HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Mutta kyllä se on niin, että raha ratkaisee kuitenkin. Itse olen tästä hyvä esimerkki.
Aikaisemmin olen saanut ihan rauhassa olla (oma aloitteisesti) baareissa ja vapaa-ajalla mut hemmetti, kun kaveri meni möläyttää lähikuppilassa pahimman juoruilijan kuullen, että: "ootko viellä keksinny tekemistä sille 150000€ minkä perit", ja nyt koko hemmetin kylä näyttää tietävän sen. On niin paljon kaveria ja seuranhakijaa. Ei saa olla rauhassa ollenkaa. Ekat 3 viikkoa oli pahimmat, puhelimeen tuli viestejä sellaisiltakin kavereilta kenestä ei ollut kuullut mitään 15 vuoteen. 15 vuoteen ei ole naiset paljoa jutelleet minulle niin nyt olisi jos minkälaista seuranhakijaa ja treffikutsuja. Ärsyttää
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuussa tuli uudistus, että yritykset alkaa saamaan palkkatukea eli valtio maksaa 50% tai 70% palkasta 10 kuukautta ja aina saa ottaa uuden tilalle.
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…
Ennen yritykset ja myös yksityiset työnantajat saivat koko palkkakuluista, siis mukaanlukien sivukulut 30-50% palkkatukea riippuen kuinka pitkään palkattava pitkäaikaistyötön oli ollut työttömänä. Se muutettiin että vain bruttopalkasta saa tuen, ei sivukuluista, ja sitä kompensoimaan nuo prosentit suurennettiin, usein on niin että vanhalla systeemillä sai enemmän euroja, mutta kuulemma yrityksillä oli vaikeuksia ilmoittaa sivukuluja KEHAlle, joten haluttiin tehdä systeemistä yksinkertaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vaatii tasa-arvoa niin kauan kun itse ei joudu maksunaiseksi lol
Joku selkäranka hei naiset!
Eli selkäranka pitää löytyä naisilta, mutta ei miehiltä? Se se useissa tapauksissa on just se ongelma. Miehet! Missä teidän selkäranka??
Vierailija kirjoitti:
Olemme maksaneet kaiken 50/50, mutta nyt kun olen lasten kanssa kotona, tienaan tietysti vähemmän. Mies kuitenkin olettaa että edelleen maksamme kaiken 50/50.
Joudun pyytämään häntä maksamaan tiettyjä asioita jotka ennen hoidin itse. Silloin hän selvästi ärsyyntyy. Sanoo myös että rahani eivät riitä koska en osaa budjetoida. Todellisuudessa ostan halvinta ja itselleni en mitään, silti raha riittää vain juuri ja juuri. Lapset hoidan 90% yksin.
Tämän takia haluan palata töihin mahdollisimman pian.
Toi tilanne on aina niin väärin! Siinä suurimmat kärsijät ovat aina lapset ja se suututtaa eniten. Miten voi olla tuollaisi vanhempia, joille lasten hyvinvointi ei ole ykkösasia elämässä. Heiltä pitäisi lapset kieltää kokonaan. Eivät ole niitä ansainneet.
Täällä miehet huudellu, et kotiäiti makoilee kotona lasten kanssa. Mutta lasten hoito kotona vaikka kolmivuotiaaksi asti on paras satsaus heidän tulevaisuuteen.
Tasa-arvo lisääntyy, kun kenelläkään ei ole enää vakituista työpaikkaa.
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
JHL "Irtisanomissuojan heikentäminen koskee jokaista"
https://demokraatti.fi/lahtokohtaisesti-olemme-laiskoja-ay-johtaja-ihme…
Tää on järkyttävää luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata seurustella sellaisen kanssa jolla on paljon lainaa. Ei kannata mennä naimisiin, voi saada velat omaan niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Harva työnantaja varmaan huvikseen ketään irtisanoo. Omalla työpaikalla on muutama lusmu, jonka voisikin heivata pihalle ja tilalle työtä tekevät ihmiset. Kiitos.
Ay jaksaa jauhaa hyvätuloisten osallistumisesta näihin talkoisiin. Ketähän nämä hyvätuloiset oikein ovat ja otetaanko huomioon, että he maksavat käytännössä jo suurimmat osan muille jaettavista rahoista? Tähän asti työssäkäyvät ovat ainoita, jotka ovat osallistuneet talkoisiin. Nyt siihen sitten osallistukoot muutkin.
Tuloista puhuttaessa voisi siirtyä Suomessakin nettotuloihin niin olisi jotain järkeä vertailuissa. Ja tuloina lasketaan siis ansiotulot ja etuudet sekä ilmaisten palveluiden ja tavaroiden arvo. Voisi moni valittaja yllättyä miten pienet erot Suomessa oikeasti on.
Voi kyllä säälittää nää hyvätuloiset. On ihan oikein, että saavat vielä enemmän tulevaisuudessa! Koska yhteiskunnan etukin on, et tuloerot kasvavat entisestään! Asunnottomien määrä kasvaa ja ruokajonot ja yhteiskuntarauha järkkyy...eiku...🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaa toki, mihin hyvä mies tarvitsee naista?
Nää on näitä juttuja jotka ymmärtää vasta sitten kun on hyvä mies.
Niin, kyllä mun mies hengissä pysyis ilman minua. Todennäköisesti. Hän on siis hyvä mies. Olis ehkä onnettomampi ja yksinäisempi. Monet perheen yhteiset illalliset jäisivät välistä. Ei olis ketään, kenen kanssa hän höpötellä töiden jälkeen. Ketään, kelle jakaa juttujaan ja murheitaan...
Mut en tiedä, lasketaanko näitä tarvitsemiksiksi. Ajanviete nyt vähintään oon hnelle.
Vierailija kirjoitti:
NIin no näissä asioissa aina se vähemmän tienaava on sitä mieltä, että enemmän tienaava maksaa enemmän ellei jopa kaiken. Kyllä reiluinta on, että kulut menevät puoliksi, oli tulot sitten mitä tahansa.
No juuri näin se menee meillä. Silloin kun olen tienannut enemmän, olen hoitanut suuremman osan kuluista, ja toimii myös toisin päin. Tällä hetkellä maksan enemmän, koska mies opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä se on niin, että raha ratkaisee kuitenkin. Itse olen tästä hyvä esimerkki.
Aikaisemmin olen saanut ihan rauhassa olla (oma aloitteisesti) baareissa ja vapaa-ajalla mut hemmetti, kun kaveri meni möläyttää lähikuppilassa pahimman juoruilijan kuullen, että: "ootko viellä keksinny tekemistä sille 150000€ minkä perit", ja nyt koko hemmetin kylä näyttää tietävän sen. On niin paljon kaveria ja seuranhakijaa. Ei saa olla rauhassa ollenkaa. Ekat 3 viikkoa oli pahimmat, puhelimeen tuli viestejä sellaisiltakin kavereilta kenestä ei ollut kuullut mitään 15 vuoteen. 15 vuoteen ei ole naiset paljoa jutelleet minulle niin nyt olisi jos minkälaista seuranhakijaa ja treffikutsuja. Ärsyttää
Ymmärrän, jos ongelma on todellinen. Mutta eihän tuo ole edes mikään iso summa! Kaveri sai millin ja hänellä riitti kans näitä siipeilijöitä jonkun aikaa. Sit se milli oli mennyt. Loppu siipeilijät. Siis yrittivät siipeillä. Eivät onnistuneet. Ihan itse käytti rahansa.
Ai muutetaan lapsiperhe yksiöön, koska pidetään itsepäisesti kiinni siitä, että kaikki maksetaan 50/50? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata seurustella sellaisen kanssa jolla on paljon lainaa. Ei kannata mennä naimisiin, voi saada velat omaan niskaan.
Kyllä lainat ovat henkilökohtaisia.
Loistavaa, että hesari otti tämän asian esille. Itse olen ollut kahdesti suhteessa ja molemmissa ero tuli osittain raha-asioiden vuoksi. Kumpikin mies tienasi kymmenkertaisesti minuun verrattuna, mutta kaikki menot laitettiin sentin tarkkuudella puoliksi. Ärsytti kun oma talous meni aivan kuralle parisuhteessa. Olin pärjännyt erinomaisesti opistotuella ja asumistuella ennen parisuhdetta, mutta parisuhteessa ei opintolainakaan enää riittänyt. Nykymiehet suostu muuhun kuin 50/50 jakoon, vaikka tuloerot olisivat kuinka suuret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NIin no näissä asioissa aina se vähemmän tienaava on sitä mieltä, että enemmän tienaava maksaa enemmän ellei jopa kaiken. Kyllä reiluinta on, että kulut menevät puoliksi, oli tulot sitten mitä tahansa.
Samaa mieltä. Jos ei voi maksaa puolikasta yhteisistä menoista, niin millä hitolla maksaa sinkkuna kaiken itse?
Sinkkuna voi pystyä maksamaan itse, jos saa asumistukea yms. Jos asut puolisosi kanssa, puolison tulot vaikuttaa mahdollisuuksiin saada tukia. Sinun täytyy olla aika iso tuloinen kun et tule ajatelleeksi, että jonkun siivoojan täytyy pärjätä 1500€/kk bruttopalkalla Helsingissä, jossa yksiötkin maksaa 900€/kk.
Me ollaan nyt tilanteessa, jossa molemmat on eläkkeellä ja meillä on aina ollut yhteiset rahat. Puoliso siinä alkuaikoina oli hieman holtiton rahankäytössä, mut kyllä ne rahat loppuu suurituloiseltakin ja päädyttiin yhteiseen tiliin. Olen kirjanpitäjä ja oon hoitanut aina meidän yhteiset finanssit.
Kummankaan ei tarvii tehdä tiliä ostoksistaan, mä seuraan luottokorttia ja tarvittaessa huutelen, et nyt vähän jarrutellaan et pysytään rajoissa. Puolison ostosten määrää tai laatua ei oo tarvetta muuten kommentoida. Suurista hankinnoista kuitenkin neuvotellaan ja aina kumpienkin toiveet koitetaan toteuttaa, jos vaan varat riittää.
Ite jouduin eläkkeelle kirjaimellisesti gradun tutkimustulosseminaarin seuraavana aamuna. Mun eläke on takuueläke. Puolison vanhuuseläke on jotain yli 3500 euroa, joka on mun mielestä ihan hitosti. Toisaalta veroprosenttikin on lähes 30 prossaa.
Alussa ajatus oli, et molemmat ollaan lopulta samalla tulotasolla kunhan valmistun. Näin ei käynyt. Omaisuusasioita helpottaa vielä se, että meillä on vain yksi lapsi. Puolison eronneilla vanhemmilla oli molemmilla avio-oikeuden poissulkeva testementti heidän perintöönsä. Samat testamentit tehtiin itse.
Kaikessa onnenhuumassa avioituvien kannattaa huomioida, että avioliitto on samalla juridinen sopimus ja ymmärtää, mitä se merkitsee.
Kumpikin jos käy työssä niin vuokra tai omistusasunto niin puolet, sähkölasku puolet, vakuutus, oma puhelin itse kokonaan maksetaan, lomille jos mennään niin säästetään ja loput kellä on enemmän niin sijoituksiin. Varakkaan ei kannata olla yhdessä bersaukisen kanssa
Meillä punnitaan pizzataikinakin keittiövaaalla, ettei toisella tule vahingossakaan isompaa pizzaa.
Monella on paljon asuntovelkaa. Pystyykö mies maksamaan kaiken jos raskaana oleva vaimo irtisanotaan ja minimiäitiyspäiväraha on 600 kuukaudessa?