Vaihdatteko joulupöydässä viiniä punaisesta valkoiseksi, kun syötte kinkkua ja kalaa?
Kommentit (114)
Meillä on tarjolla kotikaljaa eikä viinejä.
En oikeastaan juo punaviiniä lainkaan. Toisaalta en myöskään joulupöydässä syö yleensä kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei kuulu jouluun
Eikä bensiini mopoon.
Meillä juodaan niin vähän nykyisin, ei ole mitään syytä siihen mutta jouluna on pikkuinen pullo kalojen kanssa kuohuviini/skumppa ja muuten alkoholiton olut ja kivennäisvettä.
Saatan ostaa pullon jotain tosi hyvää punaviiniä kun nautiskelen suklaata ja juustoja. Eli ei varsinaisesti vaihdeta laatua, kupliva on vaan raikkaampi kalojen kanssa ja alkuruokien kanssa. Saattaa olla että tänä jouluna tehdäänkin niin että ostetaan isompana pullon skumppa ja pikku pullo punkkua. Vaihtelu virkistää 🥂
Vierailija kirjoitti:
Alkupalojen, jotka päässääntöisesti ovat meillä kaloja, mätiä ja äyriäisiä, kanssa juodaan lasi valkoviiniä. Pääruuan, joka on siis perinteine kinkku& laatikot, kanssa juomme ylensä olutta (sakasalinen vehnäolut tmv), koska aika harva punaviini menee lanttuilaatikon kanssa kovin hyvin yhteen. Punaviniä juodaan sitten juustojen kanssa, kun lahjat on jaettu ja avattu.
Menee näköjään " etiketin mukaan"
En ymmärrä tuota juustoja ruuan päälle, juustot ovat aika raskaita, rasvaa, valkuaista. Itse haluan jotain kevyttä aterian lopussa
Alkoholi ei kuulu joulupöytään. Pidän kaikkia, jotka juo kun talossa on lapsia alkoholisteina, koska eivät kestä yhtä päivää ilman. Meillä on joulupöydässä tarjolla vettä, maitoa, kokista ja itse keitettyä mustaherukkamehua.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei kuulu joulupöytään. Pidän kaikkia, jotka juo kun talossa on lapsia alkoholisteina, koska eivät kestä yhtä päivää ilman. Meillä on joulupöydässä tarjolla vettä, maitoa, kokista ja itse keitettyä mustaherukkamehua.
Onpa kireä nuttura. Pääseekö pieru kun räpäytät silmiäsi?
Mielestäni perinteisen suomalaisen jouluruoan kanssa ei sovi kuin olut ja vesi.
Jouluruuan kanssa valitaan sellainen punaviini, joka sopii sekä kalaan että kinkkuun. Ei nykyisin enää ole niin tarkkoja sääntöjä siitä, että kalan kanssa olisi pakko olla valkkari.
Meillä ei ole koskaan ollut viiniä joulupöydässä, ei vaan sovi. Eli aikuisilla olutta ja lapsilla vissyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jeesus rakastaa sua. Haluatko mitalin?
Meillä on joulupöydässä sekä valkoista että punaista. Lapset ovat tottuneet siihen, että viini on silloin tällöin osa ateriaa tai ruuanlaittoa, eikä sitä juoda humaltumistarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jeesus rakastaa sua. Haluatko mitalin?
Jeesus on kuollut ja kuopattu. Luutkin jo maatuneet.
Vierailija kirjoitti:
Eli et osaa juoda alkoholia sivistyneesti vain lasillista viiniä ruuan kanssa? Kenelläköhän se on se alkoholiongelma?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan "ymmärtänyt" ideaa yhdistää viiniä ja ruokaa! Minulle viini on seurustelujuoma, ei ruokajuoma.
Olen asunut 3/4 osaa elämästäni ulkomailla, mm.Kreikassa, Italiassa ja nyt tällä hetkellä Espanjassa. Perinteellisesti eurooppalaisittain viiniä on aina nautittu ruokajuomana. "Säännön" mukaan punaviiniä liharuokien kanssa, valkoviiniä kalaruokien/ äyriäisten kanssa ja roseviiniä esim. aperitiivien-/ riisiruokien kanssa kuin myös rapujen, simpukoiden tms kanssa. Ruuanlaitossa käytän yleensä jotain edullisempaa valko-/punaviiniä.
tottakai niin kuin asiantuntijat neuvoo
Kotikaljaa tai vettä. Kaljassa saa olla vähäinen alkoholipitoisuus.
En opettele. Mulla on ihan tarpeeksi jo ikää tietää, että kalat ja muut merenelävät ei kuulu mun suosikkeihin. Voin joskus syödä jotain kalaa, mutta jouluna en sitä halua.