HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NIin no näissä asioissa aina se vähemmän tienaava on sitä mieltä, että enemmän tienaava maksaa enemmän ellei jopa kaiken. Kyllä reiluinta on, että kulut menevät puoliksi, oli tulot sitten mitä tahansa.
Ei ole edes mahdollista maksaa puolta, mikäli tulot eivät ole niin paljon, että kattaisivat edes sen puolikkaan.
Kuinka sitten sinkkuna pysyy elossa?
Vierailija kirjoitti: Olemme maksaneet kaiken 50/50, mutta nyt kun olen lasten kanssa kotona, tienaan tietysti vähemmän. Mies kuitenkin olettaa että edelleen maksamme kaiken 50/50.
Joudun pyytämään häntä maksamaan tiettyjä asioita jotka ennen hoidin itse. Silloin hän selvästi ärsyyntyy. Sanoo myös että rahani eivät riitä koska en osaa budjetoida. Todellisuudessa ostan halvinta ja itselleni en mitään, silti raha riittää vain juuri ja juuri. Lapset hoidan 90% yksin.
Tämän takia haluan palata töihin mahdollisimman pian.
Miksi jatkat suhteessa tuollaisen mulkeron kanssa? Luulisi, että tuon takia haluaisit erota mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa, että hesari otti tämän asian esille. Itse olen ollut kahdesti suhteessa ja molemmissa ero tuli osittain raha-asioiden vuoksi. Kumpikin mies tienasi kymmenkertaisesti minuun verrattuna, mutta kaikki menot laitettiin sentin tarkkuudella puoliksi. Ärsytti kun oma talous meni aivan kuralle parisuhteessa. Olin pärjännyt erinomaisesti opistotuella ja asumistuella ennen parisuhdetta, mutta parisuhteessa ei opintolainakaan enää riittänyt. Nykymiehet suostu muuhun kuin 50/50 jakoon, vaikka tuloerot olisivat kuinka suuret.
Eihän tuollaiseen suhteeseen kannata edes lähteä. Näkeehän sen ilman sen suurempia ennustaja lahjoja että homma voi toimia, eikä kanna pitkälle. Älä nyt enää kolmatta kertaa haksahda tuollaiseen mieheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NIin no näissä asioissa aina se vähemmän tienaava on sitä mieltä, että enemmän tienaava maksaa enemmän ellei jopa kaiken. Kyllä reiluinta on, että kulut menevät puoliksi, oli tulot sitten mitä tahansa.
Ei ole edes mahdollista maksaa puolta, mikäli tulot eivät ole niin paljon, että kattaisivat edes sen puolikkaan.
Sinkulle ei lasketa kumppanin tuloja tuloiksi. Jos ei ole lapsia, niin ei ole lasten kuluja. Voi olla myös erilainen kulurakenne (hih)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hirvittää tämä nykyinen meno. Ollaan muka jonkinlaisessa liitossa, mutta eletään kuin vieraat tai korkeintaan kämppikset.
Mitä tapahtui perheelle?
Sitäkö se mielestäsi tarkoittaa kun tasa-arvon nimissä estetään naisten tekemän miesten hyväksikäyttö?
Mutta miehet saavat hyväksikäyttää naisia ihan surutta- parisuhteessa. Naisten terveys, elämänlaatu ja talous ja onnellisuus huononevat parisuhteessa, miesten paranee.
En minä ole parisuhteessa, ei ole mikään pakko, kun tienaan itse elintasoni.
N31
Miten onnistut naisena pärjäämään omilla ansioilla?
Kommentoin näin miehenä, 23 vuotta avoissa ollaan oltu. Jo seurustelun alussa -90 luvulla tarjottiin sen mukaan miten oli nuorena aikuisena varaa. Kun muutettiin yhteen ja mentiin kihloihin vuonna 2000 siirettiin tilit samaan pankkiin eli käytiin eri pankeissa kysymässä palveluita, kun ajattelinne jo sillion tulevaisuuttaa yhdesssä, Yhteenmuutosta lähtien ollaan maksettu laskut siltä tililtä missä on enemmän rahaa. Alussa vaimolla oli paremmat tulot, mutta pian yhteenmuuton jälkeen minun (miehen) tulot ovat kasvaneet ja tänä päivänä saan noin. tupla palkaa vaimoon nähden. Työtkin ovat täysin erilaisia, joten tuo vaan yksityiskohta. Kuitenkin molemmilla on omat tilit, mutta olemma perhe, joten rahatkin ovat olleet käytännössä yhteisiä jo ennen lapsia, ja etenkin kun saimme 2 lasta, jotka jo nyt ovat täysi-ikäisiä. Minä parempi tuloisena esim olen maksanut asuntolainaa, vaikka laina virallisesti on yhteinen. Miksi siis olla parisuhteessa, jos sitä ei molemmat tunne yhteiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkulle ei lasketa kumppanin tuloja tuloiksi. Jos ei ole lapsia, niin ei ole lasten kuluja. Voi olla myös erilainen kulurakenne (hih)
Tämä. Lapsettomista pariskunnista nainen tienaa vähemmän.
Yhdessä asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
Yksin asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lapsettomista pariskunnista nainen tienaa vähemmän.
Yhdessä asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
Eli nainen ottaa miehen vain jos ei itse kykene hankkimaan elantoaan.
Minä jouduin eroamaan rakastamastani ihmisestä koska tämä fifty-fifty teki minusta köyhän ensimmäistä kertaa elämässäni. Muutin pois ja rahatilanne helpottui heti.
Ei meilläkään ole nallekarkit mennyt tasan.
Jostain kumman syystä mä maksoin kuukauskustannuksen oli luokkaa 700€ kuussa, asuntolainan, ukko ruuat ja muut laskut. Jos jotain noutoruokaa niin mä maksoin koska meillähän oli kotona kotiruokaa. Huonekalut olen maksanut.
Mun tilille meni lastenlisät, niistä maksoin sitten hoitomaksut. Kaikki muu lapsiin liittyvä, vaatteet, harrastukset tuli mun maksaa koska sain sen lapsenlisän.
Ei tossa koskaan pystynyt mitään säästää. kaikki meni mitä tuli.
Nyt on ex ja muutan piakkoin pois täältä, omaan kotiin.
Jännä nähä alkaako rahaa kertymään. Luulis exällä tulevan raha sampoa ikävän.
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin eroamaan rakastamastani ihmisestä koska tämä fifty-fifty teki minusta köyhän ensimmäistä kertaa elämässäni. Muutin pois ja rahatilanne helpottui heti.
Tämä. Jos joku maksaisi vuokrastani puolet, köyhtyisin heti. Onneksi voin maksaa sen kokonaan itse.
Vierailija kirjoitti: Eli nainen ottaa miehen vain jos ei itse kykene hankkimaan elantoaan.
Ei tarvitse ottaa, koska meillä on toimeentulotuki. Se on upeaa, sillä olisi järkyttävää elää pakkoavioliitossa. Mutta yksin luottotiedot menettäneenäkin on parempi kuin vallanhaluisen miehen alistamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos joku maksaisi vuokrastani puolet, köyhtyisin heti. Onneksi voin maksaa sen kokonaan itse.
Yksin voi asua omalle kukkarolleen sopivassa asunnossa. Isotuloinen kumppani voi haluta asua niin kalliissa, että toisen tulot eivät riitä puoleen ja olisi todellakin edullisempaa asua yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Eli nainen ottaa miehen vain jos ei itse kykene hankkimaan elantoaan.
Ei tarvitse ottaa, koska meillä on toimeentulotuki. Se on upeaa, sillä olisi järkyttävää elää pakkoavioliitossa. Mutta yksin luottotiedot menettäneenäkin on parempi kuin vallanhaluisen miehen alistamana.
Hetkinen..
Miksi huudetaan sivukaupalla suu vaahdossa: "Miehet saavat hyväksikäyttää naisia ihan surutta- parisuhteessa. Naisten terveys, elämänlaatu ja talous ja onnellisuus huononevat parisuhteessa, miesten paranee. "
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään ole nallekarkit mennyt tasan.
Jostain kumman syystä mä maksoin kuukauskustannuksen oli luokkaa 700€ kuussa, asuntolainan, ukko ruuat ja muut laskut. Jos jotain noutoruokaa niin mä maksoin koska meillähän oli kotona kotiruokaa. Huonekalut olen maksanut.
Mun tilille meni lastenlisät, niistä maksoin sitten hoitomaksut. Kaikki muu lapsiin liittyvä, vaatteet, harrastukset tuli mun maksaa koska sain sen lapsenlisän.
Ei tossa koskaan pystynyt mitään säästää. kaikki meni mitä tuli.
Nyt on ex ja muutan piakkoin pois täältä, omaan kotiin.
Jännä nähä alkaako rahaa kertymään. Luulis exällä tulevan raha sampoa ikävän.
Just. Lasten ulkomaan matkat maksoin, koska mähän sain ne lisät. Niihin vetosi ihan mistä vaan lasten kulutuksesta, mikä maksoi, kyse.
Nyt on luvannut elättää seuraavaa ihastustaan kymmenen vuotta, koska exälläni on rahaa.
Mua ei elättänyt päivääkään.
Nuoret naiset miettikää tarkkaan ennenku jäätte tämmöseen loukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin voi asua omalle kukkarolleen sopivassa asunnossa. Isotuloinen kumppani voi haluta asua niin kalliissa, että toisen tulot eivät riitä puoleen ja olisi todellakin edullisempaa asua yksin.
Eli olisi edullisempaa asua edullisemmassa, ei yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kalliimpaa kaksin. Sitä syödään kalliimpaa ruokaa kun ollaan kaksin.
Matkat, huonekalut j n e.
Muutes kaikki tuntemani miehet ovat hemmetin sa itoja. Akat siellä maksaa enemmän kun puolet. Ja ukot säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kalliimpaa kaksin. Sitä syödään kalliimpaa ruokaa kun ollaan kaksin.
Matkat, huonekalut j n e.
Muutes kaikki tuntemani miehet
Tämä. Minun oli pakko niellä kalliimpaa ruokaa tyttiksen kanssa kuin yksin. Oli myös pakko saastuttaa silloin matkustelemalla. Huonekaluja ostimme enemmän kuin samaan asuntoon olisi mahtunut, jos olisin asunut siellä yksin. No nyt asun ja kaikki on ihanan halpaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen on tulossa työvelvoite julkisen yksikössä eikä sitä saa rahoitusvastikkeeseen eli tarkoittaa vähemmän ruokarahaa omistusasunnossa.