Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Ske; laiskana olen kerännyt pääosin vuohenputkea ja paistanut voikukannuppuja. Kerran paistoin horsmaa. Nokkoskeitto odottaa vuoroaan.
Paistoin nuput voissa ja raastoin parmesaania päälle, valtavan hyviä salaatissa ( ja ilmankin).
Ja kun nyt joku kuitenkin sanoo, niin ei, parmesaani ei tule kalliiksi kun ostaa sen tarjouksesta/ alesta ja käyttää sitä mausteena raastaen sellaisella varrellisella raastimella vähän hienonhienoa raastetta . Pala säilyy kauan jääkaapissa ja sitä voi myös pakastaa.
Nyt tekemään lusikkaleipiä ystävän lapsen juhliin!
Nyt kun kk on lopullaan on aika laittaa elämä risaiseksi ja k-plussat jonoon :D
apetit grillikasvikset 2 pussia 5e, atria kanafileet 6 kpl 720g 4,50 korpela savusaunakinkku 500g 3,83, hetki bistro savulohisalaatti 300g 4,19, saarioinen pippurikanasiivu 350g 3,28, kokkikartano kikhernekeitto 300 1,65 fazer lemppari viljaisa rieska 1,74 (alet 30-50%)
yht. 24,15
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Ske; laiskana olen kerännyt pääosin vuohenputkea ja paistanut voikukannuppuja. Kerran paistoin horsmaa. Nokkoskeitto odottaa vuoroaan.
Paistoin nuput voissa ja raastoin parmesaania päälle, valtavan hyviä salaatissa ( ja ilmankin).
Ja kun nyt joku kuitenkin sanoo, niin ei, parmesaani ei tule kalliiksi kun ostaa sen tarjouksesta/ alesta ja käyttää sitä mausteena raastaen sellaisella varrellisella raastimella vähän hienonhienoa raastetta . Pala säilyy kauan jääkaapissa ja sitä voi myös pakastaa.
Ai niin voikukan nuput! Pitääkin muistaa kokeilla niitä joku päivä. Se on ainakin loputon luonnonvara 😁
Kiusa se on pienikin kiusa
Laitoin eilen kanapalat ja grillikasvikset uuniin ja nyt oon syönyt niitä jo toista päivää ja saattaa jäädä yks annos huomisellekin.
Savulohisalaattikin kun on syötävä, tänään menee vanhaksi.
Töihin mennessä vois käydä vielä kauppakierroksen.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Laitoin eilen kanapalat ja grillikasvikset uuniin ja nyt oon syönyt niitä jo toista päivää ja saattaa jäädä yks annos huomisellekin.
Savulohisalaattikin kun on syötävä, tänään menee vanhaksi.
Töihin mennessä vois käydä vielä kauppakierroksen.
-winner-
Uteliaisuuttani kyselen, miten maustoit kanafileet?
Kampin Pimu
Uteliaisuuteni syy on se, että mulla on kilo kanan fileepihvejä pakastimessa ja mietin mitä niillä tekisin. Toi uuniin laitto kuulostaa helpolta!
Kampin Pimu
Winner varmaan sulattelee eilisiä ostoksiaan. Oma kokemukseni mukaan kanafileissä ongelmana on se, että ne menevät helposti kuiviksi. Siksi uunissa valmistettaessa siinä vuuassa pitäisi olla myös kosteutta mukana, kunnon marinadi tai kasvispeti. Minä yleensä paistan fileet ihan paistinpannulla (maustan ne siinä paistaessa, jos ei ole marinoituja), jos niitä on paljon, niin kahdessa-useammassa erässä. Sitten laitan kaikki takaisin pannulle ja kaadan sekaan vettä, ehkä ketsuppipullosta vedellä hölskytetyt jämät mukaan, tai jonkun majoneesipurkin jämät myös kuumalla vedellä hölskyttäen mukaan, liemikuutio jos siltä tuntuu tms mitä nyt on. Kansi päälle ja hiljalleen siristen saa hautua epämääräisen ajan.
Ei ole tullut valituksia, kaikki on syöty (ja minä en siis tiedä oikeasti, mille nuo maistuvat/tuntuvat, koska en voi syödä)
Aamupalana raparperikiisseliä ja pursotinpullosta kermavaahtoa. Lounaana suolaheinä-nokkospestoa (idea eilisistä öky-ylioppilasjuhlista, joissa oltiin) ja kaurapaloja pakastimesta. Nyt pitäisi laittaa lisää vihannesten siemeniä likoamaan/kylvää niitä, aamupäivällä kävin kasvimaan ja kasvihuoneen jo kastelemassa.
Kesäkuun voisi yrittää vetää minimibudjetilla, pitäisi saada yksi pakastin tyhjäksi ja sulatettua ennen varsinaisen satokauden alkua. Toukokuu on ollut varmaan katastrofaalinen kulujen suhteen, kun en ole ehtinyt olla kotona. Hiiret hyppii pöydillä eikun nuoriso ostaa mielummin eineksiä tai puolivalmisteita kuin kuorii perunoita.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskopa söisi ensimmäisen kerran jotain tänään, kun klo 18 jälkeen ei kuulema saa syödä tai lihoo...
Mennään tänään siis jemmahyllystä poimituilla pottumuusilla ja lihapullilla kastikkeessa. Suolakurkku- ja punajuuriviipaleitakin näkyisi siellä vielä olevan ja oliiveja. Ja näkkileipää! Voi tulla yhdisteltynä jopa 4 euron annos ja sehän kasvattaisi budjettia kamalaan 120e/kk, joten taidan ottaa vain yhdet viipaleet ja yhden lihapullan ja oliivin ;DDDDD
-winner-
Nyt on jo kello yli kuusi. Oi voi. Ajattelin kuitenkin laittaa pakastimesta pizzoja uuniin, meni päivä hyväntekeväisyyteen taas kerran.
Mikä kotiorja sä olet? Miksi ei muut päätä mitä tänään syödään ja valmista ruokaa? Meillä ainakin kaikki tekevät oma-aloitteisesti ruokaa kaikille. Ja ostelevat kaupasta mitä kaikkea puuttuu. Outoa jos perheessä 1 ihminen päättää kaiken ja joutuu vielä itse tekemään. Toki varmasti muut sitten tiskaavat ja siivoavat, mutta kumminkin. Pitäisi tasaisemmin jakaa keittiövuorot.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nykyään saa vaivan palkkaa kun auttaa leipomaan kaverin luona? Itse en kehtaa pyytää ikinä ketään kotiini avuksi kun en kehtaa antaa rahaa ja mielestäni joku kahvipaketti on liian pieni tuntipalkka.
Silläkin riskillä, että kuulostan 1) elitistiseltä, 2) laiskalta tai 3) uusavuttomalta, niin kerron, että ostan aina kanan valmiiksi maustettuna. Tällä kertaa se oli aurinkokuivattu tomaatti -nimellä myytä marinoitua Atrian kanaa, kotitilalta valmistettuna. Tuoteselosteen mukaan mausteaineina on mm. persilja, mustapippuri, chili ja mukana myös sokeri, suola, E331, sitruunajauhe, sitruunankuori, auringonkukkaöljy, dekstroosi ym. säilöntäaineet.
Kanaa eli broilerinfileitä pakkauksessa on 72%, mikä tietysti on ihan jännä luonnehdinta, kun siinä ei sitten sitä marinointilientäkään kovin paljoa ole, ehkä siinä on sitten laskuissa 20% ilmaa, muovikuoret ja loput sitä marinaadia ;D
Uunikasviksetkin olivat grillimaustettuja, joten niistä oma makulisänsä. Niissä paistoaika uunissa oli 25 minuuttia, kanalle kymmenisen minuuttia (kuten yleensäkin, niin leikkelin fileepalan vielä ohuemmiksi noin sentin paksuisiksi siivuiksi, että varmasti kypsyy). Pannulla paistaen olisi tullut vielä nopeammin valmista, mutta ei ollut niin hätä ja siivutin sinne kaveriksi vielä parit perunat ja porkkanat ja sipulia (jotka kaikki ovat kaupasta, en kasvata omia).
Lientä en sen kummemmin lisännyt, hieman jäisistä kasviksista oli vielä lisää nestettä tulossa. Uuni 200 astetta, puolisen tuntia. Hämmensin vuoka-aineksia 10 minuutin kohdalla, että tasaisemmin paistuu.
Mutta, jos ei oo maustettu kana, niin ehkä yksinkertaisimmin voi maustella ruokaöljyyn chilijauhetta + mauste-/sitruunapippuria + oregano/pizzamausteseosta ja hyppysellinen suolaa lisäämällä eli oman maun mukaan annostellen, jos maustepurkit kaapista löytyy ja jos pannulla paistat, niin nokare voita. Leikkele vaan kana pieniksi viipaleiksi, että varmasti kypsyy kauttaaltaan.
-winner-
No kaipa nyt broilerin reisikoivissa on luita. Jos joku miettii, että mikäköhän ilma siinä pakkauksessa painaa jos lihaa vain 70%. Onko ihmiset oikeesti näin tyhmiä. Surullista. Ja ei, en maksa marinadista 10€/kg luokkaa. Maustan ihan ite.
Vierailija kirjoitti:
No kaipa nyt broilerin reisikoivissa on luita. Jos joku miettii, että mikäköhän ilma siinä pakkauksessa painaa jos lihaa vain 70%. Onko ihmiset oikeesti näin tyhmiä. Surullista. Ja ei, en maksa marinadista 10€/kg luokkaa. Maustan ihan ite.
Onko kirjoittaja niin tyhmä ettei ymmärrä mikä on file?
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Fileissä on aika vähän luita yleensä.
Jos broilerin fileessä on lihaa 72% niin mitä siinä sitten on? Jättäisin ostamatta ja syömättä
Kanan jauheliha 400g maksaa ihan normi hinnalla 2,99€ tossa kalliissa lähi k-marketissa. Rasvaa 4%. Ei ole ilmoitettu muita ainesosia eli onko nyt sit vain 50% lihaa ja loput jotain papua tai peuraa?
Joku kehui olevansa eliittijoukkoa kun on varaa ostaa aina kanansa valmiiksi maustettuna. Totta. Olen työtön ja kasvatan itse omat basilikat ja chilini. Halvemmaksi varmaan tulisi ostaa ihan kuivattua kaupasta mutta haluan tuoretta. Sinä elitisti ehkä haluat prosessoitua öljymarinadia kanassa. Se onnihan ok. Mulla on aikaa maustaa itse. Säästän sitten vaikka jättämällä 1 vuodelta hammaslääkärin välistä.
Vierailija kirjoitti:
aurinkokuivattu tomaatti -nimellä myytä marinoitua Atrian kanaa, kotitilalta valmistettuna. Tuoteselosteen mukaan mausteaineina on mm. persilja, mustapippuri, chili ja mukana myös sokeri, suola, E331, sitruunajauhe, sitruunankuori, auringonkukkaöljy, dekstroosi ym. säilöntäaineet.
Kanaa eli broilerinfileitä pakkauksessa on 72%, mikä tietysti on ihan jännä luonnehdinta, kun siinä ei sitten sitä marinointilientäkään kovin paljoa ole, ehkä siinä on sitten laskuissa 20% ilmaa, muovikuoret ja loput sitä marinaadia
Ihan uteliaisuuttani kävin katsomassa tuotetietoja jostain atrian aurinkokuivattu tomaatti minuuttifileestä.
Broileria 72%, seuraavaksi oli vettä, sokeria, mausteita ja sitten oli suola, sitä on noin 0.8%.Nuo valmistusaineet on tietenkin suuruusjärjestyksessä, sokerin määrän pystyi katsomaan ravintosisällöstä 1,3%, Eli kaikkea muuta kuin broileria ja vettä on yhteensä maksimissaan varmaan noin 5% painosta, 23% on sitten vettä...? Vai onko jokaista yksittäistä maustetta enemmän kuin tuo 0,87% joka oli suolan määrä.
Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin tämä. Kaverin talo palaa juuri. Piipaa-autot paikalla.
En tosiaan osta mitään kanan paloja kastikkeissa. Siitä mömmön läpi on vaikea arvioida kanan laatu ja tottakai haluan tietää mitä syön. Onko siellä jotain jänteitä, mustelmia tai luun palasia joukossa tms. Jauhelihat siksi halpoja kun siellä joukossa lähes kaikkea eli ei pysty silmä erottamaan ja maistamaan eri ruhon osia. Marinoituja koipireisiä ostin kerran koska marinoimattoman loppu, mutta pesin huolellisesti sen öljyn pois ennen kanan valmistamista. Tein silloin kanasta muistaakseni itämaista kana currya eli syötävät osat pääsivät vielä itsetehtyyn kastikkeeseen lopuksi muhimaan mausteiden joukkoon.
Nyt on jo kello yli kuusi. Oi voi. Ajattelin kuitenkin laittaa pakastimesta pizzoja uuniin, meni päivä hyväntekeväisyyteen taas kerran.