Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työelämän vaikeudet nuorilla

Vierailija
12.11.2023 |

HR kohtelee kaltoin ja 6kk lopussa irtisanovat:

-Sopimaton tarjolla olleeseen työhön.

-Soveltumaton työyhteisöön.

-ym. samanlaisia yleisesti ympäripyöreitä syitä. Eikä 6kk koesuhteessa tarvitse perustella koeajan purkamista.

Esimiehillä on tapana:

-6kk aikana koetella työntekijän rajoja.

-Kohtuuttomia rasitteita esittää ilman kilometri/ylityökorvauksia.

-Vaatia työntekijää toimimaan omalla ajalla yhteisötoiminnassa.

Jos työntekijä ei tee ylitöitä, ole ulospäin kääntynyt, jee-jee ihmisiä, niin tulee työntekijän poistattaa yrityksestä.

Tunteiden käyttö työelämässä kielletty ja työpaikalla ei saa kavereita tai apua, suoraa vaa junan alle tai ulos.

Itselläni on työpaikka vaihtunut usein korona-aikana ja katsonut suurin osa noista rekrytoivista yrityksistä pyörii suomi24,ylilaudalla ja hr esim muratalta liikkunut pienempiin yrityksiin kusemaan työntekijöiden muroihin ja käytöstapa ei muutu. Surullista tämmöinen. Pahin kokemukseni tähän asti ollut seuraavanlainen:

HR ehdottelee esimiehelle poistamistani ja palkkaa kaksi nuorempaa tekijää, joilla pidempi koulutus ja parempi perehdytys. Työntekoani vaikeutetaan ja esimies menee mykkäkoulua leikkimään ja projektin teko lähes mahdotonta puuttuvilla tiedoilla. Lopulta esimies vertaa minua kahteen nuorempaa tekijää ja sanoi: "Nyt sinulla ei hommat oikein suju ja tuntuu ettet ole perillä, mitä työksi tehdään ja kysyt liikaa apuja." HR: "Allekirjoita koeaikapurku paperi ja poistu tai vartia tulee poistattamaan sinut".

En halunnut allekirjoittaa, esimies haki työvälineet työpisteeltä ja sanoi pakkaa tavarasi ja häivy. Nyt 3kk työttömänä ja yhä ketuttaa lentää pois syyttömänä. Turpaa antaisin hr:lle oikein kunnolla. Hyvä että löysin HR:n nimensä Muratan leivistä aikaisemmin ja epäkohteliaan käytöksen. Silti en mitää apua tai armoa saanut.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö AP olisi kivempaa itsekin löytää työpaikka jossa haluaa olla töissä ja jossa työnantaja haluaa pitää sinut? Irtisanotuksi tuleminen tuntuu pahalta, mutta niin tuntuu työskentelykin yrityksessä jossa sinusta ei syystä tai toisesta pidetä. 

Vierailija
22/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joo huonoja firmoja, etenkin hoitoalalla. 

Itse törmännyt nuorena mm. Karkkikauppaan joka kierrättää koko ajan uusia työntekijöitä. Kauhee firma, esim kassat oli jokaisella omat ja niitä ei saanut lukkoon. Työvuoron jälkeen ne laitettiin vaan pinoon avonaiseen kaappiin. Parina päivänä joku toinen työntekijä oli ilmeisesti varastanut mun kassasta rahaa niin pomo tuli tenttaamaan että Ootko varastanut sun kassasta. Muutamana kertana tuli tivaamaan mutta se olikin hänen laskuvirheitä. Ihan kuin kukaan varastaisi omasta kassastaan, ja todella typerää edes säilyttää ne avonaisina rahojen kanssa. Sitten menin työskentelenänä toiseen toimipisteeseen ja siellä sattu olemaan ilkeä ja kateellisen oloinen nuori "pomo" joka tiuski ja pari päivää tästä mulle huudettiin että saan potkut ilman syytä ja pakotettiin allekirjoittamaan lappu (mitä en nyt vanhempana ikinä allekirjoittaisi). Paikan nimi siis Karkkitori. 

Sitten on ollut esim yksi koulu, mihin mut huijattiin töihin eli ihan valehdeltiin työtehtävistä. Kun sitten työssä selvisi mullekin että mitä on, ja puhuin siitä avoimesti ilmeisesti mua alettiin inhoamaan. Ekana pvänä yksi työntekijä tuli sanomaan että jos joku kohtelee huonosti niin ilmoita siitä heti esimiehelle. No näin tein, mutta ilmeisesti sekin suututti esimiehen. Törkeää kyykyttämistä opettajilta ym, sekä vanhoilta naisilta, työntekijöiltä. Koeaika oli 6kk, kun olin ollut yli 5kk ja mitään huonoa palautetta en ollut saanut pomolta yms, niin heitettiin Lista käteen miten viallinen olen ja että saan potkut. Ei mitään ennakkotietoa "virheistä" (joissa oli Törkeitä valheita!) mm valehdeltiin että olen vaaraksi lapsille, kun kerroin tästä työsuojeluvaltuutetulle ja tiedettiin että mitään näyttöä ei ole, he poistivat lapulta sen kohdan ja muutakin. Törkeää valehtelua ja ammattitaidosta valheiden esittämistä. Täällä työsuojelu mies oli mukava, ja sanoi että ryhmien ihmisten työpaikka, että suosittelee anmattitaitoisempia paikkoja mulle.

Tämä peruskoulu Espoossa, erityisluokka. 

Ja muutama muukin huono kokemus löytyy. 

Vierailija
24/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä edellisiin kokemuksiini viitaten, siis tämä 6kk työssä olleena jälkeen annettu lappu työntekijän vioista missä paljon valheita esim vaarantaa asiakkaiden turvallisuuden. Tästä sanoin työsuojeluvaltuutellu, että jos näin olisi tapahtunut, ja minulle ei olisi Kukaan maininnut asiasta työsuhteen aikana, eikö tämä ole työnantajalta työturvallisuusrike, että hän olisi antanut minun rauhassa toimia vaarallisesti edes perehdyttämättä oikeisiin tapoihin?? Tämän jälkeen koko teksti kumitettiin pois, koska se oli täyttä valhetta.

Tämä nainen työskentelee nykyään Tapiolan koulussa, oli huonoitsetuntoisen oloinen ihminen, ilmeisesti nauttii jonkinlaisesta vallankäytöstä. 

Vierailija
25/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että Suomen verovaroilla elää tuon kaltaiset ihmiset julkisissa viroissa... Opettajatkin voi olla todella vajaaälyisiä, huhhuh. 

Vierailija
26/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi,

Samaistun ajatuksiin nykytyöelämän haasteista. Viimeisen muutaman vuoden aikana olen nähnyt useammankin työpaikan sekä vielä useammat muutosneuvottelut. Työelämä on tuntunut paikoin hyvin epävakaalta ja ennalta-arvaamattomalta. 

Liittosi edustaja oli itseasiassa ihan oikeassa sanoessaan ettei koeaikapurkuja yleensä kannata viedä eteenpäin. Koeajalla työntekijä ei nauti samoja oikeuksia kun vakituinen työntekijä ja koeaika on molemmin puolin kirjaimellisesti koeaika sekä työntekijälle että työnantajalle työsuhteen molemminpuolisesta sopivuudesta. Olet saanut kertomasi  mukaan syyksi sen ettei työt oikein suju odotetulla tavalla ja valitettavasti itse esimiehenä olen joutunut useamman kerran ilmoittamaan työntekijälle koeajan päätteeksi ettei työsuhdetta tulla jatkamaan. Olen yrittänyt hoitaa asian mahdollisimman asiallisesti ja rehellisesti mutta menemättä syvällisesti ihan kaikkii

Tämä kuulostaa vastuun vierittämiseltä. Ei niitä työpaikkoja ole kuin sieniä sateella. Monelle tuo työn tekeminen on pakollista maksukyvyn vuoksi, eikä näin ollen ole mitää väliä kuka on mitäkin mieltä.

Esimies sanoi työsuojeluviranomaiselle kuulustelussa aivan selkeästi: "V*ttuako minä maksan tuota palkkaa, kun saan kaksi harjoittelijaa ilmaitteeksi ja tes-minimillä tuon yhden sijaa, joka tekee pilkkua nussiten töitä pelkästää! Sinun kaltaisia varten meillä on HR!"

Jos työt ovat sujuneet hyvin 5kk, mikä siinä että viimeisillä viikoilla, kun korona loppuu ns työpaikan politiikasta, ruvetaan pelleilemään työntekijän kustannuksella? Ymmärrätkö taapio yhtää, sillä työntekijälläkin on elämä?

Kaukana asiallisuus ja realismi jos koeajan purku perustuu syrjivästi mielipide kysymykseen. Itse olen ollut molemmissa asemissa ja usein väärinkäyttöä tulee esimiehen puolelta ja tekijää vedätetään huolella ja otetaan matto alta, ettei ehdi edes kissaa sanomaan puolustuksena. Koeaika purku ja mikä tahansa juridisesti väärinkäytös on aina vietävä oikeuteen tai käsiteltäväksi liiton puheille tai jopa esimiehen esimiehelle työsuhteesta ja tilanteesta riippumatta.

Juuri sinun kaltaiset, "älä vie" tempaukset johtavat siitä että saadaan nyhverö pöljätiikkoja, keille riittää painava syy irtisanomiseen ja viedään nuorelta kaikki oikeudet. Hienoa kulissien peittelyä ja tahallista johdattelua. Tärkeintä on että tekijä löytyy työlle ja eri tyyppisissä töissä tuolla asenteella on väliä esimerkiksi asiakaspalvelu työllä, mutta kun puhutaan projektitekemisestä ja jaottelusta, niin ei ole. Työt tulee itsestään tehtyä ja jos ei suju, niin silloin se on eri asia jos kyse on mykkäilystä tai tahallisesta haluttomuudesta. Usein kuitenkin kyse on eriarvoistuksen ja ikärasismin tahallisuudesta.

Monelle se työpaikka on syy muuttaa lähemmäs ja arvaa suututtaako työntekijää muuttaa ja kuulla 6kk raatamisen jälkeen, sori mutta et tehnyt töitä kuten halusin, niin mene tiehesi. Tuosta on asiallisuus kaukana, kun ei voi perustella koeajan purkua, mutta voi kuitenkin sanoa työsuojeluviranomaiselle: "Että halvemmalla saa parempaa".

Turhaa sitä ihmetellä, mihin se lojaalisuus katoaa ja miksi ihmiset vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
27/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein itku naurattaa lukea kommentteja: "Vaihda työpaikka".

Ei se osaaminen ole samanlaista kaikkialla ja ei samaa työtehtävää välttämättä aina tarjolla.

Eri asia jos pesee autoa tai siivoaja tai kassalla, niin samat vehkeet ja laitteet ja työtapa.

Omalla uralla, jokaisessa paikassa, joutuu uudelleen opettelemaan ja tekemään erilaisia töitä.

Vierailija
28/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tunnepitoista ja jopa aggressiivista avautumista AP:n taholta. Olen muutekin itsekin menettänyt työni kun työnantaja on laskenut että työni saa tehtyä toisesta maasta käsin arviolta 1/4 hintaan. Toki tuohon liittyy tiettyjä eettisiä kysymyksiä, mutta business on businessta. 

Jos kuvitellaan että AP on mitä mainioin työntekijä, vain typerä työnantaja laittaa hänet pihalle ja ottaa ilmaisen harjoittelijan pakasta tilalle. En valitettavasti usko hetkeäkään, etteikö tässä nyt jätetä jotain kriittisiä yksityiskohtia kertomatta. Jos taas kyseessä on oikeasti firma joka menettelee noin ja tekee sen selväksi, niin ajattelisin AP:na että on hyvä päästä ko. firmasta eroon ja etsiä työpaikka jossa työntekijöitä kohdellaan edes jokseenkin asiallisesti ja hyvin. 

Valitettavasti itselleni tulee AP:n tekstistä ja hyökkäävyydestä huono vaikutelma. Jotkut tuntuvat ajattelevan että kun työsopimus on allekirjoitettu, työpaikka on etuoikeus ja itsestäänselvyys. Oletko pohtinut että ehkä ihan oikeasti työnantaja näki työpanoksessasi jotain sellaista joka sai olemaan jatkamatta työsuhdetta? Samalla tavalla kuin toistenkin päin nyt selkeästi entisen työnantajan kanssa oli haasteita jonka luulisi antavan aiheutta pohtia että ilmeisesti tämä nyt ei ollutkaan kovin hyvä match.

Olen ollut itsekin töissä firmassa joka kontrolloi ja nyhti työntekijöitään niin paljon kuin mahdollista. Olin todella tyytymätön työhön, johtajuuteen ja siihen mitä meitä kohdeltiin. Ratkaisin asian etsiytymällä muihin töihin koeajan puitteissa.

Vierailija
29/29 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein itku naurattaa lukea kommentteja: "Vaihda työpaikka".

Ei se osaaminen ole samanlaista kaikkialla ja ei samaa työtehtävää välttämättä aina tarjolla.

Eri asia jos pesee autoa tai siivoaja tai kassalla, niin samat vehkeet ja laitteet ja työtapa.

Omalla uralla, jokaisessa paikassa, joutuu uudelleen opettelemaan ja tekemään erilaisia töitä.

Olen omissa työpaikoissani, jotka ovat olleet ns. asiantuntijaorganisaatioita nähnyt usemmankin tällaisen hankalan tapauksen joille työn epäkohtien esille tuominen on ollut kiusaamista ja kirjallinen valitus on riitautettu liiton kautta. Näiden ihmisten omissa puheissa heitä kohtaan on tapahtunut ajojahtia yrityksen taholta ja heitä on kohdeltu väärin. No, mitäs siellä on ollut sitten taustalla: esimiesasemassa ollut henkilö ei ole päässyt tulostavoitteisiinsa, henkilöstöjohtamisessa on ollut erittäin suuria puutteita, henkilö ei ole nauttinut oman osastonsa luottamusta, asiakkaat ovat ilmaisseet erittäin suurta tyytymättömyyttä ja ko. henkilö on toiminut vasten firman sääntöjä ja käytäntöjä sekä toiminut kyseenalaisesti monta kertaa. Mikään kehityskeskustelu tai esimiehen ilmaisema tyytymättömyys ei ole saanut muuttamaan kurssiaan vaan henkilö on kokenut oikeudekseen tehdä työnsä vasurilla, huonoin tuloksin ja nauttia asemastaan sekä korkeasta palkastaan  vaikka kaikki tämän kanssa töitä tehneet sisäisistä kontakteista asiakkaisiin eivät halua jatkaa yhteistyötä tämän kanssa.

Tietysti jos on päässyt mansikkapaikalle on vaikea päästää irti saavutetuista eduista, mutta tuossakin kohtaa sen sijaan että myrkyttää mainettaan alalla sekä ilmapiiriä työpaikalla voisi henkilö itse tiedustella ns. kultaisen kädenpuristuksen mahdollisuutta ja lähteä hakemaan töitä jostain toisaalta puhtaalta pöydältä. Mielestäni on oikeasti hyvä jos jatkossa irtisanominen helpottuu joiltain osin jotta huonoista ja hankalista työntekijöistä voi päästä eroon tarpeen vaatiessa. Ja joo, tiedän itsekin ettei työpaikan löytäminen ole itsestäänselvyys, mutta kenenkään työnantajan ja työyhteisön ei tule kärsiä ja toimia hyväntekeväisyysperiaatteella suojatyöpaikkana.