteelliset, koska hajusteettomat pesuaineet on suunniteltu allergikoille ja ihosairaille. Ongelma sitten on, ettei ne ole kaikkeen likaan riittävän äkäisiä.
Putsaa se kone ja käytä pyykkietikkaa. Ja vaihda ne lakanat vähintään kerran viikossa jos olet kova hikoilemaan.
Ne ylimääräiset hajusteet vaan peittää pahat hajut, ei suinkaan poista niitä.
En kyllä allekirjoittaa tota väitettä, että vaatteet haisevat, jos pesee hajuttomalla pesuaineella.
Haiseeko sulla kaikki vaatteet vai vain jotkut?
Vierailija kirjoitti:
Niin, ihmiset hikoilevat enemmän ja vähemmän, kaikilla on omanlaisensa haju, erilaiset bakteerikannat, jne. Tuleeko tämä oikeasti sinulle yllätyksenä?
Itse olen ratkaissut hajuongelman sillä, että pesen toki liinavaatteet ja pyyhkeet 90 asteessa (70 astettakin voisi olla riittävä, mutta omassa koneessa ei sellaista vaihtoehtoa ole), ja vaatteet silloin tällöin huuhtelen Sanytol-pyykkiaineella. Aiemmin käytin pyykkietikkaa, mutta olen huomannut että se rikkoo jatkuvassa käytössä vaatteita, joten käytän sitä harvemmin kuin ennen. Bakteereistahan se ummehtunut haju tulee, joten minulla riittää, että vaatteet silloin tällöin huuhtelee tuolla Sanytol-aineella, niin ei pääse sitä ummehtunutta hajua muodostumaan. En kyllä suosittele että jokaista pyykkisatsia lähtisi desinfioimaan.
-ei ap
Kauhea ajatus, että hajusteellisella pesty pyykki onkin likaista ja haisevaa, mutta hajuste vain peittää likaisuuden hajut. Hyh. Meillä pestään hajusteettomalla eikä pyykit siitä jää haisemaan.
Tutkisin sinuna kuivausolosuhteita. Onhan riittävän ilmavasti ripustettu ja riittävän nopeasti kuivatettu pyykit?
Kokeile Sertoa. Siinä on todella mieto haju, lähes huomaamaton. Mutta raikkaampaa pyykkiä tulee kuin esim täysin hajusteettomilla nestemäisillä.
Pesukone on likainen, pesukoneesi pesee huonosti, tunget koneen liian täyteen, annostelet pesuainetta liikaa tai liian vähän, vaikea sanoa mistä kyse. Kerran ostin Lidlistä jotain Wawes-merkkistä hajusteetonta pesuainetta jonka jäljiltä pyykki tuoksahti oudosti märältä villalta. Muut hajusteettomat pesseet aina hyvin.
Pesukone pitää puhdistaa kunnolla, tyhjänä ja 95 asteessa puhdistusaineilla joita saa marketeista. Ei varmaan haise vaatteet jos tuollaisen puhdistusohjelman laittaa n. 3 kk välein pyörimään. Sitäpaitsi konekin on pitkäikäisempi kun sen huoltaa kunnolla kuten asiaan kuuluu.
Meillä mies hikoaa pihatöissä niin että yksikin t-paita "myrkyttää" muun pyykin ja sekä miun ettå tyttären vaatteet haisee hieltä eikä puhtailta🤢 Ja sitten toisaalta ei viitsi erikseen pestä miehen pyykkiä jos sitä on vain pari paitaa ja sukat. Käytän herkän ihon pesujauhetta ja huuhteluainetta . Säännöllisesti laitan koneeseen pyykkietikkaa ja pyöritän tyhjänä, mutta eipä siitä apua ole kun kohta miehen löyhkäävä paita taas lentää sisään..
Tiitu
Se ei ole hiki, mikä haisee. Alat vain haistaa sen hajun, minkä tuoksulliset aineet jättävät tekstiiliin. Elimistösi alkaa toimia.
Se pyykkiesi haju haisee kyllä vähän samalle, kuin kitkerä hiki. Eikä muuten lähde millään pois.
Ostapas uusia vaatteita/pyyhkeitä/lakanoita. Puhdista huolella kuivausrumpu ja pesukoneen pyörität kuumimmalla sitruunahapolla ja puhdistat tiivisteet ym.
Sen jälkeen kun peset uudet tekstiilit hajusteettomalla ja käytät huuhteluaineena etikkaa, teet saman vanhoille tekstiileille ja vertaat tuoksua, ymmärrät mistä puhun.
Kohta huomaat, että myös kaappisi haisee. Ja sänkysi.
Sen jälkeen ihmettelet, miten ennen pystyit käyttämään niitä hajustemyrkkyjä ja pohdit, eikö kukaan iljennyt kertoa, kuinka kamalalta haiset.
Menee hetki ja huomaat, miten asunnon ilmanlaatu paranee. Nukut yösi paremmin, nenä ei ole enää tukossa ja päätä ei särje.
Tervetuloa puhtaampaan elämään!
Puhdista pesukone? Kuivaa vaatteet paremmin? Hitaasti kuivuminen aiheuttaa hajua esim kesäkosteudella.
Itse olen aina AINA pessyt hajuttomilla ja hyvää tulee. Ei tarvitse hajustekemikaaleissa elämäänsä viettää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hikoaa pihatöissä niin että yksikin t-paita "myrkyttää" muun pyykin ja sekä miun ettå tyttären vaatteet haisee hieltä eikä puhtailta🤢 Ja sitten toisaalta ei viitsi erikseen pestä miehen pyykkiä jos sitä on vain pari paitaa ja sukat. Käytän herkän ihon pesujauhetta ja huuhteluainetta . Säännöllisesti laitan koneeseen pyykkietikkaa ja pyöritän tyhjänä, mutta eipä siitä apua ole kun kohta miehen löyhkäävä paita taas lentää sisään..
Tiitu
Kokeile tuota Sanytol-pyykkiainetta miehen löyhkäpyykkiin, taatusti tepsii.
Voin paljastaa, että monilla hajusteettomilla ja herkän ihon pesuaineilla ei lähde huonot hajut vaatteista. Mini Risk jauheella lähtee kyllä ja se tehoaa vaatteisiin melko pitkään. Ostin Arielin nestemäistä ja se ei nykyään toimi. Vaatteet haisee pesun jälkeen. Aion ostaa kaupasta jotain uutta "vauva"- pyykinpesuainetta, jossa on hajunsyöjää. Just se ongelma herkän ihon pesuaineissa, että vaatteita pilaantuu nopeasti, jos pesuaine ei pese huonoja hajuja pois.