Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luovuin hajustetuista pyykinpesuaineista. Nyt vaatteissa ja lakanoissa ummehtunut hien haju

Vierailija
17.11.2023 |

Märkä sekä  kuiva pyykki haisee. Ei ole kiva pukea suihkun jälkeen haisevaa paitaa tai painaa päätä haisevaan tyynyliinaan.

Ja pesen 60 asteessa kun joku sitä kumminkin kysyy.

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin paljastaa, että monilla hajusteettomilla ja herkän ihon pesuaineilla ei lähde huonot hajut vaatteista. Mini Risk jauheella lähtee kyllä ja se tehoaa vaatteisiin melko pitkään. Ostin Arielin nestemäistä ja se ei nykyään toimi. Vaatteet haisee pesun jälkeen. Aion ostaa kaupasta jotain uutta "vauva"- pyykinpesuainetta, jossa on hajunsyöjää. Just se ongelma herkän ihon pesuaineissa, että vaatteita pilaantuu nopeasti, jos pesuaine ei pese huonoja hajuja pois. 

Se "pilaantuminen" on käytännössä koneen likaantumista.

Kannattaa pestä se kone aina välillä niin ei pyykit haise.

Vierailija
62/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 astetta nykysäästökoneilla tarkoittaa, että jossain vaiheessa ohjelmaa ollaan tovi tuossa lämpätilassa.

Hanki teollisuuspesukone (tai 15v+ normaali kone), joka ei säästele lämpöä niin hajutkin kaikkoavat.

Juu tai sitten voi ihan ostaa puuvillaisia vaatteita, pestä niitä säännöllisesti ja mahdollisimman kuumassa. 

Eivät minun vaatteeni haise yhtään miltään. Päinvastoin aina raikas tuoksu, vaikka suosin hajusteetonta pesuainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kaikki vaatteeni haisivat kun pesin talon koneella pyykit. Muistaakseni siinä ei voinut valita kovin kuumaa lämpötilaa ja sitten vielä jokainen tunki sinne omia pesuaineita..

Lopputulos oli että sain roiskia päälleni puoli pulloa hajuvettä peittääkseni vaatteiden löyhkän.

Vierailija
64/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kätevää, että nyt huomasit, että vanhoilla pesumetodeillasi et olekaan saanut pyykkejä puhtaaksi? Nyt voit parantaa hygieniaa ja tekstiilien kestävyyttä ottamalla tästä ketjusta vinkkejä.

Vierailija
65/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ei minun vaatteet ja liinavaatteet haise yhtään hielle eikä ummehtuneelle, vaan raikkaan puhtaalle. Olen käyttänyt hajusteettomia jo 13 vuotta.

Vierailija
66/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies hikoaa pihatöissä niin että yksikin t-paita "myrkyttää" muun pyykin ja sekä miun ettå tyttären vaatteet haisee hieltä eikä puhtailta🤢 Ja sitten toisaalta ei viitsi erikseen pestä miehen pyykkiä jos sitä on vain pari paitaa ja sukat. Käytän herkän ihon pesujauhetta ja huuhteluainetta . Säännöllisesti laitan koneeseen pyykkietikkaa ja pyöritän tyhjänä, mutta eipä siitä apua ole kun kohta  miehen  löyhkäävä paita taas lentää sisään..

Tiitu

Kokeile tuota Sanytol-pyykkiainetta miehen löyhkäpyykkiin, taatusti tepsii.

aika voimakkaan hajuista, mutta toimii. Hajustettu pyykkietikkakin toimii, eikä haise noin voimakkaasti

Kummallista kyllä, minulla ei Sanytolilla käsitelty pyykki haise miltään kuivuttuaan.

Pyykkietikka toki toimii, mutta sitä täytyisi käyttää joka kerta, ja minulla on alkanut vaatteet mennä rikki kun olen käyttänyt säännöllisesti pyykkietikkaa. Tutkiskelin asiaa ja se on kuulemma ihan yleinen sivuvaikutus. Sanytolia en käytä joka kerta vaan muutaman koneellisen välein, niin hajut ovat pysyneet poissa.

Vierailija
67/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tämän saman ongelman aikoinaan. Käytin ainetta juuri sopivasti, puhdistin pyykkikoneesta tiivisteet ym., pyöritin 95 astetta pesun, täytin koneen sopivasti ja käytin pyykkimäärälle ja -laadulle sopivaa ohjelmaa, kuivatin pyykit ilmavasti. Aina niissä oli tunkkainen haju. Pyyhkeet ja lakanat pesen aina 60 asteessa ja jotkut vaatteet, missä on 40 astetta -merkki kestävät 60 astetta pesun, mutta eivät kaikki. Olen suosiolla siirtynyt tuoksullisiin tuotteisiin. Se haju niissä vaatteissa oli enemmänkin sellainen vähän tympeä, ei mikään hikinen, joten voi olla, että olivat kuitenkin varsin puhtaita, mutta vaikka nykyisin pitäisikin vihata kaikkia hajusteita, mieluummin haistelen jotain mietoa tuoksua kuin sellaista tympeyttä. Eri asia on jokin todella vahva pyykkiaine tai huuhteluaine, kirppareilla ja vastaantulijoista sen joskus haistaa, se on tosiaan jo vahva haju, en tiedä mikä aine on kyseessä, sitä en itse jaksaisi.

Vierailija
68/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan myös etikkaa lakanapesuun, joskus myös 60 asteiseen.  Ei löyhkää.  Pakko pestä myös t-paitoja ja leggingsejä joskus 60 asteisessa.  Kai jotkut laittavat liian täyteen koneen.

Vierailija
69/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan myös etikkaa lakanapesuun, joskus myös 60 asteiseen.  Ei löyhkää.  Pakko pestä myös t-paitoja ja leggingsejä joskus 60 asteisessa.  Kai jotkut laittavat liian täyteen koneen.

Minä pesen kaikki vaatteeni ja pyyhkeet ja lakanat aina 60 asteessa, ilman etikkaa. Joskus käytän Pirkan hajusteetonta huuhteluainetta. Ikinä ei ole pyykki haissut pahalle. Niin ja pyykinpesuaineet ovat myös hajusteettomia.

Vierailija
70/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin hajusteeton Waves on Kuluttaja-lehden kaksinkertainen testivoittaja, tosin nimellä Lidl Formil Sensitive. Valmistaja tanskalainen yritys.

Vierailija
71/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen liinavaatteet 90 asteessa ja vaatteet 60 asteessa (enimmäkseen luonnonkuituisia), omaan todelliseen harmistukseen saakka aivan liian hyvn hajuaistin, mutta enpä ole todennut tuota ap:n ongelmaa hajusteettomien pesuaineden kohdalla. En edes silloin, kun olen vienyt omat liinavaatteet muovipussissa ystävien mökille, pakannut ne edellisenä aamuna ja ottanut esiin vasta seuraavana iltana. 

Käytän pesukoneeni tyhjänä, sitruunahapon kanssa kerran kuussa 90 asteen pesulla, pyyhin kerran viikossa sen luukun kumikauluksen. Voisiko ap:n huomaava haju johtua pesukoneen harvemmasta puhtaanapidosta?

Vierailija
72/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin tämän saman ongelman aikoinaan. Käytin ainetta juuri sopivasti, puhdistin pyykkikoneesta tiivisteet ym., pyöritin 95 astetta pesun, täytin koneen sopivasti ja käytin pyykkimäärälle ja -laadulle sopivaa ohjelmaa, kuivatin pyykit ilmavasti. Aina niissä oli tunkkainen haju. Pyyhkeet ja lakanat pesen aina 60 asteessa ja jotkut vaatteet, missä on 40 astetta -merkki kestävät 60 astetta pesun, mutta eivät kaikki. Olen suosiolla siirtynyt tuoksullisiin tuotteisiin. Se haju niissä vaatteissa oli enemmänkin sellainen vähän tympeä, ei mikään hikinen, joten voi olla, että olivat kuitenkin varsin puhtaita, mutta vaikka nykyisin pitäisikin vihata kaikkia hajusteita, mieluummin haistelen jotain mietoa tuoksua kuin sellaista tympeyttä. Eri asia on jokin todella vahva pyykkiaine tai huuhteluaine, kirppareilla ja vastaantulijoista sen joskus haistaa, se on tosiaan jo vahva haju, en tiedä mikä aine on kyseessä, sitä en itse jaksaisi.

Se likainen pyykki haisee kyllä miedon tuoksun altakin. Tärkeintä on oman kokemukseni perusteella kuivata pyykki nopeasti.

-Herkkänenäinen. 

Vierailija
73/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on nyt pahasti vialla. Vaatteet puhdistuvat hyvin hajuttomalla normipesuaineella ja 40 asteessa.

Vierailija
74/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikausia pessyt hajusteettomilla aineilla ja pyykit tuoksuu ainoastaan puhtaalle. Jos haisee on annostelussa tai koneessa vikaa. Hajusteet ei tee pyykistä puhdasta, sori nyt vaan.

Vierailija
75/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Palaat takaisin entiseen toimintaan.

Vierailija
76/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlin hajusteeton Waves on Kuluttaja-lehden kaksinkertainen testivoittaja, tosin nimellä Lidl Formil Sensitive. Valmistaja tanskalainen yritys.

Mahtavaa, jos tämä on tullut takaisin! Formil on ollut hajusteettomista tehokkain.

Vierailija
77/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanytol. Itse käytän kaikessa haisevassa pyykissä Sanytolia.Ja jos teinin oaidassa kainolot haisee, niin haisevaan kohtaan laitan tahrasaippuaa ennen pesua. 

Väittäisin, että nykykoneiden vähäinen vesimäärä on se ongelma.

LV käytössä meillä. Ja pyykki tuoksuu puhtaalta.

Ja tietysti jokin haiseva vaate pitää pestä erikseen. Esim. Urheiluvaatteet omassa pesussa.

Vierailija
78/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on nyt pahasti vialla. Vaatteet puhdistuvat hyvin hajuttomalla normipesuaineella ja 40 asteessa.

En ole ap, mutta minun hikipyykkini kyllä vaativat 60 asteen pesun, vaikka minussa ei ole tietääkseni mitään vialla.

Vierailija
79/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pestyä pyykkiä seisottaa koneessa ennen ripustamista, niin alkaa haisemaan.

Toki hitaalla kuivatuksella on sama vaikutus.

Vierailija
80/168 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zeoliititon pesuaine, sopiva annostus, lisähuuhtelu ja heti kuivumaan kun pesuohjelma loppuu. Siinä resepti hajuttomiin pyykkeihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi