Sinä joka et ole ikinä sairas etkä poissa töistä. Miten elät?
Miten vältät sairastelut ja mitä syöt, miten liikut ja nukut jne jne.? Haluaisin tietää.
Kommentit (78)
N 54 lapseton, asun yksin, teen hallinnollisia töitä.
Tällähetkellä ylipainoa 20 kg, ulkoilen n 3-4x viikossa, rauhallisia kävelylenkkejä 1/2 -1h, 1-2x vko salilla ja vähintään 1x vko illalla yin joogaa. Kesäisin viihdyn vesillä jollain vehkellä tai uimassa. Kesällä liikun vähemmän koska en kestä kuumuutta. Nukun n 8-9h arkena, viikonloppuisin menee helposti 10h viileässä ja pilkkopimeässä. Olen olut lapseta saakka hyvä nukkuja, nukkuminen on ihanaa.
Mennäänpä alkujuurile, eli lapsuuteen josta saamme kaiken pohjan elämäämme.
- Olen viettänyt ensimmäiset 7v maalla 70 luvun alussa, ollut varmaan 8-10h päivästä ulkona kesät talvet, meillä oli sekä kissa että koira joten bakteerikanta on ollut monipuolinen. Möyrittiin pitkin metsiä ja kaivettiin maata multaa kynsienalla ja samoilla käsillä syötiin välillä jotain, emme desinfioineet itseämme emmekä peseytyneet joka välissä. Muistan että söin jossain vaiheessa kakarana hiekkaa (ilmeisesti elimistö tarvitsi sitä johonkin). Söimme kesällä esim porkkanoita suoraan maasta, huuhtastiin sadevesisaavissa tai joenrannassa enimmät mullat pois ja ääntä kohti.
Söime puhdasta itsetehtyä ruokaa ilman mitään lisäaineita. Paljon kalaa, juureksia, marjoja ja hapanmaitotuotteita. Korkeintaan lauantaina saunan jälkeen saatiin Jaffaa ja vain joskus karkkia.
Myös koko nuoruus meni urheilun tai muun ulko liikunnan parissa ja terveellistä koti ja kouluruokaa syöden.
Minulla ei ole ollut yhtään korva- eikä poskiontelotulehdusta koskaan. Vatsatauteja oli penskana muutaman kerran, oksensin pari kertaa ja se siitä. Muutamasta päivästä viikkoon kestäviä flunssia oli vain 3-4 v välein. Minulla oli yhtäjaksoisesti 1-2 koiraa 16 v ajan jolloin olin muutaman kerran viikon flunssassa. Ei koskaan vatsatauteja.
Olen olut 27 työurani aikana ehkä 3 tai 4 kertaa saikulla 2-5 pv ja kerran 4 vko kun 2 sormea murtui. Tällä on menty.
Olen kiitollinen terveydestäni vaikka kipparin vajaatoiminta onkin nykyisin.
Viiskymppinen lapseton toimistotyö, enkä juuri koskaan sairaana, en ole ollut koronassakaan. Joku paha influenssa tms joka kesti varmaan 3 vko oli 8 v sitten. Vatsataudissa en ole koskaan pl yhtä salmonellaa, en edes ulkomailla (ehkä ollut myös hyvä tuuri)
Syön herkkuja yms naposteltavaa, muuten perus kotiruokaa joko työpaikan henkilöstöravintolassa tai kotona tehtyä. Olen aina, penskasta saakka syönyt hapanmaitotuotteita ja paljon marjoja. Ylipainoa varmaan 25kg.
Liikun fiiliksen mukaan ulkoillen, joskus käyn uimassa tai salilla, melon kesällä ja matkustelen. Nukun hyvin ja pitkään.
Lojun liian mielelläni sohvalla enkä harrasta mitään hyötyliikuntaa pikkukaksion imuroimista kummempaa.
Ja huom. Minä asuin myös penskana maaseudulla, oli kanoja, kissoja ja koira ja oltiin aina ulkona kun mahdollista. Eli olen saanut terveellisen lähtökohdan.
Meillä on lapsia, mutta eipä minulle ne taudit tartu. Voin sanoa, etten ole ikinä kipeä - ainakaan flunssassa. Liikun aika paljon, syön normaalisti/monipuolisesti, tapaan paljon ihmisiä ihan jo työssäni sairaanhoitajana. Ehkäpä juuri työn takia on hyvä vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ajatelleet että jotkut tuttunne jatkuvasti "kipeänä" olijat hyödyntää esim. 3 päivää omalla ilmoituksella -sääntöä...?
Tiedän, että tämä pätee joidenkin kohdalla, mutta on niitäkin, jotka aina niiskuttaa ja saa kaikki taudit.
Sairas minä olen, mutta ei mitään semmoista, mikä estäisi työntekoa. Pitkäaikaisjuttuja. Sairaspoissaolo viimeksi 2008 pahan flunssan tms. takia (jouduin osastolle.) Ihan normaalisti elän, syön normaalia monipuolista kotiruokaa, töissä lounaan mitä on. Alkoa käytän 4-10 annosta viikossa, en tupaikoi enkä käytä huimausaineita. Askelet tulee täyteen yleensä töissä, muuten liikun aika vähän. Viime talvena kävin säännöllisesti salilla, mutta se jäi kesän aikana. Nukun huonosti. Toki se lääkkeillä onnistuu. Sairauksia en mitenkään yritä vältellä, maskia en ole käyttänyt kuin joskus pandemian alussa semmoisissa paikoissa joissa varmasti oli sairaita kuten terveyskeskuksessa ja apteekissa. En käytä käsidesejä ja semmoisia. Elän menemään omaa elämääni suuremmin murehtimatta.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen syönyt mitä haluan. Eli vähän vihreetä, paljon lihaa ja sokeria. 9 vuoden aikana hyvä jos 10 päivän edestä saikkua, viimeksi työterveydessä kehui veriarvojani, ettei ikinä ole nähnyt niin hyviä veriarvoja, kaikki siellä lukemissa missä pitää. Ylipainoa on ja tupakoin. Koronaakaan en ole sairastanut. Liikuntana fyysinen työ ja omakotitalon pihatyöt.
Onnekas..ei ylipainoa, liikun 5 kertaa viikossa, puolet lautasella kasviksia aina, lounaalla aina salaatti. Punaista lihaa harvoin. Kanaa ja kalaa usein. Herkkuja harvoin. Silti sokerit koholla ja kolestrolit..kiitos sukurasitusten.
Puolet toimistossa puolet etänä, 52v nainen, asun yksin.
Todella terve olen ollut koko ikäni, nukun pitkiä unia hyvin, lapsena lähes elettiin ulkona maaseudulla, aikuisenakin olen tykännyt ulkoaktiviteeteista, nyttemmin liikun vähemmän mutta viikottain kuitenkin. Istun tai lojun sohvalla liikaa.
Syön kyllä liikaa herkkuja, olen kulinaristi ja ylipainoakin on. Syön paljon tuoretta ja kypsentämätöntä mm marjoja, hedelmiä ja salaatteja ja myös juureksia esim porkkanoita. Rakastan työpaikan ruokalassa erilaisia juures ja kaali raasteita. Olen aina syönyt jogurttia ja rahkaa, joten saan paljon erilaisia vitamiineja, kivennäisaineet ja hivenaineita sekä maitohappobakteereja. Toisaalta syön kyllä paljon lihaa ja kalaakin, spesiaali on kesäisin grillimakkara. Mutta 95% ruokani on puhdasta terveellistä peruselintarvikkeista valmistettua.
Kotini on perus siisti ja henk koht hygienia hyvä, mutta en ole ikinä harrastanut mitään jokapaikan desinfiointia.
Ei edes korona tai parin vuoden työperäinen voimakas stressi ole minua nujertanut, en sairastunut.
Sairastan alaraajojen halvausta kotona. Ei oteta töihin.
Työskentelen lähihoitajana, toistaiseksi kuitenkin välttänyt noron ja koronan tältä syksyltä. Useampi lapsi ja heidän kaverinsa ravaavat meillä alvariinsa. Syön vähän punaista lihaa, kasvispainotteisesti. Vitamiinit vielä purkista. Ihmisten ilmoilla liikun, harrastuksissa kuljen. En vain ole jostain kumman syystä sairastellut tänä vuonna. Varmaankin se käsienpesu on avain, lapset kyllä ovat sairastelleet.
Tuo on jännä juttu miten jotkut saa aivan joka ikisen flunssan ja vatsataudin ym ym, joka kerta ihan hyvätasoisissakin länsimaisissa lomakohteissakin tulee vatsatauti jne.
Mulla eräs tällainen tuttu, mutta hän on ihan neurootikko siisteyden suhteen, yksin käsitiskiainekin on jotain antibakteerista, kaikki paikat desinfioidaan ja perään vielä suihkutetaan jotain joka tappaa talossa ja puutarhassa kaiken elollisen. Juuri mitään tuoretta ei syö, kaikki on kypsennettyä ehkä hedelmiä lukuunottamatta, jos syä, maha on kuralla kun tulee erilaisia bakteereja.
Perimä vaikuttaa mutta myös suoliston kunto! Ihmisillä on tosi paljon esim. ärtynyttä suolta ym.. siellä sijaitsee suurimmaksi osaks meidän vastustuskyky.
En itse sairastanut lapsena koskaan, aikuisena senkin edestä. Syyn olen omilla tutkimuksillani löytänyt. Eli suolisto kuntoon.
Jos sairastat jatkuvasti eikä mitään syytä löydy, niin tutkipas aihetta.
Lapsia on. Töissä ja harrastuksissa tulee paljon kontakteja. Liikun säännöllisesti. Kotiruokaa syön. D-vitamiinit otan joka päivä.
Syön todella paljon marjoja. Avantouimassa käyn. Käsiä koitan muistaa flunssakaudella pestä. Muuten en ole käsienpesusta turhan tarkka.
Ei lapsia. Se nyt lienee olennaisin, ainakin jos vertaan kavereihin joilla on lapsia, etenkin päiväkoti-ikäisiä.
Elän kumppanin ja koiran kanssa, ja koiran kanssa ulkoillaan toki joka päivä. Ei sosiaalisia harrastuksia, arki on enimmäkseen kotona ja lenkkipoluilla. Olen opiskelija, joten arki on aika joustavaa. Uni on ykkösprioriteetti siinä että voin hyvin, tähän pimeään vuodenaikaan kahdeksan tuntiakaan ei meinaa riittää. Normaalisti 8h on ok, kesällä tosin olin vuorotöissä ja sekaisin kun seinäkello niinä viikkoina, kun menin aamuviiteen töihin.
Syön monipuolista sekaruokaa, suhtaudun ruokaan rennosti ja herkuttelen kun huvittaa. Muutaman kerran viikossa opiskelijalounas yliopistolla ja enimmäkseen ihan tavallista kotiruokaa. Olen normaalipainoinen. En tupakoi. Lopetin alkoholinkäytön 30-vuotiaana.
dokaan joka päivä, mutsilla sama elämäntyyli ja nyt jo 67v... geenit geenit
Kahden erityislapsen äiti. Syön vähän miten sattuu. Saan nukuttua kuukaudessa suurin piirtein viidesti yön heräilemättä. Koirien kanssa lenkkeilen. Lapset sairastelee jonkin verran, itsellä ei aika riitä siihen 😅
Vierailija kirjoitti:
3 kouluikäistä lasta, syön mitä sattuu, en liiku kuin hyötyliikunnat (olen kyllä puuhastelija, en sohvaperuna), tupakoin, alkoholiakin käytän säännöllisesti. Emme ole hysteerisiä tai edes tarkkoja käsienpesussa, mitään emme desinfioi. Kukaan hyvin harvoin kipeänä, ei edes kerran vuoteen.
Jep. Oikea vastaus tähän kysymykseen on hyvät geenit vaikka valtaosa haluaa ajatella, että vastustuskyky on ansiota omasta toiminnasta.
Itsekin elän miten sattuu ja lapsiakin on, käsiä tosin pestään ahkerasti (ja kunnolla!). Harvoin kukaan meistä on kipeänä ja vielä harvemmin tauti tarttuu muille perheenjäsenille, vanhin lapsi ei sairasta oikeastaan koskaan. Vanhempani ja sisarukseni ovat ihan samanlaisia, aikuiset ei ole kipeänä eikä ainakaan kuumeessa kuin korkeintaan kerran kahdessakymmenessä vuodessa.
Nainen, 54v, obeesi, asuu yksin, ei lapsia.
Asun maalla, eläimiä on, enkä ole siisteyden suhteen turhan tarkka. Syön mitä sattuu mieli tekemään, myös herkkuja. Olen entinen jojo-laihduttelija, mutta sitten päätin lopettaa painosta stressaamisen. En harrastaa liikuntaa koirien ulkoiluttamisen lisäksi. Työ terveydenhuollossa.
Kerran olen ollut sairaslomalla tapaturman vuoksi, kahdesti influenssan takia. Mitkään pikku nuhakuumeet tai vatsataudit eivät minuun tartu.
3 kouluikäistä lasta, syön mitä sattuu, en liiku kuin hyötyliikunnat (olen kyllä puuhastelija, en sohvaperuna), tupakoin, alkoholiakin käytän säännöllisesti. Emme ole hysteerisiä tai edes tarkkoja käsienpesussa, mitään emme desinfioi. Kukaan hyvin harvoin kipeänä, ei edes kerran vuoteen.