Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19030)
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Moni kakku päältä kaunis 😂
Mikäli kakku on tarkoitettu vain ihailtavaksi ja valokuvattavaksi, voisi sen tilalle laittaa kattaukseen vaikka huikeita pöytäkoristeita tai vaikka hankkia keraamisen lavastekakun 🤣
Jos kyseisen kirjoittajan juhlissa jäävät kakut syömättä, mistähän se johtuisi? Ettei vaan mausta 🤮
Suosittelisin vielä opettelemaan kokkausta sen suuremmin sotkematta.
Kerro hölmömmälle, että mitä tiskiä sulla tulee kun teet kinuskikermakakun? 1 kulho, 1dl mitta, teelusikka, kakkuvuoka ja nuolija? Tartteeko muuta?
Mulla tulee kyllä aika paljon enemmän tiskiä ja roskaa. Muna-sokeri vatkataan eri kulhossa ja kuivat aineet erikseen toisessa. Tarttetaan myös kattila ja erilaisia sekoittajia yms.
Kampin Pimu kirjoitti:
Joo, aivan kaikessa ruoanlaitossa ja tarjoiluissa mennään maku edellä! Aina!
Ei ole aina näin. Olen taistellut jo 15 vuotta puolisoni sairaalloista liikalihavuutta vastaan ja terveyshuolto ovat osa jokapäiväistä elämäämme. Ei todellakaan syödä mitä huvittaa ja maku aina edellä. Joudutaan syömään joka päivä lähes suolatonta ja rasvatonta ruokaa, koska puoliso ei osaa lopettaa syömistä. Ja kyllä, on kokeiltu jo kaikkea. Meillä ei voi olla kotona 1 päivän ruokia enempää. Tällä hetkellä jääkaapissa pelkkä puolikas kaali, ketsuppi, margariini, tabasco, puolikas maito ja 2 omenaa. Parin Tunnin päästä on maito ja omenat kadonnut sekä puolet margariinista. Lääkäri on myös ehdottanut jääkaapin oveen lukkosysteemiä, johon vain minulla on avain. Puoliso ei suostu tähän, vaikka ei itse edes pääse kauppaan.
Kadehdin toki perheitä, jossa voi olla jääkaapissa vaikka kalkkunaleikkelepaketti ja se säilyy viikon helposti. Että osaa syödä 2 viipaletta päivässä leivän päällä eikä ahmi koko pakettia saman päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Diabeetikot tuskin sanovat samaa. Mulla kolesterolia ja joudun kyllä katsomaan ravintoaineita enemmän kuin moni muu. En sentään halua kuolla vain kakun, makkaran tai kermaperunan takia.
Oon eri mutta mun mielestä parasta on tulinen ruoka eikä todellakaan rasvainen tai sokeri. Outoja olettamuksia että vain joku uppopaistettu ruoka tai suklaa on hyvää. Meidän lempiruokia on ihan paahdetut uunijuurekset, eikä niitä todellakaan uutena öljyssä tai suolassa. Ahven-tikut myös ihania ja vihersalaatti. Perheissä ja kasvatuksessa on näköjään eroja. Toki myös kulttuureissa. Aasialaisen lempiruoka ei todellakaan ole Big Mac hampurilainen tai pizza.
Kysyin teiniltä, e
Itse kysyin äsken naapurin 10-vuotiaalta pojalta, mikä on hänen lempiruokansa. Vastasi että pitsa ja kokis. Heillä ei tosin ole kuin eineksiä ja kokista kotona jääkaapissa eikä välejä kehenkään sukulaisiin tai ystäviä, joiden luona voisi syödä jotain muuta kuin eineksiä ja pitsaa. Kasviksia tai hedelmiä lapsi näkee vain koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Ei ole aina näin. Olen taistellut jo 15 vuotta puolisoni sairaalloista liikalihavuutta vastaan ja terveyshuolto ovat osa jokapäiväistä elämäämme. Ei todellakaan syödä mitä huvittaa ja maku aina edellä. Joudutaan syömään joka päivä lähes suolatonta ja rasvatonta ruokaa, koska puoliso ei osaa lopettaa syömistä. Ja kyllä, on kokeiltu jo kaikkea. Meillä ei voi olla kotona 1 päivän ruokia enempää. Tällä hetkellä jääkaapissa pelkkä puolikas kaali, ketsuppi, margariini, tabasco, puolikas maito ja 2 omenaa. Parin Tunnin päästä on maito ja omenat kadonnut sekä puolet margariinista. Lääkäri on myös ehdottanut jääkaapin oveen lukkosysteemiä, johon vain minulla on avain. Puoliso ei suostu tähän, vaikka ei itse edes pääse kauppaan.
Kadehdin toki perheitä, jossa voi olla jääkaapissa
Ottaisin eron ja alkaisin elää normaalia elämää. Aika järkyttävää tuollainen. Jos puoliso ei pääse edes kauppaan niin onko ahkera siivoomaan ja tekemään kotitöitä?
Kaappien tyhjennystä, koko viikon ruokahuolto 0€ (no ei oikeasti ole koska on näistäkin jossain vaiheessa jotain maksettu)
Täälläkin tänään(ja koko loppu arkiviikko)makaroonilaatikkoa, makronia noin 400g, 1 sipuli, 2,5dl soijarouhetta, 2 kananmunaa, 5dl mainoa, mausteita hieman ja ruokaöljyä 1tl....ei tainnut tulla muuta ja jos tuli niin oon tosi sori jos jää mainitsematta. 5 annosta tästä sain.
toisena ruokana (ja huomenna myös) pinaattikeittoa, 150g pakastepinaattia, 5dl maitoa, 2rkl ruokaöljyä 3 rlk vehnäjauhoja. Lisäksi kananmuna
Ke-to voisi ehkä pastaa+pestoa+tofua ja pakastevihanneksia. Perjantaina pitsaa pakkasesta.
Viikonloppuna burritoja soijarouheesta+sipulia+tomaattimurskaa+jotain tex-mex -tyylistä maustetta ja lounaaksi jotain valmista mitä pakastimesta löytyy.
Joka päivä Iltapalaksi perinteisesti kaurapuuroa, raejuustoa tai jogurttia ja marjoja.
Lisäksi päivittäin kahavia aamulla ja päivällä kupposet.
Jos suunnitelma pitää loppuun saakka niin elokuun ruokaostokset 105€ ja risat, vuoden ruokaostokset tähän saakka noin 900€
Olisi kiva nähdä kun kuivia aineita vatkataan.. Minä laitan ihan sokeria ja munia vaahdoksi kulhossa, samaan kulhoon vehnäjauho. Tässä sotkeentuu mitta, vatkaimet ja kulho. Sitten kakkuvuoka, ja kakkupohja on valmis.
Ruuanlaitto on juuri niin helppoa millaiseksi sen tekee!
Välillä ihmiset ovat hurjasti todellisuudesta vieraantuneita. Esimerkiksi viiriäinen ei kuole munimiseen.
-tarinankertoja-
Olisi kiva nähdä kun kuivia aineita vatkataan.. Minä laitan ihan sokeria ja munia vaahdoksi kulhossa, samaan kulhoon vehnäjauho. Tässä sotkeentuu mitta, vatkaimet ja kulho. Sitten kakkuvuoka, ja kakkupohja on valmis.
Välillä ihmiset ovat hurjasti todellisuudesta vieraantuneita. Esimerkiksi viiriäinen ei kuole munimiseen.
-tarinankertoja-
🤦
Kyllä, olen aivan varma! Ruoanlaitossa ja leipomisessa mennään ihan aina maku edellä.
Tuolla näet joku kommentoi, että ei sen väliä miltä kakku maistuu kunhan on nätti vieraiden kuvattavaksi. Ja sitten selitti, että vieraat ei sitä edes syö. No ei ihmekään 😁
Hyvä maku ei etenkään ruoanlaitossa tarkoita kiloa voita, litraa kermaa eikä säkillistä suolaa. Mikä teitä vaivaa?
Kampin Pimu
Enpä tiedä miltä maistuu viiriäisen muna. Toisaalta syön surimia ja olen syönyt sammakkoa, että samapa kai se. Syön mitä halvalla tai ilmaiseksi saa tai on helppo tehdä tai valmista. En ala metsästämään mitään ruokaa tai siitä paljoa maksamaan. Tänään alin kylässä maksalaatikkoa ja pari lasia Fun lightia. Pari karkkia lahjaksi saadusta karkkipussista söin myös telkkaria katsoessa, mutta ei ne hyviä ollut. Kohta vois taas jotain syödä, varmaan syön -40% ostetun Saarioisen mikropitsan tai teen pakastepatongin.
Olisi kiva kuulla muilta, että kumpaa muut syö mieluummin. kalapuikkoja vai surimia, jos ei ole oikeaa kalaa tai rapua tarjolla. Pari paljon matkustelevaa, hoikkaa naispuolista ystävääni on kertonut siis syövänsä usein surimia eikä ikinä kalapuikkoa, mutta meidän perheessä syödään aina kalapuikkoja ja ehkä ollaan vähän pullukoita, mutta kalapuikossa on enemmän kalaa ja proteiinia kuin surimissa eli on terveellisempää.
Tykkäsin surimista kunnes luin sen valmistuksesta ja näin dokumentin sen teosta tehtaassa..
Kampin Pimu kirjoitti:
🤦
Kyllä, olen aivan varma! Ruoanlaitossa ja leipomisessa mennään ihan aina maku edellä.
Tuolla näet joku kommentoi, että ei sen väliä miltä kakku maistuu kunhan on nätti vieraiden kuvattavaksi. Ja sitten selitti, että vieraat ei sitä edes syö. No ei ihmekään 😁
Hyvä maku ei etenkään ruoanlaitossa tarkoita kiloa voita, litraa kermaa eikä säkillistä suolaa. Mikä teitä vaivaa?
Minä en syö myöskään kakkua, mutta en antaisi kaverini tehdä mitään sössön näköistä kakkua juhliini, vaikka kuinka hyvää olisi. Suunnittelen aina kattauksen kauniisti, eikä sinne sovi mikään kamalan näköinen kermatussu, vaikka olisi kuinka silkkisen makeaa ja kaikki sitä haluaisivat syödä. Servietit, kukat, kynttilät ja astiasto on mietitty tarkkaan, eikä ne rumannäköiset leivokset mene yhtään kaupaksi vaikka kuinka niiden makua kehuttaisiin. Mieluummin se pakasteen prinsessakakku ja ruokakukkia koristeeksi. Se ainakin maistuu lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin surimista kunnes luin sen valmistuksesta ja näin dokumentin sen teosta tehtaassa..
Tieto lisää tuskaa, joskus on parempi kun ei tiedä miten kaikki tehdään
Vierailija kirjoitti:
-tarinankertoja-
Tarjoatko vieraille juhlapöydässä pelkkää kakkupohjaa? Miten se kermavaahto ja kinuski ja marjat ja muu täyte ilmestyy sinne kakkuun ilman tiskiä tai roskia?
Vierailija kirjoitti:
Tiiäthän miten ravut ilmestyy Suomeen kauppojen pakastealtaaseen? Ja kalat kuten Norjan lohi tuoretiskille? En sinuna ehkä uskaltaisi syödä mitään.
Moni ei söisi Norjan lohta jos tietäisi miten se päätyy kauppaan. Silti suomalaiset syö 4kg Norjan lohta per naama vuodessa. Jotkut käyttää sitä jopa sushissa vaikka miljoonia kiloja lohia kuolee loisiin kasvatuslaitoksissa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei söisi Norjan lohta jos tietäisi miten se päätyy kauppaan. Silti suomalaiset syö 4kg Norjan lohta per naama vuodessa. Jotkut käyttää sitä jopa sushissa vaikka miljoonia kiloja lohia kuolee loisiin kasvatuslaitoksissa joka vuosi.
Mitä mieltä olet puhdistuskaloista Norjan lohi kasvatuksessa? Sairastahan se on, mutta stressaa lohes vähemmän kuin kemiallinen tappo kasvatuskasseissa. Toki murhaa alle vuoden aikana ne puhdistuskalat, jotka luonnossa eläisi yli 10-vuotiaaksi.
Suurinta osaa ei kiinnosta mistä ruoka tulee. Ei kai muuten kukaan söisi lihaa tai edes einesmakkaraa. Eri asia on kun itse venyttää sitä kakkaista suolea ja tunkee sitä luu-suoli-aivo-mössöä sinne putkella. Silloin ainakin tietää mitä syö.
Kaupan tuoretiskillä myytävissä lohi-susheissa luki paketissa 12 eri e-koodia. Miten kukaan voi syödä sellaista ja pitää sitä tuoreena tai terveellisenä? Ja siis ei, suolat, alkoholi, aromit, saken sakka, etikka, sitruunatiiviste, etikka, etanoli yms. ei lukeudu noihin e-koodeihin.
Kysyin teiniltä, että mikä on hänen lempi herkkunsa. Sanoi että tuoreet mansikat ja papan tekemät pinaattiletut.