Ope kysyy: Minkälaisen synnytysvideon näyttäisit yhdeksäsluokkalaisille?
Ihmisen biologiassa alkaa viikon päästä jälleen kaikkein kuumottavin aihe, eli seksuaalisuus. Ennen kouluissa on näytetty video ihan oikeasta synnytyksestä, mutta viime vuosina se on tuntunut olevan liikaa oppilaille. Toisaalta koko ikäluokka on viimeistä kertaa saamassa oppia, joten ei voi enää luottaa myöhemmin tuleviin tunteihin.
Eli minkälaisen synnytysvideon näyttäisi yhdeksäsluokkalaisille?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi näyttää?
Miksi Ei pitäisi? Täytyyhän sitä tietää, mitä tuleman pitää. Ja varsinkin teinien, joilla hormonit hyrrää. Osaavatpahan sitten pitää ne kortsut mukana.
Miksi täytyy näyttää? Asiasta lukeminen riittää hyvin. Vai eikö niillä teineillä enää ole aivoja tai lukutaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Eikös kätilöt edelleen varoittele miehiä kurkkaamasta sinne synnytyksen aikana?
Oma mies on katsonut jokaisen synnytyksen, tokasta lapsesta alkoi heikottaa ja oli pakko mennä istumaan niin ettei näe. Seuraavat kyllä selvinnyt ihan kunnialla. Seksikin alkanut melko pian kiinnostamaan vaikka näky ei varmasti kovinkaan kiva
Vierailija kirjoitti:
Raskauden aikaisista vaivoista lähtien. Lapsiveden meno, supistukset, komplikaatiot, episiotomia, sektio, imetys, anemia, väsymys, vauvan hoito, mahdollinen masennus...
Saati sitten synnytysvauriot, ulkonäkömuutokset, seksin aloitus kaiken uuden ja ehkä kaoottisenkin keskellä.
T. Lapseton nainen (vapaaehtoisesti)
Hälytys hälytys Asiantuntija paikalla :D
Ei tarvi näyttää mitään synnytysvideoita koululaisille. Ei meillekään näytetty, ja silti sukupolvemme on paljon terveempää, sekä henkisesti että fyysisesti, kuin nämä nykyiset.
Ei kiitos mitään. Mä sain traumat jo pelkistä kuvista, joita lapsena näin jostain kaverin perheen lääkärikirjasta. Se vauvan pään tulo oli mulle todella liikaa. Tästä johtuen Olin TODELLA synnytyspelkoinen vuosikymmeniä. Kaksi lasta olen lopulta saanut yli kolmekymppisenä, toisen hätäsektiolla, toisen alakautta enkä olisi halunnut nähdä edes omaa synnytystäni videolta.
Joku piirretty animaatio on ihan riittävä infopläjäykseksi jos jotain on pakko näyttää. Ne ketkä oikeasti haluaa nähdä oikean synnytyksen löytää sen kyllä netistä.
Ope minäkin
Näyttäisin suomalaisen nuorisoelokuvan Täältä tullaan elämä. Se alkoi oikealla synnytyksellä ja siinä oli paljon muutakin pohdittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskauden aikaisista vaivoista lähtien. Lapsiveden meno, supistukset, komplikaatiot, episiotomia, sektio, imetys, anemia, väsymys, vauvan hoito, mahdollinen masennus...
Saati sitten synnytysvauriot, ulkonäkömuutokset, seksin aloitus kaiken uuden ja ehkä kaoottisenkin keskellä.
Kuinka voin vielä perua nuo raskauteni ja synnytykseni? Eivät menneet ollenkaan niin kuin hän lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisin suomalaisen nuorisoelokuvan Täältä tullaan elämä. Se alkoi oikealla synnytyksellä ja siinä oli paljon muutakin pohdittavaa.
Pohdittavaa biologian näkökulmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voin vielä perua nuo raskauteni ja synnytykseni? Eivät menneet ollenkaan niin kuin hän lupaa.
Etkö saanut epparia sektiossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi näyttää?
Miksi Ei pitäisi? Täytyyhän sitä tietää, mitä tuleman pitää. Ja varsinkin teinien, joilla hormonit hyrrää. Osaavatpahan sitten pitää ne kortsut mukana.
Miksi täytyy näyttää? Asiasta lukeminen riittää hyvin. Vai eikö niillä teineillä enää ole aivoja tai lukutaitoa?
Ei nykyteinit osaa/viitsi lukea. Katsovat tubesta videon, jos sattuu kiinnostamaan. Kovinkaan todennäköisesti niin ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö saanut epparia sektiossa?
En todellakaan, en kumpaakaan! Vieläkö sen ehtii pyytää? Kuopus on jo 6 v.
Voit näyttää kohtauksen jostain Alien leffasta, vaikka Prometheus, tai Alien Covenant. Siihen, kun alieni tulee ihmisen sisältä pitää vaan muistaa sanoa, että myös kakkaa tulee, ei pelkkää verta.
Ei mitään. Ilmankin pärjää oikein hyvin. Yhtäkään videota en ole katsonut, synnytysvalmennukseen en toista kertaa mennyt ja ihan hyvin tuo lapsi maailmaan tuli.
No älä ainakaan kenenkään tussua esittele lapsille. Kyllä pitää saada itse päättää haluaako katsella revennyttä toosaa. Minä en ainakaan haluaisi.
T. vela
Voivat katsoa itse millaisen haluaa.
en määkään sielä verhon takana käyny kurkkimassa vaikka 2 kertaa mukana olin :D ei niille mitään videoita tarvi näyttää. ehkä sodan kauheudet ja eläinten kohtelu vois olla tähän päivään herättäviä asioita mistä pitäs keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdittavaa biologian näkökulmasta?
Oli siinä muutakin biologiaan liittyvää. Jopa eläinkauppa. :-D Paljon lisääntymiseen ja kasvuun liittyvää, sekä varoitus, että nuorena on hyvin tapaturma-altis, kun elämä jyllää kokemattomassa kehossa.
Kävin kahdesti synnytysvalmennuksen. Siellä ei mitään videoita näytelty. Nykyään ne on kuulemma lopetettu, kuten myös imetysinffot ja synnytyksestä kuntoutusvalmennukset. Ainakin Helsingissä. Sääli. Taas säästetään väärässä asiassa.
Jokainen synnytys on erilainen. Mikä on sitten se oikea näyttää? Yksikään kolmesta synnytyksestäni ei kyllä ole mikään räjähdys ollut. Ja itse synnytys ei kerro mitään, miten rankkaa vauvan kanssa on.