Millä syyllä olette kieltäytyneet hautajaiskutsusta?
Onko teidät joskus kutsuttu hautajaisiin, mutta olette kieltäytyneet tulemasta paikalle? Mikä teidän (oikea) perustelunne oli, että miksi ette menneet sinne?
Mä olin tänä syksynä nuorena menehtyneen serkun hautajaisissa ja mun toinen serkku (siis vainajan serkku myös) ei tullut sinne, vaikka satun varmasti tietämään, että hänet oli sinne kutsuttu. Myöskään äkillisestä sairastumisesta ei ollut kyse, koska hän oli jo aiemmin ilmoittanut, ettei ole tulossa. Ja serkkuni oli siis ollut jonkin verran säännöllisesti tekemisissä serkkuni kanssa yhteisen harrastuksen merkeissä, joten ei ole kyse siitäkään, etteivätkö he olisi jääneet etäisiksi toisilleen.
Mun mielestä on kuitenkin kohteliasta osallistua hautajaisiin, kun kerran kutsutaan, ellei ole jotain erittäin painavaa syytä kieltäytyä. Esimerkiksi kerran olin serkun hautajaisissa, vaikka en ollut 10 vuoteen ollut missään tekemisissä hänen kanssaan, mutta kun täti minut sinne kutsui, niin en kehdannut olla tulematta, eikä siitä minulle ollut mitään vaivaa.
Kommentit (66)
Työeste on ollut ihan todellinen syy kieltäytyä hautajaisista. Nykyään niitä usein järjestetään keskellä viikkoa . Ja varsinkin jos matkaa on 300 km, ei aina töidenpuolrsta pääse.
Serkku kuoli ja sain tiedon toiselta sukulaiselta. En ollut nähnyt serkkuani vuosiin. En aikonut mennä ja hyvällä tuurilla olin hautajaispäivänä sairaana, joten se oli ns. minun syyni.
En pidä mistään juhlistakaan tai sukukokouksista, koska olen aika introvertti. Aion mennä jatkossakin vain ihan läheisten hautajaisiin, kuten esim. sisarusteni tai vanhempieni hautajaisiin. En aio selitellä, vaan jätän vain menemättä ja sanon vaikka etten voi tulla, jos joku suoraan pyytää.
En nyt itsekään vaivaituisi serkkujen hautajaisiin, miksi? Ei sitä pidä perustella eikä selitellä miksei mene. Mummoni hautajaisiin menin vain isäni takia, joka oli silloin vakavasti sairas ja hänen äiti kuoli.
En vaivaudu serkkujen hautajaisiin, joihin en ole edes yhteydessä.
En ollut biologisen isän äidin hautajaisissa koska ei oltu enää vuosikausiin oltu missään tekemisissä ja hän oli minulle käytännössä täysin vieras ihminen. Myöskään biologisen isän toinen lapsi ei ollut siellä.
Ei hautajaiskutsusta kieltäytymiseen tarvita mielestäni mitään sen kummempaa syytä. Jokaisen ihan oma asia meneekö vaiko ei.
Ilmoittaa vain ettei pääse. Pitopalvelujen takia tärkeä ilmoittaa, he laskuttavat tilatun määrän. Tilattu 50 hengelle, tulee 32. Silri laskutetaan 50 henkeä
Siis kohteluasta ilmoittaa ettei pääse, syytä ei tarvitse keksiä.
Sulla kuolee serkkuja sitä tahtia, että on tiedossa, ettei kanssasi kannata päätyä samoihin hautajaisiin. Kuka vain voi olla seuraava.
Hautajaiset oli torstaina klo 13. Iso osa sukulaisista oli tuohon aikaan töissä ja kutsu tuli edellisellä viikolla. Eipä käynyt mielessä pyytää kahta päivää vapaaksi tuon takia.
Perustelin työhön liittyvällä esteellä (hautajaiset arkipäivänä). En muutenkaan olisi halunnut paikalle, sillä suhtautumiseni sekä vainajaan että joihinkin kutsuvieraisiin olivat ristiriitaiset, lähisukulaisuudesta huolimatta. Kerran taas jäin ilman kutsua, vaikka olisin paikalle halunnut (kyseessä nuorena kuollut kaveri). Häntä kävin muistamassa haudalla jälkeenpäin.
Hautajaisiin menkööt ne, jotka haluavat. Lähiomaiset kutsukoot ne, jotka hyväksi katsovat. Toki nämä ovat herkkiä asioita ja aina on loukkaantumisen riski, teki niin tai näin.
Isoäidin hautajaiset: ylioppilaskirjoitukset meneillään ja hautajaiset 12h matkan päässä
Toisen isoäidin hautajaiset: asuin ulkomailla, olisin tarvinnut viisumin Venäjälle päästäkseni paikalle, enkä tykännyt koko naisesta
Isotädin hautajaiset: olin 7kk raskaana, flunssassa ja hautajaiset olisivat olleet 8h matkan päässä
Hautajaiset perjantaina klo 11:00 n. 7h ajomatkan päässä. Työni puolesta ei onnistunut olla kahta päivää pois.
Välimatka 500km suuntaansa ja kyseessä ei ihan lähisukulainen. Ilmoitin, että valitettavasti ei päästä ja en sen tarkempaa syytä.
Toisen kerran välimatkaa 300km ja sovittu ulkomaanmatka. Ulkomaanmatkan ilmoitin syyksi.
Muulloin olen mennyt. Olen ajatellut, että leski ja muu lähisuku kokee läsnäoloni tärkeäksi, kun kerran kutsuvat. Lisäksi hautajaisissa usein näkee sukulaisia ja/tai tuttavia, joita näkee muuten harvoin.
Ilmoitin, että ei se vainaja tule minunkaan hautajaisiini.
Viime vuosina hautajaiset ovat varsin usein olleet perjantaisin, joka on työpäivä. Tämä on yleisin syy mulla, miksi en osallistu hautajaisiin. Toinen syy on se, että hautajaiset on yleensä ainakin parinsadan kilometrin päässä kotoani eikä mulla ole autoa eikä ajokorttiakaan. Kummitätini (isäni sisko) hautajaisiin olisin halunnut vuosi sitten mennä, mutta muistisairasta äitiäni ei voinut jättää yksin ja oli tärkeämpää, että isäni pääsi pikkusiskonsa hautajaisiin.
Ei kenenkään hautajaisiin ole mikään velvoite mennä - adressi riittää, jos haluaa esittää osanottonsa.
Eikä selityksiä tarvitse esittää.
Korona, ja oli siis ihan oikea syy.
Vanhoja sukulaisia on jäänyt pois hautajaisista mm pitkän matkan ja terveysvaivojen takia.
Vähän kaukaisemmankin sukulaisen hautajaisiin menen kyllä "mielellään" jos ne lähemmät omaiset tarvitsevat minua.
Periaatteellisista syistä en osallistu yllätysjuhliin. Haluan kutsun vain juhlan kohteelta itseltään.
Kun minun isoveljelläni oli aikoinaan ristiäiset, oli hän ukkini 2. Lapsenlapsi. Ukkini ei tullut ristiäisiin vaikka välimatkaa oli vain 100km ja hän olisi saanut kyydin sinne, kun kuulemma maatilalla oli niin paljon töitä, ettei voinut yhtä päivää olla poissa (,vaikka olisikin voinut hoitaa aamu- ja iltalypsyt)