Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua vuokralla, kun vuokrat ovat nykyään tosi kalliita? Sain maksettua asuntolainani keväällä ja....

Vierailija
10.11.2023 |

...nyt on jäänyt rahaa niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)

Ostin oman asunnon silloin, kun vuokrat olivat jotain 600 euroa kuussa. Asuntolainan kk-lyhennys mulla oli n. 570 euroa kuussa ja se pysyi muuttumattomana loppuun asti, kiitos tasaerälyhennyksen.

Samassa ajassa vuokrat ovat nousseet täällä kaksinkertaisiksi. Tuntuu hurjalta, että joku vähävarainen joutuu maksamaan 1200 euroa kuussa rikkaan vuokraisännän taskuun ja minä selviän 126 euron vastikkeella. :O Siis oikeasti pienituloinen maksaa yli tonnin enemmän kuin minä eikä ole saanut mitään varallisuutta. Minun asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa ja tämä on onneksi suhteellisen uusi, hyväkuntoinen taloyhtiö.

Mut miltä se tuntuu maksaa noita nykyajan järjettömiä vuokria? Mitä tilanteelle pitäisi tehdä, että suomalaisilla jäisi rahaa elämiseenkin?

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa saa nostaa vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä, monella vuokra saa noustaa elinkustannusindeksin verran eli noita 2 vuotta vanhojen kerrostalojen ensi vuoden 1600 vastikkeita ei voi siirtää vuokraan ja vuokralainen voi muuttaa pois 

Ei kukaan maksa 1600 kaksiosta vuokraa, jos sijoittajilla ei ole fyffeä ja kerrostalo menee konkurssiin niin osakkailta lähtee asunto, mutta asuntovelka jää. 

Vierailija
122/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä ja monella heistä omistusasunto ja moni eläkeläisen lapsi siis perii asunnon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra 350e/kk, yksiö keskisuuren kaupungin keskustassa.  

Vierailija
124/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä tuntuu kun ei tarvitse asua pienessä asunnossa kerrostalossa.

Just on lehdessä, että sähkön hinta voi nousta korkealle taas tänä talvena ja nyt ei saa sitten sähkötukea eikä verovähennystä.

Kelalla on lämmityslaskussa katto. 

Vierailija
125/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä tuntuu kun ei tarvitse asua pienessä asunnossa kerrostalossa.

Just on lehdessä, että sähkön hinta voi nousta korkealle taas tänä talvena ja nyt ei saa sitten sähkötukea eikä verovähennystä.

Kelalla on lämmityslaskussa katto. 

Saavat maksaa omakotitalon lämmityksen omasta pussista. 

Vierailija
126/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni maksoi vaimonsa kanssa 5- h saunattomasta omistusasunnosta kattorempat, ulkosivurempat, ja nyt ensi vuona alkamassa putkiremontti. Joutui ottamaan  vanhassa ijässä vielä pankkilainaakin putkirempnttia varteen. Näyttää niin käyhältäkin nykyisin, vanha nuhjuinen takki päällä. Eivät myöskään saa tietenkään myyty sitä asuntoa- kukaan ei haluaa. Ovat siis tosi hankalassa tilanteessa

Vierailija
127/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempaa on vuokralla kuin velkaa, vastikkeita ja muita taloyhtiöiden isoja remppoja maksellen.

Vierailija
128/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsee jäädä paljon säästöön ? Sekö on elämän tarkoitus ? No ei todellakaan,  elämän tarkoitus on että elää, ja nauttii pienistäkin asioista... takkatulesta,  saunomisesta, netflixin jouluelokuvista jne...

Juuri näin. Tällaiset ap aloitukset ja keskustelut ovat täälläkin vaan yleistyneet..  ja se on jotenkin säälittävää ,  kun osa porukasta on vielä ihan tosiaan Mutta faktahan on se että Suomi jakantuu nyt entistä pahemmin,  rikkaat rikastuu ( esim.woltin perustaja), ja köyhät köyhtyy..kuilu vaan kasvaa. Kun eihän se voi   olla niin, että ura/palkka/raha on se  kaikista tärkein asia elämässä..ja näin kokoomus vaan ajattelee!  Kun oikeasti tärkeintä on että elää ja sinut hyväksytään, ja saat nauttia ja tehdä niitä "vähäpätöisiäkin" asioita..Esim tänään tehdä tyttäreni kanssa isänpäiväkakun huom

Mietin samaa. Työ on menettänyt merkitystä kun työllä ei tienaa elintasoa nostaen tai töitä ei edes saa sadat tuhannet työttömät. Moni työllinen on kadottanut elämän merkityksen ja olettaa että elämän tarkoitus on säästää rahaa ja odottaa eläkettä eli vanhuutta. 

Vierailija
129/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä ja monella heistä omistusasunto ja moni eläkeläisen lapsi siis perii asunnon. 

Suuri osa noista asunnoista on lhes arvottomia rahareikiä. Moni tulee kieltäytymään perinnöstä.

Vierailija
130/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrani on noin 570 ja saan asumistukea 320e. 

Älä hätäile, Riikka häätää sut kohta.

Ei katsos kun mä ole eläke-eliittiä. 

Vierailija
131/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsee jäädä paljon säästöön ? Sekö on elämän tarkoitus ? No ei todellakaan,  elämän tarkoitus on että elää, ja nauttii pienistäkin asioista... takkatulesta,  saunomisesta, netflixin jouluelokuvista jne...

No säästöön jää juuri siksi kun nauttii elämän pienistä asioista, eikö törsää kaikkea turhuuksiin.

Ja sitten on mukavaa kun saa pääomatuloja, ja on optio tehdä lyhyempää työviikkoa.

Vierailija
132/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra on 405e, saunallinen kaksio lähellä kaikkia palveluita. Miesystävällä on samankokoisesta omistusasunnosta vastike enemmän, enkä voi käsittää että mitä järkeä siinä on. 

Vierailija
133/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a vaikea sanoa. Itse maksan vuokraa saman verran kuin toisella puolella tietä asuva kaveri maksaa yhtiövastiketta. Minulla on  10neliötä isompi asunto. Voin kertoa että hänestä ei tunnu hyvältä kun joutuu maksamaan vastikkeessaan kaikki julkisivu remontit, hissien lisäämiset talonyhtiöön ym. Putkiremontti kuulemman tulossa parin vuoden päästä eli helpotusta vastikkeeseen ei ole tiedossa ainakaan ihan heti.

Vierailija
134/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on just sitä, kun maailma osataan katsoa vaan minä- minä kulmasta. Tiesitkö, että monille matalapalkkasille, ketkä rehellisesti teevät oma jokapäivästä työtä, ei edes myönnettää asuntolainaa. Ilman muuta on vuokraat korkeat. Mitä pitäisi tehdä? No hallitus lakkauttaa asumistuet, nostaa matkakustannusten omaavastuu maksimiin. Sähkö kallistuu, kaupassa hinnat on korkealla. Mitä pitäisi tehdä? Myöntää itselleni, että niin kauan, kun tässä maassa on viidakkolaki ja ihmisiä pidetään apinoina, kenelle voi syljeskellä, niin niin kauan tämmöisillä ylenkatseisillä ainaski menee hyvin. Ollaan iloisia tämmöisten puolesta, että edesjoillakin menee täällä hyvin. Mutta että elämässä on muitakin arvoja kun raha, sitten me muut ollaan iloisia niitein muiten arvojen omistajina. 

Vierailija
135/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat perusteluni:

- tällä hetkellä ja tällä sijainnilla omistusasumisen kulumiset ovat reippaasti vuokra-asumisen kuluja suuremmat

- en halua spekuloida tulevalla korkotasolla ja asuntojen hintakehityksellä

- edes lähelle vastaavan asunnon hankinta (220 000 - 250 000 euroa) tarkoittaisi sijoitusten myymistä ja sitä, ettei minulla olisi varaa joutua työttömäksi

- asun juuri sellaisessa asunnossa kuin haluan. Säästöön jää 500-600 euroa/kk. Säästössä on nyt 80 000 euroa ja työvuosia jäljellä yli 20

- en halua muuttaa enää tässä iässä kompromissiasuntoon, vain jotta kenties hyötyisin joskus eläkeiän kynnyksellä

Joo. Jos 2007-2009 olisi ollut mahdollisuus ostaa asunto, todellakin olisin ostanut. Ikävä kyllä mahdollisuuksia alkoi olla vasta myöhemmin, kun hinnat olivat jo nousseet ja kaikki laskivat alhaisen korkotason varaan.

Vierailija
136/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai ne vastikkeetkin nousee, sillähän tuota vuorankorotustakin kaupunki perusteli että pitää riittää ylläpitoon ja remontteihin.

Vierailija
137/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla Itä-Euroopassa ja teen etätöitä. Vuokra 200e / kk + kulut. Oman asunnon ostan vasta sitten, kun vanhemmista aika jättää - perinnöt. Olen sinkku, vela.

Vierailija
138/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

47,5 neliötä, kaksio espoossa. Vuokra on 650e. Palvelut ovat kävelymatkan päässä. On hyvä julkinen liikenne. Vuokra nousi vuoden alussa parilla kympillä.

Hieman isompi saunallinen kaksio Tampereella ratikkareitin varrella samaan hintaan. Korkokulut 170000€ lainalle, jolla saisi vastaavan olisi aika tarkkaan sama + lisäksi tulisi vastike 2-300€ ja lyhennykset. Ei paljoa omistusasuminen houkuta.

Noilla laskelmilla siis Hervannassa. En muuttaisi sinne vaikka mulle maksettais se 650,-/kk. Sen sijaan, asun mielelläni parin kilometrin päässä ratikkareitistä, jolla en ole kertaakaan matkustanut. En kyllä muutenkaan käytä julkisia, autolla ja fillarilla suhauttaa alle 4 km keskustaan helpommin ja nopeammin. Rivarikolmio, 75 neliötä, ei ihan uusi, muttei ikäloppukaan. Kun korot nousi, maksoin lopun lainan keväällä pois, nyt makselen vain vastiketta, n. 350,-/kk sis. veden. Asunnon arvo, toki remontoin muuttaessa osittain, noussut omistusaikanani vajaassa 10 vuodessa n. 50k. Ja tästä yhtiöstä asunnot menee nopeasti kaupaksi. Isoja remontteja ei seuraavaan 5 vuoteen ole tulossa, lähinnä pihan asfaltointi ja uudet sähkötolpat autoille. En ymmärrä, miksi minun omistusasujana pitäisi pelätä työttömäksi joutumista tai mahdollisia tulevia remontteja. En minä niitä varten säästä, vaan ihan siksi, että ansaitsen enemmän kuin kulutan. 

Vierailija
139/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 490e. Lämmitys, vesi ja autotolppa. Kaunis luonto ympärillä. 

Vierailija
140/160 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se 52v jolla oma velaton kaksio. Myös 2 sijoitus yksiötä joista saan vuokratuloja. Toinen niistä myös ollut velaton vuodesta 2007. Toisesta vielä pankille maksan jokusen vuoden. Tosin korot saan 100%:sti hyväksi luettua kun luotto otettu sijoitusasunnon ostoon. Tarkoitus saada nopealla aikataululla maksettua. 

M52

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi