Työelämän vaikeudet nuorilla
HR kohtelee kaltoin ja 6kk lopussa irtisanovat:
-Sopimaton tarjolla olleeseen työhön.
-Soveltumaton työyhteisöön.
-ym. samanlaisia yleisesti ympäripyöreitä syitä. Eikä 6kk koesuhteessa tarvitse perustella koeajan purkamista.
Esimiehillä on tapana:
-6kk aikana koetella työntekijän rajoja.
-Kohtuuttomia rasitteita esittää ilman kilometri/ylityökorvauksia.
-Vaatia työntekijää toimimaan omalla ajalla yhteisötoiminnassa.
Jos työntekijä ei tee ylitöitä, ole ulospäin kääntynyt, jee-jee ihmisiä, niin tulee työntekijän poistattaa yrityksestä.
Tunteiden käyttö työelämässä kielletty ja työpaikalla ei saa kavereita tai apua, suoraa vaa junan alle tai ulos.
Itselläni on työpaikka vaihtunut usein korona-aikana ja katsonut suurin osa noista rekrytoivista yrityksistä pyörii suomi24,ylilaudalla ja hr esim muratalta liikkunut pienempiin yrityksiin kusemaan työntekijöiden muroihin ja käytöstapa ei muutu. Surullista tämmöinen. Pahin kokemukseni tähän asti ollut seuraavanlainen:
HR ehdottelee esimiehelle poistamistani ja palkkaa kaksi nuorempaa tekijää, joilla pidempi koulutus ja parempi perehdytys. Työntekoani vaikeutetaan ja esimies menee mykkäkoulua leikkimään ja projektin teko lähes mahdotonta puuttuvilla tiedoilla. Lopulta esimies vertaa minua kahteen nuorempaa tekijää ja sanoi: "Nyt sinulla ei hommat oikein suju ja tuntuu ettet ole perillä, mitä työksi tehdään ja kysyt liikaa apuja." HR: "Allekirjoita koeaikapurku paperi ja poistu tai vartia tulee poistattamaan sinut".
En halunnut allekirjoittaa, esimies haki työvälineet työpisteeltä ja sanoi pakkaa tavarasi ja häivy. Nyt 3kk työttömänä ja yhä ketuttaa lentää pois syyttömänä. Turpaa antaisin hr:lle oikein kunnolla. Hyvä että löysin HR:n nimensä Muratan leivistä aikaisemmin ja epäkohteliaan käytöksen. Silti en mitää apua tai armoa saanut.
Kommentit (29)
Oliskos siis ollu näyttöä asiattomasta työsuhteen purkamisesta?
Joo mutkin on savustettu vaikka kuinka monesta työpaikasta ulos. Tuntuu olevan nykypäivää.
Ei ne nämä nuoret kännykän räplääjät töitä osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Raadollista on nykyajan työelämä. Tämä sama pätee kaikkiin, olemme korvattavissa. Kun parempi (ja halvempi) työntekijä tulee kohdalle se on lähtö. Ensin alkaa vihjailu, sitten v-mäinen käytös ja lopulta savustetaan ulos, jos ei itse älyä lähteä niin tule potkut syystä jos toisesta.
Pitäisi puhua enemmänkin tyhmästä johtamisesta ja työelämästä. Tällainen meno ei ole lopulta hyödyksi kenellekään. Ihmetyttää, etteivät politikot puhu asiasta enemmän.
Muutosta parempaan odotellessa kannattaisi jokainen kynnelle kykenevä perustaa oman yrityksen, missä työntekijöitä kohdellaan hyvin.
Näyttöä oli asiattomasta työsuhteen purkaamisesta. Liitto ei halunnut auttaa, kohautti vain hartioita ja totesi: "Tämmöistä työelämä nykyää ja harvempi koeaikapurkua vie oikeuteen, kun häviää varmasti ja tulee kalliiksi." Lisäksi kehuttiin, miten HR on kokenut ja hänellä on lapsi. (Minua ei kiinnosta sympatia HR kohtaa, olen sinkku opintolainalla ja lainoilla velkaantunut ja koronan kärsinyt ja elän koirankopissa).
Kyseinen yritys yritti olla ovela ja tuhota todisteet mm. "Käytä työpaikan Teams/Signal, sähköpostia ja työpuhelinta". Vanhana kettuna en todellakaan käytä dokumentointiin yrityksen työvälineitä, vaan säilytän kaiken ulkoisella levyllä ja äänitän esimiehen ja HR:n kutsunnat.
Erosin liitosta, kun huomasin ettei kyseinen lakimies ole kovin kokenut ja yrityksen puolella "ihastuneena" heidän HR:ään ja vein eteenpäin työsuojeluviranomaisen avulla ja sain korvauksen, jotta pysyn hiljaa. Silti olen äärimmäisen suivaantunut käytöksestä.
Minä tein parhaani. En käytä älypuhelinta tai selaa nettiä työn aikana. Keskityn työhön, enkä mukavana olemiseen.
Lopulta kun kaikki oli ohi, kappas vain liiton lakimies on lisännyt kyseisen yrityksen HR:n kaverikseen. Näin tämä näätien pesä toimii. Minusta HR (hylätty runkkari) on haitaksi työelämässä.
Ainoa syy kuulua liittoon on vain vakuutuksen vuoksi. Oikeutta sieltä ei saa.
Jos teitä ikinä kuunnellaan liitossa, niin ei saa puhua ääneen, vaitiolovelvoitetaan liittolaista.
Vierailija kirjoitti:
Näyttöä oli asiattomasta työsuhteen purkaamisesta. Liitto ei halunnut auttaa, kohautti vain hartioita ja totesi: "Tämmöistä työelämä nykyää ja harvempi koeaikapurkua vie oikeuteen, kun häviää varmasti ja tulee kalliiksi." Lisäksi kehuttiin, miten HR on kokenut ja hänellä on lapsi. (Minua ei kiinnosta sympatia HR kohtaa, olen sinkku opintolainalla ja lainoilla velkaantunut ja koronan kärsinyt ja elän koirankopissa).
Kyseinen yritys yritti olla ovela ja tuhota todisteet mm. "Käytä työpaikan Teams/Signal, sähköpostia ja työpuhelinta". Vanhana kettuna en todellakaan käytä dokumentointiin yrityksen työvälineitä, vaan säilytän kaiken ulkoisella levyllä ja äänitän esimiehen ja HR:n kutsunnat.
Erosin liitosta, kun huomasin ettei kyseinen lakimies ole kovin kokenut ja yrityksen puolella "ihastuneena" heidän HR:ään ja vein eteenpäin työsuojeluviranomaisen avulla ja sain korvauksen, jotta pysyn hiljaa. Silti olen ä
Mullekin sanottiin samaa ettei kannata riitauttaa koska yleensä oikeudessa aina häviää. Mulla näyttö oli hieman vähäisempää kuin sun tapauksessa mutta tuntui ettei liitto ollut ensinnäkään valmis puolustamaan. Toisaalta ei ollut itsellänikään oikein voimia lähteä viemään juttua eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Sinusta nuorten pitäisi pärjää ilman perehdytystä, rahaa, tukea, sote-palvelua ja velkaantua?
Onko tämän päivän Suomessa kastijärjestelmä arvon herra/rouva/neiti?
Samanlaista hulvatonta keskustelua politiikassa Teemu Keskisarjalta:
En ole työnantaja, mutta jos olisin, niin omasta ulosannistasi päätellen olet vaikea ihminen, jota minäkään en haluaisi pilaamaan omistamaani yritystä.
Sorry vaan, mutta jos samanlaiset "savustukset" toistuvat, niin kyllä pitäisi katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
En ole työnantaja, mutta jos olisin, niin omasta ulosannistasi päätellen olet vaikea ihminen, jota minäkään en haluaisi pilaamaan omistamaani yritystä.
Sorry vaan, mutta jos samanlaiset "savustukset" toistuvat, niin kyllä pitäisi katsoa peiliin.
Puhu suomea! Taidat olla itse työnantajan roolissa. Savustavat yritykset löytyvät reddit/ylilauta/suomi24 ja eri foorumeista mainittuna. Ehkä et ymmärrä, mutta ei kaikki työntekijät ole tyhmiä ja saamattomia tai oman etunsa tietämättömiä.
Työelämässä ei ole vaikeita ihmisiä. On vain kokemattomia johtajia ja tekijöitä. Mene takaisin koulunpenkille oppimaan. Harvoin tämmöistä kuvailemaan "savustusta" tai hiljaisia potkuja finglish termein tulee törmättyä, kuin mainituissa yrityksissä.
Työelämässä asenne ei ole syy olla palkkaamatta. Herää todellisuuteen prinssi/prinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Luottamusmies suojelee yritystä. HR:n tehtävä on suojella yritystä.
Kuka sinua suojelee?? Esimies suojelee itseään.
Politiikkokin ajattelee omaa etua.
Jos yritys on hyvä, heistä ei löydy sanomaa netistä tai käytä ulkopuolisia rekrytointi yrityksiä.
Työnteko on asennekysymys. Tietysti työhön pitää perehdyttää mutta kaikki muu on kiinni työntekijän korvien välistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaakkaan, mutta me muut nuoret kyllä osataan! Olen itsekin joutunut tälläiselle nuorelle huomauttamaan kännykän käytöstä työajalla.
M21
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on asennekysymys. Tietysti työhön pitää perehdyttää mutta kaikki muu on kiinni työntekijän korvien välistä.
Työnteko on asennekysymys kyllä, mutta kaltoinkohtelu ja huono perehdytys ja savustus eivät ole asennekysymyksiä.
Tekevä tekee parhaansa ja työnantaja, joka velvoitteitaan jättää tekemättä ei tietenkää "asennekysymys" kosketa?
Niinpä niin, eli työnantaja ja hr, ym johtotasossa saa tehdä mitä vain, mutta jos työntekijä tekee jotain, niin automaattisesti se on työntekijän syytä. Olen nähnyt tilanteita, missä työnantaja käyttäytyy asiattomasti ja työntekijän yrittäessä antaa asian olla, tulee työnjohto kiusaamaan ja tenttaamaan. Tämän seurauksena jos työntekijä provosoituu, niin se on huonoa käytöstä ja syy irtisanomiseen. Hienot kaksoistandartit sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos laitetaan annetaan timpurille sairaanhoitajan työtehtävät tai päinvastoin, niin asia on ihan OK?
(työnjohdollakin ON merkitystä...)
Ja sitten on nämä 0-tuntisopparit jollainen meidän nuorella on tällä hetkellä ja töitä tarjotaan max 2pvälle viikossa, välillä 3-4pvänä, mutta tuo 4 tapahtunut vain 1-2x ja työt alkoi syyskuun alussa, silläkö pitäisi elää?? Ja niistäkin päivistä ilmoitetaan vaikka aamuyöllä klo03 tai edellisenä iltana, jos hyvin käy. Eli TS pitää koko ajan, myös vkonloppuisin ja yöllä, olla ns hälytys valmiudessa jotta saa napattua työpäivän itselleen, ne menee nenän edestä jopa minuutissa, sekin on huomattu.
Tällaisessa tilanteessa nuoren pitäisi sitten itsenäistyä ja muuttaa kotoa pois, halua siihen kyllä olisi ja pois täältä kaupungista, mutta eihän se näillä rahkeilla oikein onnistu.
Moi,
Samaistun ajatuksiin nykytyöelämän haasteista. Viimeisen muutaman vuoden aikana olen nähnyt useammankin työpaikan sekä vielä useammat muutosneuvottelut. Työelämä on tuntunut paikoin hyvin epävakaalta ja ennalta-arvaamattomalta.
Liittosi edustaja oli itseasiassa ihan oikeassa sanoessaan ettei koeaikapurkuja yleensä kannata viedä eteenpäin. Koeajalla työntekijä ei nauti samoja oikeuksia kun vakituinen työntekijä ja koeaika on molemmin puolin kirjaimellisesti koeaika sekä työntekijälle että työnantajalle työsuhteen molemminpuolisesta sopivuudesta. Olet saanut kertomasi mukaan syyksi sen ettei työt oikein suju odotetulla tavalla ja valitettavasti itse esimiehenä olen joutunut useamman kerran ilmoittamaan työntekijälle koeajan päätteeksi ettei työsuhdetta tulla jatkamaan. Olen yrittänyt hoitaa asian mahdollisimman asiallisesti ja rehellisesti mutta menemättä syvällisesti ihan kaikkiin ongelmakohtiin. Tuo ei ymmärrettävästi ole ollut kiva tilanne, mutta jotkut ovat ottaneet asian hyvin ja toiset taas todella henkilökohtaisesti.
AP, jos entinen yrityksesi ei halunnut jatkaa työsuhdetta kanssasi, eikö pidemmällä aikavälillä ole parasta että pääset työpaikkaan jossa on molemminpuolinen tahtotila jatkaa työsuhdetta? On hyvä myös pitää jatkossa mielessä että HR ei ole kiinnostunut kenenkään yksilön kyvystä maksaa laskunsa tai urakehityksestä vaan HR on palkattu ajamaan työantajansa etuja. Pyrin itse pitämään yhteydenotot HR:n aiheissa jotka ovat heidän pääasiallista tonttiaan: tilinauha, kertyneet lomat, saikut ja vastaavat erikoistilanteet joissa HR:n tulee mahdollisesti täyttää lippulappuja.
On muuten hyvä muistaa, että on aina oman edun mukaista tehdä yhteistyötä HR:n kanssa sekä tehdä heidän työnsä helpoksi. Vaikka ketuttaisi, epäkohdista tulee olla yhteydessä liittoon ja työpaikalla hoitaa asiat ja keskustelut poliittisen korrektisti. Minkä takia AP koit ettei sinua olisi saanut irtisanoa?
Vierailija kirjoitti:
Moi,
Samaistun ajatuksiin nykytyöelämän haasteista. Viimeisen muutaman vuoden aikana olen nähnyt useammankin työpaikan sekä vielä useammat muutosneuvottelut. Työelämä on tuntunut paikoin hyvin epävakaalta ja ennalta-arvaamattomalta.
Liittosi edustaja oli itseasiassa ihan oikeassa sanoessaan ettei koeaikapurkuja yleensä kannata viedä eteenpäin. Koeajalla työntekijä ei nauti samoja oikeuksia kun vakituinen työntekijä ja koeaika on molemmin puolin kirjaimellisesti koeaika sekä työntekijälle että työnantajalle työsuhteen molemminpuolisesta sopivuudesta. Olet saanut kertomasi mukaan syyksi sen ettei työt oikein suju odotetulla tavalla ja valitettavasti itse esimiehenä olen joutunut useamman kerran ilmoittamaan työntekijälle koeajan päätteeksi ettei työsuhdetta tulla jatkamaan. Olen yrittänyt hoitaa asian mahdollisimman asiallisesti ja rehellisesti mutta menemättä syvällisesti ihan kaikkii
En ole ap, mutta omassa tapauksessani on kieltämättä hiukan vaikeata tehdä hyvää yhteistyötä HR:n kanssa. Viime kokouksessa liiton asianajaja oli mukana, hän joutui puuttumaan HR-edustajan puheisiin, koska ne olivat laittomia.
Raadollista on nykyajan työelämä. Tämä sama pätee kaikkiin, olemme korvattavissa. Kun parempi (ja halvempi) työntekijä tulee kohdalle se on lähtö. Ensin alkaa vihjailu, sitten v-mäinen käytös ja lopulta savustetaan ulos, jos ei itse älyä lähteä niin tule potkut syystä jos toisesta.