Sinä joka et ole ikinä sairas etkä poissa töistä. Miten elät?
Miten vältät sairastelut ja mitä syöt, miten liikut ja nukut jne jne.? Haluaisin tietää.
Kommentit (78)
Olen työtön ja nysvään vaan kotosalla.
Erittäin harvoin kipeänä, viimeksi tammikuussa 2020 koronassa. Kaksi kouluikäistä lasta löytyy, jotka aika säännöllisesti jossain flunssassa ja välillä olo, että itsellekin tarttumassa, mutta aina menee ohi kun lisään vitamiinien syöntiä hetkeksi enemmän. Syön suht terveellisesti, mutta paljon herkkujakin, olen lievästi ylipainoinen. Liikun säännöllisen epäsäännöllisesti ja teen 60% etätöitä. Toimistolla yhteishuoneessa muutaman työkaverin kanssa. Työ välillä tosi stressaavaa, mutta yritän olla liikaa stressaantumatta. Ehkä vain vastustuskyky hyvä, vaikea sanoa.
Uskon ja epäilen että ne jotka lapsena sairasteli vähän ovat myös niitä jotka aikuisena sairastelee vähän. Itse sairastelin lapsena tosi vähän ja en juurikaan ollut edes koulusta pois sen takia että olin kipeä.
Toisiin tarttuu pöpöt helpommin kuin toisiin ja ihmisen vastustuskyky on erilainen.
Ei lapsia.
Säännöllinen työaika.
Nukun, kun nukuttaa.
Liikun ulkona, kun siltä tuntuu. Liikuntaa harrastan epäsäännöllisesti 3-4krt viikossa, joskus enemmän joskus vähemmän.
Syön, kun on nälkä. Vaihtelevasti terveellisesti ja pikaruokaa. Riippuu kuinka väsynyt olen (tai puolisoni on), että koostuuko illallinen mäkkäristä vai kasviksilla höystettystä kotiruoasta.
Suunnilleen joka viikonloppu alkoholia sekä sauna. Ei yleensä niinkään humalaan ja krapulaan asti, mutta niinkin saattaa käydä.
Sanoisin, että hyvin stressitöntä elämää.
N44v.
Vierailija kirjoitti:
Syön epäterveellisesti, liikun vähän, nukun huonosti. 4:n lapsen äiti. Siivoamisellakaan ei voi kehua.
Hyvä vastustuskyky.
Sama, paitsi vaan 2 lasta. Geeneistä kaikki riippuu.
Elän siten etten koronarokotetta ottanut koska sen epäillään tuhoavan ihmisen vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset kantaa kaikki pöpöt kotiin. Aikamiespojat ja velamimmit on terveimpiä.
Näinhän se on. Eskari- ja ala-asteperheissä ei tervettä syksyä ja talvea nähdä.
Itse olen ollut töissä niin päiväkodeissa kuin ala-asteellakin. Eikä muhun tarttunut koskaan mitkään norot, influenssat, vatsataudit tai mitkään muutkaan.
T. Vastaaja nro 2
Nyt tietenkin kun sanon etten ole koskaan kipeä, saan long covidin tms.. mutta, ikää 36 vuotta, lapset 8v ja 6v, syön toisina päivinä fiksusti, toisina en niinkään (lapsille toki kotiruoka mutta esim töissä saatan skipata itse lounaan tms), liikun kun ehdin, eli en kamalasti, töissä kävelen jonkun verran.. ei todella ole näistä kiinni etten ole koskaan kipeä.. tosin, käsiä olen pessyt superhyvin noin 3 vuotiaasta, olen todella tarkka hygieniasta.. 15 vuodessa töistä yksi saikkupäivä, olin 40 asteen kuumeessa eräs perjantai, maanantaina sitten normaalisti töihin. Vaikka lapset on kipeitä, itse olen äärimmäisen harvoin edes pikku nuhassa..
Ajoin bussia 7 vuotta, joten olin vähän väliä kipeänä kun siellä pöpöt leviää. Opiskelin, valmistuin jne ja teen nyt toimistotöitä pääosin omissa oloissani. Ei lapsia. En ole kunnon taudissa ollut vuosiin, edes koronaa ei ole tullut. Eikä tämmöiselle erakolle koronaa olisi mistään voinut tullakaan.
Yksi lapsi,koira-liikuntaa,siivous niin ja näin,syön,mitä mieli tekee,ei ylipainoa,ei tupakkaa eikä alkoholia,matkustan paljon,kesät mökillä,pyrin olemaan murehtimatta mennyttä taikka tulevaa,töissä koulussa. Ei rahahuolia=suu säkkiä myöten/ei velkaa.
Tavallinen töissä käyvä perheenäiti. Aika paljon ylitöitä teen. Liikuntaa harrastan pari-kolme kertaa viikossa. Normaalipainoinen, en tupakoi. Viimeksi sairastin koronan lievänä pari vuotta sitten. Ei muita flunssia moniin vuosiin. Poikani on nyt 17v ei ollut päiväkodista aikoinaan pois koskaan sairauden takia, ei myöskään koronaa ole ollut. Koulusta ehkä pari kertaa pois flunssan takia.
Luulen, että se on jnkl geneettinen ominaisuus, että ei sairastele infektiotauteja juuri koskaan.
Itse olen huomannut, että probiootit auttavat parhaiten vastustuskykyyn. Tässä ChatGPT:n kautta lisää aiheesta.
Probiootit ovat eläviä mikro-organismeja, kuten bakteereja ja hiivoja, jotka voivat tarjota terveyshyötyjä, erityisesti suoliston tasapainon ylläpitämisessä ja vastustuskyvyn lisäämisessä. Suolistomme on tärkeä osa elimistömme immuunijärjestelmää, ja probiootit voivat edistää sen terveyttä monin tavoin.
Jos haluat lisätä probiootteja ruokavalioosi, harkitse seuraavia vaihtoehtoja:
Probioottirikkaat ruoat:
Jogurtti: Valitse luonnollista jogurttia, joka sisältää eläviä probioottikantoja. Varmista, että tuotteen etiketissä mainitaan "elävät ja aktiiviset kulttuurit".
Hapatetut maitotuotteet: Kuten piimä, kefiiri ja jogurttijuomat.
Fermentoidut vihannekset: Esimerkiksi hapankaali, kimchi ja suolakurkut.
Probiottilisät:
Probioottivalmisteet ovat saatavilla kapseleina, jauheina tai nestemäisinä muotoina. Niitä voi ostaa terveysruokakaupoista tai apteekeista. On kuitenkin hyvä muistaa, että probioottien vaikutukset voivat vaihdella henkilöittäin, ja on suositeltavaa konsultoida terveydenhuollon ammattilaista ennen lisäravinteiden käyttöä.
Fermentoidut juomat:
Kombutcha ja vesi kefiiri ovat esimerkkejä juomista, jotka voivat sisältää runsaasti hyviä bakteereja.
Ruoka, joka ruokkii probiootteja:
Prebiootit ovat aineita, jotka toimivat probioottien ravintona. Ne ovat usein kuituja, ja niitä löytyy esimerkiksi sipuleista, valkosipulista, banaaneista ja täysjyväviljoista. Syömällä näitä ruokia voit tukea probioottien toimintaa.
Muista, että on tärkeää ottaa huomioon yksilölliset tarpeet ja terveydentila probioottien lisäämisessä ruokavalioon. Jos sinulla on erityisiä terveysongelmia tai käytät lääkkeitä, on suositeltavaa keskustella asiasta terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ennen muutosten tekemistä ruokavalioon tai lisäravinteisiin.
Vältän yleisillä paikoilla saastaisia ihmisiä. Mölyäjiä räkiviä yskijöitä jne. En mene ihmismassoihin ja pesen käsiäni. En muista milloin olisin ollut kipeä viimeksi.
Ihan tavallisesti elän. Syön mitä huvittaa, nukun kun nukuttaa. Liikuntani koostuu työmatkojen, kauppareissujen jne. kävelystä sekä pari kertaa viikossa joogasta. Jos sillä on jotain väliä, minulla ei ole lapsia.
Teen itsenäisesti 100% etätyötä. Aika kovassakin flunssassa raahaudun koneen ääreen, sillä pidän työstäni. Niin kipeä en ole vuosiin ollut, että tarvitsisi olla poissa.
Olen lapseton 34-vuotias. Käyn hevostallilla useamman kerran viikossa ja elän siellä hyvin epähygieenisesti. Lisäksi käyn paljon konserteissa ja yleisötapahtumissa, lähes viikottain. En harrasta liikuntaa, ylipainoa on. Nukun liikaakin. Flunssat ei vaan tartu, mahataudeista puhumattakaan, en edes muista koska olen viimeksi oksentanut. Ei alkoholia/tupakkaa. Veriarvot täälläkin priimaa, kolesteroli alle viitearvojen vaikka olen lihava ja verenpaine on liiankin alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset kantaa kaikki pöpöt kotiin. Aikamiespojat ja velamimmit on terveimpiä.
Näinhän se on. Eskari- ja ala-asteperheissä ei tervettä syksyä ja talvea nähdä.
Väärin. Meillä on kolme lasta ikähaarukalla 6-12v. Viimeksi olen ollut kipeänä ehkä 10 vuotta sitten. Lapsista nuorin sairasti keväällä jonkun vatsataudin, muuten ei lapsillakaan ole ollut mitään sairasteluja tänä vuonna. Harvoin meillä kukaan on kipeänä enempää kuin kerran vuodessa (jos niinkään usein).
Olen mies. En omista autoa, vannon hyötyliikunnan nimiin. En syö punaista lihaa mutta syön joka päivä karkkeja ja leivonnaisia. En missään tapauksessa välttele viljaa tai laktoosillisia maitotuotteita. Viiniä juon muutama lasin kolme kertaa vuodessa.
Mulla on 4 lasta. Kissoja ja koira. Hoitotyötä teen eli kaiken aikaa kaikkien pöpöjen kanssa tekemisissä.
Olen ylipainoinen. Syön mitä sattuu. En polta. En juo.
Syön paljon vitamiineja.
Nukun melatoniinin avulla. Teen 2- vuorotyötä.
Ei lapsia. Syön kasvispainotteisesti, kokkaan aina ruuat itse. Välttelen lisäaineita, aromeja ja ylipäätään elintarvikkeita, joissa on kovin pitkä ainesosalista. Olen laiska siivoamaan, mutta perusjärjestys löytyy. Imurointi ehkä kerran kuussa tai kahdessa... Ei lemmikkejä. Nukun vähintään 7 tuntia, silloin olen väsynyt ja kärttyinen, 8-9 tuntia on loistava. Aika stressitöntä elämää elän. Pyöräilen töihin, käyn salilla kerran tai kaksi viikossa ja arkiliikuntaa tulee paljon. Olen normaalipainoinen / hoikka. Syön d-vitamiinia talvisin, se lähinnä pirteyden takia ja kun kerran suositellaan. Kai minulla on vain hyvä vastustuskyky, en ole ottanut koskaan influenssarokotteita yms. Lapsena olin myös tosi terve. Ei ole mahdollisuutta etätöihin, olen töissä päivittäin satojen ihmisten kanssa kontaktissa. Alkoholia olen vähentänyt viime aikoina, mutta nuorempana tuli ryypättyä useinkin, ei vaikutusta sairasteluihin.