HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Vierailija kirjoitti:
Luen sekä tätä että tuota perhepalaveriketjua ihan suu auki. Nämä ketjut oikein alleviivaa sitä kuinka onnellinen mä olen mun rakkaussuhteesta. Meidän suhde ei ole sellainen jossa laskettaisiin sentilleen kaikki rahat tai pidettäisiin kirjaa siitä kuka kuskaa kenenkin vuorolla ketä. Me molemmat halutaan että kaikilla on hyvä olla. Me tehdään asioita toistemme hyväksi. Meillä rakastetaan isosti ja aidosti.
Samanlaisia ajatuksia täälläkin. Ihan käsittämätöntä laskemista ja vahtaamista monella. Periaatteena tuntuu monella olevan että "joo, eletään vaan yhdessä mutta MINUN rahoihin et koske - huolehdi vaan itse omasta taloudesta". Järkyttävää. Ei ihme että suomalaisten parisuhteet ei kestä.
Onnellisessa asemassa olen, kun ei tarvitse miettiä tuollaisia. Meilläkin rakastetaan isosti ja aidosti (jo yli 40 vuotta) ja jaetaan tämä elämä eläen sitä yhdessä. Siihen kuuluu myös raha, se on kaikki yhteistä vaikka on omat tilit ja kovin eri suuruiset tulot. Kumpikiin hankkii arjessa itsenäisesti mitä haluaa ja tarvitsee, ja vähänkin isommat asiat sovitaan aina yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen sekä tätä että tuota perhepalaveriketjua ihan suu auki. Nämä ketjut oikein alleviivaa sitä kuinka onnellinen mä olen mun rakkaussuhteesta. Meidän suhde ei ole sellainen jossa laskettaisiin sentilleen kaikki rahat tai pidettäisiin kirjaa siitä kuka kuskaa kenenkin vuorolla ketä. Me molemmat halutaan että kaikilla on hyvä olla. Me tehdään asioita toistemme hyväksi. Meillä rakastetaan isosti ja aidosti.
Samanlaisia ajatuksia täälläkin. Ihan käsittämätöntä laskemista ja vahtaamista monella. Periaatteena tuntuu monella olevan että "joo, eletään vaan yhdessä mutta MINUN rahoihin et koske - huolehdi vaan itse omasta taloudesta". Järkyttävää. Ei ihme että suomalaisten parisuhteet ei kestä.
Onnellisessa asemassa olen, kun ei tarvitse miettiä tuollaisia. Meilläkin rakastetaan isosti ja aidosti (jo yli 40 vuotta) ja jaetaan tämä elämä eläen sitä yhd
Minusta taas on surullista, jos se iso rakkaus mitataan rahassa. Meillä rakastetaan täysillä, ja molemmilla on ihan omat rahat. Kumpikaan ei hyödy taloudellisesti, mutta molemmat hyötyvät kumppanuuden ja läheisyyden mittareilla.
Kukin tyylillään.
"Ihan omasta halustani olen suhteessa, jossa on vain osittainen yhteistalous. Yhteiset menot puoliksi ja muuten omat rahat.
Minulla tämä liittyy haluun pärjätä aina ja kaikissa tilanteissa. Elämässä ei ole mikään niin varmaa kuin muutos. Mitä jos puoliso on maksanut kaikesta suuren osan ja hän kokeekin äkkikuoleman? Tai jättää?"
En ynmärrä kun näitä asioita perustellaan äkkikuolemalla tms. Jos niin kävisi että puoliso kuolisi, silloinhan sitten alkaa itse maksaa niitä mitä puoliso on ennen maksanut. Jos on asuntolainaa josta ei selviä niin vaihto halvempaan jne. Ihan samalla tavoin kun että jos mies on aina imuroinut talon, ja hän sitten kuolee, niin sen jälkeen vaimo imuroi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on surullista, jos se iso rakkaus mitataan rahassa. Meillä rakastetaan täysillä, ja molemmilla on ihan omat rahat. Kumpikaan ei hyödy taloudellisesti, mutta molemmat hyötyvät kumppanuuden ja läheisyyden mittareilla.
Kukin tyylillään.
Siis se, että ei lasketa, kuka maksaa ja kumman pitää maksaa mitäkin, on mielestäsi rakkauden mittaamista rahassa? Huh, mikä asenne.
Vierailija kirjoitti:
"Ihan omasta halustani olen suhteessa, jossa on vain osittainen yhteistalous. Yhteiset menot puoliksi ja muuten omat rahat.
Minulla tämä liittyy haluun pärjätä aina ja kaikissa tilanteissa. Elämässä ei ole mikään niin varmaa kuin muutos. Mitä jos puoliso on maksanut kaikesta suuren osan ja hän kokeekin äkkikuoleman? Tai jättää?"
En ynmärrä kun näitä asioita perustellaan äkkikuolemalla tms. Jos niin kävisi että puoliso kuolisi, silloinhan sitten alkaa itse maksaa niitä mitä puoliso on ennen maksanut. Jos on asuntolainaa josta ei selviä niin vaihto halvempaan jne. Ihan samalla tavoin kun että jos mies on aina imuroinut talon, ja hän sitten kuolee, niin sen jälkeen vaimo imuroi.
MInä reilusti suurempituloisena olen maksanut aina kaikesta suuremman osan. Kuolemani varalta on sitten ollut henkivakuutus ym. järjestelyjä, joilla on varmistettu se, että puolisoni elintaso säilyy ennallaan tuossakin tilanteessa. Iloisin mielin olen tuonkin maksanut. Minähän rakastan häntä ja toivon hänelle pelkkää hyvää myös elämän ikävissä tilanteissa.
Meillä mies on aina maksanut kaikki lainat. Monen auton lainat (myös minun autojeni), talojen lainat, remppalainat. Minä olen maksanut enemmän lasten kuluja ja tietysti olen maksanut myös muita laskuja. Isommista ostoksista ollaan aina keskusteltu ennen ostopäätöstä. Koskaan ei olla laskettu ja kytätty kuka maksaa mitäkin ja miten paljon. Vuoroin ollaan molemmat opiskeltu, oltu sairauslomilla, vanhempainvapailla ym. Minulla tosin saikkuja ja työttömyyttä enemmän, sairauden takia.
Hyvin on tällä "jaolla" mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tyylillään.
Siis se, että ei lasketa, kuka maksaa ja kumman pitää maksaa mitäkin, on mielestäsi rakkauden mittaamista rahassa? Huh, mikä asenne.
Niin, siis se että esitetään ettei omia rahoja ole jolloin valtaosassa tapauksia toinen saa tilanteesta taloudellista hyötyä. Siitä on rakkaus mielestäni kaukana, mutta osalle se on ilmeisesti sitä aitoa rakkautta. Minun ja mieheni rakkaus ei perustu rahaan, siksi maksamme molemmat omat elämämme ja rakastamme toisiamme siinä ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Samansuuruiset maksuosuudet eivät ole reiluja oikein millään porukalla minkään maksamisessa. Nuukat hyvätuloiset vain kyykyttävät köyhempiä kavereitaan. Suomessa on kiellettyä sanoa, että ihmiset tienaavat hyvinkin erilailla ja että se pitäisi huomioida yhteisissä kuluissa. Siksi pienituloisena jään mielelläni pois sosiaalisista tilanteista, joissa rahaa tarvitaan. Toki on ihmisiä, jotka huomioivat asian erittäin kivasti.
Miten use nuuka ketään kyykyttää jos maksuosuudet ovat samat? Nuukahan tilaa edullisimman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vastaavasti kysytä, onko oikeudenmukaista, että kotityöt jaetaan puoliksi. Syntyykö nyt systeemi, jossa miehen tulee maksaa perheen kulut ja tehdä perheen kotityöt, koska naisen mielestä ei ole reilua, että hän joutuu menemään töihin tai hoitamaan lapsia, hänellä kun on oma ainutkertainen elämä elettävänä.
En ymmärrä, miksi aikuinen ihminen ei voi maksaa omia kulujaan, miksi siihen tarvitaan puoliso maksajaksi. Parisuhteessakaan ei pidä päätyä tilanteeseen, jossa toinen elää yli varojensa. Jos rahat ei riitä kuin kolmioon Keravalla, niin ei osteta kämppää Ullanlinnasta.
Niin, sitten se tarkoittaa sitä, että se parempituloinen, joka olisi halunnut asua Ullanlinnassa, asuu myös Keravalla. Tämähän ei usein ihmisille käy, koska he haluavat nauttia paremmasta elintasosta, kun heillä siihen on varaa. Siksi aika usein ne parempituloiset hal
Niin ja ne kalliit vaatteet ja autokin saattaisi ykskaks kadota siellä Keravan köyhälistöalueella. En kyllä ymmärrä kuka tuollaisen 50/50 ajattelun on edes keksinyt. Se parempaa palkkaa ja mahdollisesti hyvin pitkää työpäivää tekevä joutuisi tuolla logiikalla myös pitkän työpäivän jälkeen tekemään vielä kotitöitä ja lastenhoitoa 50/50. Tämä on takuulla miesten keksimä ajatus. Miehethän on tutkitusti enemmän itsekkäitä kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samansuuruiset maksuosuudet eivät ole reiluja oikein millään porukalla minkään maksamisessa. Nuukat hyvätuloiset vain kyykyttävät köyhempiä kavereitaan. Suomessa on kiellettyä sanoa, että ihmiset tienaavat hyvinkin erilailla ja että se pitäisi huomioida yhteisissä kuluissa. Siksi pienituloisena jään mielelläni pois sosiaalisista tilanteista, joissa rahaa tarvitaan. Toki on ihmisiä, jotka huomioivat asian erittäin kivasti.
Miten use nuuka ketään kyykyttää jos maksuosuudet ovat samat? Nuukahan tilaa edullisimman.
Jos toinen tilaa ravintolassa kalliin annoksen ja toinen halvan, laskua ei todellakaan laiteta tasan.
Sitten kun avioliitto päättyy eroon tai kuolemaan, pannaan kaikki kuitenkin tasan.
Nyt selviää miksi naiset ovat usein niin lihavia tänä päivänä. He pitävät huolen että todellakin syövät puolet ruoasta vaikka kulutus olisi huomattavasti pienempi. Mutta jos ruoka maksetaan puoliksi niin on vain pakko syödä puolet ettei kärsi pientäkään tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen tilaa ravintolassa kalliin annoksen ja toinen halvan, laskua ei todellakaan laiteta tasan.
Tekevätkö teidän vanhemmatkin noin, että kummallakin on tiukasti omat rahat?
Minä usein laitan pienempituloisen ystäväni kanssa laskun puoleksi jos oma osuuteni olisi muuten pienempi. Muutamalla eurolla ihan kiva silloin tällöin avustaa ystävää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt selviää miksi naiset ovat usein niin lihavia tänä päivänä. He pitävät huolen että todellakin syövät puolet ruoasta vaikka kulutus olisi huomattavasti pienempi. Mutta jos ruoka maksetaan puoliksi niin on vain pakko syödä puolet ettei kärsi pientäkään tappiota.
Kyllä, ja tuo johtuu vain siitä, että miehet eivät rupea pienentämään syömiään ruokamääriä. Jos syö enemmän, maksaa enemmän.
Tienaan nettona puolet vähemmän kuin mies,meillä on yksi lapsi.Maksan kaikesta puolet, ja joskus on rahat loppuneet ja olen joutunut lainaamaan äidiltäni jotta olen saanut lapselle ja itselle ruokaa. Mies on säästänyt 10 000 e ja osti saamallaan perinnöllä ja säästöillä itselleen sijoitus asunnon. Säästää yhä joka kk nyt tilillä kuulemma vain 5000 e...no minulla vain 5 e. Maksan laskuista puolet samoin vuokrasta ja lisäksi kaikki lapsen vaatteet ja tarvikkeet kun lapsilisä tulee minulle.
Miehen mielestä rakkautta ja rahaa tai avioliittoa ja rahaa ei tulisi sotkea keskenään.Minä ajattelen eri tavalla kun omat rahat menee kaikki kotiin ja lapseen mutta ei toista voi muuttaa. Olen kuulemma loinen ja rahan perässä kun ole ehdottanut että hänen tulisi maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat lihavampia kuin naiset. Tarkoittaako tämä sitä että moni mies lokkeilee naisten ostamilla ruoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekevätkö teidän vanhemmatkin noin, että kummallakin on tiukasti omat rahat?
Sekä minun että miehen vanhemmilla kummallakaan ei ollut yhteisiä tilejä. Ei he käyneet ravintoloissakaan. Tietenkin kalliimman annoksen tilannut maksaa sen itse eikä maksata siitä osaa toisella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hirvittää tämä nykyinen meno. Ollaan muka jonkinlaisessa liitossa, mutta eletään kuin vieraat tai korkeintaan kämppikset.
Mitä tapahtui perheelle?
Juju on siinä, että sana liitto viittaa aina kommunismiin. Olipa sitten avioliitto tai ammattiliitto.
"Eli nainen yksin määrittelee vaadittavan siisteystason eikä miehellä ole siihen sananvaltaa"
Ei kai ruuanlaitosta vastaavakaan voi ihan oman halunsa mukaan tehdä perheelle ruokia. Jos miehelle kelpaa joka toinen päivä uuniranskalaiset ja makkara, joka toinen päivä maksalaatikko, niin ei perheelle tuollaista tarjota. Siinä voi nainen omalla kokkausvuorollaan tehdä vain kasvissosekeittoja ja puuroja, tuskin mies noita haluaa jatkuvasti syödä. Kodissa pitäisi olla kaikilla mukavaa eikä niin, että se on jatkuva sotatanner. Sinun oma parisuhde kuulostaa painajaiselta.