Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19075)
Mä olen 44kg painava nainen ja syön kanaa ihan kaikissa muodoissa, jopa pakaste kananuggetteina. Mutta siis vaihtelen aina tuotteita eri on koipireisiä, Wingsin, filettä, nugettia, kanan jauhelihaa jne. Mikä milloinkin on tarjouksessa. Punaista lihaa en syö ollenkaan ja pääosin kasviksia mutta siis kalaa ja kanaa syön kaikissa niiden muodoissa. Tai sitten en söisi ollenkaan. En poimi salaatistakaan vain niin fetajuustokuutioita vaan otan rehdisti ottimilla kaikkea mitä siihen on laitettu. Ei tulisi mieleenkään norkkia jostain ruoasta jotain osia ja olla syömättä muita. Tai sitten parasta olla kokonaan ilman.
Meidän perheellä vähän samanlainen ajatusmaailma, että kaikki osat syödään. Muös lapsilla. Ihan syödään perunan ja porkkanan kuoretkin, vaikka nykymaailman koulussa ne onkin kuorittu. Toki asutaan maalla ja meille teurastaminen ja kylvöntä on tuttua hommaa. Miksi ihmeessä ei syötäisi eläimestä myös sisäelimiä kerta sellainen kasvatetaan ja tapetaan. Pelkästään fileesiivujen takia? Jos siis tästä asiasta oli kyse tossa aiemmin. Meillä toki omia kanoja, niin jos jotain ruoanjätteitä jää tai hedelmän kuoria niin kanoillehan ne annetaan eikä viedä biojätteeseen niin kuin kaupunkilaiset.
Kyse oli siitä, haluaako syödä kanasta luut ;DDDDD
Olisi luullut, että vain rystyset maassa kulkevat Ylisjonnet syövät luita, mutta näköjään Vauvatkin esittävät koviksia :(
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheellä vähän samanlainen ajatusmaailma, että kaikki osat syödään. Muös lapsilla. Ihan syödään perunan ja porkkanan kuoretkin, vaikka nykymaailman koulussa ne onkin kuorittu. Toki asutaan maalla ja meille teurastaminen ja kylvöntä on tuttua hommaa. Miksi ihmeessä ei syötäisi eläimestä myös sisäelimiä kerta sellainen kasvatetaan ja tapetaan. Pelkästään fileesiivujen takia? Jos siis tästä asiasta oli kyse tossa aiemmin. Meillä toki omia kanoja, niin jos jotain ruoanjätteitä jää tai hedelmän kuoria niin kanoillehan ne annetaan eikä viedä biojätteeseen niin kuin kaupunkilaiset.
Vai on tuttua kylvöntä. Kotiteurastatteko nautoja, sikoja vai lampaita?
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei tainnut olla tästä asiasta kyse tossa aiemmin. 🤦🏻 Kaupassa harvemmin on tapana jossain takahuoneessa tappaa kanaa, jos joku haluaa kanan fileesiivuja ostaa, ja heittää sitten sen loppuosan ruhosta biojätteisiin...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 44kg painava nainen ja syön kanaa ihan kaikissa muodoissa, jopa pakaste kananuggetteina. Mutta siis vaihtelen aina tuotteita eri on koipireisiä, Wingsin, filettä, nugettia, kanan jauhelihaa jne. Mikä milloinkin on tarjouksessa. Punaista lihaa en syö ollenkaan ja pääosin kasviksia mutta siis kalaa ja kanaa syön kaikissa niiden muodoissa. Tai sitten en söisi ollenkaan. En poimi salaatistakaan vain niin fetajuustokuutioita vaan otan rehdisti ottimilla kaikkea mitä siihen on laitettu. Ei tulisi mieleenkään norkkia jostain ruoasta jotain osia ja olla syömättä muita. Tai sitten parasta olla kokonaan ilman.
Mihin tämä kommentti nyt liittyy? Kuka täällä on noukkinut pois ruuasta jotain ja missä tilanteessa?
Kanan jauheliha on parasta. Halpaa, vähärasvaista ja siitä saa tehtyä vaikka mitä. Pihvejä jopa grilliin. Itseasiassa nykyään korvataan melkein aina sika-nauta kanan jauhelihalla. Viimeksi tehtiin thaimaalaista kanasalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä kommentti nyt liittyy? Kuka täällä on noukkinut pois ruuasta jotain ja missä tilanteessa?
MINÄ MINÄ MINÄ, en syö kananluita ;D
Kaikki muut syövät lautaseltaan kiltisti ja kyselemättä kaiken mitä siihen on laitettu, (naapurin) pihalta noukitut raparperit lehtineen, kanat ja ribsit luineen, possun 10 cm ihrakerroksen, pallokalat piikkeineen, myrkkysienet ryöppäysvesineen...
Paitsi, jos menee excel-taulukon mukaan gramman liikaa ihannesuosituksesta tai sentin yli budjetin ;DDDDD Joku roti pitää sentään olla ;DDDD
-winner-
En aatellut mennä nyt viikonloppua vasten kauppaan. Viimeksi olen käynyt maanantaina? ja silloin ostosten loppusumma oli noin 40€ ja siinä oli jo koiralle puruluitakin. Sen jälkeen tosiaan sain pari kassillista ilmaista syötävää, enimmäkseen leipää. Juuri äsken söin "lounaan"; ilmaista leipää paahdettuna, punalaputettuja kananmunia kokkelina ja ilmaisesta salaattipussista salaatti, siihen vähän majoneesia ja halpaa salaatinkastiketta. Leivoin eilen raparperipiirakan, sitä syötiin pullokermavaahdon kanssa. Oli hyvää piirakkaa, voisin tehdä nyt viikonloppuna toisen, ehkä pitää tehdä myös vaniljakastiketta sen kanssa.
Meillä on tällä hetkellä ihan hirveän paljon ruokaa kotona! Ei tarvitse kenenkään nääntyä, vaikkei ruokakaupassa käytäisi pariin viikkoon...
Kiusa se on pienikin kiusa
Vähän mietityttää Sken puolesta, miten ihmeessä hän selviäisi ilman paria ilmaista ruokajakelukassia viikossa? Varmaan menisi 500-600 e ainakin.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vähän mietityttää Sken puolesta, miten ihmeessä hän selviäisi ilman paria ilmaista ruokajakelukassia viikossa? Varmaan menisi 500-600 e ainakin.
-winner-
Niin, kurjaahan se välillä on. Mutta onneksi sitten on sienet! Ja marjat! Ja nokkoset!
(suurin osa talvesta meni ilman noita ilmaisia aineksia, nyt on ollut kaikenlaisia juhlia, kuten se vapun munkkiryysis)
Sitä vaan mietin, että onko keskustelu tasapuolista, kun me toiset kuitenkin käymme sieltä kaupoista hakemassa ne -30-60% tuotteet ja Ske sulla on vähän niinku dopingina ne pari kassia ilmaisia ;DDDDD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan mietin, että onko keskustelu tasapuolista, kun me toiset kuitenkin käymme sieltä kaupoista hakemassa ne -30-60% tuotteet ja Ske sulla on vähän niinku dopingina ne pari kassia ilmaisia ;DDDDD
-winner-
Niiin. Hmmmm. Mutta: mä en pysty hyödyntämään sitä -60% alea, koska asun liian kaukana kaupoista. Nih.
Että jos se vähän tasottaa?
(tulin juuri metsästä, keräsin litran verran kuusenkerkkiä ja pikkasen vähemmän pihlajanlehtiä/versoja -ihan maanomistajan luvalla)
Täällä mitään aleja edes ole... *jupinaa*
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Täällä mitään aleja edes ole... *jupinaa*
ööööö jaxuhali? 😆😆😆😆
Meillä kaikilla on omat haasteemme... 😧
Muistaessani laitan toukokuun ruokamenot, 79,01 euroa. Ravintola-aterioita seitsemän. Ruokaostoksissa oli yksi kalliimpi erä eli savukirjolohifilee. Muutoin olen tyhjentänyt pakastinta. Eihän ruoat sielläkään ikuisesti pysy hyvinä. Tässä koonti vuodesta tähän asti:
Kotiruoka, toukokuu 79,01. Ravintola-aterioita seitsemän.
Kotiruoka, huhtikuu 70,19. Ravintola-aterioita seitsemän.
Kotiruoka, maaliskuu 143,36. Ravintola-aterioita seitsemän.
Kotiruoka, helmikuu 133,16. Ravintola-aterioita kolme.
Kotiruoka, tammikuu 160,08. Ravintola-aterioita yksi.
Säästötavoitteesta mukavasti edellä.
Kampin Pimu
Kävin keräämässä niitä kuusenkerkkiä ja sitten hajotin tehosekoittimen
Täytynee huomenna tai maanataina käydä ostamassa uusi, googlaamalla varmaan löytyy mistä kannattaa hakea.
(sekoitan siis blenderissa karkean merisuolan kusenkerkkien kanssa, teen kuusenkerkkäsuolaa, joka sopii etenkin kalan ja lampaan maustamiseen, siinä on rosmariinimainen vivahde)
Kampin Pimu kirjoitti:
Muistaessani laitan toukokuun ruokamenot, 79,01 euroa. Ravintola-aterioita seitsemän. Ruokaostoksissa oli yksi kalliimpi erä eli savukirjolohifilee. Muutoin olen tyhjentänyt pakastinta. Eihän ruoat sielläkään ikuisesti pysy hyvinä. Tässä koonti vuodesta tähän asti:
Jotenkin noi ravintolakäynnit on vakioitunut tuohon tiettyyn lukuun... Vaikka ottaa ne huomioon, niin silti toi seitsemänkymppiä huhtikuulle on aika kunnioittettava saavutus!
S k e kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Jotenkin noi ravintolakäynnit on vakioitunut tuohon tiettyyn lukuun... Vaikka ottaa ne huomioon, niin silti toi seitsemänkymppiä huhtikuulle on aika kunnioittettava saavutus!
Juu, sisuunnuin noista alkuvuoden summista jä päätin alkaa kokkailla.
Pakastimen antimet tietysti selittävät lukuja. En enää muista mitä kaikkea pakastimesta ammensin mutta mulla on iso pata ja ainakin currykanaa ja ragua tuli molempia kolmen kilon verran. Niin, iso lohifilee oli myös. En tosin muista milloin sen valmistin.
On siellä vieläkin kilo kanaa ja kilo jauhelihaa ainakin. Saa nähdä miten kesä menee.
Kampin Pimu
Aidossa kebabissa pitäis olla lammasta. Sinänsä tällain suomalaisena ateistina se on ihan se ja sama, mitä siinä on, sekaisinhan ne on jauhettu. Hevosenlihakin on ihan hyvää.
Nykyhinnoilla ei kyllä kohta pysty ostamaan kanaa edes punalaputettuna (kun en sinne ilta-aleen pääse). Jos fileen kilohinta on 18€, niin -30% se on kuitenkin edelleen yli 12€/kg. Harmi, ettei tuottaja saa tuosta kohtuullista osuutta. Oi niitä aikoja, kun koipireidet maksoi 0,99€/kg.