Ope kysyy: Minkälaisen synnytysvideon näyttäisit yhdeksäsluokkalaisille?
Ihmisen biologiassa alkaa viikon päästä jälleen kaikkein kuumottavin aihe, eli seksuaalisuus. Ennen kouluissa on näytetty video ihan oikeasta synnytyksestä, mutta viime vuosina se on tuntunut olevan liikaa oppilaille. Toisaalta koko ikäluokka on viimeistä kertaa saamassa oppia, joten ei voi enää luottaa myöhemmin tuleviin tunteihin.
Eli minkälaisen synnytysvideon näyttäisi yhdeksäsluokkalaisille?
Kommentit (78)
Olen synnyttänyt nainen, enkä haluaisi nähdä synnytysvideota. Minusta tuollaisen katsomisen pitäisi olla vapaaehtoista. Asiasta voi lukea kirjasta tärkeimmät tiedot. Se on luonnollinen mutta hyvin brutaali tapahtuma. Se asia ei tule kaikkia luokkasi oppilaita tulevaisuudessa edes koskettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt nainen, enkä haluaisi nähdä synnytysvideota. Minusta tuollaisen katsomisen pitäisi olla vapaaehtoista. Asiasta voi lukea kirjasta tärkeimmät tiedot. Se on luonnollinen mutta hyvin brutaali tapahtuma. Se asia ei tule kaikkia luokkasi oppilaita tulevaisuudessa edes koskettamaan.
Kirjassa on synnytyksestä ehkä 4 lausetta. Oppikirjat eivät nykyään sisällä kuin ylimalkaisen kuvauksen asioista.
kysy niiltä lapsilta mitä ne haluaa nähä vai haluaako ollenkaan?
Aidon synnytysvideon näyttäminen on mitä parhaimpia ehkäisymenetelmiä, kannatan! Kyllä teinipimu miettii kaksi kertaa haluaako lapsia kun näkee miten römpsä räjähtää.
Joo kannattaakin nykyajan nuorista kasvattaa kunnon pullamössöä, että eivät tiedä mistä vauvat tulee. Se on kiva kun elämä yllättää. Mut jatka ope hyvä samaa rataa. Mä kyllä omille lapsilleni kerron mistä vauvat tulee ja miten se tapahtuu. Mä en pullamössöjä kasvata.
Vierailija kirjoitti:
No mäkin olen elämäni pärjänny ilman allatiiveja ja illatiivejä, turhaan niitäkin opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Toki video on vain pieni osa useiden tuntien mittaista seksuaalisuuden kokonaisuutta.
ap
Niinpä. Mitäpä jos ensin katsoisit mitä ops sanoo, ja sen jälkeen tsekkaisit käytössä olevat materiaalit. Vai meinasitko että parempi kysyä vauvapalstalta ja sen jälkeen katsoa mitä netistä löytyy?
Aika harva on nyt vastannut kysymykseen millaisen synnytykseen liittyvän videon näyttäisit. Synnytyksestä kertovia videoitahan on hurjasti erilaisia ja osassa niistä ei näy oikeastaan mitään mistä pitäisi järkyttyä tai säikähtää. Synnytys pitäisi kuitenkin biologiaan kuuluvana ilmiönä käydä läpi.
Meille tytöille näytettiin ysillä se ysärin pimppirepeää ja veret roiskuu-video. Päätin etten hanki lapsia.
t: 45v lapseton
En minkäänlaista. Miksi sellainen pitää näyttää?
Miksi turvaudut videoon? Meidänkin opettaja jakoi vihkoset ja käski lukea sieltä. Etkö opettajana vuonna 2023 voi kertoa asioista omin sanoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki video on vain pieni osa useiden tuntien mittaista seksuaalisuuden kokonaisuutta.
ap
Niinpä. Mitäpä jos ensin katsoisit mitä ops sanoo, ja sen jälkeen tsekkaisit käytössä olevat materiaalit. Vai meinasitko että parempi kysyä vauvapalstalta ja sen jälkeen katsoa mitä netistä löytyy?
Ops kuvailee nykyään hyvin laveasti sitä, mitä biologian opetukseen kuuluu, joten siitä ei ole mitään apua. Synnytyksen läpikäyminen on kuulunut biologian opetukseen pitkään.
Ope haluaa nyt tietää, missä teidän mielestänne menee raja sille, millaisen videon näyttäisit ysiluokkalaisille. Aikaisemmin biologiassa on näytetty video, jossa näkyy vauvan syntymä sensuroimattomana.
ap
En näyttäisi mitään videota, saat varmasti asian puhumalla perille. Ei siitä ole tositilanteessa mitään hyötyä, kaikki synnytykset ovat erilaisia eikä siihen voi varautua mitenkään. Turha siis pelotella etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva on nyt vastannut kysymykseen millaisen synnytykseen liittyvän videon näyttäisit. Synnytyksestä kertovia videoitahan on hurjasti erilaisia ja osassa niistä ei näy oikeastaan mitään mistä pitäisi järkyttyä tai säikähtää. Synnytys pitäisi kuitenkin biologiaan kuuluvana ilmiönä käydä läpi.
Minä esittäisin sinulle kysymyksen, että mistä olet saanut ajatuksen, että synnytys pitäisi esittää nimenomaan videon muodossa? Eihän sitä lapsen alullepanoakaan katsota koulussa videolta.
Joskus takavuosina noita videoita näytettiin ysiluokkalaisille todennäköisesti ajatuksella, että se saa nuoret pidättäytymään seksistä. Mutta onko se järkevä peruste?
Eipäs jaksa vanha enää muistaa olikohan vanhassa kunnon Olipa kerran ihminen -sarjassa missään osassa synnytyksestä.
Olen lähempänä 30v enkä ole koskaan nähnyt synnytysvideota. Miksi sellaista ysiluokkalaisille näytetään?
En kyllä näyttäisi suoraan jalkovälistä kuvattua videota. Riittää kun videolta näkyy miten rankkaa synnyttäminen on mutta mitä tapahtuu, kun lapsi onkin yhtäkkiä syntynyt.
ap