Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19950)
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, ainakin kun ruoat tekee kaikki itse eikä syö lihaa. Kikherneet, pavut ja linssit ovat lihaan verrattuna halpoja proteiininlähteitä ja niistä saa melkein mitä vaan tehtyä.
Ja kun herneet,pavut,linssit,yms. ostaa kuivatuotteina nämä ovat puoli-ilmaisia. Idättämällä saa (lähes) ilmasta ruokaa (pun intended).
viikon ruuat: ykkösmaito 2x1l a 0,56/l (-0,83) kirjosavufileet 200g 2,79 (-4,19) ja 215g 3,00 (-4,50), mansikkarahka 500g 1,79, mozzarellaciabatta 1,96 (-2,93), kaurapalat 9 kpl 1,04 (-1,55), maksalaatikko 400g 1,40 (-2,09), paneroitu kalaleike ja muusi 3x a 2,28 (-3,41) yht. 19,94
-winner-
ja bonuksena sellaisia toisenkin samaa nimimerkkiä käyttävän suosimia hieman mustuneita banaaneja melkein 2 kg 1,68
Tänään aamupalaksi kulhollinen jukurtti-satsuma-omena-chiansiemen"vanukasta", sämpylä kinkkuviipaleilla ja kesäkurpitsaviipaleilla ja teetä. Olen saanut chiansiemenet joskus ilmaiseksi. Antaja oli saanut ne itse ilmaiseksi, eikä keksinyt itse, mitä tehdä niillä. Myös omena+sämpylä oli ilmainen. Olisko jotain... 0,50€? Satsuma oli paljon syötävämpi tuollaisessa sekoituksessa kuin paljaaltaan.
Lounas oli "man tar vad man har" -salaatti jääkaapin aarteista, loput eilisestä kvinoasta, puolikas pöydänkulmalla pyörineestä tomaatista, loput yhdestä kesäkurpitsasta, pieni suippopaprika, fetajuustoa ja makeaa chilikastiketta. Lisäksi otin kourallisen tortillasipsejä. Työpaikka tarjosi palanpainikkeeksi teet. 1,5€?
Iltapäivällä oli munkkikahvitarjoilu (sai teetäkin).
Kotona ehdotin, että oltaisiin tehty mac'n cheeseä, mut ei kelvannut. Sen sijaan läpi meni ehdotus makaroonilaatikosta, siis siitä, missä ei ole jauhelihaa. Kaivoin pakastimesta rasiallisen hunajamarinoituja kanasuikaleita ja paistoin ne. Kasviksina mansikoita sekä porkkana- ja lanttutikkuja. Makaronilaatikosta jäi noin kolmasosa tuleville päiville.
(makaronit 0,98€, maito punalaputettu syyskuun alun päiväyksellä, noin 0,50€, neljä kananmunaa 0,70€ punalaputettuja, mausteita 0,20€, kana 4,10€, juurekset 0,25€; mansikat ilmaisia, yhteensä 6,75€ viidelle hengelle, itse en syönyt kanaa, päivän munkkitarjoilujen jälkeen ei kyllä ollut suuremmin nälkäkään; mutta tasajaolla annoshinta 1,35€)
Päivän kustannus 3,35€.
Eli taas tullaan siihen, että kun osa kasviksista on ilmaisia tai itsekasvatettuja, niin se kyllä laskee kustannuksia. Lisäksi punalaputettujen tuotteiden käyttö laskee tietenkin myös proteiinien hintaa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
viikon ruuat: ykkösmaito 2x1l a 0,56/l (-0,83) kirjosavufileet 200g 2,79 (-4,19) ja 215g 3,00 (-4,50), mansikkarahka 500g 1,79, mozzarellaciabatta 1,96 (-2,93), kaurapalat 9 kpl 1,04 (-1,55), maksalaatikko 400g 1,40 (-2,09), paneroitu kalaleike ja muusi 3x a 2,28 (-3,41) yht. 19,94
-winner-
ja bonuksena sellaisia toisenkin samaa nimimerkkiä käyttävän suosimia hieman mustuneita banaaneja melkein 2 kg 1,68
Tossahan on jo oikeasti aika lähelle koko viikon ruuat! Joo, banaanit on kasviksia nekin, mutta itse ostaisin porkkanoita 😆
(ylikypsistä banaaneista tulee huono olo)
S k e kirjoitti:
maito punalaputettu syyskuun alun päiväyksellä
Että Mitä! Ihan selvennyksen vuoksi: oliko se iskukuumennettua UHT-maitoa vai ihan tavallista?
Joo, tiedän kyllä, että nykyisin maito säilyy paljon paremmin kuin ennen muinoin, mutta että kuukauden ylipäiväyksellä!
Tässä oli taannoin puhetta ruokahävikistä ja mulle kävi viime viikolla harmillinen moka. Laitoin lautaselle maissihiutaleet ja marjoja. Otin sitten jääkaapista avaamattoman maitopurkin ja kaadoin päälle... Härregyd! Sieltä tulikin maito ulos könttänä. Ei muuta kuin koko satsi roskiin. Jos olisin vähääkään edes epäillyt, että maito olisi mennyt huonoksi, olisin tietysti kaatanut sen ensin lasiin tarkastaakseni laadun. Avaamattoman maidon parasta ennen päiväys oli viisi päivää vanha, mutta näin kävi. Kyseessä oli Lidlistä ostettu Pohjolan Meijerin rasvaton maito.
Kampin Pimu
Tiedoksi halukkaille, että Helsingin Kauppatorilla on menossa silakkamarkkinat vielä 11.10. lauantaihin asti.
Mä tosin lopetin siellä käymisen jo vuosia sitten kun hinnat nousivat aivan älyttömyyksiin.
Vaan olihan se hauskaa siihen asti. Jos ei nuukaile, saa sieltä silakan lisäksi kerrassaan mainiota saaristolaisleipää.
Tunnen itseni ikälopuksi mutta muistan ajan kun sieltä haettiin tönkkösuolattua silakkaa tynnyrillinen parvekkeelle. Riitti kalaa koko talveksi kaupunkilaisillakin.
Jossain vaiheessa 90-luvulla, tai ehkä jopa aiemmin, ne alkoivat "jalostaa" tuotteitaan. Aluksi se oli hauskaakin. Myyjät tuputtivat auliisti maistiaisia ja myynti veti. Sitten muuttuikin ääni kellossa. Näpeille tuli, jos edes kehtasi kysyä. Minimaalisen pieni sadan gramman purkki piti ostaa kuin sika säkissä hirveään ylihintaan. Totesin, että nyt riitti.
Kampin Pimu
Yliopistoruoka 0,70 e
Munakkaita, linssejä, papuja, aletarralihaa.
Puuroa. Halpoja juureksia. Halpoja hedelmiä. Xtra maitotuotteita..
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
maito punalaputettu syyskuun alun päiväyksellä
Että Mitä! Ihan selvennyksen vuoksi: oliko se iskukuumennettua UHT-maitoa vai ihan tavallista?
Joo, tiedän kyllä, että nykyisin maito säilyy paljon paremmin kuin ennen muinoin, mutta että kuukauden ylipäiväyksellä!
Tässä oli taannoin puhetta ruokahävikistä ja mulle kävi viime viikolla harmillinen moka. Laitoin lautaselle maissihiutaleet ja marjoja. Otin sitten jääkaapista avaamattoman maitopurkin ja kaadoin päälle... Härregyd! Sieltä tulikin maito ulos könttänä. Ei muuta kuin koko satsi roskiin. Jos olisin vähääkään edes epäillyt, että maito olisi mennyt huonoksi, olisin tietysti kaatanut sen ensin lasiin tarkastaakseni laadun. Avaamattoman maidon parasta ennen päiväys oli viisi päivää vanha, mutta näin kävi. Kyseessä oli Lidlistä ostettu Pohjolan Meijerin rasvaton m
Ihan tavallista Arlan rasvatonta maitoa. Ja se purkki oli ollut AUKI jo pari päivää! Mä luulen, että meidän jääkaappi on hieman tavanomaista kylmempi. Siellä ei mikään jäädy, mutta tosiaan maito säilyy järkyttävän kauan! Vielä silloin, kun meidän lapset oli pieniä, oli ihan tavallista, että maito happani parissa päivässä, jos se oli avattu. Ja avaamattomana ei todellakaan säilynyt viikkoa yli parasta ennen päiväyksen! Rasvaton maito oli kaikkein herkintä pilaantumaan, punaisen maidon rasva vissiin suojeli sitä vähän? Sitten aloin huomata, että vaikka muut maidot säilyisivätkin, niin Pirkka-maito pilaantui. Nykyään sekin säilyy hämmentävän pitkälle.
Tähän on monta syytä, toi meidän kylmä jääkaappi on vain yksi. Mutta kyllä mä vähän itsekin emmin aukaista tuota purkkia...
(Huom! Haistan ja maistan aina maitoa ennenkuin käytän sitä ruuanlaitossa tai käsken tekemään siitä vaikka kaakaota, mutta kyllä varmaan esim. jos olisin illalla lettuja tehnyt maidosta, niiin en aamulla kuvittelisi sen olevan pilalla. Vieraille teen ruuat ja tarjoan kahvimaidot aina päiväystuoreesta purkista, kuten muutkin ainekset.)
ps. minulla ei ole kokemusta siitä, miten Lidlin maidot käyttäytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoruoka 0,70 e
Munakkaita, linssejä, papuja, aletarralihaa.
Puuroa. Halpoja juureksia. Halpoja hedelmiä. Xtra maitotuotteita..
Missä saa noin halpaa ruokaa yliopistolla? Tampereella maksaa vajaa kolme euroa (oliko 2,90€?) ja Helsingissä näkyi viimeksi olevan 2,95€ opiskelijahinta.
Kampin Pimu kirjoitti:
Tiedoksi halukkaille, että Helsingin Kauppatorilla on menossa silakkamarkkinat vielä 11.10. lauantaihin asti.
Mä tosin lopetin siellä käymisen jo vuosia sitten kun hinnat nousivat aivan älyttömyyksiin.
Vaan olihan se hauskaa siihen asti. Jos ei nuukaile, saa sieltä silakan lisäksi kerrassaan mainiota saaristolaisleipää.
Tunnen itseni ikälopuksi mutta muistan ajan kun sieltä haettiin tönkkösuolattua silakkaa tynnyrillinen parvekkeelle. Riitti kalaa koko talveksi kaupunkilaisillakin.
Jossain vaiheessa 90-luvulla, tai ehkä jopa aiemmin, ne alkoivat "jalostaa" tuotteitaan. Aluksi se oli hauskaakin. Myyjät tuputtivat auliisti maistiaisia ja myynti veti. Sitten muuttuikin ääni kellossa. Näpeille tuli, jos edes kehtasi kysyä. Minimaalisen pieni sadan gramman purkki piti ostaa kuin sika säkissä hirveään ylihintaan. Totesin, että nyt riitti.
Joo, mäkin muista, kun kehuttiin, että tuolta saa hyvää ja halpaa. Sitten kun pääsin käymään silakkamarkkinoilla, niin silloin oli niitä maistiaisia, mutta tuli sellainen olo, että jos maistoi jotain, oli pakko ostaa sitten jotainsikakallista (vaikka kalaa olikin). Ei kiva. Tai ehkä mä vaan olin silloinkin liian köyhä, ja kaikki muut rikkaampia?
Joo, maidossa on eroja mutta tuo köntäksi muuttuminen avaamattomassa purkissa viidessä päivässä pääsi yllättämään.
Olen kuullut kehuttavan jotain - en nyt muista tarkalleen - jotain vapaan ja onnellisen lehmän maitoa, siis säilyvyydeltään.
En ole huomannut, myykö Lidl muita kuin tuota Pohjolan Meijerin maitoa. Pitänee katsoa seuraavalla kerralla.
Ai joo, Pohjolan Meijeri ei ole nimestään huolimatta meijeri vaan Lidlin tavaramerkki. Nyt jääkaapissa olevassa purkissa lukee, että se on osuuskunta Maitomaan tuote Suonenjoelta. Tuottajat vaihtelevat Lidlin kilpailutuksen mukaan.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Ei siellä tynnyreitä ole koskaan myyty. Ne on aina olleet kaupunkimarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Ei siellä tynnyreitä ole koskaan myyty. Ne on aina olleet kaupunkimarkkinat.
Tynnyri on suhteellinen käsite. Aikoinaan, kun ei ollut lasi- tai peltipurkkeja, puiset säilytysastiat olivat ihan jokapäiväisiä. Joissain tapauksissa niitä käytettiin paljon pidempään, vaikka muitakin astioita olisi ollut saatavilla - etenkin tuollaisilla "perinnemarkkinoilla". Olen nähnyt museoissa ihan parin litran vetoisia "tynnyreitä" tynnyri-nimellä. Sellaisia kolmen-neljän litran tai vielä pienempiä silakkatynnyreitä Pimu vissiin tarkoitti, ei mitään 100 litran astiaa?
Jassoo, pimatsu se on taas tullut palstelle ylimielisyydessään vittuilemaan "nuorisolle"...
Vierailija kirjoitti:
Jassoo, pimatsu se on taas tullut palstelle ylimielisyydessään vittuilemaan "nuorisolle"...
Jaahas se taitaa olla ite viestienpoistattaja palstoilla. Oletko ylpeä itsestäsi? Nukutko yösi hyvin?
Kampin Pimu kirjoitti:
Uusitaan taas:
08.10.2025 | 18:36
Vierailija kirjoitti:Jassoo, pimatsu se on taas tullut palstelle ylimielisyydessään vittuilemaan "nuorisolle"...
Kampin zpimu:
En suinkaan. Minusta historia on mielenkiintoista ja kun jollekin, ehkäpä useammalle jopa, suolasilakoiden säilyttäminen tynnyrissä talven yli oli mitä ilmeisimmin tuntematon kaupunkilaistapa, ajattelin että siitä on ihan hauska kertoa nuoremmillekin, semminkin kun tulin maininneeksi muistavani kyseisen tavan.
Jos haluaa kertoa ihan vaan huvikseen jotain, niin sen voi tehdä mummotkin ihan asiallisesti ja vittuilematta. Ilman, että muita ANONYYMEJÄ keskustelijoita ylenkatsotaan ja halveerataan "nuorisoksi, jonka tulisi googlailla.
Jaha. Mielestäni anonyymejä keskustelijoita ylenkatsotaan ja halveerataan, jos heidän viestejään poistellaan. Katsaus silakkamarkkinoiden historiaan on ollut hyvin mielenkiintoinen.
Missasin taas draamaa, kun olin etsimässä kotia kodittomalle kanalle. Ainakin nyt näyttäisi siltä, että sille löytyi pieni kanaparvi, ja jopa kukkokin. Mutta aika näyttää.
Kävin aamusta kaupassa, pitihän se 15 euron alennus käyttää hyväksi! Hieman temppuilua se vaati, mutta mitään turhaa en omasta mielestäni ostanut ihan vain ostamisen vuoksi. Kissanruokalaatikoita ostin yhden ylimääräisen, että sain laittaa eläintenviikon ruokakeräykseen. Muita heräteostoksia olivat euron myslipaketit ja kilo punalaputettua jauhelihaa sekä kukkakaali, muuten menin kauppalapun mukaan. Nyt on makaroonia ja spagettia pitkäksi aikaa!
(Ei, en ostanut pelkkiä alle euron tuotteita, vaikka niitäkin oli paljon. Ostin sellaisia tuotteita, joita meillä kuluu paljon ja joita muutenkin piti ostaa, kuten niitä kissanruokia.)
Sain kutsun myös käydä hakemassa jämäruokia, niitä olikin sitten vähän enemmän. Laitan siitä erillisen viestin.
Vierailija kirjoitti:
Missasin taas draamaa, kun olin etsimässä kotia kodittomalle kanalle. Ainakin nyt näyttäisi siltä, että sille löytyi pieni kanaparvi, ja jopa kukkokin. Mutta aika näyttää.
Kävin aamusta kaupassa, pitihän se 15 euron alennus käyttää hyväksi! Hieman temppuilua se vaati, mutta mitään turhaa en omasta mielestäni ostanut ihan vain ostamisen vuoksi. Kissanruokalaatikoita ostin yhden ylimääräisen, että sain laittaa eläintenviikon ruokakeräykseen. Muita heräteostoksia olivat euron myslipaketit ja kilo punalaputettua jauhelihaa sekä kukkakaali, muuten menin kauppalapun mukaan. Nyt on makaroonia ja spagettia pitkäksi aikaa!
(Ei, en ostanut pelkkiä alle euron tuotteita, vaikka niitäkin oli paljon. Ostin sellaisia tuotteita, joita meillä kuluu paljon ja joita muutenkin piti ostaa, kuten niitä kissanruokia.)
Sain kutsun myös käydä hakemassa jämäruokia, niitä olikin sitten vähän enemmän. Laitan siitä erillisen viestin.
Olinkin taas pudonnut pois. Mea culpa.
On mahdollista, ainakin kun ruoat tekee kaikki itse eikä syö lihaa. Kikherneet, pavut ja linssit ovat lihaan verrattuna halpoja proteiininlähteitä ja niistä saa melkein mitä vaan tehtyä.