Katia kaduttaa syvästi, että aloitti suhteen 12 vuotta vanhemman miehen kanssa: joutui ansaan
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/c3f587bb-cd53-4143-a023-67930ccb99bc
Kyllä se niin on, että SAMANIKÄINEN nainen ja mies ovat paras pari.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 12 vuotta ihan mahdoton ikäero ole.
Ei mahdoton, mutta tuossa iässä jo usein riesa. Toinen elämänmeno päällä, ja papparainen hyytyy. Tämän jälkeen alkaa pelkkä alamäki vanhuudesta: sairastelut ja muut, omahoitajuus, muistisairaudet. Kiitos ei!
Siis toinen noin parikymmentä ja toinen 32? Vähän epäilen noita muistisairauksia yms. tuon ikäisenä. Ei tässä ollut kyse viiskymppisestä pariskunnasta eikä ne muistisairaudet hirveän yleisiä ole kuusikymppiselläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko lopettaa lässytyksen tästä aiheesta? Ihmiset tekee niin kuin parhaaksi itselleen näkee ja kokee. Useimmat teistä kuulostaa siltä, ettei ole mitään käsitystä suhteista saati mistään muustakaan elämään liittyvästä.
Ihmiset tekevät kuten parhaaksi kokevat, ja aika usein jälkikäteen huomaavat että tuli tehtyä virhe. Miksi siitä ei saa keskustella. Ei tässä olisi mitään puhuttavaa jos Katilla olisi kaikki hyvin ja elelisi onnellisena ikäerosuhteessaan.
On myös sellainen asia, että toisten virheistä voi oppia. Minäkin kadun ikäerosuhdetta, vaikka sen aikana puolustin niitä kovasti ja hoin kuinka ikä on vain numero. Ei se ole. Jälkikäteen toivon, että joku viisas vanhempi olisi puuttunut asiaan ja keskustellut asiasta kanssani. Ei nuorena osaa nähdä tekemistensä seurauksia eikä ole elämänkokemust
Kaikki me tehdään virheitä. Toisinaan me halutaan määritellä ne virheet ikäeroksi parisuhteessa, toisinaan tullaan lopputulokseen, ettei lapsia olisi pitänyt koskaan hankkia. Toisille se on koulutus, jota he eivät koskaan hankkineet ja toiset murehtii maailman tilaa, johon heillä ei ole mitään kykyä vaikuttaa. Ei ihminen viisastu sillä, että jakelee omia mielipiteitään suuntaan taikka toiseen, kun koitetaan vain ja ainoastaan vaikuttaa muiden mielipiteeseen siitä, mihin heidän ajatuksensa mahdollisesti kallistuisi. Ikäero parisuhteessa on aina ollut juttu ja tulee aina olemaan, vaikka Kati nyt onkin kokenut asian ongelmaksi.
Toisinaan se virhe ON ikäero parisuhteessa, sitä ei vain määritellä virheeksi vaan moni ihminen on tehnyt virheen parinvalinnassaan virheen menemällä yhteen merkittävästi eri-ikäisen kanssa. Toki muitakin virheitä voi tehdä, mutta ne ovat oma keskustelunsa. Itse sain neuvoja mm. koulutuksen ja lasten hankintaan liittyen ja ne olivat hyviä, niissä neuvojat käyttivät omaa elämänkokemustaan kertoessaan minulle miten asiaa kannattaa lähestyä ja mitä näkökulmia ottaa huomioon. En ymmärrä miksi samaa keskustelua ei voisi käydä parinvalinnasta ja miksi sitä ei käyty. Ihan kuin noin iso asia olisi jotenkin täysin irrallinen ja koskematon, vaikka kaikki suhteista mitään ymmärtävät ympärilläkin näkivät että teen virheen. Silti siitä ei puhuttu.
Ikäeroja on aina ollut, ja usein niihin on vaikuttanut yhteiskunnallinen tilanne, taloudellinen pakko, mt-ongelmat sun muu, joista on niin ikään hyvä keskustella. Nykyään ikäerosuhteet ovat vähentyneet kun nämä ongelmatkin ovat vähentyneet tai niiden vaikutuksista on tultu tietoisemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahdoton, mutta tuossa iässä jo usein riesa. Toinen elämänmeno päällä, ja papparainen hyytyy. Tämän jälkeen alkaa pelkkä alamäki vanhuudesta: sairastelut ja muut, omahoitajuus, muistisairaudet. Kiitos ei!
Eohän niillä kai ole samat geenit?
Siis jos olisi, niin voisi ajatella, että 12 v vanhempi on sitten aiemmin sairas tmv. Mutta tiedän lukuisia tapauksia, jossa 70-80 -v on ihan tikissä kunnossa ja puoliso 60-65 on ihan raato.
Joten jos sillä 60-65 -vuotiaalla raadolla olisi oman ikäinen puoliso, niin ei olisi ei-raatopuolisolla yhtään ollenkaan hauskaa, vaikka kuinka olisi saman ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eohän niillä kai ole samat geenit?
Siis jos olisi, niin voisi ajatella, että 12 v vanhempi on sitten aiemmin sairas tmv. Mutta tiedän lukuisia tapauksia, jossa 70-80 -v on ihan tikissä kunnossa ja puoliso 60-65 on ihan raato.
Joten jos sillä 60-65 -vuotiaalla raadolla olisi oman ikäinen puoliso, niin ei olisi ei-raatopuolisolla yhtään ollenkaan hauskaa, vaikka kuinka olisi saman ikäinen.
Kannattaa ajatella todennäköisyyksiä. Toki nuorempi voi olla raihnaisempi tai vaikka kuolla aiemmin, mutta todennnäköisesti ei. Viidenkympin jälkeen ikäero korostuu. Miehet kuolevat nuorempina ja vanhenevat aiemmin (myös silloin jos elintapojen merkitys on suljettu tutkimuksista pois, eli keskimäärin huonommilla elintavoilla miesten vanheneminen on merkittävästi nopeampaa). Omassa suhteessa ikäero alkaa vaikuttaa negatiivisesti viidenkympin kieppeillä vaikka se on vain 8 vuotta. Sama ystävien suhteissa, joissa ikäero on samaa luokkaa.
En silti ihannoi myöskään nuorempi mies - vanhempi nainen -suhteita, vaikka niissä fyysinen kunto voikin todennäköisesti kohdata paremmin. Ihmissuhteessa on kuitenkin kyse paljon muustakin. Tutkimusten mukaan kestävimpiä ja onnellisimpia ovat liitot, joissa ikäero on max. vuosi. (En silti tarkoita, että tähänkään tarvitsisi pyrkiä kumppania etsiessään).
Meillä on ikäeroa 14v ja nyt kun olen lähes 50v olen katunut, kun iän myötä on huomannut elämän rajallisuuden. Jotenkin koen elämäni ja ne parhaat vuodet jääneen elämättä, kun tapasimme 25v.
Silloin ei ikäero niin haitannut, mutta kun tuli vuosia lisää, ne näkyivät yhä selvimmin, vuosi vuodelta yhä enemmän. Ja nyt, eletään ihan eri maailmassa, vaikka mies on hyvä kuntoinen ja rakkautta liitossa.
Kaurahiutaleita, banaania ja vaikka lettuja.
Vierailija kirjoitti:
Virhe oli, että mies oli Katin opettaja.
Niin autokoulun opettaja eikä mikään varsinainen opettaja esim. lukiossa tai yliopistossa.
12 vuoden ikäero ei ole niiiin järkyttävän suuri, että eikö parisuhde voisi onnistuakin. Kyllä tuossa oli ongelmia, että mies menetti kiinnostuksen mihinkään muuhun kuin sohvalla makaamiseen, tupakointiin ja ryyppäämiseen. Noin voi käydä saman ikäisenkin miehen kanssa.
Sulla kun on plussatunnukset, niin mikä se paras moppaava varsi-imuri on??
En ymmärrä, miksi tämä Kati volisee omien valintojen seurauksista. Ei kukaan pakottanut vanhemman miehen kanssa suhteeseen. Sitten vaan eroaa, jos ei kelpaa. Ei se ukko nuorene valittamalla.
🇺🇦🇮🇱
Valtaosa eroon päätyneistä pariskunnista on samanikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla ei. Mina Ahmed 20 vuota ja tytöystavani taytti juuri kahdeksan.
Vierailija kirjoitti:
On se silloin, kun mies on vanhempi. Valitettavasti.
Ai tämän yhden ihmisen tarinan perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virhe oli, että mies oli Katin opettaja.
Niin autokoulun opettaja eikä mikään varsinainen opettaja esim. lukiossa tai yliopistossa.
12 vuoden ikäero ei ole niiiin järkyttävän suuri, että eikö parisuhde voisi onnistuakin. Kyllä tuossa oli ongelmia, että mies menetti kiinnostuksen mihinkään muuhun kuin sohvalla makaamiseen, tupakointiin ja ryyppäämiseen. Noin voi käydä saman ikäisenkin miehen kanssa.
Tai tietokonepelit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ikäeroa 14v ja nyt kun olen lähes 50v olen katunut, kun iän myötä on huomannut elämän rajallisuuden. Jotenkin koen elämäni ja ne parhaat vuodet jääneen elämättä, kun tapasimme 25v.
Silloin ei ikäero niin haitannut, mutta kun tuli vuosia lisää, ne näkyivät yhä selvimmin, vuosi vuodelta yhä enemmän. Ja nyt, eletään ihan eri maailmassa, vaikka mies on hyvä kuntoinen ja rakkautta liitossa.
Lippos-Päivi on sanonut samaa nyt Paavosta.
Tytär on 6v vanhempi vaimoa. Repikää siittä.
Joo sitä on Liikkeellä Sellaiset EI kun vain käyttää HYVÄKSI!
Siis surullista mäkin Hairardin sen ikäseen Mieheen Siis 12- vuotta vanhempaan . Ikävä kyllä rakentelin Pilvilinnoja !
Kun kuulin. Että EI SEN KUMMENPAA vaikka antoi ymmärtää, että Haluaa Enemmän , jopa HÄITÄ.
😡😢.
KIERTÄÄ KAUKKAA SEMMOSET UKOT!
Monet kuvittelevat, että liki tai ylikin 10 vuoden ikäero ei haittaa. Se ei hsittaa siihen asti, kun toinen 40 ja toinen 50. Mutta sitten alkaa jo haitata, kun toinen 50, toinen 60, tai 60-70. Ongelmat tulee väkisinkin. Eipä sitä nuorempana uskonut, oli niin rakastunut. Jos olisin tämän tajunnut, kun olin itse 40, mies 49 -olisin tehnyt toisenlaisen valinnan hurmaantumisesta huolimatta.
Minulla 15 vuotta vanhempi mies, ja alusta asti olen tiedostanut, että jossain vaiheessa saatan olla hänen omaishoitajana. Mutta elämästä ei koskaan tiedä, voihan olla että sairastun ja mies onkin mun omaishoitaja. Varmasti on omaishoitajuus raskasta, mutta ilman muuta rakkaan mieheni hoidan, jos sellainen tilanne tulee eteen. Kunnia-asia. En myöskään pelkää yksinäistä vanhuutta, jos mieheni lähtee täältä ensin. Osaan olla yksinkin. Nyt kuitenkin nautimme rakkaudesta terveinä ja vielä suht nuorina. En pelkää tai murehdi tulevaa, tai varsinkaan suunnittele miehen jättämistä kun hän vanhenee. Otan elämän sellaisena kuin se annetaan. Minusta on vähän hölmöä, että aina ison ikäeron pareja pelotellaan omaishoitajuudella. Ei se mua ainakaan pelota. Se vaihe on (ehkä) sitten ja nyt eletään tätä hetkeä.
No, itepähän kerjäsi!