Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä kehon kuntouttamiseen pitkän vuodelevon ja vähäisen liikunnan jälkeen

Vierailija
27.03.2023 |

Olin siis pari kuukautta vuodelevossa ja huonosti olen liikkunut senkin jälkeen.
Tuntuu, että koko kroppa on mennyt ihan löysäksi (kädet, jalat jne.) ihan löllöä.

Ylipainoa ei ole, päinvastoin, paino on tippunut noin 7 kiloa.

BMI about 23, mutta pelkkää löllöä.

Vinkkejä liikuntaan ja syömisiin, en syö lihaa (kalaa ja kanaa voin aloittaa syömään, jos se kasvattaisi lihaksia).
Mulla on perus kuntoutusliikkeet, jotka sain sairaalasta, siis ihan peruslihasten tekoa tyyliin jalkalihaksia enimmäkseen, mutta saanko koskaan kroppaa kuosiin vai onko jo menetetty kaikki?

En halua kuntosalille, kotoa löytyy puntit, voimakuminauha ja joogavälineitä.

Lähinnä tää löysyys ihmetyttää.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesiliikunta.

Vierailija
2/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesiliikunta.

Auttaako vain, että menen tuohon uimahalliin uimaan ihan normaalisti enkä osallistu mihinkään vesijumppiin? Kunto on siis tosi huono, kävellä kyllä jaksan ihan ok hitaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kuinka paljon pitäisi tehdä noita lihaskuntoliikkeitä, jotta alkaisi keho kiinteytyy ja lihaksii tulla? Tyyliin joka päivä yksi tunti? 

Vierailija
4/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Garminin älykello. Siellä on valmiiksi suunniteltuja harjoituksia, mm. pilates ja jooga. Näillä olen saanut itse tuloksia vuosien sairastelun jälkeen!

Vierailija
5/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt ihan normaalisti (proteiinia saa myös kasvipohjaisista tuotteista ja aloitat liikunnan pikkuhiljaa. Netissä on hyviä "sohvaperunasta kuntoon" tyyppisiä ohjelmia, jotka sopivat kevyeen liikunnan aloitteluun. 

Vierailija
6/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pitkäkestoisia kävelylenkkejä. Niillä polttaa rasvaa, parantaa hapenottokykyä eikä ole aloittelijalle liian raskaita.

Vierailija
7/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis kuinka paljon pitäisi tehdä noita lihaskuntoliikkeitä, jotta alkaisi keho kiinteytyy ja lihaksii tulla? Tyyliin joka päivä yksi tunti? 

Ei joka päivä. Siitä on vain haittaa. Aloittaisin 1-2 kerralla viikossa ja kun alkaa tuntua kevyeltä, yksi kerta lisää. Kävely on myös hyvä lihaskunnon ja ennenkaikkea yleiskunnon kehittäjä. Siinäkin maltti on valttia, ettei se käänny enemmän haitaksi kuin hyödyksi. 

Vierailija
8/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kasvipohjaisia proteiineja suosittelette? 

Voin kyllä syödä kananmunia, oisko hyvä syödä pari joka päivä?

Olen siis stressin takia syönyt äärimmäisen huonosti ja sen takia painokin tippunut.

ap

Vierailija
9/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen pitkäkestoisia kävelylenkkejä. Niillä polttaa rasvaa, parantaa hapenottokykyä eikä ole aloittelijalle liian raskaita.

Kyllä, kävelystä on hyvä aloittaa ja pitää se mukana jatkossakin. Perusliikuntaa parhaimmillaan

Vierailija
10/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tsemppiä toipumiseen! Suosittelen vesijuoksua, tai kävelyä, tai jonkinlaista liikkumista pystymisen mukaan vesijuoksuvyö päällä altaassa.

Vierailija
11/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kasvipohjaisia proteiineja suosittelette? 

Voin kyllä syödä kananmunia, oisko hyvä syödä pari joka päivä?

Olen siis stressin takia syönyt äärimmäisen huonosti ja sen takia painokin tippunut.

ap

Mitä tahansa. Herneet, pavut, linssit, kvinoa jne. jne.

Kananmuna on hyvä, mutta en söisi joka päivä. Kohtuu kaikessa.

Se on ihan normaalia, että vuodepotilaana paino tippuu. Palautuu kyllä, kun aloitat ns. normaalin elämän. Rauhassa vain ilman stressiä.  

Vierailija
12/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita sillä, että hyväksyt, ettei kuntoutuminen ole pikajuoksu, vaan voimat ja lihakset palautuvat vähitellen. 

Ruokailuista ei kannata stressata. Tavallinen kotiruoka on oikein hyvä pohja. Herkutellakin saa välillä.

Liikuntaan maltillinen alku ja pikkuhiljaa lisää kun keho alkaa tottua. 

Tsemppiä! Kuntoutuminen ei ole helppoa, mutta tuloksia tulee, kun malttaa olla kärsivällinen.

Vierailija
13/40 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne-elämän hallinta yhdeksi keinoksi. Jos tunteet pistävät laihduttamaan, se on muutettavissa aivan kuten lihottaminenkin.

Hyväksy että olet itse tehnyt muutoksen. Et ole laihtunut itsestään vaan olet aktiivisesti tehnyt tekoja, jotka ovat aikaansaaneet laihtumisen. Voit ihan samalla tavalla myös tehdä tekoja, joilla lihot ja laihdut vuorotellen. On oletettavaa että olet löysempi nyt kuin ennen vaikka paino olisi mitä. Eli on todennäköisesti tarvetta myös laihtua, mutta tämän tiedät vain itse.

Mikä tahansa liikunta vähitellen. Jos postilaatikolle kävely hengästyttää niin kokeilet aluksi pienen pätkän lisäämistä. Useamman kerran päivässä esimerkiksi, niin pääset alkuun. Kauppareissu on sekin ehdottomasti eteenpäin, jos kuntosi sen sallii eli saat nostella, raajat sallivat jne.

Muistat vaan koordinaation, mahdolliset liukkaat kelit ja omat rajoitteeesi. Kohta on maa sula eli onnettomuusriski pienenee siltä osin.

Kasvata määrää niin, että se rasittaa mutta haluat silti liikkua uudelleenkin. Muista ylläpitokaudet eli et kasvata tai vaikka vähennät, jotta into säilyy.

Vierailija
14/40 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostellaas

Vierailija
15/40 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa kannattaisi pyytää neuvoja fysioterapeutilta.

Vierailija
16/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sairaalan fysioterapeutilta jumppaohjeita ja olen niitä tehnyt välillä enemmän välillä vähemmän.

Tietääkö joku, jääkö kroppani ikuisesti täysin löllöksi taikinaksi ilman lihaksia, vaikka kuinka tekisin kotona näitä ns. pilatestyyppisiä lihaskuntoliikkeitä ja kävelisin ulkona?

Sitä lähinnä myös kyselisin, että palautuuko kroppani ikinä vai onko se jo pilalla.

ap

Vierailija
17/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain sairaalan fysioterapeutilta jumppaohjeita ja olen niitä tehnyt välillä enemmän välillä vähemmän.

Tietääkö joku, jääkö kroppani ikuisesti täysin löllöksi taikinaksi ilman lihaksia, vaikka kuinka tekisin kotona näitä ns. pilatestyyppisiä lihaskuntoliikkeitä ja kävelisin ulkona?

Sitä lähinnä myös kyselisin, että palautuuko kroppani ikinä vai onko se jo pilalla.

ap

Tietysti palautuu. Jos haluat enemmän lihaksia niin sitten lihaskuntoliikkeet mukaan. Ei ne pahaksi ole muutenkaan. Mutta ensin peruskuntoa kävellen ja uimahallissa.

Vierailija
18/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta toistoa kantsii tehdä noissa lihaskuntoliikkeissä esim. kyykyissä?

Tuleeko tuloksia, jos tekee 30 kyykkyy päivässä?

Siis kun mulla on nippu noita erityyppisiä kotona tehtäviä lihaskuntoliikkeitä, niin niissä on vaan tyyliin 3 kertaa 10 kyykkyy ja sit tietty muut liikkeet, niissäkin maksimimäärä on toi 30 toistoo. Niin onko se riittävästi saamaan takaisin lihaksia tähän taikinakehoon?

Vai pitääkö toistoja tehdä enemmän, sitten kun vaan jaksaa?

ap

Vierailija
19/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,uskon kroppasi vielä toipuvan ja lihaksiesi kasvavan takaisin. Olin yli puoli vuotta sitten syöpäleikkauksessa ja pari viikkoa sairaalassa. Kävelin siellä vain hiljalleen käytävillä, käsilläni en tehnyt mitään erityistä. Kotonakin piti välttää raskaampia nostoja. Käsivarsistani olivat lihakset kuihtuneet ja iho poimuilla. Tein tavallisia kevyempiä kotitöitä, heiluttelin ja koukistelin käsiäni yms. pientä. Parin kuukauden kuluttua lihakset olivat kasvaneet entisiin mittoihin ja ihon poimut olivat kadonneet. Olen yli 70 v nainen. Onnea ja voimia toipumiseesi ja kuntoutukseesi ap!

Vierailija
20/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi palautua. Ellei sinulla ole jotain pysyvää vahinkoa, josta me emme tiedä.

Noiden liikkeiden on tarkoitus jäädä pois jossakin vaiheessa, jos sinulla ei ole mitään etenevää vaivaa, jota ei voi pysäyttää ja tarvitset jatkuvasti tiettyjä liikkeitä. Et saa lihaksia takaisin tai ylläpidettyä aktiiviseen elämään vaadittavalla tavalla pelkästään muutamalla kyykyllä, koska ihan jo seisoessa käytät lihaksiasi. Liikkumalla ja syömällä sopivalla tavalla saat rasvaa pois ja lisää lihasta. Kulutuksen on tietysti oltava välillä plussaa ja välillä miinusta.

Muista ettet luota 100% kenenkään sanoihin, koska kuka tahansa voi olla väärässä vaivasi suhteen. Tai kehosi ylipäätään. Fyssari on työtä tekevä ihminen, ja jos työn tuloksia epäilee, hän ei välttämättä sano epäilyksiin mitään. Tai sitten hän saattaa olla sinulle avuksi eri tavalla kuin joku ulkopuolinen.

Lueskele vaikka nettilähteistä tai oppikirjoista kehon fysiologiaa, jos epäilyttää kovasti jokin tietty asia jossakin vaiheessa. Se voi auttaa ymmärtämään, meneekö oikein. Olet elänyt kehossasi sen verran mitä vuosia nyt on kertynyt. Tiedät jo jotakin sen toiminnasta eli luota myös itseesi.