Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten korvanne kestävät keikoilla ja leffassa?

Vierailija
22.02.2020 |

Omille korvilleni nykyiset volyymit ovat yksinkertaisesti liikaa. Vaikka on tottakai korvatulpat, niin esimerkiksi metallimusiikin pommitehosteet pistävät kyllä omat korvani tulppien kanssakin tukkoon. Aina ei halua lymyillä jossain takimmaisena tai narikan puolella vaan haluaisi nähdäkin bändin lavaesiintymistä. Mutta festarit ja bändikeikat saa ilmeisesti jatkossa unohtaa jos haluaa kuulonsa edes jotenkin säilyttää.

Elokuvateatterissa leffasta nauttiminen kärsii itsellä kun pitää jo etukäteen pohtia missähän kohtaa katsomossa omine korvineen pystyisi olemaan.

Onko joku keksinyt selviytymispakin tilanteeseen vai olenko ainoa joka on alkanut kokea nykyiset volyymit epämiellyttäviksi? Ja miksi ylipäätään äänen täytyy olla kipurajoilla?

Kommentit (171)

Vierailija
1/171 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

oonko siis ainoa jolla tämä ongelma? miten te muut suojaatte korvianne? ap tahtoisi tietää

Vierailija
2/171 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikoilla en käy, mutta leffassa käytän korvatulppia. Liian usein soi korvat ilman niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/171 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin käytän myös leffassa tulppia. Siellä ne yleensä riittääkin mutta miten voisi käydä myös keikoilla menettämättä kuuloaan?

Vierailija
4/171 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän leffassa korvatulppia. Rokkikeikoilla ei ole tullut viime aikoina käytyä, mutta myös siellä aina korvatulpat. Laulan sinfoniakuorossa ja sielläkin käytän keikalla (vähemmän vaimentavia) korvatulppia, koska mieskuoro on meidän naisten takana ja niistä lähtee todella paljon ääntä tarvittaessa. Altot seisovat usein sinfoniaorkesterin patarumpujen takana ja niistäkin tulee kiitettävästi volyymiä. En halua tinnitusta enkä kuulonalenemaa. Tiedättehän ihmiset, ettei kuulonalenemaa ensin itse huomaa.

5/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma, korvat lujilla elokuvissa ja erityisesti keikoilla johtuen ääniyliherkkyydestä. 

Luonnollisesti käytän korvatulppia, mutta siltikin korvat olivat jumissa keikanjälkeen. 

Otankin keikoille mukaan ihan kuulosuojaimet, voi tarvittaessa laittaa sitten korvatulppien lisäksi korville. Ihan eturiviin en luurit korvillakaan mene,  mutta mahdollistavat seuraamisen muutoin lähempää! :)

Vierailija
6/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffaan korvatulpat. Keikoilla en käy, en voi sietää massatapahtumia.

Vierailija
7/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää aina kunnollisia korvatulppia!! Tein elämäni pahimman virheen kun menin kavereiden mukana yökerhoon ilman. En ajatellut asiaa sen pidemmälle, mutta seuraavana päivänä heräsin tinnitukseen. Tästä on nyt 6 vuotta aikaa ja tinnitus ei ole lakannut sekunniksikaan! Kaikki on mennyt uusiksi ihan nukkumajärjestelyistä alkaen. Enkä tule enää ikinä kuulemaan hiljaisuutta. Ja kaikki tämä yhden nousuhumalaisen päätöksen takia.

Suojatkaa kuulonne poikkeuksetta!!

Vierailija
8/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän nykyään leffassa puolikkaita korvatulppia. Mulla on sellaiset oranssit tulpat, jotka olen leikannut puoliksi. Ne kokonaiset ei pysynyt mun korvissa ja ne oli epämukavat. Joskus pari vuotta sitten huomasin, että ne äänet on vaan liian kovalla mulle.

Vierailija
9/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat on keksitty. Niitä on sellaisiakin, joita ei kunnolla edes huomaa. Ei ole pakko käyttää niitä kirkuvan keltaisia. 

Vierailija
10/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffassa  käyn tosi harvoin, mutta sillon kun käyn, istun mahdollisimman kaukana kajareista. 

Keikoilla HYVÄNLAATUISET korvatulpat. Ammattiliikkeestä, tai vähintään apteekista, ostetut ja omaan korvaan istuvat. Ja pidän ne päässä koko ajan. Siis myös ennen kun artisti on edes astunut lavalle, koska kun  ne testaa niitä laitteitaan... Joo,  mun kaverit jotka jotain haluaa mulle puhua, joutuvat huutamaan, ja itse huudan vahingossa kanssa kun vastaan, mutta se on pieni paha siitä, että korvat säästyy. Tulpat pois vasta keikkapaikan ulkopuolella. 

Vierailija
11/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoon valettavat korvatulpat (tehdään kuulokeskuksissa). Niihin saa tarvittaessa lisävaimennetta. 

Vierailija
12/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät, musiikille tehdyt korvatulpat. Niitä saa myös omille korville tehtynä. Ainakin elacin.fi

Vierailija
13/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on riittävän monta vuosikymmentä itse soittanut kuulovaurio on sillä asteella, ettei meteli juurikaan häiritse. Eikä akan nalkutus.

Mutta on ikävä tosiasia, että keikoilla äänimies on vielä paljon kuurompi ja se säätää potikat tarpeettoman kovalle. Ja kun sitä meteliä on liikaa, nyanssit soitossa jää kuulematta.

Helsingissä Juttutuvassa on hyvä äänimies ja äänen kokonaispaine ei ole lähelläkään kipurajaa. Suosittelen.

Toinen on sitten Koko jazz club. Erittäin miellyttävä äänimaailma, suosittelen.

Vierailija
14/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa vahakorvapulppia, jotka on paljon parempia kuin jotkut Earit. Maksaa noin 7,5€/pari.

Vierailija
15/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkiliikkeistä saa joulukuusen mallisia Ear:n tulppia jotka vaimentavat n. 12db. Nuo ovat oikein sopivat esim. äänekkäämpiin leffoihin ja normaaliin yökerhoon. Nämä maksanevat pari kymppiä parilta ja ne voi pesaista vedellä ja käyttää uudelleen. Kestävät vuosia.

Joistakin erikoisliikkeistä (ainakin Helsingissä) on saanut oman korvan mukaan valettuja Elac:n ammattilaistulppia joissa on selvästi tehokkaampi vaimennus (olikohan 16db tms.). Nämä maksavat muistaakseni satasen-pari, mutta ovat erittäin hyvä investointi vakavampaan käyttöön.

Jos äänen laadulla ei ole niin väliä, niin apteekeista saatava Ear soft on myös tehokas (apteekeissa on myynnissä myös vähemmän tehokasta Ear.n mallia).  Näitä olen käyttänyt moottoripyöräilyssä ym. ja nämä olisivat varmaan ne joihin turvautuisin jos rahat olisi vähissä ja keikalle pitäisi eturiviin päästä.

Vierailija
17/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä että leffassa on käytettävä korvatulppia että siellä voi ylipäätään olla! Miksei sitä volumea voisi vain säätää pienemmälle? Ei mitään järkeä. Itse olen myös herkkä koville äänille enkä pahemmin edes käy leffoissa tai konserteissa. Mutta jos menen niin tulpat korviin ehdottomasti. Ilman niitä en yksinkertaisesti voi olla kun korviin sattuu!

Vierailija
18/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tinnitus ja ääniyliherkkyys ollut 18-vuotiaasta ja keikoilla en pysty käymään ollenkaan ja leffassa vain kunnon korvatulppien (ns kuusen malliset tulpat) kanssa...Kyllähän tämä hieman rajoittaa elämää. Joskus harvoin kun menen tavalliseen yökerhoon niin sielläkin pakko pitää tulppia, muuten tinnitus pahenee äkkiä (olen nyt jo yli 30)

19/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin olevani poikkeustapaus, kun korvat eivät kestä keikoilla korvatulpilla, mutta näemmä monella muullakin sama tilanne, ettei korvatulpat riitä keikoilla. Kannustan kyllä kokeilemaan, mahdollistaisiko kuulosuojaimet keikoillakäynnin.  Itsellä riittänyt keikoilla pääosin perus Peltorit, mutta lähemmäksi lavaa mennessä olisi isommat Peltorit tarpeen.

Vierailija
20/171 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajua, miksi pitää olla äänet niin kovalla leffassa, yökerhossa, musiikkitiliauuksissa, että on vaikea olla ja pelko kuulovauriosta! Itse pidän korvatulppia leffassa aina, erityisesti myös erilaisten mässyttäjien ja rapistelijoiden takia. Mutta miettikääs nuoria, kun ei ne pidä. Voi olla loppuelämän tinnitys. Aivan hullua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän