Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sovittaa ruokaostokset, kun toinen on pihi ja toinen tykkää kalliimmasta?

Vierailija
14.11.2023 |

Itse tykkään, että jääkaapissa on paljon kaikenlaista, jogurttia, leikkeleitä, juustoja, kasviksia, mehua ja niin edelleen. Kumppani taas on pihi, ruoka on hyvin yksinkertaista, lihakastiketta ja perunaa, pyttipannua ja keittoja, välipalana ruisleipää ja omenaa tai mikä hedelmä nyt milloinkin halpaa on. Miten tällaisen yhtälön saa toimimaan? Sanomista on jo tullut "kalliista" ruoasta, mutta en halua tinkiä siitä. Lapsuudessa koin puutetta tarpeeksi.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän näin. Itse tykkään paremmasta ja kalliimmasta, mies on pihi ja syö mitä vaan ja halvalla. Eli sujuu oikein hyvin =). Hänelle halvempaa, minulle kalliimpaa. Koska teen itse ruokaostokset (yhteisistä rahoistamme), ei miestä kiinnosta ostoskassien sisältö, eikä hän osaa sillä silmällä jääkaappiakaan katsella. Ongelma on vielä se, että mies on myös suolisto-ongelmainen ja oikeastaan voi syödä vain niitä muutamia harvoja halpoja ruokia. Puuroa, näkkäriä, hedelmiä, rahkaa, raejuustoa, kanaleikkelettä... tuollaista. Meillä vain minä syön esim. juustoja, pähkinöitä, kahvileipää, oivariinia. Varsinainen päiväruoka valmistetaan miehen kestämistä tuotteista.

Tuo nyt kuulostaisi ihanteelliselta, mutta mun mies kyllä osaa katsella jääkaappia sillä silmällä ja marmattaa jostain jogurttipurkeista: "Taas tämmöstä kalliita purtiloita." Aarg

Tuon voi ratkaista niin, että käy ulkona syömässä. Aamupala ABC:ltä. Ei häiritse kalliit purnukat jääkaapissa.

Vierailija
62/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on tosi nuukasta perheestä, ja jouduin lopulta rohkaisemaan, että hyvänen aika, jos rahaa on, eikä olla mitään suursyömäreitä, niin ostetaan nyt vaikka sitä lohta, josta pitää kovasti. Kun ei kuitenkaan meillä mene rahaa alkoon eikä makeisiin tuotteisiin.

Naurattaa, kun hän välillä vieläkin joitain hintoja kauhistelee ja sitten ottaa ostoskoriin ihan kuin uhmalla vaikka jonkun kalliimman hedelmän.

Keskenään ei ole koskaan ollut riitaa siitä kuka maksaa ruuan ja kuka syö. Toinen voi maksaa pitkäänkin ruokaostokset, jos toinen on maksanut vaikka jonkun remontin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä ap kuulostaisi sun korvaan jos ehdottaisit sun puolisolle, että käytte nostaa kaikki teidän rahat ulos automaatista ja levitätte ne sitten kaikki siihen keittiön pöydälle.

Sitten toinen teistä jakaa ne sulle, mulle, sulle mulle jne.. Mutta se joka jakaa ni ei saa valita rahapinoa ekana ni pysyy peli reiluna!

Sitten kun kaikki on jaettu niin kumpikin saa tehdä omilla rahoilla ihan mitä haluu 😇

Vierailija
64/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toisentyyppinen ongelma. Mies ei ymmärrä, miten minun ruokaostosten haku saattaa maksaa 130 euroa ja kun hän käy kaupassa, kuluukin vain 70 euroa. Minä ostan aina kaikki tiskiaineet, vessapaperit, talouspaperit, pyykinpesuaineet, leivinpaperit, suodatinpussit. Lisäksi ostan esim. Kaikki mausteet ja majoneesia, ketsuppia, sinappia, suolakurkkua, bbq-kastiketta ja mitä kulloinkin tarvitsee. Hän ei ole koskaan ostanut vaikkapa pippuria, paprikajauhetta, kanelia, suolaa. Jos hänen ostoksillaan pitäisi ruokaa laittaa, tulisi mautonta.

Vierailija
65/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se ongelma sitten? En näe mitään ongelmaa, paitsi jos toisen pitää maksaa sellaisesta mitä ei halua.

Vierailija
66/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilliset ruoat. Meillä oli sama juttu ja ainoa keino oli se, että molemmat osti omat ruokansa omilla rahoillaan ja söivät niitä. Minulla ei ole tarvetta tunkea ruokaan viittäsataa euroa kuukaudessa, saan kaiken 150:llä eurolla. Ja näin aloin tekemään. 

Meillä tämä tuli automaattisesti, kun toisella on keliakia ja toinen on kasvissyöjä. Vain perunat ja porkkanat syödään yhdessä :D

Vierailija
67/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ostavat itselleen omat ruoat omilla rahoillaan. Yksinkertaista.

Vierailija
68/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä hyvältä kuulosta, jos ruokaostoksistakin tulee riitaa. Sitähän se parisuhde on - kompromissaamista, puolin ja toisin. Epäreilua (ja itseasiassa hipoo jo taloudellista väkivaltaa) on kontrolloida, mihin toinen rahansa käyttää. Epäreilua on myös vaatia toista käyttämään rahoja sellaiseen jota toinen pitää täysin turhana. Pitää löytää kultainen keskitie eli keskustella, keskustella ja keskustella kunnes molemmat tuntevat löytäneensä sellaisen ratkaisun jonka kanssa voi elää.

Vierailija
69/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihi ostaa maksalaatikkoa ja syö sen itse. Toinen ostakoon ja syököön itse mitä haluaa. Simple.

Vierailija
70/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi jääkaappia ja ruokakaappia ja lukot niihin. Kumpikin syö itse mitä haluaa.

Vierailija
71/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai "kaikenlaista" jääkaappiin ja sitten heität puolet roskiin kun vanhenevat.Välipala? Niitä syö alle kouluikäiset ja vähä-älyiset naiset.

Niin, kyllä kaikki järkevät mättää verisuonet tukkeuttavan pihvin päivässä. 

Pihvi ei tuki sekasyöjän verisuonia. Olet pelle.

Vierailija
72/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä en maksa sitä mitä en syö, ostetaan muuten yhdessä ne mitä syödään kumpikin. 

Vierailija
73/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai "kaikenlaista" jääkaappiin ja sitten heität puolet roskiin kun vanhenevat.Välipala? Niitä syö alle kouluikäiset ja vähä-älyiset naiset.

No et kyllä antanut kovin korkeaälyistä vaikutelmaa itsestäsi...

Välipaloja tarvitsevat ne jotka luulevat kuolevansa nälkään ilman tunnin välein syömistä.

Ei välipala välttämättä tarkoita että syö tunnin välein, itse syön illan ainoan lämpimän aterian kumppanin kanssa illalla ja sitä ennen vain aamupalan ja iltapäivällä jonkun välipalan (vaikka leipä ja jogurtti) kun en viitsi vain itseäni varten kokkailla eikä yleensä ole kova nälkä. 

Vierailija
74/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on oikeasti rikas. Punalappuiset tuotteet meidän jääkaapissa on hänen ostamiaan. Pitäisikö nyt vaatia miestä ostamaan kaikkea kallista siksi, että hänellä on rahaa?

Vierailija
75/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on oikeasti rikas. Punalappuiset tuotteet meidän jääkaapissa on hänen ostamiaan. Pitäisikö nyt vaatia miestä ostamaan kaikkea kallista siksi, että hänellä on rahaa?

Sairasta että rikkaan tarvitsee ostaa punalappuisia. Ei kalliita mutta edes normaalihintaisia. Me emme ole edes rikkaita mutta olemme jättäneet ale tuotteet köyhemmille kun ei meidän talous siitä kaadu.

Vierailija
76/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toisentyyppinen ongelma. Mies ei ymmärrä, miten minun ruokaostosten haku saattaa maksaa 130 euroa ja kun hän käy kaupassa, kuluukin vain 70 euroa. Minä ostan aina kaikki tiskiaineet, vessapaperit, talouspaperit, pyykinpesuaineet, leivinpaperit, suodatinpussit. Lisäksi ostan esim. Kaikki mausteet ja majoneesia, ketsuppia, sinappia, suolakurkkua, bbq-kastiketta ja mitä kulloinkin tarvitsee. Hän ei ole koskaan ostanut vaikkapa pippuria, paprikajauhetta, kanelia, suolaa. Jos hänen ostoksillaan pitäisi ruokaa laittaa, tulisi mautonta.

Kai pidät ne mausteet itselläsi ja wc-paperin pelkästään omassa käytössä vai maksaako mies muita asioita? Kokonaisuus ratkaisee.

Vierailija
77/81 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tanakka, vaan sopusuhtainen. Miehellä on kumpu, kalja-sellainen.

No tulihan se vastaus. Mies on ruuan kanssa pihi jotta rahat riittää kaljaan. Laittaisin kiertoon.

Ei ole ihme jos syö vaan perunaa ja lenkkiä. Ei tartte laiskan kuin syödä. Ja kaljaki kummasti vie nälkää. Onko se terveellistä? Tuskin. 

Vierailija
78/81 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et kyllä antanut kovin korkeaälyistä vaikutelmaa itsestäsi...

Juu mutta hän onkin Mies. 

Mutta on hänellä ainakin puolikas pointti.

Itse en oikein ymmärrä, miksi normaalirajoihin mahtuva pihiys olisi mahdoton ongelma. Aloittaja hoitaa lapsuustraumojaan täydellä jääkaapilla, niin tekee luultavasti pihikin. Molemmilla on siihen oikeus, ja yhdessä he voivat ymmärtää toistensa tuskan ja tasapainottaa toistensa ylilyöntejä. Ei ole pakko suhtautua aggressiivisesti toisiinsa. Rajoja voi ylläpitää ystävällisestikin, jos ei ole suurempiakin ongelmia taustalla. 

Minä olen pihinpuoleinen nainen  ja sekä ex että nyx huokaisevat minulle mielenosoituksellisesti kun alan säästää väärässä kohtaa. Aika usein otan onkeeni sen huokauksen, ja toisilla kerroilla taas heidän on jälkikäteen usein myönnettävä, että en säästänyt väärässä kohtaa. Sitten taas toisaalta en pihistele aina ja kaikkialla, vaan hyvillä mielin ostan asioita todetessani, että ne menevät huvibudjetista. Olen venyttänyt penniä aikas tehokkaasti elämässäni ja pitänyt perheen hyvin ravittuna vaikeinakin aikoina. He ymmärtävät sen ja tuntuvat jopa arvostavan. Se on säästänyt heidän huoltaan, ettei ole tarvinnut jännittää rahojen riittämistä tuplahuolena. 

Vierailija
79/81 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 30 vuotta yhdessä ja koskaan ei sentään ole tarvinnut ruoasta riidellä. Yhteinen jääkaappi, yhteiset ruoat. Suunnitelmallinen ruokalista viikoittain ja sen mukaan ostokset. Maksetaan yhteisestä kassasta. 

Vierailija
80/81 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se pihi (=mies) käy kaupassa, mutta kuuntelee kyllä valituksia ja hiukan säätää ostoksia sen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan