Vaihdatteko joulupöydässä viiniä punaisesta valkoiseksi, kun syötte kinkkua ja kalaa?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kokis ruokapöydässä on pyhäinhäväistys!
Eikös tämä nykyaikainen punanuttuinen joulupukki ole Coca-Cola Companyn keksintöä? Ks. esim. https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/coca-colan-sympaattisen-joul…
Vielä minun lapsuudessani 60-luvun alussa joulupukilla oli turkki, joskus väärinpäin käännetty, ja karvalakki. Tai jokin ruskeanharmaa sarkatakki. Punainen joulupukki on myöhäisempää perua, ja jos jollakulla sellainen käy, niin sopuu myös se kokis joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kymmenen vuotta sitten vielä alkujuoma, valko ja punaviini ja joku jälkiruoka/kahvijuoma (likööri tai konjakki tms). Mutta tuo aika alkoholipitoinen jouluun vaikka olisi vain lasin jokaista ottanut. Nyt kun itse jo reippaan keski-ikäinen ja joulupöydän vieraana olevat vanhemmat hyvin vanhoja on tarjoilut karsittu minimiin. Yleensä ruuan kanssa vain olut/punaviini lihan kanssa, muuten kivennäisvettä tai vettä. Nuoriso (=nuoret aikuiset) saattavat ottaa toiset lasit viiniä juustojen kanssa illalla, vanhempani eivät enää juo viiniä puolta lasia enempää ja itse olen terveyssyistä jättänyt alkoholin kokonaan. Mieskään ei kaipaa kuin sen lasin punaviiniä tai hyvän tummahkon oluen ruuan kanssa.
Jokainen tyylillään, mutta toivottavasti terveys edellä. MItä vanhemmaksi tulee sitä kehnommin maksa alkoholia hajottaa ja sitä enemmän on lääkityksiä ym. maksaa rasittamassa. Ja sillä sivistyneellä juomisella maksa tuhoutuu ihan samal
Ehkä teillä oli vähän isompia ne lasilliset sitten?
Menee johonkin fine dining -ravintolaan syömään menun juomapaketteineen niin sitä viiniä per annos saa ihan pikku tilkan vain, ehkä kolmasosa siitä mitä ravintolassa siltään tilattaessa yksi lasillinen olisi. Ja sen tarkoitus on lähinnä toimi yhtenä mausteena ruoalle.
Mutta kukin tyylillään, siitä samaa mieltä. Ja mielellään vielä muutkin huomioon ottaen. Minulla iän myötä alkoholi ruvennut nukuttamaan, joten jos meinaan vielä loppuillastakin olla seuraksi, ei arvaa ruoan kanssa kummemmin ottaa. Maultaan olut sopii useimpiin perinteisiin suomalaisiin jouluruokiin, ja alkoholittomia tai hyvin mietoja on nykyään kunnon valikoima jo.
Ite juon vaan valkkaria mutta pöytään katan kyllä kaikille 2 lasia. Tarjolla juomaksi on punainen, valkonen, olut, maito ja vesi. Jokainen ottaa mitä tykkää.
Alkoholi ei kuulu meidän joulupöytään. Ruokajuomana kotikalja ja maito.
Meillä on tarjolla erilaisia oluita ja paria kolmea eri punaviiniä, ei lainkaan valkoista.
Vi brukar servera fiskarna först med iskall snaps, vittvin och öl samt givetvis vatten. För köttet som oftast är annat än gris, blir det rödvin, porter och vatten. Efterrätten avrundas med ädel konjak.
Meille jouluruuat on ns kotiruokaa johon viini ei sovi. Kinkkua, laatikoita, rosollia. Vettä ja maitoa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vi brukar servera fiskarna först med iskall snaps, vittvin och öl samt givetvis vatten. För köttet som oftast är annat än gris, blir det rödvin, porter och vatten. Efterrätten avrundas med ädel konjak.
Samma här. Men ingen av oss tycker om konjak så hällre grappa eller rom för män och kanske Baileys eller Limoncello för damen.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei kuulu meidän joulupöytään. Ruokajuomana kotikalja ja maito.
Meillä taas ollaan ihan seipäässä koko suku, vauvasta vaariin, aatosta loppiaiseen. Vietetään perinteistä keskitalven juhlaa, eikä mitään ulkomailta tuotua aavikkouskonnon jäykistelyä.
Alkumaljana pikkunaposteltavien kanssa otan cavaa. Kinkun seurana menee kevyt punkku. Kala tai valkoviini ei kuulu omaan jouluuni. Illaksi on siideriä, olutta, sherryä ja glögiä. Mikä nyt kellekin maistuu. Kurkkuvettä ja karpalomehua on myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kalasta, joten se ei kuulu mun joulupöytään. Kinkun kanssa juon punkkua, valkkaria saatan juoda seurustelumielessä.
"en tykkää kalasta" Oletko joku teini? Opettele. Kalojakin on niin monta erilaista että joku luulisi löytyvän.
Mä en tykkää viinistä.
Ruokaa ja alkoholia ei pitäisi sekoittaa keskenään. Kun syödään niin syödään. Dokaaminen erikseen. Maito on se oikea ruokajuoma.
Vierailija kirjoitti:
Meille jouluruuat on ns kotiruokaa johon viini ei sovi. Kinkkua, laatikoita, rosollia. Vettä ja maitoa tarjolla.
Jaha. Niinhän tässä ketjussa on jo muutaman kerran todettu että suomalaiseen joulupöytään ei sovi viini. Alko ja nimeä en muista, viinimestari, ovat kuitenkin eri mieltä ja antavat suosituksia sopiville viineille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viini ei sovi suomalaisen joulupöydän juomaksi. Hyviä valintoja on esim. raikas kotikalja tai vaikkapa kivennäisvesi.
Viinin juonti joulupöydässä on nousukkaiden ja tyhmien junttien tapa.
Ai niinkö. Lapsuuskodissani aikuiset nauttivat jouluruoan kanssa punaviiniä ja illemmalla glögiä. Toinen heistä tosin oli kotoisin Keski-Euroopasta et oliko juntti vai en tiedä, mutta eivät koskaan humaltuneet tai muuttuneet pelottaviksi. EN tietenkään itse alaikäisena saanut kumpaakaan mutta ei minusta ja sisaruksistani alkoholisteja tullut vaikka näimme kuinka alkoholia nautitaan sivistyneesti. Junttia on ajatella sen aina liittyvän ryyppäämiseen, riehumiseen, sammumiseen..
Glögi on tarkoitus nauttia ennen ruokailua ruokahalun herättämiseksi. Ehkä tässä kuitenkin viitat
Sinähän se fiksu oletkin kun osaat nimetä viinin ystävät -ja viinin ja jouluruoan ystävät- junteiksi ja hienostelijoiksi ja kerrot missä vaiheessa päivää/iltaa sopii mitäkin juomaa nauttia. Oman yksinkertaisuutesi ja ylemmyydentuntosi vain paljastit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kalasta, joten se ei kuulu mun joulupöytään. Kinkun kanssa juon punkkua, valkkaria saatan juoda seurustelumielessä.
"en tykkää kalasta" Oletko joku teini? Opettele. Kalojakin on niin monta erilaista että joku luulisi löytyvän.
Mä en tykkää viinistä.
Ota teräviä sitten. Lapsetkin tykkää kun on äiti hilpeällä tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää viinistä.
Ota teräviä sitten. Lapsetkin tykkää kun on äiti hilpeällä tuulella.
Lystikästä kattella kun mutsi vähän kaatuilee ja oksentelee.
Kyllähän me vaihdetaan, mutta sinappia ei vaihdeta.
Meillä juodaan perinteisesti joulupöydässä itse tehtyä kotikaljaa. Illalla voin juustojen kanssa juoda lasin viiniä.