Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et ole ikinä sairas etkä poissa töistä. Miten elät?

Vierailija
14.11.2023 |

Miten vältät sairastelut ja mitä syöt, miten liikut ja nukut jne jne.? Haluaisin tietää.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut, että probiootit auttavat parhaiten vastustuskykyyn. Tässä ChatGPT:n kautta lisää aiheesta.

Probiootit ovat eläviä mikro-organismeja, kuten bakteereja ja hiivoja, jotka voivat tarjota terveyshyötyjä, erityisesti suoliston tasapainon ylläpitämisessä ja vastustuskyvyn lisäämisessä. Suolistomme on tärkeä osa elimistömme immuunijärjestelmää, ja probiootit voivat edistää sen terveyttä monin tavoin.

Jos haluat lisätä probiootteja ruokavalioosi, harkitse seuraavia vaihtoehtoja:

Probioottirikkaat ruoat:

Jogurtti: Valitse luonnollista jogurttia, joka sisältää eläviä probioottikantoja. Varmista, että tuotteen etiketissä mainitaan "elävät ja aktiiviset kulttuurit".

Hapatetut maitotuotteet: Kuten piimä, kefiiri ja jogurttijuomat.

Fermentoidut vihannekset: Esimerkiksi hapankaali, kimchi ja suolakurkut.

Probiottilisät:

TYÖNNÄ SE CHATGPTVITTUUSHUORA! 

Vierailija
42/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat isommat "terveysteot" osaltani ovat tupakoimattomuus, alkoholittomuus ja se, etten syö punaista lihaa. Sokeria syön ihan liikaa, nukun todella epäsäännöllisesti, liikun harvoin enempää kuin 30min kävely kauppaan tms. Siivous on vähän mitä sattuu (esim. en ole imuroinut tässä kuussa vielä kertaakaan). Sairaslomalla olin viimeksi vuonna 2015, kun mursin nilkkani. Olen töissä vilkkaassa päiväittäistavarakaupassa, joten "pöpökontakteja" tulee jatkuvasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun 6x viikossa kevyesti. (vesijuoksu, kävely). Syön perinteistä suomalaista itsetehtyä kotiruokaa. Lievä ylipaino 3kg. Vuosien työura päiväkodissa, joten elimistö on varmaan jo käynyt läpi kaikki olemassaolevat pöpöt. Mutta ei ne tarttuessaankaan ikinä nostä kuumetta, joskus on muutaman tunnin vetämätön olo.

Vierailija
44/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kipeä, mieheni on usein ja on sairastanut koronankin jo kahdesti, minuun se ei ole tarttunut. Syön kaikkea, en mitenkään erityisen terveellisesti - toki kasviksia ja hedelmiä, mutta myös karkki ja roskaruoka maistuvat. Liikun nykyään melko vähän, lähinnä työmatkat ja kävelylenkkejä teen silloin kun jaksan. Normaalipainoinen olen, ja yhden pienen lapsen äiti. 

Työkaverinikin ovat jatkuvasti sairaana. Olisi kiva olla itsekin joskus edes yhden päivän, katselisin vain sarjoja ja huilailisin, kun mies hoitaa lapsen. 

Vierailija
45/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntavoissani ei ole mitään ihmeellistä. Syön ihan tavallista ruokaa ja hyötyliikuntaa tulee jonkin verran. Ulkoinen paljon. Olen myös aina ollut normaalipainoinen.

Elin lapsuuteni maalla, siellä möyrittiin pitkin navetoita ja metsiä, vastustuskyky kasvoi kun ei ollut liian kliininen ympäristö. En ollut lapsenakaan liki koskaan kipeänä. 

Viimeksi olen ollut kipeänä 2014 

N32

Vierailija
46/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 v nainen, ylipainoakin on kertynyt 10 kg vaihdevuosien jälkeen. Sekasyöjä, syön paljon marjoja ja kasviksia, kalaa ja liha on riistaa. Liikun liian vähän, suht paljon raskasta hyötyliikuntaa (klapeja, suuri kasvimaa, marjojen poimintaa jne). Teen varsin paljon etätöitä. Omat lapset aikuisia, ei vielä lapsenlapsia, kotona mies ja koirat.

Vierailija
47/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon ja epäilen että ne jotka lapsena sairasteli vähän ovat myös niitä jotka aikuisena sairastelee vähän. Itse sairastelin lapsena tosi vähän ja en juurikaan ollut edes koulusta pois sen takia että olin kipeä.

Toisiin tarttuu pöpöt helpommin kuin toisiin ja ihmisen vastustuskyky on erilainen.

Minulla oli lapsena raskas infektiokierre, ikävuosien 8-12 välillä sairastuin etenkin korvatulehdukseen tai angiinaan useita kertoja vuodessa. Nykyään olen kuitenkin todella terve keski-ikäinen aikuinen. Saan jonkun pöpön kyllä pari kertaa vuodessa, mutta se menee lähes aina ohi siten, että illalla tuntuu karhealta kurkussa ja lihaksia alkaa vähän särkeä. Seuraavana päivänä on taas ihan hyvä olo.

Elintapojen osalta toistan samaa, mitä valtaosa muista vastaajista. Syön tosi terveellisesti, kasvispainotteisesti, vuoden ympäri. Treenaan 5-6 kertaa viikossa. Olen lapseton. Lisäisin vielä sen, että aivan tarkoituksella en ole ruoan suhteen ylihygieninen, toisin sanoen en pelkää saada vaikkapa multaa suuhuni. Se pitää yllä hyvää suolistobakteerikantaa ja sitä mukaa vastustuskykyä. Ai niin, monista muista poiketen matkustelen kyllä paljon ja liikun ihmismassojen keskellä.

Vierailija
48/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuoden kokoaikaisen työurani aikana olen ollut yhden päivän saikulla, sen aiheutti viisaudenhampaan poisto. Kaksi kertaa olen ollut sairaana, mutta osuneet viikonlopulle. 

Syön viidesti päivässä ihan tavallista ruokaa, paljon kasviksia ja täysjyvää. Syön kaikkea. Liikun joka päivä, pääosin salia,  juoksua ja koiralenkkejä. Pesen kädet aina kotiin tullessa ja kodin ulkopuolella ennen syömistä. Asun koiran, puolison ja neljän lapsen kanssa.

Vierailija
49/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelen paljon, olen paljon eläinten kanssa tekemisissä, en stressaa, en pelkää pöpöjä enkä pese juuri koskaan käsiä. Vastustuskyky on hyvä, sillä en ole pilannut sitä olemalla liian steriilissä ympäristössä, ottanut rokotteita, käyttänyt jatkuvasti käsidesiä tms. Syön suht terveellisesti, urheilen on-off tyylisesti. 

Olen huomannut korrelaation ainakin kahden asian kohdalla: ne, jotka olivat ns. tip top perheistä olivat kouluaikoina useammin kipeinä. Ja yhdessä kaveripiirissä ne, jotka ryyppäsivät pitkin viikkoa ja elintavat mitä sattuu olivat myös usein kipeinä ja saivat myös yleensä sitten taudit vielä melko voimakkaina. 

Itse en usko geeneihin, vaan elintavat ja rikas elinympäristö ovat avain asemassa. 

Vierailija
50/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Töissä tulee liikuntaa. Töiden jälkeen kotiin ja katson telkkua tai surffaan netissä/pelaan. En käy oikein muualla kuin töissä ja ruokakaupassa.

Vierailija
51/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kantaa kaikki pöpöt kotiin. Aikamiespojat ja velamimmit on terveimpiä.

Näinhän se on. Eskari- ja ala-asteperheissä ei tervettä syksyä ja talvea nähdä.

Väärin. Meillä on kolme lasta ikähaarukalla 6-12v. Viimeksi olen ollut kipeänä ehkä 10 vuotta sitten. Lapsista nuorin sairasti keväällä jonkun vatsataudin, muuten ei lapsillakaan ole ollut mitään sairasteluja tänä vuonna. Harvoin meillä kukaan on kipeänä enempää kuin kerran vuodessa (jos niinkään usein). 

Eli jos sulla on ollut tuuria tai olet se säännön vahvistava poikkeus on idioot.it väärässä?

Vierailija
52/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän mielekästä ja terveellistä elämää, koska en enää käy työssä työpaikkakiusattavana. Elän omaa tervettä elämää vailla huonon johtamisen sairastuttavaa vaikutusta.

Vierailija
53/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ollut sairaana kuin vuonna 96 silloin jalka leikattiin. Syön mitä sattuu karlit mätöt menee. En liiku nykyisin paljon ennen himoliikkuja. En siivoa juuri koskaan. Hyvät geenit.

Vierailija
54/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ajatelleet että jotkut tuttunne jatkuvasti "kipeänä" olijat hyödyntää esim. 3 päivää omalla ilmoituksella -sääntöä...?

Vierailija
55/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kantaa kaikki pöpöt kotiin. Aikamiespojat ja velamimmit on terveimpiä.

Näinhän se on. Eskari- ja ala-asteperheissä ei tervettä syksyä ja talvea nähdä.

Väärin. Meillä on kolme lasta ikähaarukalla 6-12v. Viimeksi olen ollut kipeänä ehkä 10 vuotta sitten. Lapsista nuorin sairasti keväällä jonkun vatsataudin, muuten ei lapsillakaan ole ollut mitään sairasteluja tänä vuonna. Harvoin meillä kukaan on kipeänä enempää kuin kerran vuodessa (jos niinkään usein). 

Eli jos sulla on ollut tuuria tai olet se säännön vahvistava poikkeus on idioot.it väärässä?

Ei tuossa mitään idiooteista puhuttu. 

t. eri

Vierailija
56/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ajatelleet että jotkut tuttunne jatkuvasti "kipeänä" olijat hyödyntää esim. 3 päivää omalla ilmoituksella -sääntöä...?

No enpä ole ajatellut. Miksi pitäisi? 

Vierailija
57/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani. Syön säännöllisesti ravitsevaa ruokaa 5-6x/vrk, joka päivä palkokasveja ja täysjyvää, marjoja, eri kasviksia, hedelmiä.

Ennen vegaaniksi alkamista sairastelin jatkuvasti, sen jälkeen en juuri lainkaan. Koronaakaan en ole kertaakaan sairastanut.

Liikun lenkkeilemällä useita kertoja viikossa +joogaa 1x/vk ja välillä lihaskuntoa(saisi tehdä enemmänkin).

En polta enkä juo.

Töissä voin altistua eri taudeille joka päivä.

Vierailija
58/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää yli 50, lapsia on, kaksi vielä asuu kotona.

Nukun noin 4-6h työviikolla. Syön, mitä löytyy. Ylipainoakin on.

Liikuntaa en harrasta vapaa-aikana, työ on  fyysistä ja tulee paljon askelia.

8v aikana lievä korona ja yksi flunssa, josta tuli 1 poissaolopäivä.

Vierailija
59/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia ja etätöissä. Ei siis paljoa kontakteja päivän aikana. Olin penskana myös melkoinen multaa syövä paskasutti joten lienee vastustuskykyä tullut sieltäkin :D 

Vierailija
60/78 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tuntuu olevan useammin kipeinä kuin miehet. Siis oikeasti kipeinä, flunssassa tms, eikä omalla lomalla.