Katia kaduttaa syvästi, että aloitti suhteen 12 vuotta vanhemman miehen kanssa: joutui ansaan
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/c3f587bb-cd53-4143-a023-67930ccb99bc
Kyllä se niin on, että SAMANIKÄINEN nainen ja mies ovat paras pari.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa eroon päätyneistä pariskunnista on samanikäisiä.
Vaikka aihe ei sinänsä kiinnosta, niin korjaan vaan sen verran että vaikka suht saman ikäisiä pareja on eniten, isojen ikäerojen liitoissa eroprosentti on 96%. Luin tämän eräästä tutkimuksesta viime vuonna. Parit joilla ikäero oli max vuosi, erosivat kaikkein vähiten. Prosenttia en muista.
Muistan tuon tutkimuksen. Tosin jätitköhän "vahingossa" kertomatta että korkea eroprosentti koski niitä suhteita joissa mies oli huomattavasti nuorempi?
Korkea eroprosentti koski kaikkia suhteita joissa oli iso ikäero. En väittänytkään että vain niitä joissa mies on vanhempi. Kumminkaan päin ne eivät kestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa eroon päätyneistä pariskunnista on samanikäisiä.
Vaikka aihe ei sinänsä kiinnosta, niin korjaan vaan sen verran että vaikka suht saman ikäisiä pareja on eniten, isojen ikäerojen liitoissa eroprosentti on 96%. Luin tämän eräästä tutkimuksesta viime vuonna. Parit joilla ikäero oli max vuosi, erosivat kaikkein vähiten. Prosenttia en muista.
Muistan tuon tutkimuksen. Tosin jätitköhän "vahingossa" kertomatta että korkea eroprosentti koski niitä suhteita joissa mies oli huomattavasti nuorempi?
Korkea eroprosentti koski kaikkia suhteita joissa oli iso ikäero. En väittänytkään että vain niitä joissa mies on vanhempi. Kumminkaan päin ne eivät kestäneet.
Miksi valehtelet?
Miksi itse valehtelet? Tuosta on olemassa useita tutkimuksia. Viimeksi lukemassani sukupuolia ei edes eroteltu vaan kaikkien ikäerosuhteiden eroprosentti oli 96. Se ei voisi olla noin korkea jos erot koskisivat vain niitä pareja joissa nainen on vanhempi.
Ikäerolla on merkitystä ihan nuorena, ja sitten uudestaan vähän vanhempina. Tosi moni nainen löytää itsensä aikanaan omaishoitajan roolista, jos mies on vanhempi.
Itse tajusin joskus, etten minä ja noin 10 vuotta vanhempi mieheni oltaisi varmaan koskaan samaan aikaan hyväkuntoisina eläkkeellä. Tätä korosti ikäeron lisäksi myös se, että meillä oli eri eläkkeelle jäämisikä (synnytty eri vuosikymmeninä) ja toki miehet kuolevat tilastollisesti ennen naisia. Oli aika pysäyttävää tajuta toi, ei yhteisiä eläkesuunnitelmia tai -haaveita. Ja että olisin itse työelämässä vielä reilu 10 vuotta sen jälkeen, kun toinen jää pois työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi itse valehtelet? Tuosta on olemassa useita tutkimuksia. Viimeksi lukemassani sukupuolia ei edes eroteltu vaan kaikkien ikäerosuhteiden eroprosentti oli 96. Se ei voisi olla noin korkea jos erot koskisivat vain niitä pareja joissa nainen on vanhempi.
Linkitä muutama tutkimus.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
https://www.baltictimes.com/a_perfect_age_difference_between_a_man_and_…
Artikkelista löydät tämän tutkimuksen tiedot. En jaksa kopioida muita kun ihan googlella niitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Nuori on söpömpi kuin vanhempi.
t. M 64v
Pätee miehiin myös. Toivottavasti sinä et kuvittele olevasi haluttavan näköinen?
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla miten perustelee tuon.
Perustelee miten perustelee.
Ensinäkin 12 vuotta vanhempi aikuinen mies on jo yli 30- vuotias jos alkaneet seurustella.
Toisekseen eiköhän se jo kerro että hölmö tuli oltua.
Meidän porukassa/lukiossa/ yliopistoaikaan kukaan ei seurustellut jonkun vanhemman äijän kanssa. Miksi olisi?
No yksi kyllä 4- 8- vuotta vanhemman ja muuttui väkivaltaiseksi ja v***umaiseksi lopuksi ikää. Vanhempi setä voi aina kiusata nuorempaa ja valta on suhteessa tavalla tai toisella koko ajan läsnä, ja tunne ettei pärjää toiselle.
Niin voi käydä myös nuoremman miehen kanssa mutta vain kpää narskujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pariskunta mies 50v, nainen 61v. Nainen kävelee jo rollaattorilla ja on monisairas. Mies nuorekas ja täysin kypsä vaimonsa omaishoitajana oloon. Sanoo että elämä pilalla. Olisiko kannattanut miettiä ennenkuin meni naimisiin?
Niinpä. Ja silti täälläkin iso osa mammoista luulee että niitten lapset lakkaa elämästä omaa elämäänsä ja omaishoitavat vanhempiaan vuosia. Söpöä!
Mistä muka tiedät, mitä toiset luulevat? Kerro mieluummin, mitä mieltä sinä itse olet.
"Ikä on vain numeroita" joskus hoettiin. Kyllä se raja vaan jossain menee, mutta ei ainakaan Dannyn ja Reetun mielestä...
Ei 12 vuotta ole minusta mitenkään erityisen suuri ikäero, jos elämäntilanteet ovat samanlaiset. Niin ei tietenkään ole, jos nuorempi on vasta täysi-ikäistynyt.
Jos suhde on huono niin on toki luonnollista etsiä syytä jostain helposta ja konkreettisesta asiasta kuten ikäerosta, toisen ammatista, toisen lapsista jne. Saattavathan ne osaltaan vaikuttaa tai nostaa riskiä vaikkapa hyväksikäyttösuhteelle, mutta todellisuudessa suuri ikäero, tietty ammatti tai aiemmat lapset eivät ole sellaisia tekijöitä, jotka automaattisesti pilaisivat kaikki suhteet.
Minä olen täyttämässä 50 ja vaimo on noin 15 vuotta vanhempi. En tosiaan tunne, että eläisimme eri maailmoissa, kuten joku aiempi kirjoitti.
Ja vierestä seuranneena ei se omaishoitajavaihe näytä sen mukavammalta silloinkaan, kun molemmat ovat saman ikäisiä ja kahdeksankymppinen itsekin jo huonokuntoinen joutuu omaishoitajaksi.
N49
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on 13 vuotta vanhempi. Ei meillä kyllä ole ikäeron kanssaollut ongelmia. Enkä ymmärrä miksi nyt jo pitäisi murehtia jotain vanhuutta. Vanhuus tulee joka tapauksessa suurelle osalle vastaan. Onko se sitten kivempi olla omaishoitaja kun molemmat on yhtä aikaa sairaita vanhuksia? Tai ylipäätään on muitakin vaihtoehtoja kuin omaishoito. Mies on sanonut, että voin laittaa hänet laitokseen ja elää omaa elämääni sitten joskus.
Totanoin. Puolisoa ei voi noin vain 'laittaa laitokseen'. Edes muistisairaat eivät nykyään pääse laitokseen, eivätkä sellaiset, jotka eivät pysty enää edes itse käymään vessassa ilman apua ja kaatuu vähän väliä kotona ja kuskataan välilläambulanssilla päivystykseen. Sellaisetkin aina kotiutetaan sieltä. Vain muutama prosentti vanhuksista pääsee laitokseen, muut elävät kotona puolison, lasten ja kotihoidon käyntien turvin.
Miksi hän syyttää siitä ikäeroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Artikkelista löydät tämän tutkimuksen tiedot. En jaksa kopioida muita kun ihan googlella niitä löytyy.
Tämän tutkimuksen mukaan avioeron todennäköisyys kasvaa 95 prosentilla, jos parilla on vähintään 20 vuotta ikäeroa. Mikäs se "kaikkien ikäerosuhteiden eroprosentti oli 96" oli?
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Tämän tutkimuksen mukaan avioeron todennäköisyys kasvaa 95 prosentilla, jos parilla on vähintään 20 vuotta ikäeroa. Mikäs se "kaikkien ikäerosuhteiden eroprosentti oli 96" o
Tuossa aiemmin keskusteltiin isoista ikäeroista. En tiennyt, että jos en kirjoita joka kerta iso tai huomattava ikäero, niin joku taukki luulee, että kaikki mahdolliset ikäerot nostavat eron todennäköisyyden yli yhdeksäänkymmeneen ja vain sekunnilleen samanikäiset voivat pysyä yhdessä.
Tutkimuksesta näkee, että mitä isommaksi ikäero kasvaa, sitä todennäköisempi ero. Jo viiden vuoden ikäerolla ero on todennäköisempi kuin 3 vuoden ikäerolla. Viiden vuoden ikäerolla eroaminen ei kuitenkaan ole vielä yhtä todennäköistä kuin 10, 15 tai 20 vuoden ikäerolla, jolloin se on jo erittäin todennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Ikäerolla on merkitystä ihan nuorena, ja sitten uudestaan vähän vanhempina. Tosi moni nainen löytää itsensä aikanaan omaishoitajan roolista, jos mies on vanhempi.
Itse tajusin joskus, etten minä ja noin 10 vuotta vanhempi mieheni oltaisi varmaan koskaan samaan aikaan hyväkuntoisina eläkkeellä. Tätä korosti ikäeron lisäksi myös se, että meillä oli eri eläkkeelle jäämisikä (synnytty eri vuosikymmeninä) ja toki miehet kuolevat tilastollisesti ennen naisia. Oli aika pysäyttävää tajuta toi, ei yhteisiä eläkesuunnitelmia tai -haaveita. Ja että olisin itse työelämässä vielä reilu 10 vuotta sen jälkeen, kun toinen jää pois työelämästä.
Olen miettinyt samaa koska ikäeroa puolison kanssa, mutta eri näkökulmasta.
Olen tullut siihen tulokseen, ettei elämästä tiedä (voi tulla sairauksia/ menehtyä/ maailmantilanne muuttua jne.) ja asiat voivat millä sekunnilla tahansa muuttua. --> Kannattaa elää tässä ja nyt, ei ajatella 'sitten kun...' koska sitä aikaa ei ehkä koskaan tulekkaan.
Monihan esim. suunnittelee matkustelevansa "sitten eläkkeellä", mutta minusta fiksumpaa on matkustaa nuorempana, koska 1. ei sitä tiedä mikä maailmantilanne ym. on eläkkeelle jäädessä (koronat, sodat ym. mitä viime vuosinakin on ollut) ja 2. keskimäärin(!) ihmiset ovat paremmassa kunnossa nuorempina. Ei tarvitse edes olla mitään 'vakavia' sairauksia, pientä huimausta tai vähän kulumaa polvissa tmv. voi sulkea kokonaan/vaikeuttaa esim. matkustamista. Kärjistäen jos haluaa käydä "Machu Picchulla" kannattaa se tehdä vaikka 30-40 vuotiaana eikä odotella "eläkepäiviä".
Olen ajatellut myös sitä, että jos suinkin mahdollista (etukäteenkin asiaan voi varautua omilla valinnoilla) itse voi myös jäädä aiemmin pois osittain/kokonaan työelämästä pois. Eli tekee vaikka vain osan vuotta töitä/ lyhyempää päivää/ lyhyempää työviikkoa tmv. Eihän mikään pakota tekemään täyttä päivää/töitä eläkkeelle saakka. Esim. supistamalla menoja voi elää 'kutistetulla palkalla' pidemmälle, muuttaa vaikka edullisempaan asuntoon tmv.
Ilmiselvästi tuossa suhteessa on jokin muu asia rempallaan, ei se ole ikäkysymys. 12 vuotta ei tunnu missään, jos molemmat ovat terveitä. Sairastaa voi tietysti jo paljon nuorempikin, jos huono kohtalo.
Huomautan sivusta, että "todennäköisyyden nousee 95 prosentilla" ei tarkoita sitä, että todennäköisyys tapahtumalle x olisi 95 prosenttia.
Ei tarvitse olla samanikäisiä, että toimisi. Ihme valitus-uutinen T. M27 & N23
Näyttelijä Veijonenhan juuri erosi tyttiksestään , joka haluaa panostaa työelämään, on jotain 30+ ja Juha ihan harmaa papparainen-ihan eri elämänvaiheet