Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutama kysymys epiduraalista

01.01.2007 |

Muutama kysymys teille, joilla kokemusta epiduraalista.

Mitä ylimääräisiä letkuja tms. lisätään, kun laitetaan epiduraali?

Katetroidaanko?

Kuinka paljon pitää olla auki, että se laitetaan? Ilmeisesti jos on liian paljon auki, niin ei enää saa eli missä vaiheessa kannattaa pyytää?

Miltä se ns. jalkojen tunnottomuus tuntuu. Voiko liikkua normaalisti vai pitääkö jäädä pitkälleen senjälkeen kun se laitetaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

möhkömaija:

Muutama kysymys teille, joilla kokemusta epiduraalista.

Katetroidaanko?

Kuinka paljon pitää olla auki, että se laitetaan? Ilmeisesti jos on liian paljon auki, niin ei enää saa eli missä vaiheessa kannattaa pyytää?

Miltä se ns. jalkojen tunnottomuus tuntuu. Voiko liikkua normaalisti vai pitääkö jäädä pitkälleen senjälkeen kun se laitetaan?

Noista letkuista en muista...

Katetroitiin kyllä.

En tiedä paljonko PITÄÄ olla auki, mutta taisin olla vain sentin tai kaks.

Ei se tuntunut oikein miltään, en ainakaan muista. Ja pitkällään piti olla sen jälkeen.

Vielä; vei kyllä kivun pois ja sai vähän levättyä.

Vierailija
2/10 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

--) Käteen laitetaan tippa, koska epiduraali voi laskea verenpainetta. Mittaavat myös verenpaineen 2 vai 3 kertaa epiduraalin laiton jälkeen.

Katetroidaanko?

--) Mua ei katetroitu kumpanakaan kertana.

--) Synnytys täytyy olla jo vauhdissa. Eli joku 3-4cm muistaakseni piti olla auki. Eivät anna epiduraalia, jos ponnistuvaihe jo lähellä.

--) Sängyllä täytyy köllötellä. Valitettavasti. En ole huomannut mitään jalkojen tunnottumuutta. Lääkäri kysyy epiduraalia laittaessa, että eihän jalat puudu.

Itselleni toisessa synnytyksessä paineen ja ponnistamisen tunne olivat voimakkaampia kuin esikoisen synnytyksessä.

AIHA Kolmatta odottaen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmissa synnytyksessä ollut epiduraali, molemmilla kerroilla kaksi annosta, joiden vaikutusaika oli n. 1-2 tuntia. Tippa laitetaan kai rutiinisti, mutta katetroida ei välttämättä tarvitse. Ja joskus tarvitsee katetroida ilman epiduraaliakin. Verenpainetta tarkkaillaan epiduraalin laiton jälkeen.

Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin, kun kohdunsuu oli n. 3 cm auki. Tokasta on vaikea sanoa, koska olin saliin päästessäni muutaman sentin auki, mutta jo tunnin kuluttua 10 cm auki. Toisaalta en saanutkaan heti ponnistaa vaan jouduin odottelemaan vauvan asettautumista synnytyskanavassa nelisen tuntia.

Mulla ei mennyt tunto jaloista vaan pysyin hyvin pystyssä. Itse asiassa uskon, että ekassa synnytyksessäni epiduraali nopeutti vauvan laskeutumista ja edisti synnytystä.

Vierailija
4/10 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

möhkömaija:

Mitä ylimääräisiä letkuja tms. lisätään, kun laitetaan epiduraali?Katetroidaanko?

Kuinka paljon pitää olla auki, että se laitetaan? Ilmeisesti jos on liian paljon auki, niin ei enää saa eli missä vaiheessa kannattaa pyytää?Miltä se ns. jalkojen tunnottomuus tuntuu. Voiko liikkua normaalisti vai pitääkö jäädä pitkälleen senjälkeen kun se laitetaan?

Se tippa käteen ja vauvan päähän tungetaan se elektrodi.

ei, jos pystyt itse käymään pissalla. Vaikeaa se on, kun ei ole alapäässä mitään tuntoa, ainakaan mä en kyennyt ennen ponnistusvaihetta pissaamaan, vaikka kätilö kuinka motkotti, että joudutaan sitten katetroimaan, kuten myös kävi. Ja rakko oli ihan täynnä, ettei ollut kyse siitä, etteikö olis " tarvinnu mennä" ...

Tosiaan käynnissä pitää olla, mulla oli jotain 6 (?) senttiä auki, mutta kun oli käynnistys, niin kivut oli niin helvetilliset, etten enää kestänyt. Kannattaa pyytää (synnytyspaikasta riippuen) heti, kun vähänkin tuntuu, että kipu yltyy sietämättömäksi, se kestää, kun tulee lääkäri, joka puhkaisee kalvot (jos ei oo jo puhjennut) ja laittaa sen elektrodin vauvalle ja sitten tulee toinen lääkäri, joka laittaa sen puudutteen. Ja se kestää aikansa, ennen kuin alkaa vaikuttaa. Taysissa kaverilla kesti ensimmäisen lääkärin saapumiseen 45 min (vaikka luki papereissa, että tarvitsee selkäongelmien vuoksi riittävän kipulääkityksen HETI, ja pyysi jo svo:n ovella puudutusta), mulla kesti saliin jotain puoli tuntia.

Liikkumisesta en osaa sanoa, meillä kätilö ei päästänyt sängystä mmihinkään ennenkään epiduraalia (ei edes viereiseen vesiammeeseen, jota kaiholla katselin), että tiiviisti maaten piti olla. Mutta epiduraallin vaikutuksiin kuuluu se tunnottomuus, mulla se vaikutti niin pitkään, etten pysynyt jaloillani 2h synnytyksen jälkeenkään -sain sitä toisenkin annoksen, joka oli liikaa, olin 8cm auki ja pelkäsin,että kivut yltyy taas, kun alkoi hiukan tuntua supistukset. En ymmärrä, miksi kätilö ei kieltäytynyt antamasta sitä toista, sen jälkeen loppui supistukset, jotka jouduttiin sitten oksitosiinilla käynnistämään.

Tämän toisen (la 29.12.) kanssa en aio suostua käynnistykseen, enkä myöskään ota epiduraalia, jos ei todella ala taju mennä.

Vierailija
5/10 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa synnytyksessä sain epiduraalin juuri kun tuntui, että menee taju siitä kivusta. Epiduraali oli taivas! Aloin miettiä, onkohan miehen veli muistanut käydä ruokkimassa kissat eli olo koheni selvästi. Myös synnytys nopeutui sen jälkeen, kun pystyin rentoutumaan. Ponnistuvaihekin tuntui helpolta, 10 minuuttia siedettävää kipua. Tämä synnytys yhteensä 16h, josta epiduraalilla viimeiset n. 4h.

Kakkosesta en saanut epiduraalia vaikka olisin halunnut koska kätilö sanoi, etten vaan kestä kipua enkä siis tarvitse puudutusta (hullu ämmä). Synnytys eteni nopeasti, mutta kuitenkin kärvistelin 4h yhteensä. Ponnistusvaihe kesti jälleen vain 9 minuuttia, mutta oli ihan järjettömän kipeetä hommaa. Pohdin synnytyksen loppuvaiheessa, että perutaan koko juttu, en synnytäkkään...

Eli selvästi mukavampi oli epiduraalilla synnyttäminen. Siinä huonona puolena oli just tuo että en saanut pissattua ja sitten se että verenpainetta mitattiin vähän väliä vaikka puudutuksen ansiosta ois muuten saattanut jopa nukahtaa (olin synnyttänyt jo koko yön). Mutta vertailuna kauheissa tuskissa oli tuntikausia -> ei siinäkään pystynyt mihinkään lähtemään sängystä, saati sitten lepäämään sekuntiakaan. Pystyin heti kävelemään ihan hyvin kun päästivät liikkeelle epiduraalin jälkeen.

Kolmas synnytys on n. kuukauden päästä ja VAADIN epiduraalin tai spinaalipuudutuksen. Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
6/10 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pyytänyt, enkä osannut pyytää itse mitään kivunlievitystä. Siis minulla on vain tämä yksi lapsi/ synnytys.

Kätilö vain välillä kysyi, että oletko kipeä tarviko sitä tai tätä kivunlievitystä... Minä siihen vaan sanoin, että en minä tiedä, kuinka kipeä pitää olla? Mutta ilmeisesti näytin niin kipeältä ja supistuksia tuli koko ajan, että automaattisesti kätilö hoiti nuo kivunlievitykset, vaikka en siis huutanut, itkenyt, kiroillut tms. ns. kärsin vain hiljaa.:)

Eka kivunlievitys ole amme, mutta kun sieltä nousin, niin kipu yltyi.

Ja katetrin kätilö laittoi ihan automaattisesti.

Vierailija
7/10 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

--Tippa kädessä, vauvaan menevät anturit (jotka kylläovat ilman epiduraaliakin) ja tietysti se epiduraaliletku selkään.

Katetroidaanko?

--Ei, jos pystyy pissaamaan. Mulla ei katetroitu synnytyksen aikana, jälkeen kylläkin, kun en itse pystynyt.

--Olin kai pari senttiä. Oisko 7senttiä joku raja? Ainakin tommonen luku mulla pyörii päässä.

--Ei ollut mitään tunnottomuutta. Sain liikkua sen verran, että menin vessaan, mutta jaloissa sen verran hutera olo,että kauheesti ei pysty liikkua eikä saakkaan. Ja vaikeetakin se liikkuminen on, kun on niissä piuhoissa ja vessaan mennessä piti aina hälyttää kätilö, et pääsi laitteista pois ja se autto aina vessaan, ku piti vedellä niitä" naulakoita" mukana..

Vierailija
8/10 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin toisen lapseni kaksi viikkoa sitten NKL:lla.

Alla vastauksia osaan kysymyksiä (suurimpaan osaan olit jo saanut vastauksia).möhkömaija:

Itse olin 5 cm auki, kun se laitettiin. Siihen mennessä kivut olivat ihan siedettävät, mutta halusin epiduraalin kuitenkin. Toisen annoksen sain paria tuntia myöhemmin. Viimeinen kolmas annos tuli juuri ponnistusvaiheen alussa eli se varmasti vaihtelee sairaaloittain, kuinka myöhään puudutetta annetaan. Onneksi sain sitä vielä silloin. Puudute vei kivun, mutta ei tuntoaistia (esikoisesta epiduraali vei kaiken tuntoaistimuksenkin).

Minun piti olla tunti pitkälläni epiduraaliannosten jälkeen. Ekan annoksen jälkeen saatoin käydä itse vessassa. Toisella kertaa piti vähän tukea. Kolmannen tienoilla katetroitiin sitten.

Minulla muuten tuli toisen annoksen jälkeen vapinaa. Hampaat löivät loukkoa, vaikkei ollut edes kylmä. Se tuntemus meni onneksi aika nopeasti ohi, mutta se on kuulema kovin yleistä.

Onnea matkaan!

Vierailija
9/10 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

esikoisesta 09/2001 sain epiduraalin, kun olin jotain 4 cm auki ja suppareita oli 2 min välein. Varmasti tuo tippaletku mulle myös laitettiin, en vaan muista moista. Jouduin yli puolituntia lepäämään vuoteella epiduraalin annon jälkeen, koska se aiheuttaa jalkojen heikkoutta ja toinen jalka olikin vähän puunnuksissa. Sitten ruinasin itseni pystyyn ja sain sellaisella " fordilla" kävellä pitkin sairaalan käytävää, jotta synnytys edistyisi. Fordista sai tukea...myös mies, joka nojasi siihen synnytyssalissa ja rutisti sen kauhukahvoja, kun mulle tehtiin välilihanleikkaus.

Mulla oli sellainen kipulääkepumppu mukana, joka annosteli kipulääkettä ja mukana kulkeva seurantalaitteisto, eli sain liikkua vapaasti, mutta silti vauvan sydänäänet tulivat seuratuiksi. Näitä mukana kannettavia laitteita ei ollut kuulemma kuin muutama tuohon aikaan sairaalassa (TYKS). Mulla oli vaan pakottava tarve saada olla liikkeellä, kun tuntui, ettei vauva pääse alas ja hyvä että sain olla menossa omin jaloin. Mut myös katetroitiin, koska pissahädän tunne hävisi kokonaan epiduraalin myötä, ei tosin ollut mitenkään kamalaa.

Kannattaa kysästä omasta sairaalasta, miten tuo jaloittelu onnnistuu epiduraalin kanssa. Ite olin tyytyväinen, kun sain supparikivut pois (jäi vain omituinen painon tunne aina supistuksen aikana) ja sain jatkaa omaa aktiivista synnytystä. Samaa toivon nyt tälläkin kierroksella, mikäli synnytys etenee vähänkin saman kaavan mukaan.

Äitee 36+4

Vierailija
10/10 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun epiduraali vaikutti pelkästään vasempaan jalkaan, eli puutui niin etten pystynyt ilman tukea pystyssä tunteihin synnytyksen jälkeen! Eli meni väärään paikkaan... Sain sitten kohdunkalulanpuudutteen, joka vei kaikki kivut n.30min:ksi, muuten mentiin ilokaasun voimin (eihän se mitään lievitä, mutta onpa jotain tekemistä suppareiden aikana).

Yleensähän tuo epiduraali onnistuu ja kohdunkaulanpuudute harvemmin, mulla meni ihan toisinpäin! Mutta suosittelen kaikille joilla epiduraali ei tehoa, vaikka vaikutus onkin lyhytaikainen. Niitä voi kuitenkin antaa niin monta kuin tarvii, toisin kuin epiduraalia.

Ihanat muistot jäi, vaikka puuduttet menikin vähän pieleen!