Luovuin hajustetuista pyykinpesuaineista. Nyt vaatteissa ja lakanoissa ummehtunut hien haju
Märkä sekä kuiva pyykki haisee. Ei ole kiva pukea suihkun jälkeen haisevaa paitaa tai painaa päätä haisevaan tyynyliinaan.
Ja pesen 60 asteessa kun joku sitä kumminkin kysyy.
Kommentit (168)
No on se kyllä ettei mikään kelpaa 😕
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä ihmetellä kuinka katkeran hajuista hikeä sä erität. Vai onko sussa jokin kamala ominaishaju. Mä olen aina pessyt pyykkini hajusteettomalla pesuaineella ja ne tuoksuu ainoastaan puhtaalle.
En ap mutta minun pesemä pyykki alkaa haisemaan viimeistään parin päivän jälkeen vaikka 95 asteessa olisin pessyt.
Koneen olen puhdistanut sitruunahapolla ja kuumalla pesulla pesen lakanat ja pyyhkeet.
Nyt olen kokeillut myös pyykkietikkaa huuhteluaineen asemesta.
Pesuaineitten tuoksut niin omituisia nykyään verrattuna entisaikoihin.
Joku kolmekymmentä vuotta sitten pesty såilytykseen laitettu vaate tuoksuu täysin raikkaalta vieläkin mutta nykysillä pesty kammotukselta låhes jo kuivausvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä allekirjoittaa tota väitettä, että vaatteet haisevat, jos pesee hajuttomalla pesuaineella.
Haiseeko sulla kaikki vaatteet vai vain jotkut?
Sama, luule että AP:n pyykit kuivuvat liian hitaasti suljetussa tilassa.
Tekokuituvaatteista ei saa hajuja pois millään.
Pesen aina LV llä eikä haise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä ihmetellä kuinka katkeran hajuista hikeä sä erität. Vai onko sussa jokin kamala ominaishaju. Mä olen aina pessyt pyykkini hajusteettomalla pesuaineella ja ne tuoksuu ainoastaan puhtaalle.
En ap mutta minun pesemä pyykki alkaa haisemaan viimeistään parin päivän jälkeen vaikka 95 asteessa olisin pessyt.
Koneen olen puhdistanut sitruunahapolla ja kuumalla pesulla pesen lakanat ja pyyhkeet.
Joku kolmekymmentä vuotta sitten pesty såilytykseen laitettu vaate tuoksuu täysin raikkaalta vieläkin mutta nykysillä pesty kammotukselta låhes jo kuivausvaiheessa.
Jokin vika pesukoneessa en muuta keksi. Pesen lähes aina 60 asteessa joskus kuumemmalla jos näyttää että tarvitsee. En ikinä ole käyttänyt huuhteluaineita. Itse ostan vain hajuttomia pesuaineita. Ex tyttiksen antamaa on vieläkin jäljellä. Pyykkini eivät haise. Todisteena jo juuri tämä samainen tyttis. Meillä on vähän eri siisteyskäsitykset. Kun hänen nenään ei haissut niin se kelpaa kuulkaa oikeudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Pese lakanat 90-asteessa ja laita etikkaa huuhteluaineeksi. Ei se hienhajun peittäminen hajusteella puhtaaksi tee.
Hajut voivat pinttyä kankaaseen, vaikka pyykki olisi putipuhdasta.
Mistä niihin vaatteisiin on tullut se haju? Ei vaatteet ala itsestään haista.
1. Jos olet aiemmin pessyt hajustetulla pesuaineella ja käyttänyt huuhteluainetta, niin se kerääntyy kankaisiin. Kankaiden pienet kuitujen koloset imevät huuhteluainetta ja hajusteet on suunniteltu niin, että ne kiinnittyvät kankaaseen. Huuhteluainejäämät ajan kuluessa pilaavat kankaan materiaalia ja keräävät muuta likaa ja voivat alkaa haista. Haju peittyy hajusteella. Kierre on valmis.
2. Toinen asia on pesukoneeseen pinttyvä lika. Tätäkin huuhteluaine ja tietyt pesuaineet lisäävät. Tee pesukoneelle sitruunahappopesu. Se on helppoa, osta sitruunahappoa (esim. säilöntäainehyllystä), laita koneeseen ja pese ohjeen mukaan. Ohjeita löytyy googlaamalla "sitruunahappopesu pesukoneelle".
3. Kolmas asia, pese viikottain 90 asteessa. Tämä pitää pesukoneen kunnossa, huuhtelee sieltä jäämiä ja tappaa bakteereita.
4. Muista myös, että monien pesukoneiden 60 asteen ohjelma on todellisuudessa maksimissaan 55 asteen vedellä pesevä. Tämän tiedon eli veden lämpötilat eri ohjelmissa löydät pesukoneen käyttöohjeista.
5. Laita kaikkiin pesuohjelmiin lisähuuhtelu. Nykykoneet käyttävät vähän vettä, mikä on ongelma huuhtelun onnistumisen kannalta.
6. Älä täytä konetta täyteen. Jätä reilummin tilaa.
7. Älä käytä liikaa pesuainetta. Käytä mieluummin kuumempaa ohjelmaa, esipesua ja lisähuuhtelua.
8. Säilytä likaiset pyykit ilmavasti ja huolehdi ettei ne ole kosteina myttyinä, kun ne odottavat pesukoneeseen laittoa.
9. Pesuohjelman jälkeen jätä koneen luukku auki, että rumpu saa kuivua ja kosteus haihtuu koneesta.
10. Hajusteeton pesuaine jättää vaatteet raikkaiksi ja oikeasti puhtaiksi. Hyvä valinta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten joutsenmerkki pyykinpesuainepullossa tarkoitti aina, ettei pese kunnolla. Oli hajuhaittaa ja vaikka mitä ongelmaa. Pesuaineiden tehtävä on pestä vaatteet puhtaiksi ja hajuttomiksi. Jos ei toimi, pesuaine on huono. Nykyään niitä pesuaineita miedonnetaan ympäristöystävällisiksi ym. Ihan sama miten ihminen hikoo tai ei hikoo, pesuaineet on sitä varten, että vaatteet saa puhtaaksi ja hajuttomiksi. Nykyään pesuainehyllyt oikein notkuu tehottomia puteleita.
Mä olen lopettanut pyykinpesuaineiden käytön, mutta huuhtelen etikalla ja kuivaan ulkona. Siitä tulee raikas tuoksu.
Lumme tuoksuu miedolle. On kyllä vähän kalliimpaa, mutta ei haise kovin pahalle. Ikäni olen käyttänyt hajusteita pyykisså enkä niistä luovu. Tykkään että on miellyttävä tuoksu pyykissä.
Käytän lisähuuhtelua pyykissä, mutta en ole pessyt pyykkikonetta sitruunahapolla pitkään aikaan. Pitäisi kai tehdä se. Nukkasihtikin pitäisi kuulemma joskus puhdistaa. En oikein ymmärrä mistä koko sihti löytyy tuossa koneessa.
Ummehtunut hienhaju voi johtua siitäkin, että likapyykki on jätetty jollain kerralla liian kauaksi aikaa odottamaan pesemistä. Hajustepesuaine on tähän asti peittänyt pinttyneen hajun.
Vierailija kirjoitti:
Pese lakanat 90-asteessa ja laita etikkaa huuhteluaineeksi. Ei se hienhajun peittäminen hajusteella puhtaaksi tee.
Hah hah, etikan käyttäjät ovat turtuneet etikan pistävään lemuun, höpsö!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lopettanut pyykinpesuaineiden käytön, mutta huuhtelen etikalla ja kuivaan ulkona. Siitä tulee raikas tuoksu.
Tuo ulkona kuivaaminen kyllä raikastaa pyykin sen verran mitä sitä pystynyt tekemään. Kaupunkioloissa kokolailla vaikeata kun milloin mikäkin haisee parvekkeella
Se mikä pyykeissänne haisee, ovat bakteerit. Niistä pääsee eroon etikalla ja pesemällä pyykinpesukone säännöllisesti (95c + sitruunahappo/koneen pesuaine). Ämpäriin vettä ja loraus etikkaa (ihan normaali väkiviinaetikka käy, pesun jälkeen vaatteet eivät haise etikalle) ja haisuvaatteet siihen likoamaan vähintään muutamaksi tunniksi. Sen jälkeen vaatteet huuhdellaan ja laitetaan normaalisti pesukoneeseen. Ei tarvita hajusteita peittämään pahaa hajua. Se, miksi joku yksittäinen haisuvaate tartuttaa hajun muihin samassa pesussa oleviin vaatteisiin, johtuu siitä että bakteerit leviää 40c pesussa. Yök.
+ Pyyhi aina pyykkikoneen kumitiivisten kuivaksi myös sisäpuolelta pyykkäämisen jälkeen sekä jätä koneen luukku auki ja jätä pesuainelokeron luukku auki pyykin jälkeen. Märkä luukku ja kumitiiviste homehtuu. Kumitiivisteen sisälle kerääntyy karvoja, nukkaa ja pölyä, joka homehtuessaan alkaa tietenkin haista.
P.S. Puhdista koneen nukkasihti säännöllisesti!
Vierailija kirjoitti:
Etikka ei irrota rasvalikaa eikä ihosoluja, joita irtoaa jokaisella. Siksi tarvitaan pyykinpesuainetta. Väkiviinietikka neutralisoi kaikista parhaiten hajuja jo esiliotusvaiheessa. Urjeilutekstiileille ja alusvaatteiden on ihan omaa hajustamatonta huuhteluainettaan (Sanytol ja Rodolon) , joka tappaa bakteerit ja virukset jo 40 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Pesukone on puhdistettava säännöllisesti.
Ei siihen mitään myrkkyjä tarvita. Minulla ei ole koskaan pesukone haissut pahalta. Lakanat pesen 90 asteessa aina. Koneen laitan tyhjänä kerran kuukaudessa 90 asteen pitkään pesuun, jos vaahtoaa tyhjänäkin, laitan saman pitkän pesun uudelleen. Eipä vaahtoa enää.
Vierailija kirjoitti:
Lumme tuoksuu miedolle. On kyllä vähän kalliimpaa, mutta ei haise kovin pahalle. Ikäni olen käyttänyt hajusteita pyykisså enkä niistä luovu. Tykkään että on miellyttävä tuoksu pyykissä.
Käytän lisähuuhtelua pyykissä, mutta en ole pessyt pyykkikonetta sitruunahapolla pitkään aikaan. Pitäisi kai tehdä se. Nukkasihtikin pitäisi kuulemma joskus puhdistaa. En oikein ymmärrä mistä koko sihti löytyy tuossa koneessa.
Googlaa pyykkikoneen ohjekirja jos se ei ole sinulla tallessa. Katso koneesta merkki ja malli ja laita ne tiedot Googleen.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen puhdistus sitruunahapolla 90c. Haisevat vaatteet 60c pesuun, etikka huuhtleuaineena ja ulkona kuivatus. Ei pitäsi enää haista. Itse aina käyttänyt hajuttomia pesuaineita ja ainostaan jotkut vanhimmat laidat pitää 60c pestä kun hiki pinttynyt. Lakana ja pyyhkeet aina kuumassa pesussa.
Jep, missäs Helsingissä kuivatat ulkona ja arvaa montako pyykkiä on jäljellä, kun tulet hakemaan?? Ei täällä mitään ulkona kuivata. Hyvä rumpu myös siloittaa pyykit niin ei tarvitse itse silittää kuin paidat.
Vierailija kirjoitti: Käytä pyykkietikkaa huuhteluun, pitäisi poistaa tuo ummehtunut haju.
Vain sitruunahappo poistaa pyykkipulverissa olevan zeoliitin, joka kasaantuu puhdistamattomana pyykkikoneeseen. Kerran kuussa tehty sitruunahappopesu 90 asteessa riittää etenkin jos huuhtelee vielä väkiviinietikalla.
Pesukoneen puhdistus sitruunahapolla 90c. Haisevat vaatteet 60c pesuun, etikka huuhtleuaineena ja ulkona kuivatus. Ei pitäsi enää haista. Itse aina käyttänyt hajuttomia pesuaineita ja ainostaan jotkut vanhimmat laidat pitää 60c pestä kun hiki pinttynyt. Lakana ja pyyhkeet aina kuumassa pesussa.